Q
M marikristin skrev:
Då det inte är förbjudet att röka inomhus går det inte att få rätt i sådana här fall. Visst kan man be föreningen kolla hur ventilationen fungerar men det brukar bara konstateras att den är ok och då kan man inget göra.I de flesta hus gamla som nya tränger rök in genom springor och otätheter. Den som röker anses visa hänsyn om hen röker under fläkten.Rökning på balkongen är oxå tillåtet även o det innebär att man aldrig kan sitta ute själv eller vädra.Kort sagt rökaren har alla rättigheter på sin sida.Flytta eller stå ut är enda alternativen.Jag fick flytta från min bostadsrätt efter 20 år pga att HSB,s representant i området ville göra en kompis en tjänst och placerade en kedjerökande missbrukare i lägenheten under.
vist är de inte olagligt att röka , men man får inte heller störa eller skapa obehag hos sina grannar.

tex är lagligt att elda i kamin men stör det grannarna så kan man bli ålagd att sluta elda.


Så jag tror man kan anmäla grannen för att den skapar obehag, dock måste man ge den en chans att åtgärda de störande.
 
  • Gilla
Igen och 3 till
  • Laddar…
Jag har bott i hyresrätt med förbud mot att röka inomhus och på balkong. Föreslå att införa ett sånt förbud om flera i föreningen ser det som ett problem. Lider med dig, har också bott i lägenhet där det inte gick att ha fönster el balkongdörr öppen pga konstant rök. Riktig pina. Ännu värre för er när det är inomhus!
 
  • Gilla
lb_gbg och 4 till
  • Laddar…
Dolda fel gäller inte lägenheter
 
  • Gilla
Mats Lj
  • Laddar…
harry73
Talvan Talvan skrev:
Dolda fel gäller inte lägenheter
Dolda fel gäller också lägenheter men då regleras de enligt köplagen istället för jordabalken
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Dolda fel gäller också lägenheter men då regleras de enligt köplagen istället för jordabalken
Och det är inte dolda fel precis det jag skrev
 
Q jope84 skrev:
vist är de inte olagligt att röka , men man får inte heller störa eller skapa obehag hos sina grannar.

tex är lagligt att elda i kamin men stör det grannarna så kan man bli ålagd att sluta elda.


Så jag tror man kan anmäla grannen för att den skapar obehag, dock måste man ge den en chans att åtgärda de störande.
När det gäller rökning inomhus är det dödfött. Ingen domstol har gått på den linjen ännu.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det finns inget som heter dolda fel varken i jordabalken eller köplagen. Däremot så finns det snarlika paragrafer om köparens rätt att reklammera ett köp, pga fel i det som köpts. Och att köparen inte har den rätten om felet borde kunnat upptäckas vid en nogrann undersökning (undersökningsplikten). Kombinationen av den reklammationsrätten och begränsningen vad gäller fel man borde upptäckt, kallas populärt för dolda fel. Och det är som sagt skrivet snarlikt i de två lagarna om "dolda fel".
 
Om en granne har barn som hoppar på golvet varje morgon som kanske är ditt tak så det känns som att de bor i ditt huvud är det också ett dolt fel

nej
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Jag har bott i hyresrätt med förbud mot att röka inomhus och på balkong. Föreslå att införa ett sånt förbud om flera i föreningen ser det som ett problem. Lider med dig, har också bott i lägenhet där det inte gick att ha fönster el balkongdörr öppen pga konstant rök. Riktig pina. Ännu värre för er när det är inomhus!
Det finns inte lagrum för att införa ett förbud i efterhand, oavsett om det finns en majoritet i föreningen. Tror inte ens att det håller juridiskt att ha som villkor för medlemskap i en BRF. Rökfria hyreshus där det var inskrivet på förhand var inte heller helt okontroversiellt vill jag minnas när hyresvärdar började lansera det.

Jag tror det smartaste här är att jobba med föreningen kring att utreda ventilationen, det är med stor sannolikhet något krångel om röklukt trycks in i lägenheten i den omfattningen. Jag skulle också vända mig till säljare med någon typ av rimligt ersättningskrav (kanske kopplat till åtgärder ni måste göra kring ventilation ovan). Eftersom säljaren bevisligen kände till problemet och besvärades själv så att man försökte åtgärda det kanske TS kan nå framgång där om säljaren är en vettig person. Vägrar vederbörande undrar jag om chansen att få ersättning rättsligt är så stor däremot.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Tack för input. Håller på att skriva ner tidpunkter då intensiteten ökar och sedan sätta mig in med styrelsen.

För att förtydliga så är grannen under en hyresrätt, den enda som finns kvar i BRF:en.
 
  • Gilla
Sva
  • Laddar…
Säljaren har upplysningsplikt. Det faktum att han haft kontakt med styrelsen i ärendet och hyresgästen klagar visar ju att även säljaren så ger som ett problem. Då ska köparen upplysas om det. Men det är inte samma sak som att det klassas som ” dolt fel”

Det låter ju som att det smiter in vid rörgenomföringar under diskbänken. Kolla om det går att täta runt dem bättre.
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Säljaren har upplysningsplikt. Det faktum att han haft kontakt med styrelsen i ärendet och hyresgästen klagar visar ju att även säljaren så ger som ett problem. Då ska köparen upplysas om det. Men det är inte samma sak som att det klassas som ” dolt fel”

Det låter ju som att det smiter in vid rörgenomföringar under diskbänken. Kolla om det går att täta runt dem bättre.
kan ju vara så att TS lägenhet har bättre frånluft än grannens och att då otäta genomföringar gör att grannens luft läcker upp. Kanske kan bara en idé att höja trycket i lägenheten? Alltså minska utsuget, öppna tilluft lite och se. Man kan ju ex sätta ett papper för utsug så att delvis täcks för. Alternativt stänga utsug helt, öppna fönster lite lite så att trycket i TS lägenhet klart ökas så kan man se om det hjälper. Gör detta och gå ut en timme. Se hur det luktar. Gå ut några timmar till o försök sen avgöra om det är bättre eller sämre.
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
Sponsra grannen med e-cigg?
 
N Notoes skrev:
Tack för input. Håller på att skriva ner tidpunkter då intensiteten ökar och sedan sätta mig in med styrelsen.

För att förtydliga så är grannen under en hyresrätt, den enda som finns kvar i BRF:en.
finns det ingen ny regel om rökning i en hyresrätt
 
  • Gilla
lb_gbg
  • Laddar…
Gissar att ni redan kollat upp lägenhetens tilluft.
Vanligaste anledningen till annans lukt i lägenheter när jag jobbade som fastighetsskötare, var just igensatt tilluft, och då försöker ju frånluften ta luft nån annan stans, tex i läckor till grannar eller genom brevinkastet/otät ytterdörr.
 
  • Gilla
Mörner och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.