11 966 läst · 101 svar
12k läst
101 svar
Så enkelt som möjligt TV-tittande?
Hej Rickard, vet inte om någon redan skrivit detta men för mig fungerar det med antenn på husväggen, kort från boxer som sätts i baktill på tv och endast tv dosan. Jag fick meddelande från boxer nyligen att jag var tvungen att koppla till en box och fick också hemskickat en men den ligger ouppackad. Så härligtR rikard454 skrev:Hej alla!
Är det någon som kan tipsa om någon teknik/metod för att titta på TV som är så enkel som möjligt? Jag har en äldre släkting som helt enkelt skulle behöva något typ som förr i tiden när man bara slog på TVn och bytte kanal genom att trycka på 1, 2, 3, etc. på fjärrkontrollen…
Dvs vill undvika allt vad digitalboxar heter med sina frekventa uppdateringar, frågor från dessa om man önskar köra med ”djup eller grund vila”, snofsiga tablåer på skärmen, meddelanden om förlorad kontakt med Internet, etc etc. utan så enkelt som det bara går.
Bor i egen villa, har fiberanslutning, ser ”bara” på typ SVT och TV4 plus kanske Kanal 5…
Har funderat på en Apple TV men tror även det blir för svårt/avancerat…
Några tips?
/Rikard
Jag har haft Telenor TV-box med inspelning som funkat utan problem
Nu ska alla bli påtvingade nya Telenor mediahubb, en liten puck med HDMI-kabel som sätts in direkt på TV´n. Boxen kommer att sluta fungera om 2 veckor
Helt värdelös. Det är egentligen en GOOGLE-tv eller Android TV som Telenor påtvingar oss.
Ingen meny att se vad det finns för TV-program i realtid utan man är hänvisad till Telenor stream.
TV4 och 7-an saknas snabbspolning men funktionsfel finns men utan bild.
Måste se mig om efter en annan operatör med grejer
Nu ska alla bli påtvingade nya Telenor mediahubb, en liten puck med HDMI-kabel som sätts in direkt på TV´n. Boxen kommer att sluta fungera om 2 veckor
Helt värdelös. Det är egentligen en GOOGLE-tv eller Android TV som Telenor påtvingar oss.
Ingen meny att se vad det finns för TV-program i realtid utan man är hänvisad till Telenor stream.
Vi hade Telenors tv-box med (den av vissa i tråden av nån anledning bespottade) inspelning under ett antalG G.L. skrev:Jag har haft Telenor TV-box med inspelning som funkat utan problem
år. Jag kan bara hålla med några inlägg ovan; inspelningsfunktionen är guld värd.
Vi är numera hänvisade till Telenor Stream-appen. Det är möjligt att den fungerar bra på andra tv-modeller, men på vår LG är den totalt katastrofal, på gränsen till oanvändbar. En par exempel: det går inte att slå på och använda appen direkt när man startat tv-n. Då hänger den bara. Istället måste man starta någon annan app och en stund senare göra ett nytt försök!
Ett annat exempel har att göra med snabbspolning. Att backa tillbaka till programmets början funkar ibland men oftast inte. Mängden fel som ar att göra med snabbspolning/backspolning etc. är oändlig...Möjligheten att pausa mitt i ett pågående program togs bort i den senaste "uppdateringen" . Osv.
Tele2/Boxerhubben kan styra volym, kanal och På/Av på de flesta TV.apparater, bara man installerar den korrekt (kan vara lite stökigt om man inte hittar fabrikatet men det mesta går) Då kan man glömma den gamla fjärren helt
Jag tycker att den är enkel att hantera även för oss lite äldre.......
En knapp för programguiden, bläddra upp/ner, välj!
Alla andra finesser kan vänta till senare
Jag tycker att den är enkel att hantera även för oss lite äldre.......
En knapp för programguiden, bläddra upp/ner, välj!
Alla andra finesser kan vänta till senare
Brutal idé: Ställ dit en PC som är kopplad till fibernätet och tar hem valfria kanaler som sedan visas på X antal grafikkkort kopplade till analoga RF-modulatorer som kopplas till TV:ns antennuttag. Så blir det som på den "gamla goda tiden". Begränsningen blir antal kanaler dock och en viss försämring av bild och ljud.
Det var ungefär så som kabel-tv bolagen gjorde när de hade analoga utsändningar.
Det var ungefär så som kabel-tv bolagen gjorde när de hade analoga utsändningar.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 108 inlägg
1 januari får du en negativ överraskningM Marianne Olsson1 skrev:Hej Rickard, vet inte om någon redan skrivit detta men för mig fungerar det med antenn på husväggen, kort från boxer som sätts i baktill på tv och endast tv dosan. Jag fick meddelande från boxer nyligen att jag var tvungen att koppla till en box och fick också hemskickat en men den ligger ouppackad. Så härligt
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Morsan har en enkel TV box från Telia (Arris?) vilket fungerar, men verkligen inte optimalt. Kanske går det att få till så man får in Svt1 om man trycker på 1, Svt2 om man trycker på 2 etc, men fan vet hur.
