Freddedan skrev:
1300 kr är 1300 kr oavsett varans pris.
Ja, och det är helt ointressant. Det som är intressant är hur stor den relativa skillnaden är.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Så är det väl inte? Om det kostar 1000 kronor att åka till affären, så är det ju bra att veta att man sparar 1300 när man väl är där. Då är procenten helt oviktiga.

Det lönar sig att åka dit och köpa nåt som är (mer än) 1000 kronor billigare även om det bara är 5%, det lönar sig kanske inte att åka dit och köpa ett par kalsonger som är 90% billigare.
 
Men om man nu har en resa som är så lång att det kostar 1000 kr att åka, då letar man väl inte efter en enda vara som gör det lönt att åka? Det intressanta är hur mycket billigare de är än andra affärer, relativt sett.

Jag tycker att artikeln har helt utgångsvinkel, när de t.ex skriver att "Mest att vinna har du om du ska köpa högtryckstvätt. Den var hela 1 300 kr billigare än samma högtryckstvätt hos tretti.se, som var billigast enligt Prisjakt.- " Mest i kronor ja, men det hade varit betydligt mer intressant om de skrivit att en högtryckstvätt som kostar 2600 kr på nätet är bara hälften så dyr hos Gekås. Tänk på procenten Helge, som de bevingade orden lyder!
 
Ja, för Helge och Olle är ju ett föredöme för alla när det gäller att räkna ut om det lönar sig att åka till Ullared...

Om allt man tänker köpa (inte nödvändigtvis en vara) tillsammans är billigare än vad resan till Ullared kostar, så lönar det sig. Om man räknar i kronor. Om man räknar procent vet man inte ett skit.

Sist jag kollade hade jag pengar i plånboken, inte procent.
 
Jösses. De pratar om procenten alkohol, det var ett skämt. Bara glöm det.

Men du menar alltså att man vet mindre för att man utgår från hur stor den relativa vinsten är? Intressant logik. Jag säger inte att det är den enda intressanta siffran, men det är där man borde börja.

Förstår du inte att det är irrelevant att jämföra vinsten på 1300 kr när man köper en högtryckstvätt, med vinsten på 39 kr när man köper en fogsvans? "Mest att vinna har man på att köpa en högtryckstvätt", det utgår ju från att man åker för att köpa en enda vara. Det är ju endast i undantagsfall, då det handlar om dyra varor, som det kan ha någon som helst relevans vad den absoluta prisskillnaden är.

Om man utgår från relativa skillnader, så ser man ungefär hur stor budget din shoppingresa behöver ha för att det ska löna sig att åka. Om man i stället utgår från absoluta skillnader, så ser man snarare hur många varor du behöver handla, men du har i stället ingen aning om vilka summor det handlar om totalt. Men jag antar att du skulle kasta dig i bilen och köra över halva landet för att spara 1300 kr, även om det innebar ett utlägg på en halv miljon, för det är ju bara kronorna som är relevanta?
 
Procent i sammanhanget är givetvis både ointressant och helt irrelevant, torde vara tämligen lätt att inse, absoluta tal regerar. Förstår du inte det MartinP666? :) Ser du hur konstigt det kan upplevas med din egen sluggerteknik applicerad?
 
Om jag ska åka över halva landet för att spara/tjäna pengar så vill jag hellre veta hur många kronor jag tjänar, än hur många procent det finns på andra sidan Sverige.

Jag anser att om man vet hur många procent man sparar i Ullared, så måste man också veta hur många kronor man tänker handla för, för att veta om det är intressant. Om man däremot vet hur många kronor man sparar, så är procenten inte avgörande för om det är värt att göra resan. Man får avgöra om ens tid är värd pengarna eller inte.

