Krille-72 Krille-72 skrev:
Bra jobbat. Runt 40 000 kr alltså hittills om du anlitat en hantverkare på timmar.
Ja pengar sparar man ju, men vi kan nog konstatera att en hyfsad hantverkare hade varit rätt mycket snabbare än vad jag har varit. Åtminstone i vissa moment. :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
2021-01-22 Olika simuleringar
Sedan klinkerläggningen har jag jobbat med annat och tålmodigt låtit fixet torka i egen takt. Men lite tänkande har jag hunnit med i alla fall.

Idag har jag också lagt en minut på att ändra färgtemperaturen på takspottarna från 3200K till 2700K - och det blev rätt stor skillnad. Vet inte hur bra det syns på bilden, men speciellt i ljuset på väggarna är det väldigt tydligt. Den vänstra är alltså 2700K.
Obehandlad vägg med två takspottar på olika färgtemperaturer och en takspotthållare utan spott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden nedan kan se lite märklig ut - men pallen ska symbolisera den redan inhandlade toaletten (IFÖ Sign 6860) och kakelstapeln tillsammans med vattenpasset har samma mått som en kommod med B*D*H= 60*43*85 cm. Det funkar ju men känns ändå lite trångt när man sitter och bajsar på pallen. (på låtsas alltså - jag har INTE bajsat på pallen) Detta ska ändå vara en kompaktkommod, men det kan bli till att gå ner till 50 i bredd och/eller 35-37 i djup. Det är ju en liten toalett och det får inte kännas trångt. Tidigare lösning med enbart handfat gjorde ju att det kändes luftigare än med kommod som det är tänkt att bli nu.
Renoveringsprojekt med klinkerläggning, toalettsymbolisering och en stapel vit kakel med måtten 20x40 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I väntan på att hitta den perfekta kommoden tänkte jag sätta lite kakel i helgen. Det blir ett vitt 20*40 cm med en exklusiv blank finish. Kaklet är köpt på Bauhaus och tillverkat i Tjeckien - exakt samma finns även på Hornback till exakt samma pris, 135 kr/m2.

Kaklet ska till skillnad från golvet sättas i korsförband. Och med vit fog - återstår att besluta om fogbredden. Plattor med rundad kant ska ju tydligen kräva lite bredare fot, men jag kan inte se att det skulle vara något problem med att foga dessa med 2 mm. Nedan skillnaden mellan 2 och 3 mm som inte är jättestor ändå, och speciellt med vit fog till vita plattor kanske det inte spelar så stor roll då den oavsett inte lär bli särskilt framträdande.

2 mm fog
Vita kakelplattor med 2 mm och 3 mm fogbredd, fogkors och mejsel på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3 mm fog
Vita kakelplattor med exempel på 2 mm och 3 mm fog, placerade på ett trägolv med korsförband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 5 till
  • Laddar…
2021-01-23 Kaklingen påbörjad
Lördagskvällen bjöd på kakling - ännu ett moment där jag kände mig ordentligt långsam. Får hoppas på att jag lärt mig något och är snabbare framöver.

Jag inledde med en timme av mätning, provkapning och nivåreglering med hjälp av laser lånad av min far. Jag har valt att börja kakla ända nerifrån golvet, detta eftersom det är hyfsat plant och jag vill undvika kapningar och spill i onödan.
Påbörjad kakelsättning med laserljusteknologi för precision. Få kakelplattor är fastsatta på en halvfärdig vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ser ju ganska avancerat ut med laser i alla fall, och är ett bra hjälpmedel för att hålla koll på både våg och lod samtidigt utan att hålla på och svänga runt med vattenpasset på plattorna.
Ett toalettutrymme med rosa laserlinjer för nivåreglering, kakelplattor på golvet och kakelverktyg vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att börja jobba på riktigt! Det blir inte jättemycket svängrum kvar när alla prylar som behövs ska trängas med mig på 1,5 kvadrat. Den stora tandspackeln använder jag den släta sidan på för att trycka fast fix på väggen och sedan har jag den lilla svarta där jag använder sidan med 6 mm tandning. Kaklet funkade till skillnad från granitkeramiken bra att kapa med min skärare för 99 kr.
Verktyg för kakelarbete på golv med påbörjad kakling, fix i hink, tandspacklar och kakelskärare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första raden klar, ser rakt ut. Det blir 3 mm fog då jag inbillar mig att jag då har åtminstone något större möjlighet att justera misstag jag gör.
Kakelsättning med rosa laserlinje för nivåkontroll och första raden av vita kakelplattor installerade ovanför grå fix på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men kaklar du på masonit? Det är ju ett levande material!

