8 465 läst · 52 svar
8k läst
52 svar
RUndstyrning till Nibe 310P
Kompressorrelät är alltid svart, inget att bry sig om, om det funkar.JesperKn skrev:Jag öppnade och tittade bakom frontpanalet - har inte tittat på det innan. Stängde igen fort som f*n och ringde till VP tekniker. Så ut som mitt kompressorrelä (längst mot tanken när fronten är nerfälld) va väldigt nära att släppa ut magisk rök - och en vit sladd har oxo haft det svettigt. Har inte provat att koppla något rundstyrningsrelä än, och det får vänta tills VP:n är nöjd med livet igen.
Vita kabeln gissar jag gick till ena kontaktorn, då är det dax att byta den. Dålig kontakt i kontaktorn överhettar kabeln. Vi har 30st pannor från -07 i vår förening, jag har bytt 3-4 kontaktorer de senaste året.
Tack! Åtgärdat med 2st Shelly Plus nu.tommib skrev:Oavsett det så har inte Shelly 2.5 potentialfria reläer (dry contacts) vilket framgår väldigt tydligt både av inkopplingen, kopplingsschemat och av specifikationen. Så även om utgången hade klarat sig med separata L var bägge ingångarna kopplade till 230 V.
Men ja, koppla omedelbart bort och be till elektronikguden att det är bra isolering på de där ingångarna så att den magiska röken är kvar i komponenterna.
Det är dumt att chansa med el.
Redigerat:
Hej Jonas! Har du hunnit testa lite än? Logiken verkar bra. Fungerar det som du tänkte?J Jonas Björklund skrev:
Undrar om avfrostningen fungerar även om elpatronen är blockarad genom rundstyrning (typ som att cirkulationspumpen motionerar även om den är blockerad på panelet).
Det fungerar. Dock har jag inte räknat på om man tjänar något nu på sommaren.JesperKn skrev:
Kompressorn värmer vattnet. Jag slår av blockeringen av elpatronen när elen är billig, men eftersom kompressorn hinner värma vattnet så har aldrig patronen gått in.
Kompressorn tar längre tid på sig. Låter man elpatronen köra när den vill så får man snabbare varmt i tanken.
Jag har inte varit utan varmvatten ännu. Svårt och veta om det spelar någon roll just nu.
Men om några veckor när det är kallare och man behöver mer varmvatten kanske man kan räkna på det.
Jag har ingen koll på avfrostningen. Jag har inte sett den köra innan jag började blockera.
Nu löste jag även så jag kan värma med vald effekt när jag vill utan att det är kallt ute.
Om man bryter utegivaren stift 7 och 8 så tror Niben att det är väldigt kallt ute.
Och vill då värma så mycket det går. Hur mycket den får värma styr jag med stift 1, 2 och 3 enligt ovan.
Jag gör det med Shelly 3EM för jag hade ledig brytare där. Men funkar lika bra med en annan Shelly 1
såklart.
Blir nog riktigt bra. Laddar ner elpriser från Tibber och startar värmning med ett skript när det är lågt pris, eller vid behov.
Om man bryter utegivaren stift 7 och 8 så tror Niben att det är väldigt kallt ute.
Och vill då värma så mycket det går. Hur mycket den får värma styr jag med stift 1, 2 och 3 enligt ovan.
Jag gör det med Shelly 3EM för jag hade ledig brytare där. Men funkar lika bra med en annan Shelly 1
såklart.
Blir nog riktigt bra. Laddar ner elpriser från Tibber och startar värmning med ett skript när det är lågt pris, eller vid behov.
Jag har en precis likadan Nibe pump och har funderat ett tag på en liknande styrning. Läser med stort intresse denna tråd. Väldigt tacksam för dessa beskrivningar.
Undrar lite varifrån du tar strömmen till Shelly puckarna? Har du hämtat det från värmepumpen?
Har du kanske möjlighet ta fram ett enkelt kopplingsschema?
Undrar lite varifrån du tar strömmen till Shelly puckarna? Har du hämtat det från värmepumpen?
Jag minns inte exakt. Men finns gott om faser ganska nära att ta ifrån bakom luckan. Bör säkras av också.M Mathias1 skrev:Jag har en precis likadan Nibe pump och har funderat ett tag på en liknande styrning. Läser med stort intresse denna tråd. Väldigt tacksam för dessa beskrivningar.
Bara o mäta sig fram om man är osäker, eller kanske helst ta kontakt med en elektriker.
Tackar Jag får kolla detta. Blir nog att ringa hit elektrikern för säkerhets skull.J Jonas Björklund skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Jag parallellkopplade A och B för att bryta allt med ett Shelly-relä. Fungerar riktigt bra. Nu måste jag bara komma på hur man bryter cirkulationspumpen med, annars kommer varmvattnet vara slut när man kommer hem på vintern, då pumpen har tagit allt som värmts på under natten för att värma upp huset.N nzetterlund skrev:
Sen har jag funderat på om man ska aktivera extra varmvatten, och ladda på som f-n under natten om elen mot förmodan är billigare?
/S
Samma funderingar. Även kompressorn. Kompressorn har jag hittat. Den går på 2-fas. Kanske en kontaktor och ytterliggare en Shelly.S steve5432 skrev:Jag parallellkopplade A och B för att bryta allt med ett Shelly-relä. Fungerar riktigt bra. Nu måste jag bara komma på hur man bryter cirkulationspumpen med, annars kommer varmvattnet vara slut när man kommer hem på vintern, då pumpen har tagit allt som värmts på under natten för att värma upp huset.
Sen har jag funderat på om man ska aktivera extra varmvatten, och ladda på som f-n under natten om elen mot förmodan är billigare?
/S
Borde gå o göra samma sak på cirkulationspumpen?
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Jag håller på med det. Ett skript som hämtar json-data från Tibber. Och sedan gör den "scheman" för värme och elbil och lite annat. Tyvärr inget som är dugligt att ge till någon annan. Jag är ingen bra programmerare.N nzetterlund skrev:
Det funkar troligen bara för mig då jag har lite olika typer av Shellys plus laddbox. Den tar hänsyn till el-konsumtion också (lastbalansering) för att inte propparna ska gå.