K killernils skrev:
Mitt ligger i förrådet, redo att tas tag i när alla andra förpliktelser är avklarade! Brukar inte bli tjäle här ner i syd :)

En fråga, tips på djuphålspump, alternativt vettigt märke och inköpsställe?
Jag har inte helt räknat ut behovet än, men vill scouta vad som finns!
Tack!
Jag köpte min djuphålspump till kylsystemet från Erdhbohrer. Har dock inte kört den än.
Den är inte mycket att ha till bevattning dock då den bara är på 370W i effekt.

Annars är Italienarna duktiga på pumpar. Om jag ska byta ut min bevattningspump till en djuphålspump så blir det en Pedrello. Från Tomei water solutions.

https://www.tomeiwatersolutions.com/
 
  • Gilla
killernils
  • Laddar…
A attefall skrev:
Ja du validerar precis hur jag tänker. Får se exakt hur djupt vattennivån är och hur långt ner grävmaskinen kommer ner. Jorden här har väl ingen vidare tillrinning, är "morängrovlera". Men kring grundvattennivån ska det vara söndervittrande kalkberggrund, vilket kan ha positiv inverkan för tillrinningen.

Får försöka gräva upp så mycket som möjligt och ersätta med makadam. Bör jag ha duk mellan makadamen och jorden? Och isf vilken typ är lämpligast? Vill ju inte att jorden ska åka in makadamet, samtidigt som en alltför tät duk kanske också hindrar tillrinningen?
Jag citerar mig själv för att följa upp med lite mer frågor och funderingar.
Jag kom fram till att eftersom jag ändå gräver upp kan jag ju sätta ner vad som helst i hålet för att suga upp grundvattnet istället för en liten spets. Så varför inte sänka ner en hel stenkista (från biltema), linda den med fiberduk och sticka ner ett lämpligt rör i mitten av den. Sen massvis med av det grövsta makadam jag kan hitta runt. Blir ju ett stort reservoar och stor yta för tillrinningen. Dessutom med en annan stenkista ovanpå som fyller på från dränering.

Men frågan är, vilket sorts rör bör vara lämpligt? Ett för tjock blir väl svårt för pumpen att bygga upp tryck på? Funderade på en slang men ett rakt rör känns smidigare.
 
Jag hade nog stoppat i ett 110-160- rör med en massa hål/slitsar i väggarna, å sen ner med en ”vanlig” sugledning/slang. För då går det att ta upp sugledningen om det skulle behövas.
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade nog stoppat i ett 110-160- rör med en massa hål/slitsar i väggarna, å sen ner med en ”vanlig” sugledning/slang. För då går det att ta upp sugledningen om det skulle behövas.
Kan väl isf också sänka ner en dränkpump istället. Bör bli tystare, finns det några andra fördelar också?
Finns det dränkpumpar som är automatiska och går igång "när det behövs"?
 
Tomten kom tidigt i år.
 
  • Öppnad kartong med flera blå rör och en monterad vit rörstam i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
upa och 5 till
  • Laddar…
Härligt! Ser att du köpte extra membran/klaffar till kiespumpen, det gjorde jag med med. Bra att ha i reserv.

Har du alla grejer för att sätta igång nu?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Härligt! Ser att du köpte extra membran/klaffar till kiespumpen, det gjorde jag med med. Bra att ha i reserv.

Har du alla grejer för att sätta igång nu?
Stämmer, drygt och behöva beställa om dom skulle gå i sönder. Ska bara fixa ihop en stupstock sen är det bara börja resan neråt
 
  • Gilla
fizz och 1 till
  • Laddar…
Grävmaskinen har nu grävt upp en grop som är ungefär 2m djup. Tyvärr hade den problem att på ett effektivt sätt ta sig igenom kalkstenslagret med den breda skopan den kom med.

Har själv fortsatt nu med hacka och spade, ett jäkla jobb men också barnsligt spännande. Nere på cirka 2.5m som djupast och enligt mina beräkningar bör grundvattnet vara på kring 3-3.5m.. Så tänkte offra några timmar till för att se om jag kan nå till den, annars får jag försöka banka ner en rörspets iaf. Nån som har erfarenhet av att ta vatten från kalkstenslager?
 
  • Djup grop med ojämn kalksten och verktyg, inklusive en spade och hacka, i ett byggprojekt för att nå grundvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd grop i kalkstenslager med hacka och spade, ungefär 2,5 meter djup.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Z Zingonr1 skrev:
Denna köpte jag.
Klarar den att suga utan att prima först?
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Klarar den att suga utan att prima först?
Jag fyllde på vatten I pumpen innan start. Den funkar kanon(y)
 
Funderar på å plocka vatten ur min energibrunn.
Har 1.5-2 meter till vatten.
Tror du den klarar det?
 
Jag har ca 2,5m till vatten och sen en vattenpelare på ca 6,5m. Och det funkar för mig.
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
A attefall skrev:
Grävmaskinen har nu grävt upp en grop som är ungefär 2m djup. Tyvärr hade den problem att på ett effektivt sätt ta sig igenom kalkstenslagret med den breda skopan den kom med.

Har själv fortsatt nu med hacka och spade, ett jäkla jobb men också barnsligt spännande. Nere på cirka 2.5m som djupast och enligt mina beräkningar bör grundvattnet vara på kring 3-3.5m.. Så tänkte offra några timmar till för att se om jag kan nå till den, annars får jag försöka banka ner en rörspets iaf. Nån som har erfarenhet av att ta vatten från kalkstenslager?
Spännande! Vet du om det finns ett jordlager under eller går kalkstenen som benämning berg?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Spännande! Vet du om det finns ett jordlager under eller går kalkstenen som benämning berg?
Berggrunden är kalkberg, så antar det fortsätter såhär långt ner. Men är också nyfiken på vad som finns under och hur långt ner.
Det är väldigt uppsprucket, i princip som att gräva i kalk med massa lösa stenar (kalksten och flinta). Lite sugen på att hyra en jordborr och prova, men antar att den kommer fastna för mycket.
 
Ger nu upp med hackandet i kalkberget, hålet börjar bli för trångt och skulle behöva breddas för att kunna fortsätta men kan inte riktigt lägga mer tid och svett på det här. Tror jag är nere på cirka 3m djup (=1 möh) , tyvärr inget grundvatten här ännu. Bör vara nära baserat på alla mätpunkter inom närområdet, men kan ju så klart vara något speciellt precis här.

Slog in en rörspets så den står stadigt, tänkte sätta fiberduk runt och få hem några ton makadam. Det här ska som sagt också fungera som stenkista så ska ner med en dagvattenbrunn. Sandfångstfunktionen kanske är onödigt med den totala volymen jag har tillgång till, men skulle vara trevligt att kunna kika in och se lite om/när dräneringen ger något flöde. Nu innan jag fyller igen gropen kan jag ju peta ner ett vanligt avloppsrör också, men har egentligen svårt att motivera en till grej som sticker upp ur gräsmattan nu när inte grundvattnet nåtts? Rörspetsbrunnen kommer ju kunna användas för att kolla vattennivån.

När jag fyllt på med makadam tänkte jag ge mig på att försöka banka ner rörspetsen till grundvattnet, får se om det är möjligt genom kalkberget och flintastenen. Vågar inte banka för mycket nu innan rören har stöd åt sidorna
 
  • Ett hål i kalkberg med en spade och en vertikal rörspets för dränering, ingen synlig grundvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävda hålet i kalkberget med verktyg, en rörspets och en röd hink, beredd för stenkista och dagvattenbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.