Krille-72 Krille-72 skrev:
Fundera på ifall det inte är bättre att låta en rörmokare koppla in vattnet. Jag tänker bara på din försäkring OM något skulle hända.
Tack för stöd och tips!
Men OM det nu händer något - gör min försäkring skillnad på vem som har kopplat?
Eller kan jag då ha nytta av rörmokarens försäkring?

Den stora fördelen med ditt tips kanske är att när en rörmokare kopplar är det mindre risk att OM inträffar helt enkelt :rofl:

JustDoIt JustDoIt skrev:
Tack för stöd och tips!
Men OM det nu händer något - gör min försäkring skillnad på vem som har kopplat?
Eller kan jag då ha nytta av rörmokarens försäkring?

Den stora fördelen med ditt tips kanske är att när en rörmokare kopplar är det mindre risk att OM inträffar helt enkelt :rofl:
För att en försäkring ska gälla fullt ut ska arbetet vara fackmannamässigt utfört. Om du gör det själv och något händer är risken stor att det inte är fackmannamässigt utfört enligt försäkringsbolaget.
Om rörmokaren utför ett arbete och det uppstår en läcka som beror på hen så är hen skyldig att åtgärda uppkomna skador. Förhoppningvis :rofl: har hen en entreprenadsförsäkring som täcker uppkomna skador.

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
2021-02-25 Kakling del 6 - nu är det klart!
Jaha, nu är alltså allt kakel på plats. Jag känner en djup inre tomhet och funderar över vad som nu ska vara meningen med livet.

Totalt 174 plattor i olika storlekar blev det. Och de allra flesta sitter i princip perfekt. Resten kan jag leva med, och ingen annan kommer att se bristerna. När man håller på själv börjar man ju kolla på utförandet i andra badrum, och det brukar finnas en hel del att anmärka på. Så även i våra två badrum, men inget jag stört mig på förut och inte nu heller.
Vägg i badrum med nyinstallerade vita kakelplattor och distanskors, hantverksprojekt nära färdigställande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är fotat från andra hållet, och denna vägg har jag lagt lite extra kärlek på. Det är nämligen den som alla som sitter på toan lite för länge kommer att börja detaljstudera för att försöka hitta fogsprång och fogar som linjerar dåligt. Och det vill jag helst inte bjuda på.
Vägg med nylagda vita kakelplattor, väljusterade fogar, termostat och eluttag.
Skapa konto

Någonstans nu inser jag ju att min tidsbudget om 100 timmar kanske inte kommer att hålla riktigt. Men vad gör det? Ekonomiskt ser det mer lovande ut.

Budgetkoll
Arbetstid: 93 timmar
Kostnad material: 5 665 kr
Eget material: 573 kr
Inköp verktyg: 3 429 kr

• Gilla
  • Älska
Karlia och 6 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Hur långt ut sticker 10mm röret efter kaklingen är klar?
Hej @Krilleman!

Nu i och med att jag satte fast den kakelplattan tog jag isär kopplingen och från kaklet sticker röret ut ca 28 mm. Tacksam för råd om det funkar med prylarna jag listade ovan i #67!
Inser ju att jag behöver få bort den gamla kopplingen, snygga till röret och kapa det i så fall...

Mätning av rör som sticker ut från kakelvägg, ungefär 28 mm, med tång och måttband.
Skapa konto

• Gilla
Anonymiserad 239657 och 1 till
  • Laddar…
A
Snyggt. =)

Har inhandlat allt utom spegel till mitt nu. Beställde fel golv på 60x60 plattor till 1.2 kvm :p Men funderar på att köra på det ändå, blir lite annorlunda. Grått golv och brunt klinker halvvägs sen vitmålad väv.

Nu inväntar jag bara besked från vvs och ska få min bror att få en tid över så han sätter våtrumsmatta på golvet. När jag fått besked river jag.
Jag tänker halvera din arbetstid =)

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
2021-03-22 Test av fogning
Efter några veckor med andra projekt som fått gå före så är det dags för fortsättning i form av en testfogning. Varför behövs det då? Jo, tanken är vita fogar och jag har läst varningar för att vita fogar som är riktigt vita kan göra att plattorna ser typ gula eller blåa ut om de har lite färg i sig. Så jag blandade en liten mängd fog och testade där kommod och handfat ska sitta.

