Stefan Bengtsson skrev:
Jag tror inte vi kommer längre. Fortsätt räkna hur många procent ni sparar, så räknar jag pengar.
Absolut! Jag tror vi båda har ansträngt oss lite för att missförstå den andra. Allt för att hålla igång diskussionen. :)
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson skrev:
Hur får du det till att jag inte skulle veta vad resan kostar? Hur får du det till att man måste satsa allt man har för att kanske spara 1300? Om man har räknat ut hur mycket man sparar, så är det ju inte en förhoppning att man ska spara det, utan det är med vetskap om att man sparar så mycket som man åker över halva landet.

Det är ju om man tror att man sparar 15 procent, som man ska ta med allt man har. För ju fler kronor du handlar för, desto fler kronor sparar du ju i så fall. Det gäller ju liksom att de sparade procenten ger kronor så det räcker att betala för utläggen.

Jag tror inte vi kommer längre. Fortsätt räkna hur många procent ni sparar, så räknar jag pengar.
Jag har väl inte sagt att du inte vet vad resan kostar? Däremot vet du inte hur stor investeringen är för att spara 1300 kr, ifall du enbart vet att besparingen är 1300 kr men inte hur stort det totala köpet måste vara för att besparingen ska bli 1300 kr.

Jag tror inte heller att vi kommer längre med det resonemanget. Ett råd är att aldrig någonsin ge dig in på aktiehandel eller liknande.
 
MartinP666 skrev:
Jag har väl inte sagt att du inte vet vad resan kostar? Däremot vet du inte hur stor investeringen är för att spara 1300 kr, ifall du enbart vet att besparingen är 1300 kr men inte hur stort det totala köpet måste vara för att besparingen ska bli 1300 kr.
Jag tror inte heller att vi kommer längre med det resonemanget. Ett råd är att aldrig någonsin ge dig in på aktiehandel eller liknande.

Men det vet jag ju i detta fallet. Såklart vet jag vad sakerna jag ska köpa kostar, det står ju i artikeln.

Tack för rådet, men jag tror på allvar att jag inte behöver råd av Dig om min ekonomi. Jag lovar att jag inte köper aktier på samma sätt som högtryckstvättar.

Och jag får väl erkänna att om mina aktier går upp eller ner X procent, så brukar jag för mig själv räkna ut hur mycket det blir i kronor.

Sån är jag:eek:
 
M
Eftersom de inte vill berätta vad de har att sälja eller vad det kostar så kan man inte räkna ut om det är lönt att åka dit.

Verkar enklare att köpa en lott!
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson skrev:
Men det vet jag ju i detta fallet. Såklart vet jag vad sakerna jag ska köpa kostar, det står ju i artikeln.

Tack för rådet, men jag tror på allvar att jag inte behöver råd av Dig om min ekonomi. Jag lovar att jag inte köper aktier på samma sätt som högtryckstvättar.

Och jag får väl erkänna att om mina aktier går upp eller ner X procent, så brukar jag för mig själv räkna ut hur mycket det blir i kronor.

Sån är jag:eek:
Ja det vet du, men nu gällde ju frågan vilket som var viktigast.

Att du räknar ut hur mycket aktieförändringen blir i kronor är väl inget problem i sig, problemet blir ju som i Ullaredsexemplet när du prioriterar det över den relativa förändringen. Säg att du köper aktie A för 10 kr och aktie B för 1000 kr. Nästa dag är aktie A värd 1000 kr och aktie B värd 2000 kr. Synd att du inte köpte aktie B för den sista tian också, den gick ju upp mer!
 
Mitt sätt att betrakta Ullared förhåller sig till mitt sätt att betrakta aktieköp som äpplen förhåller sig till roten ur 58.

Det är liksom olika saker.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Mitt sätt att betrakta Ullared förhåller sig till mitt sätt att betrakta aktieköp som äpplen förhåller sig till roten ur 58.

Det är liksom olika saker.
Desto större anledning att hålla dig borta ifrån aktieköp ifall du anser att det är en relevant jämförelse.
 
O
Är inte diskussionen huruvida man ska jämföra i procent eller kronor ganska oväsentlig.
Jag är personligen intresserad av kronorna när jag ska jämföra. Det är för mig mycket mer intressant att veta hur mycket högtryckstvätten kostar i kronor för att jag ska kunna göra en egen jämförelse. Dessutom om det bara står att gräsklipparen är 30% billigare än den dyraste så är det ointressant. jag vill veta vad det är i kronor. Om någon vill ha det i procent? räkna ut procenten själv!
I det här fallet så kanske man borde göra en egen artikel, där man enbart skriver procenten... (undra hur många som skulle vara intresserade?)

