13 982 läst · 35 svar
14k läst
35 svar
Riva badrum själv, hur gör jag?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 329 inlägg
bra tips! Inkommande blir nog att stoppa pumpen och tömma hela huset. Pizza och öl hela helgen.Karrock skrev:
En luftrenare typ dustcontrol är perfekt att hyra/köpa. I kombination med dammsugare vid källan på de mest dammande momenten tar du det mesta. Särskilt bra om du måste gå genom halva huset när du bär ut material.
Man kan ju minska dammet med metoden också. Skaffa ett rejält antal bygghinkar/plastbackar/Ikeakassar eller liknande, och packa ihop rivningen med luftrenaren på innan du börjar springa fram och tillbaka i luftslussen och huset, även dammsuga golvet därinne mellan varven.
Olyckor händer lätt med vattenrör. Kolla att avstängningsventilerna vid vattenmätaren (och eventuella närmare) fungerar, så hinner det inte bli katastrof om något springer läck.
Saknar avstängning till övervåningen så jag får väl plugga ordentligt med klämringskopplingar när väl väggen är borta. Alternativt ta in en röris innan jag drar igång.
Det bästa med att bli dammig och inte ha någonstans att duscha är väl ett få duscha utomhus med trädgårdsslangen?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 329 inlägg
Jag brukar använda mig av en mindre spårfräs.Jag monterar bort ena klingan.Sen kan man koppla in dammsugaren och ställa in skärdjupet.Sen är det bara att börja såga genom kakel å skivor.Såga lagom stora ark å bryt bort.Det funkar fint till klinkersgolvet åxå.Det är bara att såga genom golvvärme,armering och klinker och bryta väck bitarna.Koppla för guds skull bort el och vatten först.Jag har rivit hundratals badrum,och detta sätt fungerar bäst.S Småbrukaren skrev:Jag har sett att man även kan köra cirkelsåg med distans/dammsugare precis genom fog och skiva med ett snitt och sedan bryta. Något du testat?
Riskerar man inte att skada skivorna om man bilar på väggarna? Jag antar att gipsen ska ner men plywoodskivan ska vara kvar. Om det nu finns.
OSB verkar inte heller vara godkänt så det behöver uppgraderas.
Tack för flera bra tips!
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 329 inlägg
Det låter mer som min melodi!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Göra nåt med kaklet utan att byta ut det i badrum
Badrum -
Flytspackla badrum - så gör plattsättaren steg för steg
Artikelkommentarer -
Hur mycket kostar det att riva och avfukta ett litet badrum?
Badrum -
Riva upp och göra om badrumsgolv/förstärka bjälklag
Badrum -
Riva ut badrum och göra om till klädkammare
Badrum