O oliva skrev:
Det står i annonsen att det är inteckningar för 7,8milj, är det samma sak som pantbrev? Har de bara belånat huset med 7,8milj?
Huset har kanske inte kostat så mycket mer? Vill man vara konspiratoriskt lagd är det ju husägaren som i TV sagt att det kostade 40 miljoner och på så vis kanske försöker trissa upp värdet på huset inför försäljningen. Vad huset egentligen kostade vet vi ju inte.

Keiller Keiller skrev:
Huset har kanske inte kostat så mycket mer? Vill man vara konspiratoriskt lagd är det ju husägaren som i TV sagt att det kostade 40 miljoner och på så vis kanske försöker trissa upp värdet på huset inför försäljningen. Vad huset egentligen kostade vet vi ju inte.
ett stenhus kostar väl runt 25000 kr / kvadraten att bygga. Men låt oss säga att vi dubblar det till 50.000.

264+26 kvm = 290*50.000= 14.500.000
Sen lägger vi på 1,5 miljoner extra för grund och 2 miljoner till för dyr inredning samt tomt för 7 miljoner.
Då hamnar vi på 25 miljoner.

Kom ihåg att budget var på 10 + 5 miljoner. (+7 för tomt, alltså Max 22 miljoner)

Huset är också belånat med 7,8 miljoner.
25-7.8 = 17,2 miljoner

Så min teori är att han ”bara” hade de ursprungliga 10 miljoner att stoppa in för bygget efter corona kom och resten behövde han låna. De flesta inkl. Undertecknad gjorde fin-fina aktie förtjänster när corona återhämtningen påbörjades. Därför misstänker jag att hans kapital var knytet till en övervärdering på sitt eget bolag som tankade totalt.

Men huset kostade nog 25 miljoner att bygga. 40 är nog bara ett rävspel för att trissa upp priset och rädda lite kapital.

• Gilla
Hubbe73 och 7 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
ett stenhus kostar väl runt 25000 kr / kvadraten att bygga. Men låt oss säga att vi dubblar det till 50.000.

264+26 kvm = 290*50.000= 14.500.000
Sen lägger vi på 1,5 miljoner extra för grund och 2 miljoner till för dyr inredning samt tomt för 7 miljoner.
Då hamnar vi på 25 miljoner.

Kom ihåg att budget var på 10 + 5 miljoner. (+7 för tomt, alltså Max 22 miljoner)

Huset är också belånat med 7,8 miljoner.
25-7.8 = 17,2 miljoner

Så min teori är att han ”bara” hade de ursprungliga 10 miljoner att stoppa in för bygget efter corona kom och resten behövde han låna. De flesta inkl. Undertecknad gjorde fin-fina aktie förtjänster när corona återhämtningen påbörjades. Därför misstänker jag att hans kapital var knytet till en övervärdering på sitt eget bolag som tankade totalt.

Men huset kostade nog 25 miljoner att bygga. 40 är nog bara ett rävspel för att trissa upp priset och rädda lite kapital.
Smart jag tror som dig :love:

En kille i byggsvängen som jag träffar ibland sysslar med sprängning och markarbeten säger att markarbeten med transporter kostar minst 6-7 miljoner baserat på de förhållanden som tomten innebar. Och det är innan plattan är gjord. Så tomt och markarbeten ca 13-14 miljoner

U
Allt är ju dubbelt så dyrt nära/i Stockholm

Intressant att läsa kommentarerna. Hela kommentarsfältet osar av missunnsamhet. Oavsett vad man tycker om arkitekturen så är det ju ett fantastiskt hus som de flesta av gnällspikarna i kommentarsfältet nog hade trivts mycket bra i. Byggtekniskt är huset rent av porrigt.

Det är också lite lustigt hur många som påpekar bristen av AI i huset, eller om det över huvud taget får kallas AI.

Om jag skall göra en trovärdighetsbedömning och har att välja på kommentarerna från tangentbordsexperterna ovan eller info från byggherren som skrapat ihop minst 15-35 skattade miljoner genom att jobba med AI. Ja du..

