Hej!
Köpte mig en stor Electrolux cs att ha hemma i garaget. Fått hjälp av behörig elektriker att installera uttag samt koppla in 3 fas in i ugnen.
Ugnen startar, men när jag aktiverar temp i ugnen så går ingående säkringar. Har provat stänga ner det mesta i huset, men det hjälper ej.
Har 16a ingående. Kanske ska säkra upp till 20a?
Köpte mig en stor Electrolux cs att ha hemma i garaget. Fått hjälp av behörig elektriker att installera uttag samt koppla in 3 fas in i ugnen.
Ugnen startar, men när jag aktiverar temp i ugnen så går ingående säkringar. Har provat stänga ner det mesta i huset, men det hjälper ej.
Har 16a ingående. Kanske ska säkra upp till 20a?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 760 inlägg
Vad beställde du hos elfirman? Sa du att ugnen skulle fungera? Fick du några instruktioner?
Antingen saknas just instruktioner för hur mycket ugnen belastar och vad ni då måste stänga i resten av huset för att inte mätarsäkringen ska lösa.
Men har ni beställt jobbet att ugnen ska fungera tillsammans med "resten av huset" då har elfirman dimensionerat fel.
Så det låter som att du ska reklamera jobbet.
Antingen saknas just instruktioner för hur mycket ugnen belastar och vad ni då måste stänga i resten av huset för att inte mätarsäkringen ska lösa.
Men har ni beställt jobbet att ugnen ska fungera tillsammans med "resten av huset" då har elfirman dimensionerat fel.
Så det låter som att du ska reklamera jobbet.
Löser säkringarna omedelbart eller efter en liten stund? Finns det någon märkskylt på ugnen som talar om vilken ström den behöver?
Om ugnen har för hög effekt för att den skall fungera till dina säkringar borde det ändå ta en stund innan de löser. Löser de med en gång är det troligen något fel på ugnenen.
Om ugnen har för hög effekt för att den skall fungera till dina säkringar borde det ändå ta en stund innan de löser. Löser de med en gång är det troligen något fel på ugnenen.
Den har ju en start och då startar den, men när jag ställer in temp och startar uppvärmningen så går säkringarnaA Avemo skrev:Löser säkringarna omedelbart eller efter en liten stund? Finns det någon märkskylt på ugnen som talar om vilken ström den behöver?
Leta rätt på typskylten, där borde märkeffekten stå.
Som den här?J Johnniea skrev:
https://psauction.se/item/view/867961/stickugn-electrolux-cs20-juno-line
På en av de suddiga bilderna kan man se att det står 34,4 kW. Om det stämmer behöver du 50A säkringar till den.