8 465 läst · 52 svar
8k läst
52 svar
RUndstyrning till Nibe 310P
Dioden för el-patronen i displayen blinkar nog bara när el-patronen ska användas och den är blockerad. Nu på sommaren blir det väldigt lite el-patron om man inte provocerar fram det genom att tappa ur massor med varmvatten.J Jonas Björklund skrev:
Jag tryckte in extra varmvatten. Då blinkade den blockerad när A, B eller båda var slutna.
Och fast sken när de inte var slutna. Så det fungerar!
Nu ska jag installera Shelly 3EM för att mäta effekten och se om man sparar något på det.
Och fast sken när de inte var slutna. Så det fungerar!
Nu ska jag installera Shelly 3EM för att mäta effekten och se om man sparar något på det.
Jag satte den på schema. (Ska byta ON/OFF vid tillfälle)
Senare får jag hämta ner timpriset och agera efter det.
Anropa API:et på Shelly och slå av och på.
https://shelly-api-docs.shelly.cloud/gen1/#shelly2-5-overview
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Senare får jag hämta ner timpriset och agera efter det.
Anropa API:et på Shelly och slå av och på.
https://shelly-api-docs.shelly.cloud/gen1/#shelly2-5-overview
Eh, nu tror jag att det har blivit något tokigt här.
Shelly 2.5 har inte potentialfria relän och den är inte lämplig för den här applikationen. https://shelly.cloud/knowledge-base/devices/shelly-25/
Reläutgångarna ligger på samma potential som matningsspänningen, vilket för Shelly 2.5 kan vara antingen 110-230 VAC eller 24-60 VDC. När du har skrivit L resp N här, vad exakt är shellyn kopplad till? Styrkortet på Niben ska ha just potentialfria relän. Om du har kopplat L till 230 V matar du just nu in det på en ingång som absolut inte ska ha det. Som en extra bonus har du matat in 230 V även på "utgången" från Niben (de två L-plintarna är med all sannolikhet parallellkopplade internt i Shellyn).
Shelly 2.5 har inte potentialfria relän och den är inte lämplig för den här applikationen. https://shelly.cloud/knowledge-base/devices/shelly-25/
Reläutgångarna ligger på samma potential som matningsspänningen, vilket för Shelly 2.5 kan vara antingen 110-230 VAC eller 24-60 VDC. När du har skrivit L resp N här, vad exakt är shellyn kopplad till? Styrkortet på Niben ska ha just potentialfria relän. Om du har kopplat L till 230 V matar du just nu in det på en ingång som absolut inte ska ha det. Som en extra bonus har du matat in 230 V även på "utgången" från Niben (de två L-plintarna är med all sannolikhet parallellkopplade internt i Shellyn).
Ni har helt rätt. Jag byter ut till två Shelly 1 istället.
Oavsett det så har inte Shelly 2.5 potentialfria reläer (dry contacts) vilket framgår väldigt tydligt både av inkopplingen, kopplingsschemat och av specifikationen. Så även om utgången hade klarat sig med separata L var bägge ingångarna kopplade till 230 V.
Men ja, koppla omedelbart bort och be till elektronikguden att det är bra isolering på de där ingångarna så att den magiska röken är kvar i komponenterna.
Det är dumt att chansa med el.
Men ja, koppla omedelbart bort och be till elektronikguden att det är bra isolering på de där ingångarna så att den magiska röken är kvar i komponenterna.
Det är dumt att chansa med el.
Som någon annan föreslog, Shelly UNI fungerar utmärkt för denna applikation. Den har två potentialfria utgångar och kan dessutom matas med 12 VDC (eller VAC) som du kanske kan få ut ur pannan så att du slipper extern matning.
Jag öppnade och tittade bakom frontpanalet - har inte tittat på det innan. Stängde igen fort som f*n och ringde till VP tekniker. Så ut som mitt kompressorrelä (längst mot tanken när fronten är nerfälld) va väldigt nära att släppa ut magisk rök - och en vit sladd har oxo haft det svettigt. Har inte provat att koppla något rundstyrningsrelä än, och det får vänta tills VP:n är nöjd med livet igen.