Ja det gör jag - det hade varit orimligt meckigt att riva denna vägg och få allt att passa runt dörr och sånt med nytt gips och jag har läst massor av trådar på detta forum där folk berättar om kakel som suttit på masonit i 40 år utan problem. Så vi får se hur det håller, det värsta som kan hända är väl att jag får kakla om just denna vägg om det trillar ner av någon anledning.

Fortfarande rakt. Det blir ju det så länge man är noggrann med kryssen och jag har kollat innan att dörrfodret sitter i lod. Dörrfodret får som synes sitta kvar - det är klart man kan ta bort det och kakla in under (som man ska antar jag) men då blir det jobb med passbitar och grejer för det går ju inte att bara sätta tillbaka sen. Och kaklet är mindre djupt än fodret så det blir snyggt så här.
Kakelvägg under arbete med röda lasernivålinjer och kryss för justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tre timmar tog det innan fixet var slut. Ett proffs hade nog skrattat åt hur långt (kort) jag hann. Det som tog orimligt lång tid var framförallt början och lite anpassningar. Sedan gick det snabbare. Den mindre fixkammen i plast ger väldigt mycket sämre fixränder, vet inte om det är storleken eller att det är plast istället för metall eller en kombination. Det kändes i alla fall som att det blev lite tunt med fix ibland och jag fick efter kontroll ha på lite extra på baksidan av plattan.
Nyinstallerade vita kakelplattor på vägg med kryssdistanser och dörrfoder synligt, i en påbörjad renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kaklet för hela toaletten går på totalt 1 512 kr för 11,2 kvm (väggytan är drygt 10 kvm) och det lär gå åt ca 1,5 säck fix.

Budgetkoll
Arbetstid: 65 timmar
Kostnad material: 5 576 kr
Eget material: 573 kr
Inköp verktyg: 1 760 kr
 
  • Gilla
Jiji och 9 till
  • Laddar…
2021-01-30 Kaklingen fortsätter
Nu har det gått en vecka sen sist. Tydligen orkar jag inte hålla på med kaklingsprojektet på vardagarna då jobb, barn och annat tar tid och det blir lite hetsigt att få tillräckligt med tid på kvällarna. Det tar ändå ett par timmar att blanda till en sats fix, kakla, göra rent allt mm.

Men igår var det lördag så jag blandade till 5 kg fix vilket visade sig vara rätt lagom mycket för att sysselsätta mig några timmar. Som vanligt inleddes det med en del tidskrävande finlir för att få in plattan bakom rör och mätande med laser för att få en bra start. Som nu dessutom måste matcha den redan kaklade väggen...
Ett halvkaklat badrum med laserlinje på vägg för rakt kakel, borr, fix och vita plattor framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetet rullar på, och det ser fortfarande jämnt ut. Det jag ganska snabbt kom på var att min enkla kakelskärare bara kapar 30 cm långa plattor och dessa är ju 40. Inget problem tidigare, men nu skulle ju plattor kapas på längden också. Det gick att lösa med ett manuellt skärhjul för att få till bitarna här där hyllan bakom toaletten ska vara, men jag får vänta med skiftet längs upp vid taket tills jag skaffat en längre skärare eller tills det blir några grader varmare så jag kan ta ut stora kapmaskinen utomhus igen.
Kaklingsprojekt med vita kakelplattor, kryssdistanser och en rosa lasernivålinje på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hann klart mer än förra gången på ungefär samma tid. En lite dum grej jag gjorde här var att vända den kapade ändan till vänster i hörnet, så att den ojämna kanten därmed kommer att synas om jag inte lyckas dölja bra med hårdfog och/eller mjukfog. Anledningen till att jag inte satte hela plattorna från vänster på den väggen var att det då skulle se ut som att jag försökt men inte lyckats med att få skarven att linjera med toaletten. Därför valde jag hel platta längst till höger i bild, så att toaletten hamnar mer mitt på den plattan.
Pågående kaklingsprojekt av badrumsväggar med vita kakelplattor och horisontella fästspikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med det fix som var kvar hann jag även påbörja höger vägg och den lilla biten på 4,5 cm mellan vägg och dörrfoder. Här fick jag lyfta upp första plattan några mm extra från golvet då lasern skvallrade om att de annars hamnar lågt jämfört med redan satta plattor. Det vore riktigt osnyggt om fogarna inte linjerar när de möts... (Jag har fått godkännande att kakla över sonens räkneövningar.)
Pågående kakelarbete med några klinkerplattor på vägg, spackel och verktyg synliga, samt räkneövningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Budgetkoll
Arbetstid: 69,5 timmar
Kostnad material: 5 665 kr
Eget material: 573 kr
Inköp verktyg: 1 760 kr
 
  • Gilla
john.h och 4 till
  • Laddar…
Men ett sånt j..kla jobb, och kostnad, för en liten extratoalett!
Varför inte bara sätta upp en liten bit plastmatta på golvet, och våtrumstapeter.
 
  • Wow
john.h
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men ett sånt j..kla jobb, och kostnad, för en liten extratoalett!
Varför inte bara sätta upp en liten bit plastmatta på golvet, och våtrumstapeter.
Vad tråkigt det lät.
Själv är jag allergiskt mot så fula saker i ett bohag, de passar bäst in i ett omklädningsrum =)

Och så dyrt är det väl ändå inte ? Inte ens 6000 kr ännu.
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vad tråkigt det lät.
Och så dyrt är det väl ändå inte ? Inte ens 6000 kr ännu.
Sorry, jag är väl på det humöret idag :rolleyes:
Och kostnad och tid vet vi ju inte än, det är ju långt ifrån klart.
Verkar mest vara ett sätt att aktivera lillkillen, och han jobbar väl nästan gratis förstås :)
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Sorry, jag är väl på det humöret idag :rolleyes:
Och kostnad och tid vet vi ju inte än, det är ju långt ifrån klart.
Verkar mest vara ett sätt att aktivera lillkillen, och han jobbar väl nästan gratis förstås :)
Tycker det är bra jobbat av TS. Även om det tar tid.

Får veta i början av nästa vecka om jag skall påbörja min gästtoa =) Väntar på banken, skulle tagit den ändå men jag tänkte att jag tar gästtoa, 4 fönster och garageport samtidigt.

Tror detta blir bra.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Karlia
Jag tycker det är jättekul att följa. Nästan så att jag själv skulle våga mig på renovering av min mintgröna gästtoalett.
 
  • Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Väntar på banken, skulle tagit den ändå men...
Vad har banken med din extra toa att göra?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad har banken med din extra toa att göra?
Tänkte låna upp till renoveringen =) Så att allt går på någon vecka.
 
R Rkarlsson skrev:
Tänkte låna upp till renoveringen =) Så att allt går på någon vecka.
OK, vi håller tummarna (y) (y)
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men ett sånt j..kla jobb, och kostnad, för en liten extratoalett!
Varför inte bara sätta upp en liten bit plastmatta på golvet, och våtrumstapeter.
Jag tror att vi har lite olika referensramar för vad som är mycket jobb, men kanske framförallt gällande kostnaden. Jag tror faktiskt inte det hade varit så stor skillnad i arbetstid med tapeter och matta då det hade krävts ett noggrannare underarbete, och mina granitklinkers till golvet kostade under 1 000 kr och tog tre timmar att lägga. Plus tre-fyra timmar förarbete med kapning och sånt. Jag kan inte tänka mig någon realistisk omständighet som gjort att jag skulle välja plastmatta istället.

Nu är det som du skriver långt ifrån klart, men om jag håller mig i närheten av min höftade budget på 100 timmar och 20 000 kr (inkl. material, möbler, allt) så tycker jag att:
1. Det gick rätt fort.
2. Det blev rätt billigt.

Men det är vad jag tycker - och om budgeten håller återstår att se.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
2021-01-31 Kakelkatastrofer
Söndagen bjöd på utevistelse och motion i det fina vädret och trött efter denna bestämde jag mig för att bara göra lite doshål i kaklet. Det blev totalt en timmes jobb.

Titta så fint det blir genom att bara knipsa bort med papegojtången - en dröm att arbeta i kakel jämfört med granitkeramiken. Det tog bara några minuter, men det tråkiga var att precis när jag var klar och alldeles nöjd så såg jag att det gått en flisa ur denna platta. Syns på bilden mellan min tumme och nederkanten. Så bara att börja om.
Hand i skyddshandske håller i en papegojtång och visar en skadad kakelplatta med en flisa urtagen nära kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan dags för den större delen av hålen - nu med hålsågset köpt på Jula för 279 kr. Det funkade riktigt bra, även om centrumborret inte var speciellt bra på att ta sig igenom. Detta löstes genom att förborra med bättre kakelborr.
Kakel med utborrade hål, hålsågsats, och en borr, uppvisar resultatet av att skära ut doshål för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan ännu ett bakslag vid hål nummer två, troligen för att jag fick ett kast med maskinen. Bara att börja om även denna gång.
Kakel med hål gjort med papegojtång och hålsåg med synlig flisa bortknipsad nära tummen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåja, även hålsågandet gick hyfsat fort och här håller jag fast resultatet på rätt plats. Inte särskilt vackert, men vad gör väl det när det inte kommer att synas.
Kakelvägg med två utskurna hål för elinstallationer och en synlig flisa ur en kakelplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Budgetkoll
Arbetstid: 70,5 timmar
Kostnad material: 5 665 kr
Eget material: 573 kr
Inköp verktyg: 2 129 kr
 
  • Gilla
john.h och 14 till
  • Laddar…
Helt underbar tråd!
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.