Ja det är leran som gör att det blir dålig genomsläpplighet. Hoppas på ett sandlager under leran.
Du ska inte ha alla rör som slitsade. Ovan grundvattnet gör de ingen nytta.
Jag skulle sikta på minst 3 meter filter i vattenförande lager (ej i lera). Antal släta rör blir vad det blir.
 
  • Gilla
pelkon och 2 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja det är leran som gör att det blir dålig genomsläpplighet. Hoppas på ett sandlager under leran.
Du ska inte ha alla rör som slitsade. Ovan grundvattnet gör de ingen nytta.
Jag skulle sikta på minst 3 meter filter i vattenförande lager (ej i lera). Antal släta rör blir vad det blir.
Hej!

Alright, men de 3 "första" meterna som är längst ner ska vara slitsade? Sen är det upp till mig att se när leran tar slut och blir sand, om det nu sker :) (ber till vattenguden).
 
I ibrakadabra skrev:
Hej!

Alright, men de 3 "första" meterna som är längst ner ska vara slitsade? Sen är det upp till mig att se när leran tar slut och blir sand, om det nu sker :) (ber till vattenguden).
Ja exakt. först 0,5 meter slät rör som sump, sen slitsade. Ju mer slitsade desto bättre självklart men kräver djupare brunn.
Har du kikat på SGU och kartvisare "jordlagerföljder" om det finns i närheten?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja exakt. först 0,5 meter slät rör som sump, sen slitsade. Ju mer slitsade desto bättre självklart men kräver djupare brunn.
Har du kikat på SGU och kartvisare "jordlagerföljder" om det finns i närheten?
Hmm, massa gröna prickar?

Denna var i närheten:

Lagerplott TOL500255.png
Id TOL500255
Avslut mot berg
Totaldjup (m)
Observationstyp ej bedömd
N 6164247
E 409004
Databas jstr
 
Inte jag heller :/ underbart.

EDIT: Kanske tar och slår de en signal.
 
Hej

Som många härinne vet behöver jag byta min pump och tänkte göra så nu det närmaste för att vara redo till säsongen drar igång.

Har idag en Jetpump 10M från Rinkabyrör.
Jag vet med mig att vattnet här är järnhaltigt och att det kan förekomma småpartiklar i form av sand.

Skulle någon av dessa fungera eller eller skulle kvalitén på vattnet skada den över tid (ca 7-10år) ?
https://www.pratoerboso.com/en/plur...p-multigirante-self-priming-single-phase.html

https://www.pratoerboso.com/en/plur...p-multigirante-self-priming-single-phase.html

Vet med mig att jag får ut ca 45l/min

Någon med likvärdig vatten som har någon av dessa ?
 
M mortimer skrev:
Hej

Som många härinne vet behöver jag byta min pump och tänkte göra så nu det närmaste för att vara redo till säsongen drar igång.

Har idag en Jetpump 10M från Rinkabyrör.
Jag vet med mig att vattnet här är järnhaltigt och att det kan förekomma småpartiklar i form av sand.

Skulle någon av dessa fungera eller eller skulle kvalitén på vattnet skada den över tid (ca 7-10år) ?
[länk]

[länk]

Vet med mig att jag får ut ca 45l/min

Någon med likvärdig vatten som har någon av dessa ?
Hej. Vet inte om de kan vara aktuellt. Men jag har en ordentlig vattenpump ståendes. En Ebara som levererar 100L/M.
Kan återkomma med modellnummer om de är intressant.
 
  • Vattenpump märkt Ebara i träbox med slangar och anslutningar, kapabel att leverera 100L/M.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Varför sälja?
 
M mortimer skrev:
Hej

Som många härinne vet behöver jag byta min pump och tänkte göra så nu det närmaste för att vara redo till säsongen drar igång.

Har idag en Jetpump 10M från Rinkabyrör.
Jag vet med mig att vattnet här är järnhaltigt och att det kan förekomma småpartiklar i form av sand.

Skulle någon av dessa fungera eller eller skulle kvalitén på vattnet skada den över tid (ca 7-10år) ?
[länk]

[länk]

Vet med mig att jag får ut ca 45l/min

Någon med likvärdig vatten som har någon av dessa ?
Jag har som bekant en Plurijet modell större till järnrikt vatten, dock utan partiklar. Partiklarna fixar du med filter.
Min pump har fungerat otroligt bra. Plurijet är en high end kvalitetspump.
 
Vill ogärna ha filter på sugsidan. Fast det är extremt få. Grov uppskattning typ MAX 0.5dl på 30m3 vatten. O sen vill jag minnas jag läst att utfällningen av järn är speciellt högre med jetpump.
Är det något material i pumphjulen som är bättre än det andra, Noryl verkar det skrivas om i vissa specar?
 
Detta är vad jag kan se.
PLURIJETm 230v
PLURIJET 400v
4/80 rostfri impeller
4/80X noryl impeller

N verkar betyda ”New version ”
 
Vart hittar du infon om N versionen ?

Pedrollo skriver inget om N-versionen på sin sida.

https://www.pedrollo.com/public/allegati/PLURIJET 80-100_EN_50Hz.pdf

Jag hade först fått för mig att N betydde just Noryl; alltså det som verkar vara någon form av hård plast som troligen inte är så känslig mot kemikalier som rostfri/metall

Efter en sökning så hittade jag denna:
https://pedrollo.org.ua/image/catalog/documents/PLURIJET_60-80-100_-_EN.pdf

Frågan är vilken som egentligen är att anse som nyast, är det 80N eller 80X ?
 
@TotalControl Vilken pump har hade du, Plurijet 6/200X (trefas) ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.