16 526 läst · 151 svar
17k läst
151 svar
Rotavdraget höjs till 50 procent
Nej, det gör de inte alls när det gäller byggnader, privatpersoner tar ofta ledigt från jobbet för att göra jobbet själv istället. Det lönar sig till och med för en läkare att ta ledigt från jobbet och göra jobbet själv (om de inte har tummen mitt i handen). Ju mindre man tjänar på jobbet, desto mer lönar det sig att göra jobbet själv.K kortis skrev:
Detta innebär att folk antingen inte gör renoveringar som de vill göra, eller att de enbart plockar in hantverkare för de mest komplexa sakerna (och ofta inte ens för dessa).
Det hade varit bättre för samhället om det inte lönade sig att ta ledigt från jobbet för att göra underhåll av huset själv. Det blir nämligen en win-win, samhället får in mer skatter på den som har en hög lön och denna person kan fokusera på det den är bra på, samtidigt som man får fler personer i arbete med att underhålla och bygga på bostäderna.
Detta är ett av syftena med ROT-avdragen...
Det har du absolut rätt i, hantverkare tjänar för bra för deras skatt är ju lika med alla andras. Och är det företag så är den lägre skatt eller blir om du har en duktig revisor.pacman42 skrev:
Nej, det gör de inte alls när det gäller byggnader, privatpersoner tar ofta ledigt från jobbet för att göra jobbet själv istället. Det lönar sig till och med för en läkare att ta ledigt från jobbet och göra jobbet själv (om de inte har tummen mitt i handen). Ju mindre man tjänar på jobbet, desto mer lönar det sig att göra jobbet själv.
Detta innebär att folk antingen inte gör renoveringar som de vill göra, eller att de enbart plockar in hantverkare för de mest komplexa sakerna (och ofta inte ens för dessa).
Det hade varit bättre för samhället om det inte lönade sig att ta ledigt från jobbet för att göra underhåll av huset själv. Det blir nämligen en win-win, samhället får in mer skatter på den som har en hög lön och denna person kan fokusera på det den är bra på, samtidigt som man får fler personer i arbete med att underhålla och bygga på bostäderna.
Detta är ett av syftena med ROT-avdragen...
Men jag tvivlar på att om förhållandet varit annorlunda så skulle fler anlita hantverkare.
Höginkomsttagare tar nog aldrig ledigt för att renovera utom i undantagsfall och det har inte enbart med inkomst att göra
Jag vet inte vad du syftar på i första raden men om du menar skatt på byggnader så har väl inte företag fastighetsskatt överhuvudtaget iaf inte lantbruk utom på bostaden
Hur menar du att vi tjänar för bra?K kortis skrev:
Om jag fakturerar dig tio kronor så får jag behålla typ 4 efter skatt.
Nej. Jag kan ta utdelning istället för lön och betala bolagsskatt, men det blir på bekostnad av min pension. Det lönar sig bara om man kommer upp över brytpunkten vilket inte sker för majoriteten av oss.K kortis skrev:
Du blandar ihop skatt och arbetsgivaravgifter vilket inte är samma sak.ACME skrev:
Hur menar du att vi tjänar för bra?
Om jag fakturerar dig tio kronor så får jag behålla typ 4 efter skatt.
Nej. Jag kan ta utdelning istället för lön och betala bolagsskatt, men det blir på bekostnad av min pension. Det lönar sig bara om man kommer upp över brytpunkten vilket inte sker för majoriteten av oss.
Ja vad begriper revisorn, men kan säga att han var duktig blev inte mycket skatt de där få åren som jag tvingades ha företag (lantbruk)
Arbetsgivaravgiften är lagstadgad, går direkt till staten för att finansiera socialförsäkringar, är obligatorisk och baseras på den utbetalda lönen. Inte en skatt..? -Det är exakt vad det är, och den påverkar i allra högsta grad, tillsammans med momsen, hur mycket en hantverkare kostar att anlita för en privatperson.K kortis skrev:
Så är det men det är dock inte en skatt vilket är en avsevärd skillnad när man jämför vanliga löntagare med egenföretagare.ACME skrev:
Arbetsgivaravgiften är lagstadgad, går direkt till staten för att finansiera socialförsäkringar, är obligatorisk och baseras på den utbetalda lönen. Inte en skatt..? -Det är exakt vad det är, och den påverkar i allra högsta grad, tillsammans med momsen, hur mycket en hantverkare kostar att anlita för en privatperson.
Arbetsgivaravgift är något som löntagare har avstått ifrån i lön och innehåller bl.a. pensionsinbetalning.
Moms för företag är ju en intressant sak som man kan diskutera.
