I ibrakadabra skrev:
Om man har dålig tillgång på vatten i jordlagren - finns det något att föredra av rörspets/filterbrunn?

Min gissning är väl filterbrunn då går att borra djupare (i hopp om att hitta mer vatten) ner om man önskar och att man sedan kan sänka ner en djupbrunnspump? Eller tänker jag fel?
Du tänker helt rätt. Ju djupare ju bättre.

T.ex. djuphållsbrunnar i berg har överlag väldigt dålig tillrining då det sker i sprickor i berget. Man räddas av att de brukar borras djupt och ha en djuphålspump lånt ner. 50 meter ner är inget ovanligt.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Du tänker helt rätt. Ju djupare ju bättre.

T.ex. djuphållsbrunnar i berg har överlag väldigt dålig tillrining då det sker i sprickor i berget. Man räddas av att de brukar borras djupt och ha en djuphålspump lånt ner. 50 meter ner är inget ovanligt.
Ok.

Givet att man inte stöter på en stor stenbumling eller liknande i backen, vad är det som avgör hur långt man kan komma ner med en sån kiespumpe? Ens fysik? Behövs det tyngre vikt på stupstocken ju djupare man kommer?

Förstår att detta är svårt att svara på, så klart :).

Tack för svar.
 
Ja det är just det. Om man åker på sten eller överjävlig lera. Finns tyskar som har tagit ner 30 meter med den här metoden. Tror jag har postat ett tysk inlägg längre bak i tråden. Han hade grundvatten på 22 meter, sen 3 meter filter och några släta under grundvattnet så han hamna på 30 meter totalt.
Friktionen ökar med ökat djup (mer yta av mer antal rör) så det kräver sin vikt.

Vinsch / talja och ställning krävs nog vid dessa djup. Så ens fysik är nog skitsamma. :)
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja det är just det. Om man åker på sten eller överjävlig lera. Finns tyskar som har tagit ner 30 meter med den här metoden. Tror jag har postat ett tysk inlägg längre bak i tråden. Han hade grundvatten på 22 meter, sen 3 meter filter och några släta under grundvattnet så han hamna på 30 meter totalt.
Friktionen ökar med ökat djup (mer yta av mer antal rör) så det kräver sin vikt.

Vinsch / talja och ställning krävs nog vid dessa djup. Så ens fysik är nog skitsamma. :)
Ok, tack. Vet om att jag har lera, eller om det är silt, i backen, efter ca 2,5 - 3 meters djup. Så jag antar att jag är in for a treat, så att säga.
 
Bara se till att ha bra verktyg. Lerborr och gärna en mindre borrhuvud att kunna borra i brunnsröret.
Hur ser det ut på SGU?
 
Har följt tråden några månader då jag själv snart kommer att starta arbetet med att ta upp en brunn flr öite bevattning.
Men undrar lite om det verkligen inte finns någon mindre borrigg anpassad för dessa mindre djup?
Vanliga borriggar är vanligen stora saker för att gå ner typ 200 meter i urberg, men borde väl finnas lite mindre riggar på marknaden för maxdjup på typ 50 meter?
Inser att det ändå inte är frågan om hemmaprodukter men tja, hadde varit kul att se om tekniken finns och vad den kostar.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Bara se till att ha bra verktyg. Lerborr och gärna en mindre borrhuvud att kunna borra i brunnsröret.
Hur ser det ut på SGU?
Hej!

SGU ser dåligt ut :), så dåligt det kan göra i princip, i jordlagren.
 
Vad för slang kopplas till en djupbrunnspump? Pem? (finns det raka sådana :D?)
 
PEM är det som används mest. Är dom inte raka, då blir dom det med tiden. :cool:
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Vad för slang kopplas till en djupbrunnspump? Pem? (finns det raka sådana :D?)
jag köper raka pemrör ibland, finns iaf från 40mm i 6 m längder. Det är smidigt att hantera när man ska göra silar som spolas ner.
 
M Mardigan skrev:
jag köper raka pemrör ibland, finns iaf från 40mm i 6 m längder. Det är smidigt att hantera när man ska göra silar som spolas ner.
Intressant. Hur spolar du ner silar? Antar att det är sådana som kopplas till en "vanlig" pump, så max typ 7-8 meter ner i backen eller?
 
I ibrakadabra skrev:
Intressant. Hur spolar du ner silar? Antar att det är sådana som kopplas till en "vanlig" pump, så max typ 7-8 meter ner i backen eller?
I #2882 och några inlägg framåt förklarar jag hur man spolar.
Teoretiskt sett kan du ha silen djupare än 8m bara grundvattennivån ligger över 8m. Men ja denna princip funkar bäst vid högt grundvatten.
 
Det ser ju inte jätteljust ut i SGU för min del: >1 L per sek i jordlagren.

Vad menas egentligen med jordlagren? Är det ner till ett visst djup eller?
 
Större än 60 l/min är ju inte dåligt på något sätt. En 30 l/min räcker gått och väl till bevattning med MP rotators.
Räcker till en slinga med 10 st 180° MP2000 med kastradie 4,5 meter. Bara dela upp med mer slingor.
 
haha fan, fel riktning på pilen < 1 L per minut... skulle det stå :D.


EDIT: Som sagt, så dåligt det kan bli, antar jag. Hoppet är det sista som överger en.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.