Men låt mig få räkna hur jag vill så låter jag dig räkna hur du vill. Jag är mer intresserad av kronor inte procent. Om du är mer intresserad av procent så räkna i procent! Bara du blir nöjd och låter mig vara nöjd med mitt sätt att räkna...
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
Alltså denna diskussionen...
Är det en(1) vara: ja, kronor är bäst. Är det alla varor: procent är bäst.

Det är väl ingen som, på julrean, sett skylten "Skynda fynda, 10kr rabatt på allt i butiken"?
 
O
Eftersom priserna är i kronor, så är det enkelt att räkna ut skillnaden i procent för de som är intresserade. Men i artikeln så är det för mig enklare med skillnaden i pengar än i procent. Men så är jag inget mattesnille... Gör man en jämförelse som i artikeln så är det enligt mig bara kronor som är intressant. Sedan kan man om man vill räkna ut skillnaden i procent. Men oavsett så behövs siffrorna i pengar...

Artikeln i sig är faktiskt intressant. Man får veta vad vissa verktyg kostar på Ullared, jämfört med en "vanlig" butik.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Ja om man räknar procent eller kronor kan väl vara upp till var och en, och var och en får väl också själv avgöra om det kan vara värt att resa till Ullared.

Jag kan ju avsluta mitt deltagande i debatten med att berätta en skröna om hur det gick till när två ytligt bekanta, procentaren Olle, och Helge som brukar titulera sig kronjägare, åkte till Ullared:

De överlevde båda med viss möda den beryktade Nöjesmassakern på åttiotalet, och har sedan dess stadgat sig. De blev en lördag häromsistens medtvingade av sina fruar på en Ullaredsexpedition.

Helge hittade ganska snart en högtryckstvätt. "Kolla! Här kostar den 2495. På tretti.se kostar den 3795, så man sparar 1300!"

Olle var inte imponerad. "Ditt gamla kronvrak! Det blir ju bara 34% billigare. Inte värt att ta upp plånboken för så lite besparing"

"1300 är 1300" sa Helge, och plockade åt sig en tvätt.

Olle vägrade hjälpa till att bära ett sånt uselt köp, så Helge fick själv kånka runt på sitt fynd.

Men snart var det Olles tur att bli eld och lågor:

"Nu börjar det likna nåt! Den här ljuslyktan kostar 14,96 kronor. Jag såg en likadan på IKEA för 39 spänn. Det blir över 61% billigare!"

Helge gratulerade syrligt "Du sparar 24 kronor. Halleluja!"

"Du måste tänka på POCENTEN, Helge! 61 pocent!!!"


Hela vägen hem gnabbades de om vem som gjort störst fyndet. Kivet avbröts bara en liten stund när de båda enades i hån mot den ena av fruarna som råkade hävda att hon tjänat 200 kronor på att köpa fryspåsar. Olle påpekade att man inte kan tjäna på att köpa fryspåsar, och dessutom blir det för dålig procent. Helge tyckte att frun ska säga upp sig och börja köpa fryspåsar på heltid. Olle avrådde från detta.

Väl hemma kom Olle och Helge på den briljanta iden att gå på krogen och dricka upp sina besparingar (det vill säga de pengar det sparat på att åka till Ullared).

De gick till krogen och berättade om sin plan för tejen bakom bardisken. Hon tyckte det var en skitbra ide att dricka upp alla pengar de sparat och tog glatt emot pengarna för första omgången, som Helge bjöd på. Däremot släppte hon ur sig ett präktigt flatskratt när Olle försöker betala för två stora stark med sina 24 kronor. Detta muntrade upp Helge så till den grad att han föreslog att de skulle slå ihop sitt kapital och dela broderligt.

Det gick Olle med på, han räknade ut att han tjände 2600% på den transaktionen, vilket föll honom i smaken.

Och sen gick det som det gick, och de levde hela söndagen med likvärdig huvudvärk.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Ni klär i era foliehattar :)
 
Johnsson 56 skrev:
Den här artikeln tar upp prisskillnader mellan olika varuhus, inte hur långt ifrån man ska bo för att det ska bli lönsamt
Fast nu skrev jag att man får värdesätta sin egentid lite också innan man kastar sig in i Ullareds köer för att spara 39 kronor på sågen.
Det sistnämnda, och det enda du verkade läsa, var bara en fotnot. :)
 
O
10% rabatt på ett tuggummi är inte lika roligt som 10% på en motorsåg.
procenten är lika stor, men skillnaden i kronor är stor. Å det är kronorna som sitter på bankkontot....;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.