U upa skrev:
Tanken med en muff som banar väg är inte alls en dum idé. Kanske att det skulle kunna ställa till det ngt om man behöver lyfta röret men tror att några få centimeter längst ner är ett mindre problem än alla meter friktion mellan rör och lera.
Hann inte lägga någon mer tid på brunnen denna helgen men är inne på samma spår som dig med ”smörjningen”. Har en lånad plunsch så vill inte använda den som ”bomb” men tänker testa med ”iller” och om inte det fungerar så pumpar jag ner vatten i röret med adderat lufttryck. Tänker att jag då kan ”sikta” med PEM-slangen på samtliga slitsar och ”smörja” med lite precision.
Goda idéer.
Jag har också fått en idé med att tillfälligt trycksätta röret i leran. Om man gör en platta i valfritt material som precis passar i brunnsröret. Sedan gör man en genomföring i plattan så att man får genom ett rör eller pemslan sedan för man ner denna platta i röret precis under där leran börjar och trycksätter med kranvatten. Då får man bara ut vatten där leran är och inte i sandfraktionen över leran. Om hela filtersektionen redan är i lera kan man bara trycksätta uppifrån. Om detta inte funkar pga för litet flöde kan man sätta dubbla plattor med valfritt mellanrum typ 20cm och trycksätta mellan dessa plattor. Sen för man arrangemanget upp och ner i röret som sitter i lera.
Iden kommer från kapitlet om renspolning av filterbrunn i det dokument Totalcontrol länkade till tidigare, så där kan du se bilder om min förklaring verkar luddig. S221 bild 9.8 visar principen av min ide men där är även en luftanslutning.

Redigerat:
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Räknade lite på det och två plattor är kanske nödvändigt då 4bar i ett 115 rör lyfter potentiellt 400kg om jag räknat rätt.

Någon här som har erfarenhet av kombinationen kiespumpe och lera? :D

A
M mothership skrev:
Någon här som har erfarenhet av kombinationen kiespumpe och lera? :D
Jag, luckrar man bara upp leran först tycker jag kiesepumpen funkar helt OK

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Shirack skrev:
Jag, luckrar man bara upp leran först tycker jag kiesepumpen funkar helt OK
Hur luckrar du/man upp leran?

M mothership skrev:
Hur luckrar du/man upp leran?
I #2980 ser du min utrustning.

M Mardigan skrev:
I #2980 ser du min utrustning.
Ahh tack, tyckte jag såg en liknande borr på edhbohrer. Får ta och beställa en sådan till våren när det blir dags.

Hur kan egentligen en kiespump "borra/gräva" man juxar ju bara den cylinder upp och ner i röret?

M mothership skrev:
Ahh tack, tyckte jag såg en liknande borr på edhbohrer. Får ta och beställa en sådan till våren när det blir dags.

Hur kan egentligen en kiespump "borra/gräva" man juxar ju bara den cylinder upp och ner i röret?
I #2595 och #2601 kan du se botten av min kiespump och när jag testar den i vatten.
Lite enkelt kan man säga att du suger in material som sedan stannar kvar på grund av backventilen och kolven är utformad så att vatten kan smita förbi den när kolven glider ner igen. Därav kan man suga flera tag innan man lyfter upp och tömmer kiespumpen.
Ett tips i all välmening är att bläddra igenom rätt många sidor i tråden. Då får du svar på de flesta frågorna plus att du lär dig väldigt mycket mer som du inte frågat än.

Redigerat:
  • Gilla
mothership
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
I #2595 och #2601 kan du se botten av min kiespump och när jag testar den i vatten.
Lite enkelt kan man säga att du suger in material som sedan stannar kvar på grund av backventilen och kolven är utformad så att vatten kan smita förbi den när kolven glider ner igen. Därav kan man suga flera tag innan man lyfter upp och tömmer kiespumpen.
Ett tips i all välmening är att bläddra igenom rätt många sidor i tråden. Då får du svar på de flesta frågorna plus att du lär dig väldigt mycket mer som du inte frågat än.
Tack!

Är det önskvärt med någon speciell diameter på filterrören?

Jag kan tänka mig att det beror på vilken kapacitet man vill ha ut, samtidigt som det lär vara jobbigare att få ner ett bredare rör?

M mothership skrev:
Är det önskvärt med någon speciell diameter på filterrören?

Jag kan tänka mig att det beror på vilken kapacitet man vill ha ut, samtidigt som det lär vara jobbigare att få ner ett bredare rör?
Det är precis som du säger att det är jobbigare att få ner ett stort rör men det ökar kapaciteten. De flesta eller alla i tråden kör med 115 rör. Sen skulle jag säga att det beror också på hur djupt man kan komma i vattenförande lager. Har du berg på säg 6meter så skulle jag gått upp i dimension men om man kan få ner mer än 7-8 m så får du tillräckligt flöde med 115 rör om du har tillräckligt många meter filter under vatten.

• Gilla
mothership och 1 till
  • Laddar…
Sen kan jag tillägga att med DN115 så får du plats med en 4" djuphålspump som är det vanligaste. En storlek mindre rör då blir det 3" djuphålspump. Då minskar utbudet rejält.

• Gilla
mothership
  • Laddar…
Vad har ni använt för lock i toppen på era 115 rör?

Tänkte bara nämna, OM det är så att det är okej att sälja saker här.

Isåfall har jag följande saker till salu:

* Plunscher 108mm
https://www.erdbohrer.de/Kiespumpen/Plunscher-108mm::33.html

* 8m brunnsborr 145mm samt 105mm
https://www.erdbohrer.de/Brunnenbohrer-30x30/8m-Set-Brunnenbohrer-145mm-mit-Aufkantung::916.html

https://www.erdbohrer.de/Brunnenboh...05mm-mit-Aufkantung-Bohrkopf-10-5cm::912.html

* Stupstock för DN115.
https://www.erdbohrer.de/Holzzangen/Holzzange-die-Grosse-fuer-DN-115-Brunnenrohr-AD-125mm::941.html

* 5 Meter DN115 brunnsrör samt 3 meter slitsade rör. Rören är i enmeters delar. Ett av brunnsrören är delat på mitten.
https://www.fontario.de/epages/78206167.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/78206167/Products/06-001
https://www.fontario.de/epages/78206167.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/78206167/Products/17-001

* Säljer även en rejäl Ebara jetpump med 20 liters Hydrofor. Levererar 100 liter per minut.

Mer info och bilder kan fås via privat meddelande.
Säljes gärna som paket. Men kan även sälja saker löst.

Pris kan vi diskutera. Sakerna är begagnade men i mycket bra skick. Vissa av rören är använda. Men dem flesta inte. Nypris på alla prylarna landar på över 10 000kr.

Prylarna finns i Växjö.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.