Jag har aldrig varit i Ullared, och sen Görans arvingar sålde av bilmuseet har sista anledningen att åka dit försvunnit.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
GK100 skrev:
Procent i sammanhanget är givetvis både ointressant och helt irrelevant, torde vara tämligen lätt att inse, absoluta tal regerar. Förstår du inte det MartinP666? :) Ser du hur konstigt det kan upplevas med din egen sluggerteknik applicerad?
Vad är det du inte förstår? Kan hålla med dig om man enbart ser till mitt första inlägg, då jag inte utvecklade resonemanget eftersom jag förutsatte att det var uppenbart även för övriga läsare. Men ifall du läser de efterföljande inläggen så förstår jag inte hur du kan missa att jag förklarar tämligen utförligt, med praktiska exempel, VARFÖR den relativa skillnaden är viktig.
 
  • Gilla
trattalask
  • Laddar…
Jag känner att jag måste backa upp Martin lite här.

Jag tycker att när det gäller en jämförelse mellan olika inköpssätt, så är jag intresserad av en så generell skillnad som möjligt. D.v.s Ullared är generellt 15% billigare än att handla på nätet. Detta ger mig en inblick i om Ullared är ett alternativ, generellt sätt, för att göra verktygsinköp.

Om vi istället pratar om specifika varor, kan jag förstå resonemanget att kronor är viktigt.

Men artikeln gör väl anspråk på att göra en generell jämförelse, och då borde % passa bättre
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Stefan Bengtsson skrev:
Om jag ska åka över halva landet för att spara/tjäna pengar så vill jag hellre veta hur många kronor jag tjänar, än hur många procent det finns på andra sidan Sverige.

Jag anser att om man vet hur många procent man sparar i Ullared, så måste man också veta hur många kronor man tänker handla för, för att veta om det är intressant. Om man däremot vet hur många kronor man sparar, så är procenten inte avgörande för om det är värt att göra resan. Man får avgöra om ens tid är värd pengarna eller inte.

Jag har aldrig varit i Ullared, och sen Görans arvingar sålde av bilmuseet har sista anledningen att åka dit försvunnit.
Men i artikeln talar man om var den största vinsten finns, i kronor. Man talar inte om var den största relativa vinsten finns. Det kanske lönar sig mer att fylla bilen med dagligvaror, än att köpa ett par högtryckstvättar. Det går inte att veta, eftersom man bara tittar på absluta siffror.

Sedan finns det visserligen lite lösryckta exempel, men dels får man själv räkna fram den relativa skillnaden, och dels vet man inte ifall det finns andra varor där den relativa skillnaden är ännu större.

Alltså: det kanske är mer värt att köra till Ullared för att köpa dagligvaror (eller något annat, vad som helst egentligen) än för att köpa en högtryckstvätt, men det vet vi inte eftersom artikeln missar den vinkeln helt och hållet.
 
Ullaredsresenär: I förrgår var jag och shoppade i Ullared. Det jag köpte där kostade 20% mindre än vad jag skulle betalt i det loka köpcentret Dollargrinet.
Stefan Bengtsson: Jaha. Hur många procent kostade det att åka dit?
Ullaredsresenär: Det kostade pengar, inte procent.
Stefan Bengtsson: Nähä. Så då vet jag inte om resan var så mycket att skryta med.


Ullaredsresenär
: I förrgår var jag och shoppade i Ullared. Det jag köpte där kostade 20300 kronor mindre än vad jag skulle betalt i Dollargrinet.
Stefan Bengtsson: Jaha. Hur många kronor kostade det att åka dit?
Ullaredsresenär: Det kostade 5600 kronor.
Stefan Bengtsson: Jaha. Då sparade du 14700 kronor.

Notera att i andra exemplet behöver Stefan Bengtsson inte veta hur många procent Ullaredsresenär sparade för att veta om resan var lönsam.

