256 099 läst · 1 172 svar
256k läst
1,2k svar
Roliga verktygsannonser
Har samma tanke helt sjuk auktion.katos skrev:
Känns som det är en hel flock hundar begravda i den auktionen !!!!!!!!
Nja, auktion kan ibland dra iväg i pris på saker där många är intresserade och sporrar varandra att bjud på samt kanske inte riktigt prismedvetna. Kommer ihåg en auktion som jag följde med min far på för många, många år sedan. Det var en gammal bilverkstad som skulle sluta och allt auktionerades ut. Min far hade tagit med sig Luna-katalogen för att få en bild på vad nya saker kostade. När väl auktionen började så bjöds det friskt från alla håll och det verkade som om gubbarna som bjöd trodde att det var billigt för att det var en auktion men priserna drog iväg. Kommer ihåg en gammal svets med tillhörande gastub, tror den gick för 1,5-2 ggr ny priset. Så på den auktionen gjordes det inte många klipp om man var ute efter "billiga" verktyg...
R roli skrev:Nja, auktion kan ibland dra iväg i pris på saker där många är intresserade och sporrar varandra att bjud på samt kanske inte riktigt prismedvetna. Kommer ihåg en auktion som jag följde med min far på för många, många år sedan. Det var en gammal bilverkstad som skulle sluta och allt auktionerades ut. Min far hade tagit med sig Luna-katalogen för att få en bild på vad nya saker kostade. När väl auktionen började så bjöds det friskt från alla håll och det verkade som om gubbarna som bjöd trodde att det var billigt för att det var en auktion men priserna drog iväg. Kommer ihåg en gammal svets med tillhörande gastub, tror den gick för 1,5-2 ggr ny priset. Så på den auktionen gjordes det inte många klipp om man var ute efter "billiga" verktyg...
Fast nu är det en otroligt nischad produkt där endast företag i branschen bjuder. Inte en gårdsauktion. Jag har inte sett budlistan men jag kan inte tänka mig att två olika personer bjuder över 2ggr nypris.
Det är ju ingen rostig svets för 5000kr. Här pratar vi ändå över en kvarts miljon sammantaget.
Ja det är det som är skumt. Köper man den typen av maskiner som det var på auktionen du länkade till har man full koll på nypris o oftast även en väldigt bra uppfattning om vad de brukar gå för begagnade.katos skrev:Fast nu är det en otroligt nischad produkt där endast företag i branschen bjuder. Inte en gårdsauktion. Jag har inte sett budlistan men jag kan inte tänka mig att två olika personer bjuder över 2ggr nypris.
Det är ju ingen rostig svets för 5000kr. Här pratar vi ändå över en kvarts miljon sammantaget.
Kan det vara så att det är en massa tillbehör/verktyg till som gör att priset drar iväg?
Tänker som till en av våra CNC-maskiner på jobbet.. nypris på maskinen några miljoner, nypris på alla verktyg/tillbehör det dubbla..
Tänker som till en av våra CNC-maskiner på jobbet.. nypris på maskinen några miljoner, nypris på alla verktyg/tillbehör det dubbla..
Det är faktiskt inte alls ovanligt att till synes löjligt enkla/billiga saker säljs för herrejösses mycket pengar, speciellt inom enterprenadmarknaden.
Finns även gott om exempel på företag som säljer "tillbehör" värda 10kr för hundratals kronor mot konsumenter *host*apple*host*.
Varför? Därför att dom kan, folk köper det ändå...
Finns även gott om exempel på företag som säljer "tillbehör" värda 10kr för hundratals kronor mot konsumenter *host*apple*host*.
Varför? Därför att dom kan, folk köper det ändå...
Jag har ett sådant här och tyckte det var dyrt, men jag får ju tio st för priset av en PDUuseless skrev:
https://www.kjell.com/se/produkter/...ing/grenuttag-for-rackmontering-8-vags-p39557