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
ronolo ronolo skrev:
Det är också lite lustigt hur många som påpekar bristen av AI i huset, eller om det över huvud taget får kallas AI.
Det är väl högst befogad kritik med tanke på hur mycket det hajpades och hur lite som sen redovisades, och det som redovisades dessutom till stor del inte hade något med AI att göra?

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
ronolo ronolo skrev:
Intressant att läsa kommentarerna. Hela kommentarsfältet osar av missunnsamhet. Oavsett vad man tycker om arkitekturen så är det ju ett fantastiskt hus som de flesta av gnällspikarna i kommentarsfältet nog hade trivts mycket bra i. Byggtekniskt är huset rent av porrigt.

Om jag skall göra en trovärdighetsbedömning och har att välja på kommentarerna från tangentbordsexperterna ovan eller info från byggherren som skrapat ihop minst 15-35 skattade miljoner genom att jobba med AI. Ja du..
Det går naturligtvis att vara mera generös, men jag tycker faktiskt väldigt få ifrågasatt att huset är fräckt och med en vågad design som faktiskt smälte in väldigt fint på berget.
Jämför med paret i tidigare avsnitt som plansprängde av misstag eller med god hjälp av "Dynamit-Harry" åtminstone.
Det som många ifrågasätter är väl om bygget är gjort i ren spekulation och att deras uppgivna uppskruvade produktionskostnad bara är ett skickligt sätt att skapa intresse (vilket lyckades bra....)
Ger konstiga vibbar när huset "ska bli en del av paret själva och deras behov" och sedan strax efteråt se det utlagt till försäljning.
När det gäller AI så haussar ju programmet utan hjälp av detta forum upp förväntningarna.
Det hade varit betydligt mera intressant att få reda på hur man kan energioptimera och få ner energiförbrukningen med AI än att se hans hemmagym med sämre utrustning än ett badhus i nån gudsförgäten håla.
Känns som den gode Mark Isitt blev lite blåst här.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Då ligger huset ute på Hemnet till försäljning, 40 mkr önskar man få, dvs. man vill försöka få tillbaka pengarna vad bygget har kostat. Något måste ha hänt på vägen då paret aldrig flyttade in i huset. Det lyser styling om huset.
Tyvärr finns det flera Ross hus ute i Danderyd, alla är smaklöst planerade in i den miljö som finns där.
Stenkroksvägen 2A - Villa till salu - Hemnet

• Gilla
uuu
  • Laddar…
Kan det vara så enkelt att ingen på produktionsbolaget begrep sig på de tekniska aspekterna relaterat till den AI-boostade smarta hem-tekniken för att kunna klippa in det i programmet? Det blev en klassisk tummetott…

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
Kan det vara så enkelt att ingen på produktionsbolaget begrep sig på de tekniska aspekterna relaterat till den AI-boostade smarta hem-tekniken för att kunna klippa in det i programmet? Det blev en klassisk tummetott…
Så är det alltid och kommer alltid vara…vem orkar bry sig liksom bah , öhhh!

• Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
2 ton berg ska fraktas bort av 250 kass med lastbil…. Blir inte mkt på flaket då ☹️
2 ton berg? Det fixar Två marionettdockor som liknar äldre män gestikulerar och skrattar i en loge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
man med släpkärra på en förmiddag

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Undrar om Taycanen som är parkerad utanför på mäklarbilderna är styling?

Huset har vad jag kunde se ingen laddmöjlighet för elbilar - trots att Robert själv väl körde både Ipace och BMW I3 i programmet. Rimligen finns en laddbox där nånstans trots allt bara att jag inte hittar den.

J jliljeha skrev:
Undrar om Taycanen som är parkerad utanför på mäklarbilderna är styling?

Huset har vad jag kunde se ingen laddmöjlighet för elbilar - trots att Robert själv väl körde både Ipace och BMW I3 i programmet. Rimligen finns en laddbox där nånstans trots allt bara att jag inte hittar den.
Du får kolla noggrannare. Syns på en av bilderna tillsammans med bilen.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T
Youtubern Simon Lussetti brukar göra videos där han kommenterar skämtsamt om bostadsannonser på Hemnet, allt från Sveriges billigaste till såklart dyraste husen, och här har han då hittat huset i Danderyd.
Tycka vad man vill om Simon, men videon handlar ju ändå om huset tråden handlar om, så här är den :cool:

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.