8 455 läst · 52 svar
8k läst
52 svar
RUndstyrning till Nibe 310P
Hej, jag testar just nu tjänsten elonoff.se som kan baserat på timpris styra Shelly enheter på/av. Lite trix med logiken, men det känns som en bra tjänst.
Har tänkt samma, men är inte säker på hur jag ska koppla det än. Just nu är det ganska manuellt ("är elpriset < 1 kr/kWh, slå på extra varmvatten - kom ihåg att stänga när det är > 1 kr/kWh"). Ett tryck på knappen aktiverar extra varmvatten i 24T. Ytterligare ett tryck slår av det igen. Så det är någon logik utöver att koppla en krets.S steve5432 skrev:
Jag använder Home Assistant och automation för detta. Nordpool integration (genom HACS) och Shelly behövs.N nzetterlund skrev:
Switch-wrapper så jag har en switch som styr båda relä:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En binary sensor som avgör om det är billigt eller inte (simpel logik nu, ska göras smartare):
En automation som kör 1 gång i timmen och slår av/på relän:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja man tycker det, det är ju en väldigt klen pump på 100 W. Jag tycker dock inte om att bryta ström direkt till komponenter utanför dess egna styrkretsar. Kan inte begripa varför det inte finns plintar för att styra detta manuellt. Det var ju tacksamt dock att det fanns rundstyrning. Ska undersöka hur vattenpumpen är kopplad för att se om denna går att bryta eller inte, då det är den största värmetjuven under vintern. Då kan man ju dessutom koppla samman detta med en inomhusgivare och bryta cirkulationen om temperaturen överstiger ett visst värde om man t.ex. eldar eller brassar på med en luft-luft. Elementens termostater styr ju till viss del detta, men de är inte på långa vägar tillräckligt aggressiva tycker jag, med tanke på dessa elpriser.J Jonas Björklund skrev:
Från manualen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
16 är cirkulationspump och 19 är shuntmotor. Om man trycker på kanalvalet för att stänga av pumpen stängs även shunten. Det ser ut som Relä 5 är det som bryter cirkpumpens motor (via stift 25). Frågan är väl hur man bär sig åt för att åstadkomma detta knapptryck med en Shelly?.
/S
Redigerat:
Bra hittat!
Jag kopplade bort 24 och 25. Men just kör jag så mycket i övriga huset så kan inte se om det gör någon skillnad. (Mäter allt i huset med Shelly 3EM, inte bara Niben)
Återkommer i morgon med rapport. Är det så enkelt är det lätt och bryta den med en Shelly och en lödkolv, och krimpslang för att förlänga kabeln lite.
Jag tror dock det är mer än 100W Tror det snarare är 400-600W den drar.
Jag kopplade bort 24 och 25. Men just kör jag så mycket i övriga huset så kan inte se om det gör någon skillnad. (Mäter allt i huset med Shelly 3EM, inte bara Niben)
Återkommer i morgon med rapport. Är det så enkelt är det lätt och bryta den med en Shelly och en lödkolv, och krimpslang för att förlänga kabeln lite.
Jag tror dock det är mer än 100W Tror det snarare är 400-600W den drar.
Det var cirkulationspumpen. Tänkte fel. Det är kompressor jag skulle vilja stänga av.
Cirkulationspumpen kan man även lura genom att sätta rätt resistor istället för utegivaren.
Cirkulationspumpen kan man även lura genom att sätta rätt resistor istället för utegivaren.
Det är en frånluftvärmepump - varför dessutom ha en luft-till-luft-maskin och köra den först ?
Braskamin är en annan sak (eller ngt åt det hållet.)
Kompressorn har skyddskretsar så påverka inte dessa !
Dessutom gillar kompressorn långa drifttider och bra vila dess emellan.
Vattenpumparna brukar inte tycka om att stoppas - med ålder brukar de kunna vara lite svårstartade efter stopp...
så bli inte sur om cirkulationspumpen fastnar...
Braskamin är en annan sak (eller ngt åt det hållet.)
Kompressorn har skyddskretsar så påverka inte dessa !
Dessutom gillar kompressorn långa drifttider och bra vila dess emellan.
Vattenpumparna brukar inte tycka om att stoppas - med ålder brukar de kunna vara lite svårstartade efter stopp...
så bli inte sur om cirkulationspumpen fastnar...
310P är en elpanna med en pyttekompressor som ger upp när utetemperaturen hamnar under 10 grader. Många kör därför med en luft-luft som har betydligt bättre COP. Dessutom får man kyla på sommaren, vilket inga FLVP klarar.S skaraborgsfakir skrev:Det är en frånluftvärmepump - varför dessutom ha en luft-till-luft-maskin och köra den först ?
Braskamin är en annan sak (eller ngt åt det hållet.)
Kompressorn har skyddskretsar så påverka inte dessa !
Dessutom gillar kompressorn långa drifttider och bra vila dess emellan.
Vattenpumparna brukar inte tycka om att stoppas - med ålder brukar de kunna vara lite svårstartade efter stopp...
så bli inte sur om cirkulationspumpen fastnar...
/S
Produkter som diskuteras i tråden