putte22 putte22 skrev:
Jag tycker både Telias och tele2 app i Samsung smart tv funkar enkelt o bra. Inga extra boxar eller fjärrar. Dock så behövs ett abonnemang hos någon av dessa operatörer. Finns tillgång till programguide i appen. Och nyare Samsung så kan man välja att senast använda app startar igen av sig själv vi påslag av tv.
Problemet är väl att alla smart-tv apparater jag har stött på kräver at man navigerar in i någonting först innan man kan börja bläddra bland kanalerna.
Det fungerar ju bra för någon med gott kognitiv och motorisk funktion...
Även om det är strålande att det går att välja att den ska starta med senaste applikationen igen så gäller det ju att det inte går att "backa ur" av misstag eller att det kommer någon popup/uppdatering eller annat som ställer till det.
Och att applikationen i fråga bara visar TV och inte råkar ha några menyer för att först välja bland olika streaming-program innan man väljer linjär-tv.
 
  • Gilla
antett och 4 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Problemet är väl att alla smart-tv apparater jag har stött på kräver at man navigerar in i någonting först innan man kan börja bläddra bland kanalerna.
Det fungerar ju bra för någon med gott kognitiv och motorisk funktion...
Även om det är strålande att det går att välja att den ska starta med senaste applikationen igen så gäller det ju att det inte går att "backa ur" av misstag eller att det kommer någon popup/uppdatering eller annat som ställer till det.
Och att applikationen i fråga bara visar TV och inte råkar ha några menyer för att först välja bland olika streaming-program innan man väljer linjär-tv.
Du har rätt i detta. Det finns massor av "fallgropar" som en användare kan hamna i med dessa menysystem. Man behöver inse att alla inte är lika smarta och flinka när det gäller att köra runt i menyerna.

Jag får uppfattningen att äldre och/eller ovana användare blir oroliga för att göra fel och sedan behöva be om hjälp med grejorna när det finns för mycket menyer och knappar att trycka på.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Utöver att slå. på den, behöver man göra något mer innan man börjar "kolla på TV"?
Nää,jag använder den på en icke smart tv.så om tvn är i standby så räcker det med on på fjärren så hoppar den igång på det man såg senast.
Skulle den vara på någon app så räcker det att trycka på sifferknapparna så går den direkt till kanalen du valt
 
E etompau skrev:
Du har rätt i detta. Det finns massor av "fallgropar" som en användare kan hamna i med dessa menysystem. Man behöver inse att alla inte är lika smarta och flinka när det gäller att köra runt i menyerna.

Jag får uppfattningen att äldre och/eller ovana användare blir oroliga för att göra fel och sedan behöva be om hjälp med grejorna när det finns för mycket menyer och knappar att trycka på.
Tja, farsan var inte det minsta orolig, tvärt om, men stendement och lyckades nollställa alla kanaler någon gång per dag etc. på TV'n när han hade tillgång till den vanliga fjärrkontrollen. Det var givetvis fel på TV'n, men den började magiskt fungera när vi bytte till en Doro-fjärrkontroll. :)

https://www.kjell.com/se/produkter/...ll/doro-handleeasy-321rc-fjarrkontroll-p66234

Nu när farsan gått bort så är det morsan som styr fjärrkontrollen, men hon har dålig motorik och sämre syn pga MS och följdsjukdomar så även om hon är mentalt klar så kan hon helt enkelt inte hantera

Och de är bara två exempel, det är *massor* där ute med liknande problem, utöver att Sossarna försöker sälja på dem lotter. :)

Det är många som kommer få en chock när de inser att de inte kan se på backhoppningen på nyårsdagen och "ingen har sagt något" ungefär som det blev när man la ner 700Mhz bandet och alla TV-handlare blev nedsprungna och inte hade en enda box kvar...
 
  • Gilla
och en till och 6 till
  • Laddar…
Jag tittade på hur enkelt man kan göra det med en Appletv och Allente:

Om man lägger till 1,2 och 4 som sina favoritkanaler så blir det ungefär såhär:

1. Starta TV och AppleTV med AppleTV fjärren (skaffa den nyare generationen)
2. Klicka på Allenteappen (du kan rensa skärmen från allt annat så att bara den syns
3. När allente startatat måste man swipa ett steg vänster och välja favoriter (ett hjärta), därefter syns de kanaler man valt.

Lätt eller svårt beror ju på - men så fungerar det där. Tror inte att den kombinationen (appletv + allente) kan göras enklare. Har du istället Allenteappen direkt i TVn kommer det i princip fungera likadant.

Mina föräldrar jag just fått lära sig detta, de använder Tele2Play men det ser ungefär likadant ut, de går till programguiden och väljer där.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Nää,jag använder den på en icke smart tv.så om tvn är i standby så räcker det med on på fjärren så hoppar den igång på det man såg senast.
Skulle den vara på någon app så räcker det att trycka på sifferknapparna så går den direkt till kanalen du valt
Det låter lovande, men de verkar ha ett gäng olika boxar, är det TV-hubb, Arris eller någon av Humax boxarna du har?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, farsan var inte det minsta orolig, tvärt om, men stendement och lyckades nollställa alla kanaler någon gång per dag etc. på TV'n när han hade tillgång till den vanliga fjärrkontrollen. Det var givetvis fel på TV'n, men den började magiskt fungera när vi bytte till en Doro-fjärrkontroll. :)

[länk]