På fredagseftermiddagen när egenföretagare skulle åka till landet var det ingen idé att åka till min lokala järnaffär för du handlade dom grillar, kol o kaffe och allt möjligt.
Att hamna bakom ett fiiint fruntimmer som inte kan företagsnummer och vilket konto det ska skrivas på när de köper lampor och inredning är hopplöst. Nej nej inte betalar vi staten skräpet och inte drar man av momsen.
Fast det gjorde jag på mycket sker
Jag driver företag. Ett AB. Jag är anställd i mitt aktiebolag, som vilken annan anställd som helst. Arbetsgivaravgifterna slipper jag inte undan för att jag har företag.K kortis skrev:
Vad menar du?K kortis skrev:
Är du löntagare så betalar din arbetsgivare in arbetsgivaravgiften. Driver du eget AB så betalar du själv in den, och driver du enskild firma så kallas den istället egenavgift och ingår i F-skatten som du betalar varje månad.
Det här blev svamligt, men jag tror att vi kan sammanfatta det med att det var betydligt mer vilda västern för 20-30 år sedan, innan datasystemen kom.K kortis skrev:Moms för företag är ju en intressant sak som man kan diskutera.
På fredagseftermiddagen när egenföretagare skulle åka till landet var det ingen idé att åka till min lokala järnaffär för du handlade dom grillar, kol o kaffe och allt möjligt.
Att hamna bakom ett fiiint fruntimmer som inte kan företagsnummer och vilket konto det ska skrivas på när de köper lampor och inredning är hopplöst. Nej nej inte betalar vi staten skräpet och inte drar man av momsen.
Fast det gjorde jag på mycket sker
ExaktACME skrev:
Jag driver företag. Ett AB. Jag är anställd i mitt aktiebolag, som vilken annan anställd som helst. Arbetsgivaravgifterna slipper jag inte undan för att jag har företag.
Vad menar du?
Är du löntagare så betalar din arbetsgivare in arbetsgivaravgiften. Driver du eget AB så betalar du själv in den, och driver du enskild firma så kallas den istället egenavgift och ingår i F-skatten som du betalar varje månad.
Det här blev svamligt, men jag tror att vi kan sammanfatta det med att det var betydligt mer vilda västern för 20-30 år sedan, innan datasystemen kom.
Vi har ett pågående arbete med många arbetstimmar på huset nu, stämmer det som bl.a. Offerta skriver att 50% rot gäller för de fakturor som är ställda till efter 12e Maj? Alltså om vi kan få våra hantverkare att skjuta upp fakturorna 2 v så får vi utnyttja 50% rot istället för 30%?
Länk till lagtext:
https://www.regeringen.se/contentas...ligt-hojd-subventionsgrad-for-rotavdraget.pdf
Länk till lagtext:
https://www.regeringen.se/contentas...ligt-hojd-subventionsgrad-for-rotavdraget.pdf
Så uppfattar jag också det, men tänk på att taket på 50k är detsammaAlfaHannes skrev:
Vi har ett pågående arbete med många arbetstimmar på huset nu, stämmer det som bl.a. Offerta skriver att 50% rot gäller för de fakturor som är ställda till efter 12e Maj? Alltså om vi kan få våra hantverkare att skjuta upp fakturorna 2 v så får vi utnyttja 50% rot istället för 30%?
Länk till lagtext:
[länk]
Både på skv och regeringens hemsida står det ”betalas”. Tolkar det som att det då är konsumenten själv som helt kontrollerar detta genom när de väljer att betala elektroniskt för arbetet. Alltså täcker det även arbeten som utförts och fakturerats innan 12 maj men betalas efter. Har svårt att se att regeringen avser fakturadatumet, för i så fall är det ju det som de borde skrivits. Betalningsdatum är ju även det som avgör vilket år avdrag hamnar på, så bara logiskt att använda samma parameter i detta fall.AlfaHannes skrev:
Länk till lagtext:
[länk]
Finns det således utrymme för konsumenten att hålla inne på betalning av obetalda och förfallna fakturor tills efter 11 maj? Om än till viss liten dröjsmålsränta men det lär ju ändå vara en förtjänst netto med 50% ROT istället för 30%.
Från Skv:
Populärt i forumet
-
Vindkraft gick om kärnkraft i vinter
Artikelkommentarer -
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
Varför göra det lätt? – Magnus elinstallation i kopparrör imponerar i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
12 tips för att spara tid i trädgården
Artikelkommentarer -
Badrumsrenovering slutade med prisavdrag på 411 300 kronor – vattenskada hos grannen
Artikelkommentarer