BirgitS BirgitS skrev:
får säkert betala mycket lite skatt om du flyttar till många länder i t.ex. Afrika, men du får då i stället själv se till att spara pengar så att du har några den dagen du blir arbetslös, sjuk eller gammal.
Afrika WTF! Varför skulle jag ens tänka den tanken, nä USA är landet som familjen just planerar flytt till. Norge var aktuellt ett tag, sen var tanken att engagera sig politiskt och förändra samhället men det verkar nästan helt omöjligt, allt är ju redan superbra i Sverige (ironihanden hålls nu upp) så skiter i Sverige o Svenskarna så fort det är möjligt och lämnar er till ert öde. Kanske har ni rätt och jag fel men det får tiden utvisa.
BTW här kan man hitta information om skattetryck om man skulle vara lite intresserad av fakta, Afrikanska länder verkar dock inte finnas med.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Jamfor-skatter-mellan-lander/

Och ja jag fattar att jag får pröjsa skola o vård själv om jag flyttar till ett annat land och jag har inga problem med det för jag slipper pröjsa alla andras skola o vård o bidrag o subventioner o stöd osv osv osv.

BirgitS
Jag bryr mig inte om vilket land du tänker på men om man då tittar på en jämförelse mellan Sverige och USA på sidan du länkar till ser det ut så här:
Länder Andel skatt
Sverige 25%
USA 24%
Med dessa val:
Visa skatten för... en inkomsttagare med för landet genomsnittlig lön
Visa skatten som...andel av bruttolön

Sen får man helt andra resultat om man gör andra val, så det beror väldigt mycket på vad man jämför.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Visst beror det på hur man väljer att visa resultatet men om man har högre lön än genomsnitt och vill se marginalskatten så ser det ut såhär:

• Skärmdump som visar jämförelse av marginalskatt i Sverige och USA för höginkomsttagare, 70% respektive 41%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom marginalskatten visar hur mycket jag får behålla om jag väljer att jobba extra hårt eller är extra talangfull eller whatever och lyckad öka min lön så är den intressant för mig.
Du kanske inte bryr dig var jag tar vägen men när tillräckligt många gör samma val som jag så lär nog alla sovande sossar märka att det blev väldigt lite pengar kvar i stadskassan. Nåväl jag lämnar härmed denna diskussion, om nån vill diskutera maskiner eller nåt så finns jag där. Ha det bra!

P Pappanille skrev:
Du kanske inte bryr dig var jag tar vägen men när tillräckligt många gör samma val som jag så lär nog alla sovande sossar märka att det blev väldigt lite pengar kvar i stadskassan.
Vart tänkte du flytta någonstans?

N Nils82 skrev:
Vilket fack?
Unionen

Nyfniken Nyfniken skrev:
Unionen
Jaha. Unionen har ju strejkat för en del bra saker sedan de bildades men det fick du ingen nytta av, eller?

Tombrittberg
BirgitS BirgitS skrev:
Tycker du inte att det är bra att fler människor kan få jobb?
Jo visst är det bra, men nu är det sån brist på hantverkare att mer eller mindre kunniga kommer från när och fjärran för att plocka russinen ur kakan i landet lagom.

Tror personligen att en duktig hantverkare alltid har jobb, även utan Rot.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Så är det, men vi fick bättre betalt tack vare ROT ... :cool:

• Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Tombrittberg
P Pappanille skrev:
Alla onödiga utgifter göms i saker som ser bra ut, dvs vård, skola, omsorg. Hur många låtsas/subventionerade jobb finns i de kategorierna? Men sanningen kan man inte trolla bort med siffertrix, vi betalar bland de högsta skatterna i världen och vårt älskade vård skola och omsorg faller som stenar i kvalitet. Inget finns sparat i ladorna och kommunerna har gigantiska underskott framförallt i pensionsskulder. Snart (om inte nu) kommer vi se hur de som kan lämnar landet. Men antingen fattar man vad jag menar eller så gör man det inte, en del vaknar aldrig.
Förfallet börjar på 90-talet när man kommunerna tar över skolan och vård, omsorg och utbildning börjar privatiseras.

Förfallet börjar på 90-talet när man kommunerna tar över skolan och vård, omsorg och utbildning börjar privatiseras.
Eller så kanske man kan uttrycka det som att Sverige levde över sina tillgångar i två decennier fram till det tog bom stopp i början på 90 talet. Dvs ni som romantiserar 70 och 80 talet som bra tider är lite som killen som bränner hela lönen på krogen samma dag som löning, nice just nu men surt i morgon.

Vi behövde göra drastiska åtgärder, i stort sett allt i Sverige kostade för mycket att driva och då blev det som det är, lite sämre men iallafall möjligt att finansiera

• Gilla
Tombrittberg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jo visst är det bra, men nu är det sån brist på hantverkare att mer eller mindre kunniga kommer från när och fjärran för att plocka russinen ur kakan i landet lagom.

Nu gällde ju det jag skrev, som du citerade, det som ska vara trådens ämne, dvs. RUT-avdrag, och inte hantverkare och ROT.

• Ledsen
Tombrittberg
  • Laddar…
C Chris11 skrev:
Eller så kanske man kan uttrycka det som att Sverige levde över sina tillgångar i två decennier fram till det tog bom stopp i början på 90 talet. Dvs ni som romantiserar 70 och 80 talet som bra tider är lite som killen som bränner hela lönen på krogen samma dag som löning, nice just nu men surt i morgon.

Vi behövde göra drastiska åtgärder, i stort sett allt i Sverige kostade för mycket att driva och då blev det som det är, lite sämre men iallafall möjligt att finansiera
Enligt vem kostade allt för mycket? Enligt dig eller dom som vill få dig att tro det?

N Nils82 skrev:
Enligt vem kostade allt för mycket? Enligt dig eller dom som vill få dig att tro det?
Conspiracy much?

Det här är ju faktiskt historiskt observerbara fakta och ingen tolkningsfråga.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Såhär utvecklade sig Sveriges BNP i förhållande till andra rika länder 1870–1997. Vi hade 60 riktigt bra år mellan 1890 och 1950, efter det utvecklades vi sämre än jämförbara länder.

Linjediagram visar Sveriges BNP per capita relativt till jämförbara länders medeltal, 1870–1997.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det inte nödvändigtvis ett självändamål att som land vara 40 % rikare än andra rika länder, och tillväxten har ju fortsatt, så vi är förstås rikare idag än vi var 1950, bara lite fattigare jämfört med andra länder.

Men som sagt, Sveriges utvecklingsunder skedde inte primärt i efterkrigstidens folkhem, utan 1890–1950.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.