Nu när farsan gått bort så är det morsan som styr fjärrkontrollen, men hon har dålig motorik och sämre syn pga MS och följdsjukdomar så även om hon är mentalt klar så kan hon helt enkelt inte hantera

Och de är bara två exempel, det är *massor* där ute med liknande problem, utöver att Sossarna försöker sälja på dem lotter. :)

Det är många som kommer få en chock när de inser att de inte kan se på backhoppningen på nyårsdagen och "ingen har sagt något" ungefär som det blev när man la ner 700Mhz bandet och alla TV-handlare blev nedsprungna och inte hade en enda box kvar...
Har personligen fått hjälpa flera grannar med deras boxar och TV-apparater.
Även släktingar som har jobbat i hemtjänsten vittnar om att de flera gånger får hjälpa till med fjärrkontroller och source-inställningar på TV.

Felkällorna ökar dramatiskt med externa boxar, appar, fiber och Wifi.

Undrar hur kundtjänsten har det hos operatörerna?

Nu senast hade någon ändring införts i telias:s box där långt tryck på on-knappen på fjärren drog igång ett menysystem för appar. Användaren var van att trycka länge på on-knappen, men ändringen gjorde att hon inte längre kunde se på TV ...

Boxer hade ett bra system via marknätet, men som sagt, det är under avveckling.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det låter lovande, men de verkar ha ett gäng olika boxar, är det TV-hubb, Arris eller någon av Humax boxarna du har?
Tv hubb
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Tv hubb
Kanon, det är ju default-varianten de erbjuder nu.
 
Vi kör med vanlig billig bordsantenn som styrs via fjärrkontroll. Inga boxar eller abonnemang. Funkar fint så länge det inte är oväder. Vi kombinerar med play och cast men duger gott för en som bara vill se 1,2,4. Om hen bor där det finns täckning.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag tycker också min TV är idiotiskt jobbig. Jag castar bara - mycket lättare att köra TV'n från mobilen då de program jag vill ha ligger på skärmen. Men då förutsetts att din äldre släkting har en modern mobil.
Same! Det är vansinnigt frustrerande att Google nu dödat produktlinjen och ersatt med samma menybaserade skitbox som alla andra lider med. Mer reklam, mer övervakning, mer usla appar med ständiga uppdateringar och tjafs.

100% en försämring mot enkelheten som Chromecast ger. Eg; om du kan se på telefonen så kan du se på TVn.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Same! Det är vansinnigt frustrerande att Google nu dödat produktlinjen och ersatt med samma menybaserade skitbox som alla andra lider med. Mer reklam, mer övervakning, mer usla appar med ständiga uppdateringar och tjafs.

100% en försämring mot enkelheten som Chromecast ger. Eg; om du kan se på telefonen så kan du se på TVn.
Fast du kan fortfarande casta om du föredrar det. Du behöver inte använda menyerna eller fjärren.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
90-åriga mostern har Boxer via antennuttaget. Nu när marksändningarna upphör har vi, genom Boxer, tecknat en kanonbra deal med Tele2 mobilt bredband utan begränsning. Gratis 2 mån, 49 kr/ mån under månad 3-24, därefter 149 kr/mån så länge man är Boxer-kund. Gratis router dessutom. Ren vinst eftersom hon samtidigt slipper abonnemanget på surfplattan.

Har inte hunnit aktivera det ännu så jag vet inte hur lättråddad den nya Boxer-fjärren är men den ser väldigt clean ut. För att slippa fuppla med TVns fjärrkontroll har mostern alltid stängt och på av själva TVn med strömbrytaren på grenuttaget. TVns fjärrkontroll ligger i en låda. Det blir ju samma nu med Boxer-hubben, den är alltid igång, och hon använder enbart dess fjärrkontroll för volym och kanalbyte.

Sedan får man som anhörig räkna med supportsamtal lite nu och då, oavsett hur enkel tekniken är😄. Just min moster är nog ändå hyggligt på för sin åldersgrupp med smartphone och surfplatta, och hon har lärt sig att dra ur nätsladden en stund när box eller TV hängt sig. Bild av en fjärrkontroll med knappar för ström, TV, navigering, volym, kanalbyte, röststyrning och snabbvalsknappar märkt TV4, SVT och Netflix.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
yonna
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Fast du kan fortfarande casta om du föredrar det. Du behöver inte använda menyerna eller fjärren.
Det visste jag inte! Då kanske det finns hopp ändå.
 
R rikard454 skrev:
Hej alla!

Är det någon som kan tipsa om någon teknik/metod för att titta på TV som är så enkel som möjligt? Jag har en äldre släkting som helt enkelt skulle behöva något typ som förr i tiden när man bara slog på TVn och bytte kanal genom att trycka på 1, 2, 3, etc. på fjärrkontrollen…

Dvs vill undvika allt vad digitalboxar heter med sina frekventa uppdateringar, frågor från dessa om man önskar köra med ”djup eller grund vila”, snofsiga tablåer på skärmen, meddelanden om förlorad kontakt med Internet, etc etc. utan så enkelt som det bara går.

Bor i egen villa, har fiberanslutning, ser ”bara” på typ SVT och TV4 plus kanske Kanal 5…

Har funderat på en Apple TV men tror även det blir för svårt/avancerat…

Några tips?
/Rikard
Apple TV! Titta på fjärren till den! Har man en vettigt ny tv så behövs bara appletv kontrollen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.