Jag tyckte jag fick till en bra konsistens trots bara 0,5 kg fogpulver och 1,4 dl vatten - men när jag fick upp det på väggen så torkade det bokstavligt talat medan jag höll på. Inom typ en minut alltså. Jag skyller delvis på den svarta fogbrädan i bild då det kändes som att den sög i sig allt vatten från fogen. Fick plocka fram mitt gamla fogset med mindre prylar och den gummispackeln som syns i hinken funkade bättre.
Badrum under kakelfogning med blandning av fog i svart hink, gummispackel och svamp på golvet.
Skapa konto

Det gick i alla fall att ordna till genom svampandet - och även här var den nya stora svampbrädan en besvikelse. Jag fick inte ur tillräckligt med vatten ur den så det blev lite väl blött på väggen. Övergick till gammal enkel svamp som gick bättre att vrida ur och fick hyfsat ordning på det i alla fall. Skönt att kunna öva lite...
Vägg med nyligen utförd vit fogning mellan vita kakelplattor, gummispackel och svamp syns i förgrunden.
Skapa konto

Jag kan ha svampat bort lite för mycket men resultatet är hyggligt i alla fall.
Vit fog mellan vita kakelplattor under en testfogning för badrumsrenovering.
Skapa konto

Fogen blev ännu lite vitare efter att ha torkat över natten till idag. Visst är den något vitare än plattorna, men inte så att det stör tycker jag. Jag har också testat att foga lite i springan mellan kakel och golv, där jag vill undvika silikon. Det funkar bra med fog där, och jag tänker att jag hellre har vitt än den ljusgråa fog som kommer att användas till golvet då det känns mer som att det tillhör väggen.
Vitt kaklat hörn med nya fogar runt vattenutkast och på golv.
Skapa konto

Budgetkoll
Arbetstid: 94,5 timmar
Kostnad material: 5 794 kr

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar det här projektet, men jag är inget fan av den vita fogen...

Med den belysningen som är där nu upplever iaf jag (på bild) att plattorna ser smutsiga ut :thinking:

• Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
Är också lite skeptisk till vit fog. Känns som en 50/50. Kan bli skitsnyggt men kan också se fel ut om den skiljer sig mycket och det är på större yta. Svårt att se helheten nu. Väntar ändå spännande på bästa inlägg. (y)(y)

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
@Violina och @Lammby - Inte säkert att bilderna är helt rättvisande men jag hör vad ni säger och ingen mer fog ska dit innan noggrann utvärdering med flera granskare på plats!
Det andra alternativet skulle vara ljusgrå fog och sådan har jag redan hemma då den är tänkt till golvet. Den skulle definitivt göra så att plattorna såg relativt vitare ut, men känns lite standard om ni förstår vad jag menar. Å andra sidan så finns det ju troligen en anledning till att det är typ standard... :thinking:

JustDoIt JustDoIt skrev:
@Violina och @Lammby - Inte säkert att bilderna är helt rättvisande men jag hör vad ni säger och ingen mer fog ska dit innan noggrann utvärdering med flera granskare på plats!
Det andra alternativet skulle vara ljusgrå fog och sådan har jag redan hemma då den är tänkt till golvet. Den skulle definitivt göra så att plattorna såg relativt vitare ut, men känns lite standard om ni förstår vad jag menar. Å andra sidan så finns det ju troligen en anledning till att det är typ standard... :thinking:
JustDoIt JustDoIt skrev:
Mitt förslag som jag glömde skriva var ljusgrått. Det blir bra vilket som. Gå på den legendariska magkänslan :cool:(y)

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
JustDoIt JustDoIt skrev:
Å andra sidan så finns det ju troligen en anledning till att det är typ standard... :thinking:
Japp ;)

• Gilla
laskolv och 1 till
  • Laddar…
2021-04-25 Fogning del 1
Mycket annat att göra nu på våren men igår var det äntligen kallt och tråkigt väder och dags att komma vidare med fogningen. Till allas(?) glädje kan jag meddela att det blev grå fog - Probaus ljusgråa som jag ändå köpt för att ha till golvet.