Apple-TV är enkelt, löjligt enkelt, går inte att misslyckas med får man från de frälsta. I somras hyrde jag och 3 vänner ett hus där det fanns Apple-TV. Ingen av oss använder det hemma, men vi är tekniska personer så hur svårt kan det vara? De flesta två gav upp efter 30 minuter där de inte fått in önskad kanal (svt eller TV4 för att se fotbolls-EM). Jag provade när jag kom på plats och vi fick igång det, men jag som inte använder Apples produkter normalt tycker verkligen inte det var självklart. Att kan skulle trycka på touchpaden för att välja var inte intuitivt gör mig åtminstone. Det slutade med att vi lyckades under den vecka vi bodde där, men vi bytte inte kanal i onödan. Att min mamma skulle klara det kan man glömma.
I vardagen jobbar jag med IT-system, installerar, konfigurerar etc i Windows och Linux. Har kodat i C++ etc en gång i tiden, men den fjärrkontroll vi hade till Apple-TVn ville jag kasta i väggen. Nej, verkligen inget för äldre som är vana med att få ettan om de trycker på 1, tvåan om de trycker på 2 etc. Så gör jag inte med min box heller. Jag hanterar den utan problem men jag försöker inte ens lära mamma att hantera den. När hon är på besök så säger jag till henne att be mig om hjälp när hon ska byta kanal.
Jag förstår verkligen TS fråga.
Apple-TV är enkelt, löjligt enkelt, går inte att misslyckas med får man från de frälsta. I somras hyrde jag och 3 vänner ett hus där det fanns Apple-TV. Ingen av oss använder det hemma, men vi är tekniska personer så hur svårt kan det vara? De flesta två gav upp efter 30 minuter där de inte fått in önskad kanal (svt eller TV4 för att se fotbolls-EM). Jag provade när jag kom på plats och vi fick igång det, men jag som inte använder Apples produkter normalt tycker verkligen inte det var självklart. Att kan skulle trycka på touchpaden för att välja var inte intuitivt gör mig åtminstone. Det slutade med att vi lyckades under den vecka vi bodde där, men vi bytte inte kanal i onödan. Att min mamma skulle klara det kan man glömma.
I vardagen jobbar jag med IT-system, installerar, konfigurerar etc i Windows och Linux. Har kodat i C++ etc en gång i tiden, men den fjärrkontroll vi hade till Apple-TVn ville jag kasta i väggen. Nej, verkligen inget för äldre som är vana med att få ettan om de trycker på 1, tvåan om de trycker på 2 etc. Så gör jag inte med min box heller. Jag hanterar den utan problem men jag försöker inte ens lära mamma att hantera den. När hon är på besök så säger jag till henne att be mig om hjälp när hon ska byta kanal.
Jag förstår verkligen TS fråga.
Vi har en tele2 tv-hub samt en Appletv. Tv-hubben har tele2 appen inbyggd och är därför enklare att hantera. Apple-tv är dock snabbare att hoppa mellan appar, rappare och har bättre bild.
De som har en iphone eller ipad kan använde dem som fjärrkontroll och tangentbord. Finns äldre människor som hanterar mobiler och paddor utan större problem.
De som har en iphone eller ipad kan använde dem som fjärrkontroll och tangentbord. Finns äldre människor som hanterar mobiler och paddor utan större problem.
..Och så finns det en hel drös med äldre, i synnerhet "äldre äldre" som har kognitiva eller fysiska problem, som gör att en en traditionell fjärrkontroll med knappar är det enda de klarar av p.g.a krokiga olydiga fingrar och åldersrelaterad klumpighet.arneri68 skrev:Vi har en tele2 tv-hub samt en Appletv. Tv-hubben har tele2 appen inbyggd och är därför enklare att hantera. Apple-tv är dock snabbare att hoppa mellan appar, rappare och har bättre bild.
Samma människor vars sista nöje på ålderns höst är att "titta på TV", och som ser TV större delen av sin vakna tid.
Men du kanske definierar "äldre" från ca 60 år?
Är det någon som har testat talstyrning i appleTV aller googleTV? Har inte labbat så mycket med det. Att starta en app är ju inte ett problem, men jag funderar på om det skulle gå att få igång en specifik kanal också... det skulle vara bra, kanske!
Antar du menar en smart TV med Google inbyggt? För mina Google TV apparater kan inte få in kanaler överhuvudtaget. Och röststyrning fungerar nästan bara engelska ändå (svensk brytning fungerar bättre än skotsk).MathiasS skrev:
Nej jag menar inte en smart tv med något inbyggt utan tex en chromecast med googleTV inbyggt. Den har röststyrning precis som en AppleTV. Förvisso funkar det ju likadant om TVn har det inbyggt.
Sedan förstår jag kanske inte vad du menar med att din googlTV inte får in några kanaler. Jag tittar på varenda kanal som finns att köpa med en apparat som har googltv, via apparna.
Den mer specifika frågan är egentligen hur/om man kan utföra ett kommando i en app, med röststyrning. Att starta en app är inte ett problem.
Sedan förstår jag kanske inte vad du menar med att din googlTV inte får in några kanaler. Jag tittar på varenda kanal som finns att köpa med en apparat som har googltv, via apparna.
Den mer specifika frågan är egentligen hur/om man kan utföra ett kommando i en app, med röststyrning. Att starta en app är inte ett problem.
Redigerat: