Vad tycker ni är ett rimligt pris för att anlita en snickare till att bygga två enkla innerväggar inkl material före ROT i Stockholm?
Ingen eldragning eller målning/spackel.
Väggarna ska vara 310 cm höga och 250 långa styck.
Allt är klart och förberett för att bygga.
Ingen eldragning eller målning/spackel.
Väggarna ska vara 310 cm höga och 250 långa styck.
Allt är klart och förberett för att bygga.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 424 inlägg
Två arbetsdagar. Enmansjobb. Titt på plats på morgonen, sen materialinköp. Reglat till slutet av dag 1 eller morgonen dag 2. Gips dag 2 under fm eller tidig eftermiddag. Lite städning och sen hem före 16:00, kanske via en tur förbi sopstationen.
Typiskt sett max 15 000 kr per dag inklusive material för småjobb av denna typ. Så jag gissar på något under 30 000 kr. Sen blir det ju ROT på 16 h arbete.
Typiskt sett max 15 000 kr per dag inklusive material för småjobb av denna typ. Så jag gissar på något under 30 000 kr. Sen blir det ju ROT på 16 h arbete.
Ville bara tillägga att det är en typisk sak som är lätt att bygga själv till en bråkdel av kostnaden. Om man inte har så bra koll på att snickra så är det också en perfekt sak att börja med för att lära sig 👍
16 h arbete blir ett timarvode på 1500kr?Claes Sörmland skrev:
Två arbetsdagar. Enmansjobb. Titt på plats på morgonen, sen materialinköp. Reglat till slutet av dag 1 eller morgonen dag 2. Gips dag 2 under fm eller tidig eftermiddag. Lite städning och sen hem före 16:00, kanske via en tur förbi sopstationen.
Material kostar inte mer än 5 000kr.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 424 inlägg
Har du fått påtagligt lägre offerter för detta småjobb i Stockholm? Det är ju inte direkt ett jobb som företagare drömmer om. Risken att jobba mot okänd kund som dessutom är konsument är ju påtaglig i formatet småjobb. Kan lätt dra iväg arbetsdagar när kunden t ex inte betalar, börjar bråka om fakturan eller olika typer av reklamationer.K Klockanpå skrev:
ACME skrev:
Räknar jag på materialet så landar jag på 7500kr ink moms till kund för materialet.K Klockanpå skrev:
Då är det en träregelvägg med osb och gips. Priset inkluderar en viss vinst på materialet dock inte högre är 1500kr!
Sen beroende på förutsättningar så skulle jag i goda fall, dvs max 1 våning upp i en villa med parkeringsmöjlighet i anslutning räkna med 12h arbete så skulle nog vilja säga 15-17' för dina två väggar
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 424 inlägg
Har bara det som referens, vet inte hur mycket mer omständigt det är att transportera sig runt i ytterkanten av Stockholm. Förstår att i centrum så kan det ta timmar att bara ta sig mellan bygghandeln och kund. Själva arbetet på plats tar lika lång tid oavsett ort.Claes Sörmland skrev:
Drömjobb är det kanske inte, men likväl den typ av uppdrag många av oss livnär oss på.Claes Sörmland skrev:
Har du fått påtagligt lägre offerter för detta småjobb i Stockholm? Det är ju inte direkt ett jobb som företagare drömmer om. Risken att jobba mot okänd kund som dessutom är konsument är ju påtaglig i formatet småjobb. Kan lätt dra iväg arbetsdagar när kunden t ex inte betalar, börjar bråka om fakturan eller olika typer av reklamationer.
Jag är inte den billigaste hantverkaren på något vis men jag skulle hyvla av 10.000 kr på ditt pris, och med stor sannolikhet ändå tappa jobbet till någon billigare.
Som tumregel kan man räkna med 6000 kr/arbetsdag + ytterligare 50% i materialkostnad vid de flesta jobben där basvaror ska ingå i priset. Med lite påslag landar man då på 10k per dag, inklusive moms.
Huruvida 16 timmar är rimligt beror på omständigheterna. Stockholm + 3,10 m i takhöjd = troligen någonstans i innerstan vilken snabbt kan fördyra.
En villa eller lägenhet i nedre botten någonstans i Stockholms utkanter är en sak, en våning fem trappor upp på Östermalm där man är förpassad till köksingångens hiss på 0,7 x 0,7 m eller dess spiraltrapphus där en hel skiva inte kan bäras upp, ens på två man, är något helt annat..

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som alla dessa "Vad kostar X"-trådar så blir svaren ofta ganska irrelevanta för TS om inte mer info än några mått anges. Vad innebär till exempel "enkel innervägg"? Är den isolerad? Plywood/OSB bakom gipsen? Taklister? Slät vit sockel, eller måste vi åka till Sekelskifte och hämta en passande? Står den på parkett som ska frigöras för rörelsemån? Osv..
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 424 inlägg
Har inget med hur omständligt arbetet att göra, det har mer att göra med "stockholmspriser", vad företagare är beredda att göra jobbet för.L Lutte skrev:
Ja du tänker att man blåser upp priserna pga tillgång/efterfrågan.Claes Sörmland skrev:
Så att räkna realistiskt är inte en grej där nere?
Men med det facit så är du nog mer korrekt ute i kostnad än mig!