Precis som förra gången blev det en rejält grynig och tråkig fogmassa som trots bra blandning och konsistens i princip torkade i samma stund som den kom upp på väggen. Inom typ en minut alltså. Jaja, det gick ju att fylla upp fogarna med i alla fall.
Vägg med vita kakelplattor och ny grå fog, fogmassa i hink och verktyg på skyddspapp.
Skapa konto

Även om det mest såg ut som kvarglömd betong...
Färdigfogad vägg med kakel och grå fogmassa i olika torkningsstadier, vissa ojämnheter syns.
Skapa konto

Första väggen gjord - som tur är gick det ju bra att tvätta och forma fogarna med lagom mycket vatten. Hyfsat lätt men en del gnuggande krävdes.
Kaklad vägg under arbete med nyligen påförd grå fog och verktyg synliga.
Skapa konto

Fogen såg lite väl mörkgrå ut innan den torkat helt men gick sedan ganska snabbt åt det ljusare hållet = bra. Här syns lite olika stadier av torkning på samma bild.
Nyligen fogade vita kakelväggar med ljusgrå fog, olika torkstadier syns.
Skapa konto

Några inneboende barn ville vara med och hjälpa till. Medveten om barnens känsla för precision och estetik instruerade jag dem att fokusera på området som kommer att hamna under toalettstolen.
Barn hjälper till med fogning av vita kakelväggar i ett badrum, olika torkstadier syns.
Skapa konto

Det utåtgående hörnet blev riktigt bra och jag är glad att jag körde med snekapning istället för någon typ av hörnlist.
Vägg med vita kakelplattor och nygrå fog i varierande torkstadier, inklusive fogmassa och verktyg.
Skapa konto

Jag testade även att köra med samma fog mellan vägg och golv då och det verkar funka bra, i alla fall just här. Jag vill helst undvika silikon så långt det är möjligt. Bara en vägg och golvet kvar nu.
Hörn av ett badrum med nyfogade ljusgråa klinkergolv och väggar i olika torkstadier.
Skapa konto

Idag har jag varit ambitiös och fuktat fogarna en gång. Det var något jag läste om i vissa instruktioner, men det verkar samtidigt råda någon slags konsensus om att det inte är något som proffsen håller på med.
Hand fuktar nyfogade vita kakelplattor med sprayflaska, olika torkningsstadier syns.
Skapa konto

Budgetkoll
Arbetstid: 100,5 timmar
Kostnad material: 6 112 kr

Redigerat:
  • Gilla
Jiji och 13 till
  • Laddar…
Ni som var snabba att hitta hit kanske såg att jag råkat lägga upp inlägget med bara typ rubriken - nu finns även text och bilder med! Rätt tråkigt utan dessa kan jag tycka...

Jag är nu full av renoveringsenergi i alla fall och imorgon ska fogandet blir klart. Kan hela toaletten bli klar innan projektet fyller två år vid midsommar?

• Gilla
  • Älska
Jiji och 5 till
  • Laddar…
JustDoIt JustDoIt skrev:
Ni som var snabba att hitta hit kanske såg att jag råkat lägga upp inlägget med bara typ rubriken - nu finns även text och bilder med! Rätt tråkigt utan dessa kan jag tycka...

Jag är nu full av renoveringsenergi i alla fall och imorgon ska fogandet blir klart. Kan hela toaletten bli klar innan projektet fyller två år vid midsommar?
Jag trodde det var byggahus som strulade med bilderna. Men nu vet vi kul, kämpa kämpa

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Mycket underhållande tråd! Jag loggar in direkt då det plingar till att det finns en uppdatering! Keep it up! :D

• Gilla
  • Älska
hampasnöret och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.