T tompaah7503 skrev:
Så där ser alla Pål Ross-hus ut. Välvda väggar och platta fönster.
Ja det är fullständigt anskrämligt. En stor del av god arkitektur handlar om hur olika material och former möter varandra. Pål Ross bara mörsar in ett par rektanglar i en välvd yta utan känsla för form eller detaljer, kanske ser ok ut på en ritning men i verkligheten ser det ut som bajs.
 
  • Gilla
Henla och 8 till
  • Laddar…
Tycker nog de missade något genom att inte ställa ett träd i mitten som de initiala animationerna visade. Sen kan man ju undra hur man tänker när man planerar garage och gym i samma rum och sedan konstaterar att gymmet är litet trots att det inte står någon bil där...
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det är proffsigt!
Och fattar inte varför han skriver att Stockholms stad skall fastställa fastighetsskatten? Det är ju Danderyds kommun.
Vi har alltså att göra med en högprofilerad (?) mäklare som a) inte kan stava och b) inte vet vilken kommun huset ligger i. Intressant.
 
  • Gilla
Danne12345 och 8 till
  • Laddar…
Utvändigt superfint och passade tom bra in i området, maffigt. Men inredningen glömdes bort nästan helt :( Vitt, vitt , vitt och lite grått men fräscht. Knappt en färg, tavlor, mattor, noll personlighet. Inte överraskad att huset säljs...
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
richardtenggren
Gillade huset, även om det känns lite opraktiskt.
Det stora fönsterpartiet hade varit maffigare om de använt sig av välvda fönster eller färre rutor.

Varför olika typer av glasväggen? Jag förstår att plattan kanske var tunnare i ”hålet”, men varför inte köra stolplöst överallt? :)

Varför fula dubbeluttag? Det hade även varit snyggare med mer diskret färg på brytare och uttag.
 
janwide janwide skrev:
Man säger bara "Bad house" så byter huset säkring själv.
En lustig detalj angående "bad house" var att jag såg att deras temperatur i huset var 23 °C.
Enligt min bestämda mening ett riktigt dåligt hus men jag har märkt att yngre människor ofta har så här varmt isf det normala runt 21 °C.
 
  • Haha
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
J Jonas L 84 skrev:
Tycker nog de missade något genom att inte ställa ett träd i mitten som de initiala animationerna visade. Sen kan man ju undra hur man tänker när man planerar garage och gym i samma rum och sedan konstaterar att gymmet är litet trots att det inte står någon bil där...
Har inte sett avsnittet ännu men vill man inte nyttja ett garage som antingen gym ELLER garage - inte både och? Samma sekund man kör in en bil på vinterhalvåret så vill man ju inte gå runt där och träna efteråt - det blir ju lerigt, slaskigt och så?
 
  • Gilla
stefan991 och 2 till
  • Laddar…
Kraven på låg energiförbrukning är hög idag. Hur lyckades detta hus klara dom?
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
P paralun skrev:
En lustig detalj angående "bad house" var att jag såg att deras temperatur i huset var 23 °C.
Enligt min bestämda mening ett riktigt dåligt hus men jag har märkt att yngre människor ofta har så här varmt isf det normala runt 21 °C.
Själv tycker jag 19 grader är normalt. Allt över är slöseri. Eftersom jag själv är snål är det 18 - 19 i alla rum utom sovrummet som håller 17 grader.

På vintern är det normalt (tycker jag) att ha en tröja på dig och inte kortärmat och barfota.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
P Pin skrev:
Själv tycker jag 19 grader är normalt. Allt över är slöseri. Eftersom jag själv är snål är det 18 - 19 i alla rum utom sovrummet som håller 17 grader.

På vintern är det normalt (tycker jag) att ha en tröja på dig och inte kortärmat och barfota.
Är inte halva poängen att ha hus att man kan gå runt i endast kallingar året runt utan att frysa? :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 22 till
  • Laddar…
Då skaffar man väl inte panoramafönster….
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då skaffar man väl inte panoramafönster….
Nyfikna grannar ska väl få sitt. :beer:
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
Har inte sett avsnittet ännu men vill man inte nyttja ett garage som antingen gym ELLER garage - inte både och? Samma sekund man kör in en bil på vinterhalvåret så vill man ju inte gå runt där och träna efteråt - det blir ju lerigt, slaskigt och så?

Vårat garage är 9 m djupt invändigt, då ryms bil, sen har man ca 4 m framför att disponera till gym. Behöver man mer plats kan man köra ut bilen. Hade jag byggt ett hus för 44 miljoner så hade det blivit separat garage och gym.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
craftsboy craftsboy skrev:
Kraven på låg energiförbrukning är hög idag. Hur lyckades detta hus klara dom?
Väldigt fundersam på det också. Och om man tolkar energideklarationen i mäklaranonsen länkad ovan så klarar de inte det heller... Så det måste ha varit en riktigt förskönad energikalkyl som de lämnade in för att få startbesked...
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
L Låset skrev:
Vårat garage är 9 m djupt invändigt, då ryms bil, sen har man ca 4 m framför att disponera till gym. Behöver man mer plats kan man köra ut bilen. Hade jag byggt ett hus för 44 miljoner så hade det blivit separat garage och gym.
Håller med, det finns ju inget overlap i funktionalitet, stil eller så mellan ett gym och garage - förutom kanske att golvet inte är ömtåligt att droppa vikter på.

Att samma yta används till antingen eller i många villor är ju BARA för att spara plats. Bygger man nytt och stort bygger man separata ytor för dessa två helt olika ändamål.
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.