1 584 läst · 52 svar
2k läst
52 svar
Rotuttag spis/ugn perilex
Jag har ugn och micro på samma eluttag och det har fungerat jättebra fram till häromdagen då ena barnet för ovanlighetens skull körde micron en längre stund (popcorn) samtidigt som diskmaskinen värmde, det klarade inte den nya automatsäkringen (ny elcentral) av. Men det är ju ingen jättegrej egentligen, man får tänka till bara.J J-banan skrev:
Det beror vilket läge man kör diskmaskinen, kör man snabb program så kan det dra 13A. Diazed är förvisso trögare men om man dessutom har ugn och häll påpacman42 skrev:
Jag har ugn och micro på samma eluttag och det har fungerat jättebra fram till häromdagen då ena barnet för ovanlighetens skull körde micron en längre stund (popcorn) samtidigt som diskmaskinen värmde, det klarade inte den nya automatsäkringen (ny elcentral) av. Men det är ju ingen jättegrej egentligen, man får tänka till bara.
Självklart, men om det är rimligt eller inte beror helt på det sätt som man gör det på. En micro och en diskmaskin har ytterst kortvariga körtider på maxeffekten och risken är då minimal. Säkringen är till för att hantera dessa risker. Annars så skulle folk inte kunna använda dammsugare hemma. De löser ju ut vilken säkring som helst om de används tillsammans med något annat.
I en tidigare lägenhet var det bara säkrat 6A i alla ordinarie eluttag i hela lägenheten (bleckdosor med tjärlindade trådar i väggarna) och där gick det inte att köra dammsugaren på något annat uttag än ett extra 10A uttag som var tillagt invid elcentralen. Skarvsladd var kanske inte helt lyckat i det läget, men vad hade man för alternativ?
I en tidigare lägenhet var det bara säkrat 6A i alla ordinarie eluttag i hela lägenheten (bleckdosor med tjärlindade trådar i väggarna) och där gick det inte att köra dammsugaren på något annat uttag än ett extra 10A uttag som var tillagt invid elcentralen. Skarvsladd var kanske inte helt lyckat i det läget, men vad hade man för alternativ?
Laglydnaden är flexibel när det gäller elarbeten (men inte i närheten av lika flexibel som när det gäller trafikregler, spec. hastighetsgränser).G GoGetLost skrev:
Dock bör man inte ge sig på ett elarbete man inte är säker på att man behärskar. Inte tror att man behärskar utan vet att man behärskar. (Det gäller f.ö. även för s.k. behöriga elektriker).
Man tar på sig ett stort ansvar när man gör en elinstallation. Speciellt om det handlar om en bostad där ens familj bor.
Det påminner mig om huset jag växte upp i. Man kunde inte köra poolvärmen samtidigt som brödrosten. Då gick en säkring. Just den säkringen byttes ganska snart till en automatsäkring (en sån som man sätter i ett diazeduttag) av praktiska skäl.pacman42 skrev:
Jag har ugn och micro på samma eluttag och det har fungerat jättebra fram till häromdagen då ena barnet för ovanlighetens skull körde micron en längre stund (popcorn) samtidigt som diskmaskinen värmde, det klarade inte den nya automatsäkringen (ny elcentral) av. Men det är ju ingen jättegrej egentligen, man får tänka till bara.
Klicka här för att svara