Nu har jag läst artikeln en gång till, och ser att Gekås inte talar om för världen utanför varuhuset hur mycket deras varor kostar. Och då kan det ju vara svårt att räkna ut hemifrån om det kan löna sig. Man får väl skicka dit en spion, som sen kan publicera priserna. Kanske i en artikel på ByggaHus...;)
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Ullaredsresenär: Jag ska åka till Ullared imorgon
Stefan Bengtsson: Jaha, kul. Hur mycket räknar du med att spara in
Ullaredsresenär: 15kr på vara A, 8kr på B, 79kr på C, 12 på D, 56 på E, 400 på F OSV
Stefan Bengtsson: Fan va bra

Ullaredsresenär: Jag ska åka till Ullared imorgon
Stefan Bengtsson: Jaha, kul. Hur mycket räknar du med att spara in
Ullaredsresenär: Totalt sparar jag in ca 15%
Stefan Bengtsson: Fan va bra
 
Men ifall man vet att varorna kostar 20% mindre så är det ju bara man själv som sätter begränsningen för hur mycket man tjänar.

Ullaredsresenär: Jag tänkte åka till Ullared och handla, det sparar man 1300 kr på.
Stefan Bengtsson: Jaha. Hur mycket måste du handla för att spara så mycket pengar?
Ullaredsresenär: Ingen aning, jag bryr mig inte om procent, bara sparade kronor. Man kan inte köpa mat för procent.
Stefan Bengtsson: Nej det har du ju rätt i. Men ta med dig alla pengar du har då, så kan du förhoppningsvis spara 1300 kr ifall du gör av med alla pengarna.

Ja, det är en ytterlighet, men den visar tydligt svagheten i ditt resonemang.

Som en parentes så har jag ofta hört folk sitta och diskutera hur mycket de sparat på att handla i den ena eller andra affären, men sällan eller aldrig hur mycket det kostade dem att åka dit.
 
Hur får du det till att jag inte skulle veta vad resan kostar? Hur får du det till att man måste satsa allt man har för att kanske spara 1300? Om man har räknat ut hur mycket man sparar, så är det ju inte en förhoppning att man ska spara det, utan det är med vetskap om att man sparar så mycket som man åker över halva landet.

Det är ju om man tror att man sparar 15 procent, som man ska ta med allt man har. För ju fler kronor du handlar för, desto fler kronor sparar du ju i så fall. Det gäller ju liksom att de sparade procenten ger kronor så det räcker att betala för utläggen.

Jag tror inte vi kommer längre. Fortsätt räkna hur många procent ni sparar, så räknar jag pengar.
 
MartinP666 skrev:
Som en parentes så har jag ofta hört folk sitta och diskutera hur mycket de sparat på att handla i den ena eller andra affären, men sällan eller aldrig hur mycket det kostade dem att åka dit.
Jag tror det beror på storleken på inköpet och hur noga man är med kostnadsuppföljningen. Det var en tråd här nyligen om att köpa kök och diverse golv mm i Polen där omkostnader redovisades på ett föredömligt vis, men då handlar det också om stora, välplanerade inköp som i flera fall föregåtts av en rekognosceringsresa. De flesta verkar överens om att man borde se resan som semester om det ska vara försvarbart och jag antar att många som åker till Ullared resonerar på samma sätt. Undantaget företagare som gör skitstora inköp av de mest prisvärda varorna, typ 30 högtryckstvättar och fem pallar arbetshandskar.

Angående prisangivelser: Den som redan gjort resan vill nog framför allt berätta hur många kronor man sparat, men för den som funderar på att göra en liknande resa är det viktigare att få en generell prisbild för att veta om det ens är lönt att försöka. Jag vet att Adam, Bertil, Cesar och David alla sparade olika mycket på sina inköp i Polen, men att golvmaterial kostar ca hälften och kök runt 75 % av priset hemma.

Utifrån mitt behov och mina logistikförutsättningar kan jag då göra en överslagsräkning och värdera om jag själv skulle kunna göra en besparing som motiverar ansträngningen. Vi utgår ifrån att jag inte tänker köpa 25 högtryckstvättar, utan en stor mängd olika prylar ur segment som jag har hört ska vara bra prissatta. Då är det viktigare för mig att veta om högtryckstvättens pris är representativt för varuhuset eller om den står ut som väldigt prisvärd i sammanhanget. Sen om besparingen bäst beskrivs som några tior per artikel eller några procent av totalen spelar mindre roll, men besparingen på en enskild artikel har väldigt litet informationsvärde för mig.
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.