L
N Nerre skrev:
Det är precis lika fel som att din kund ska betala 200 för den.

Om nu Rinkaby är billigare än din grossist, handla där. Tala om för kunden att du inte kan börja jobbet förrän prylarna från Rinkaby kommer.

Det är du och kunden som får bestämma er för om ni är beredda att betala lite extra för att slippa vänta. Det handlar helt enkelt om att vara öppen om vad grejerna kostar.

Att handla hos en grossist blir heller inte alltid billigast.

Inför valborg så var jag och sambon iväg och handlade på Snabbgross åt idrottsklubben som håller i valborgsfirandet här hemma. Vi kollade runt på lite grejer där och konstaterade att även om många grejer var billiga så fanns det grejer som var extremt mycket dyrare än på ICA. Vi kollade t.ex. på kanelgifflar, på ICA brukar de kosta 17-18 spänn, på Snabbgross kostade de 27. Men då fanns det ju inga storpack.
Min kund får betala det det kostar för den.

Jag säljer en vara med montage, jag säljer inte en vara enbart.

L
S smurfen72 skrev:
Rör mockarna har hög tim debitering på grund av lägre beläggnings grad runt 70 % har nämnts i tråden men trots det hinner du inte med att fakturera på arbetstid utan gör det gratis och vinsten är trots gratis jobb hög tim debitering högt påslag på material ganska låg du har inte funderat på att bli anställd eller byta bransch. Har Rickard bannat dig igen eftersom du börjat skriva här i stället för på värmepumps forum ?

Du har rätt om Rikard Smurfen. Han vill inte höra sanningen utan bara sina egna ord som du vet .

Jag jobbar mer än 70 % skulle säga 130 %

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
L Le'Oracle skrev:
Min kund får betala det det kostar för den.

Jag säljer en vara med montage, jag säljer inte en vara enbart.
Är inte montagedelen debiterad av timpengen?
Procenten skulle väl täcka garanti? (kan ha varit någon annan som sa det)

Sen tillkommer ju även timpeng och servicebil på varan då den ska åkas och hämtas.

L
Jag lämnar offert tske it or leave it. När året år slut blir det 2-4 % över . Hur mkt mindre bör jag ta betalt ?

Inget mindre på slutpriset, kanske bör öka det då. Men jag är ingen företagsekonom.
Men du bör öka timpengen istället, inte dolda kostnader som på materialet.

Edit: alternativt se över dina kostnader för att kanske lyckas öka vinsten.

Redigerat:
Le’Oracle
Ingen som säger att du ska ta mindre betalt utan vara ärligare och inte hutlösa påslag på materialet.

Jag är långt ifrån billigast inom mitt område men är ärlig mot mina kunder och tar betalt för det jag gör.
Behöver inte 50-100-200% påslag på varor jag förmedlar, lägger på 12% och visar gärna inköpsfakturor för dom som vill se.

Ibland hämtar vi där det är närmast och dyrast men då går samtidigt jobbet snabbare, finns tiden hämtar vi där det är billigast och kunden får betala mer arbetstid.

Dom som ringer och jagar billigaste pris hänvisar jag bara till mina prispressande konkurenter som ”luras” med påslag och ”saltade” timmar

Har ”slimmat” och trots utrustning för miljonbelopp tjänar jag pengar på det jag gör

Så återigen jobbar du 130% och bara får betalt för 70% gör du nått fel.
Bit ihop och ta en anställning istället

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
L
Så jag är oärlig nu ? Känner du mig ?

L
Jag har aldrig sagt ett ord om 70 % lägg inte ord i min mun .

L Le'Oracle skrev:
Du har rätt om Rikard Smurfen. Han vill inte höra sanningen utan bara sina egna ord som du vet .

70% är inte arbetstiden utan debiteringsgraden. Dessa 70% ska även täcka upp de 30% som används för administrativa sysslor.
Dvs den tid du debiterar ska täcka upp för den administrativa tiden så att du slipper jobba gratis på kvällar och helger.
Går inte det så behöver du se över ditt timpris.

L Le'Oracle skrev:

L Le'Oracle skrev:
Jag har aldrig sagt ett ord om 70 % lägg inte ord i min mun .
Indirekt har du det genom att säga att allt administrativt jobb görs utanför arbetstid

L
Man kommer alltid behöva jobba gratis.

Igår fick jag rycks ut till en kund vars VVC lagt av.
Proppen hade gått. Det är svårt att ta jourutryckning och resor och 1200 i timmen då.
Jag fick 0 spänn, eller mindre ändå eftersom jag fick åka dit vilket ju kostar

L Le'Oracle skrev:

Proppen hade gått. Det är svårt att ta jourutryckning och resor och 1200 i timmen då.
Ooh det ger förhoppningsvis en hel del good will. Vet inte hur många som beklagat sig över att det blev en dyr säkring.

När andra jobbar "smartare" - bättre planering, rationellare metoder, lägre inköpspriser, högre beläggning - så gäller att anpassa sig eller gå back och försvinna.

Tyvärr försvinner ibland hela branscher. Det behöver inte alls bero på att de är dåliga på det som de gör - bara att någon annan är bättre eller billigare. Beror det på låga löner i andra länder är det svårare att stå emot. Annars är det bara att prata med någon annan firma med högre lönsamhet - men tyvärr kanske hemlighetsmakeriet gäller även mellan firmor. Annars kan man ju välja någon på annan ort du inte konkurrerar med eller någon på egen ort du kan ta anställning hos.

Tyvärr tror jag detta forum mest besöks av köpare av tjänster som kan ge feedback på vad de tycker är en bra hantverkare sett till resultat och pris. Tips på lönsamhet är nog som sagt bäst att ta med de inom ditt eget skrå. Tydligen funkar vvs branschen helt unikt (enligt dig) mot all annan företagsamhet.

Antingen är man bland de första med nya mer lönsamma metoder eller de sista bland de utdöende olönsamma?

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
L Le'Oracle skrev:

Ett tips till kunden via telefon att själv lära sig kolla säkringen hade kunnat ge goodwill och om säkringen går på julafton så blir alla gladare när kunden kan lösa problemet själv.

Fast det kanske är att avslöja branschens hemligheter som minskar framtida jobb och inkomster?

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.