15 333 läst · 53 svar
15k läst
53 svar
Reservdelar DeWalt/Elu.
En ide som jag själv skulle testa efter alla ställen du letat på. Skriv ett mail på Engelska där du förklarar att du varit i kontakt med DeWalt i sveriga och att dom inte kunde hjälpa dig. Sedan skickar du det i ett mail till alla dewalt i norr europa. Och hoppas på svar.
Har du tur får du napp
Har du tur får du napp
Jag har köpt en del reservdelar till äldre maskiner genom Industriboden (http://industriboden.nu) i Malmö. Nu gissar jag iofs de beställer hem grejor från samma källor som tex SMS, men har du lite tur så har de kanske något liggande på hyllan. Det kostar inget att dra iväg ett mail och fråga...
Jag tror i så fall att det börjar bli dags att prata med en mekanisk verkstad och få nya delar tillverkade. Har du någon uppfattning om hur kutterkilarna skall se ut? Kan det finnas kilar som passar från ett annat fabrikat? Gör en skiss för hand eller i Sketchup eller med riktig CAD om du har tillgång till sådan. Lägg upp här så resonerar vi vidare tillsammans.
Jag har varit inne på att få dem gjorda någonstans men levde på hoppet att någon skulle ha i gömmorna. Vad gäller Sketchup så kan jag inte dra en rak linje i det programmet.Jag kan däremot försöka att få till en skiss när influensan släpper.mattiasp skrev:Jag tror i så fall att det börjar bli dags att prata med en mekanisk verkstad och få nya delar tillverkade. Har du någon uppfattning om hur kutterkilarna skall se ut? Kan det finnas kilar som passar från ett annat fabrikat? Gör en skiss för hand eller i Sketchup eller med riktig CAD om du har tillgång till sådan. Lägg upp här så resonerar vi vidare tillsammans.
Hej pernitta, länge sedan jag såg dig härpernitta skrev:
Mina ser ut som på de dåliga bifogade bilderna och är 210mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Då måste du vara expert på Sketchup, det är ju de linjer som inte är raka som är värst att få till...ceson skrev:
Bifogar bild från reservdelslistan samt bild på min maskin, troligen inköpt omkring 1978.
Elu har slutat med tillverkning av maskiner för trä, men jag skulle ändå skriva till dem, kanske har de kvar ritningar. Men det gäller att lämna dem all möjlig information om just Din hyvel.
Elu har slutat med tillverkning av maskiner för trä, men jag skulle ändå skriva till dem, kanske har de kvar ritningar. Men det gäller att lämna dem all möjlig information om just Din hyvel.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack pernitta, jag har mailat dem så får vi se vad det ger.Vad är det för bredd på din hyvel? Den ser riktigt trevlig ut, gillar som sagt dessa äldre typer.
Industriboden kunde inte hjälpa mig och jag har skickat förfrågan till några DeWalt i Europa så får vi se om det ger något.
Jag har pratat med en servicetekniker som bekräftade att DW 5301 och Elu EPT 1901 är samma maskin. Tyvärr är det så illa att det var enda maskinen med denna typ av stålhållare så han bedömde mina chanser att hitta dessa som små.
Jag skall försöka se om någon kan tillverka och i så fall om det är ekonomiskt försvarbart.
Tack till alla som engagerat sig och försökt att hjälpa mig framåt
Industriboden kunde inte hjälpa mig och jag har skickat förfrågan till några DeWalt i Europa så får vi se om det ger något.
Jag har pratat med en servicetekniker som bekräftade att DW 5301 och Elu EPT 1901 är samma maskin. Tyvärr är det så illa att det var enda maskinen med denna typ av stålhållare så han bedömde mina chanser att hitta dessa som små.
Jag skall försöka se om någon kan tillverka och i så fall om det är ekonomiskt försvarbart.
Tack till alla som engagerat sig och försökt att hjälpa mig framåt
Hittade garantisedeln idag, hyveln köpt 831109 av Morten Maskin AB. Kontakta dem, de finns i Täby.
Hyveln har bredd 210 mm. Har Du samma ståltyp som jag visade kan kanske killisten bytas. Den på ritningen är betydligt enklare att tillverka än den Du har.
Hoppas att Du finner en lösning så småningom.
Hyveln har bredd 210 mm. Har Du samma ståltyp som jag visade kan kanske killisten bytas. Den på ritningen är betydligt enklare att tillverka än den Du har.
Hoppas att Du finner en lösning så småningom.
Hej! Jag är också på jakt efter reservdelar till min hyvel, dw 5301.ceson skrev:Kollar om någon i denna eminenta kunskapsbank har kännedom om något företag som kan tänkas att ha reservdelar till en DeWalt rikt/plan DW 5301. Om jag fattat rätt så är detta en Elu 1901 i nya kläder fanns troligtvis också som Black & Decker P7111.
Jag har letat men inte funnit något, men jag har dålig pejl på tyskan så jag hoppas att det kan finnas någon som har tips på någon i Tyskland som ev. har delar. Det jag i första hand är på jakt efter är en stålhållare (blocking Wedge).
Hittade du någon som hade reservdelar till din?
Jag behöver ett sånt där litet kugghjul i plast som driver matarvalsarna, men jag hittar det inte nånstans! (Z99-040080-01)