BirgitS
Det var nog Svenssons efterfrågan på billiga svarta jobb som fick hantverkarna att gå över till det.

Den som vill renovera sitt kök med en begränsad budget tänker nog sällan på sjukvårdspersonalen när hen väljer mellan att anlita hantverkare svart eller vitt utan det är den egna plånboken som styr, tyvärr. Visst vore det bra om vi levde i ett idealsamhälle men det gör vi ju inte utan det finns ju så många som gärna slipper undan att betala skatt.

• Gilla
Tombrittberg och 3 till
  • Laddar…
A
För mig var det tydligt att priset / timme för många hantverkare tog ett kraftigt hopp med införandet at ROT.

Om ROT har kommit de mer ”välbärgade” till gagn eller till hantverkare som kunnat bli lite mer ”välbärgade” får jag låta vara osagt. Jag kan dock säga att med vissas nuvarande timlöner och utan ROT skulle jag tveklöst ha gjort mycket mer själv eller förlitat på ”fritidsarbetande” hantverkare.

Jag hoppas dock att mycket av svartarbetet försvann även om jag inte brytt mig om att leta efter statistik/fakta.

jonmo jonmo skrev:
Notera att detta även gäller ROT. Konstigt med allt fokus på RUT på ett byggforum.
Hut då?

JanneJanne123
Från skatteverket.se: ”Som tidigare är rot- och rutavdraget sammanlagt högst 50 000 kronor per person och år.”

När mina föräldrar för länge sedan skaffade luftvärmepump så kostade det ca 30000, då fick man tillbaka 10000 av staten (ungefärliga siffror, var rätt liten när detta hände) När jag själv sen skulle köpa LVP så fanns inte längre subvention på detta och vips så var priset nere på ca 20000.
Detta sker nu med elcyklar, elbilar, hantverkstjänster, städtjänster osv osv. Om stat och kommun vore lite skickliga så skulle vi få behålla mer pengar själva och sen välja var vi vill lägga dem. När man får den friheten och slipper känna att alla skattepengar kastas bort på omöjliga uppdrag (läs rädda resten av världens folk och miljö framför de som står för kosingen) så skulle antagligen viljan att bidra öka och därmed incitamenten för att fuska försvinna. Men då skulle inte arbetslöshetssiffrorna se lika bra ut eftersom låtsasjobb och subventionerade jobb försvann och det skulle sossarna aldrig tillåta.
Jag rekommenderar att titta på Henrik Jönsons videos på YouTube, mycket intressanta för oss som inte går i vänsterns koppel eller för er som gör det men börjar få lite skav runt halsen.

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P Pappanille skrev:
När mina föräldrar för länge sedan skaffade luftvärmepump så kostade det ca 30000, då fick man tillbaka 10000 av staten (ungefärliga siffror, var rätt liten när detta hände) När jag själv sen skulle köpa LVP så fanns inte längre subvention på detta och vips så var priset nere på ca 20000.
Ökad efterfrågan och effektivare tillverkningsprocesser leder till lägre priser.

P Pappanille skrev:
När man får den friheten och slipper känna att alla skattepengar kastas bort på omöjliga uppdrag (läs rädda resten av världens folk och miljö framför de som står för kosingen) så skulle antagligen viljan att bidra öka och därmed incitamenten för att fuska försvinna.
Nästan alla skattepengar går till vård, skola, omsorg och annat som är direkt till för dem som betalar, har betalat eller kommer betala så fort de växt upp.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
ästan alla skattepengar går till vård, skola, omsorg och annat som är direkt till för dem som betalar, har betalat eller kommer betala så fort de växt upp.
Hahaha! Vilket roligt skämt! Antar att vänsterkopplet är väl vadderat runt din hals om du fortfarande tror på en sån här sak. Nåväl du har rätt att tro vad du vill, jag tror dock annorlunda.

BirgitS
Fel gissat!

P Pappanille skrev:
Hahaha! Vilket roligt skämt! Antar att vänsterkopplet är väl vadderat runt din hals om du fortfarande tror på en sån här sak. Nåväl du har rätt att tro vad du vill, jag tror dock annorlunda.
Jag kollade första träffen på Google, vilket är Helsingborgs kommun. 17% av kommunalskatten används inte till vård, skola och omsorg. Jag tror det ser ungefär lika ut i hela landet.
Har du några belägg för motsatsen?

Cirkeldiagram som visar fördelning av kommunalskatt för olika verksamheter i Helsingborg 2017.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Det gäller ju bara kommunen. Ska det ha någon mening måste du gå igenom landsting (som hanterar sjukvården, allom bekant) och vad statliga skatten går till.

Landstingsskatten går i princip bara till vård. Intäkterna från den statliga inkomskatten är mindre än en tiondel av den kommunala, så oavsett hur den används påverkar det inte påståendet "Nästan alla skattepengar går till vård, skola, omsorg", vilket var det @Pappanille hävdade var ett skämt.

• Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
useless useless skrev:
Jag kollade första träffen på Google, vilket är Helsingborgs kommun. 17% av kommunalskatten används inte till vård, skola och omsorg.
Och även kultur, vägar och parker är ju sådant som går till alla.

MultiMan MultiManOriginal skrev:
Det gäller ju bara kommunen. Ska det ha någon mening måste du gå igenom landsting (som hanterar sjukvården, allom bekant) och vad statliga skatten går till.
I stort sett all landstingsskatt går till sjukvård och kollektivtrafik. Mycket av den statliga skatten går till utbildning på högre nivåer, försvaret osv.

En sammanställning:
Cirkeldiagram som visar fördelning av offentliga utgifter i Sverige år 2017.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/Offentlig-sektor/Offentliga-sektorns-utgifter/
Bakom ekonomifakta.se finns Svenskt Näringsliv, dvs. långt ifrån vänster i politiken.

JanneJanne123
Wow, statliga inkomstskatten är ju knappast det enda som betalas i skatt till staten.. 25% på alla köp är ju just skatt.

• Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
"I princip"? :rofl:

I mitt landsting går ~10% till annat än vård, runt 900 miljoner varje år. Det är mycket pengar och knappast försumbart som en del vill göra gällande.

Nej, 10% av 900 miljoner är inte försumbart men det är ju fortfarande så att en väldigt stor andel (90%) går till vården.
Det är väl andelar vi diskuterar och inte absoluta belopp?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.