F Erica Wyse skrev:
Fina dubbeldörrar, vart har ni köpt dom?
Läs tre inlägg ovanför ditt. Man får anstränga sig lite......

• Gilla
Millicent och 2 till
  • Laddar…
Viruset i artikeln, htlv-3, kallas HIV numera. Vi får hoppas att covid-19 inte är så långlivat.

Det gör faktiskt, men trodde det var innerdörrar på den nya bilden:)
Bernieberg Bernieberg skrev:
Känner du inte igen dig från veranda-tråden (länk nedan) där vi diskuterade både dörrar och fönster med dig? Vi är kvar i samma rum :) :)

[länk]

Idag blev det en riktig byggdag. Efter en helgmässig mjukstart av dagen planerade vi först el i hallen. Nu är placering av alla uttag, brytare, ringklocka etc. bestämt så att det ”bara är att jobba på” med att sätta dit det. Återstår lite klurande hur det bäst ska dras. Medan el-ångan var uppe kom dosor till några vägguttag på plats.

Därefter gick vi över till lite rivning där del av nuvarande köket ska bli ”lillhall”. En liten vägg med dörr ner till källartrappan rök först. Sen började vi rota i bjälklaget. Vid en tidigare renovering har det gjorts en ny trappa ned till markplan och resultatet blev riktigt High Chaparal. Stegen var ett riktigt safari av olika höjder och djup så inget för bräckliga höftleder. När vi rev så hittade vi stora delar av originaltrappan, dock väldigt åtgången efter den nya specialaren. Tanken är att den nya trappan i princip ska bli lika som originalet. När vi hade rivit färdigt kom vi en bit med riktning av bjälklaget men sen fick det vara kväll.

Nyinstallerad eldosa i en vägg under konstruktion, märkning för elplanering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad skiss av elplanering med markeringar för brytare, uttag och annan elinstallation.
Skapa konto

Ritning som gör vilken elkonstruktör som helst tårögd.

Renoveringsprojekt med ett delvis rivet gipsvägg och exponerad isolering, gammal trätröskel och byggmaterial på golvet.
Skapa konto

Hann nästan ta en förebild.

Trappa i renoveringshus med osynkroniserade steg och synligt bjälklag i bakgrunden.
Skapa konto

Dödstrappan

Upprivet golv och synligt bjälklag i ett renoveringsprojekt med trappa och dörr i bakgrunden.
Skapa konto

Gammal trätrappa under renovering med synliga ojämna trappsteg och isolering som ligger utspridd.
Skapa konto

Så här såg det ut när vi lyfte på spånskivan som låg över originaltrappan. Mycket kreativ isolering med uppskattningsvis ingen effekt :)

Delvis demonterad trätrappa och uppbrutet golv som avslöjar bjälklag och isolering under renovering.
Skapa konto

Originaltrappan framme. I linje med brädgolvets ändträn ska det upp en ny vägg.

Renoveringsprojekt som visar en upplyft spånskiva över en delvis exponerad trätrappa.
Skapa konto

Går och klurar lite på hur fasen man bygger in detta snyggt.

Rivet bjälklag med synlig isolering och gamla trästrukturer i en byggnad under renovering, verktyg och byggmaterial synliga.
Skapa konto

Nermonterad elektrisk borr på golv bredvid dess delar och en skruvmejsel.
Skapa konto

Denna bäckade igen så att växelväljaren inte fungerade. Antagligen för att insuget har agerat dammsugare nere i sågspånet lite för många gånger :)

• Gilla
PellePeps och 6 till
  • Laddar…
Dagens framsteg i lillhallen blev att rikta färdig bjälklaget, fylla upp med isolering samt undergolv på plats. Sen fortsatte vi med att regla upp väggen mellan lillhallen och blivande badrummet.

Tills vidare har vi satt en av originaldörrarna i nya väggen. Får känna lite på om den är för stor eller om det kan funka. Det beror både på om det uppleva för trångt att öppna dörren ut i hallen och på hur utformningen av badrummet blir. Det enda jobbiga var att jag hade hunnit stuva undan dörren i vårt lilla lager i källarens tvättstuga så det tog emot lite att böka upp den igen.

Renovering av golv med isolering mellan bjälkar och pågående arbete med undergolv.
Skapa konto

Nyreglad vägg och originaldörr mellan hall och badrum i renoveringsprojekt.
Skapa konto

Renoverad hall med nytt bjälklag och reglade väggar, vit dörr mellan hall och kök.
Skapa konto

Renoveringsarbete i lillhall med nytt bjälklag, isolering, undergolv och uppställd originaldörr.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Efter jobbet blev det en tur med vällastad släp till tippen. Efter det blev det rensning av lite el och en stunds rivning i trappan ned till källaren. Lite mjukfog på det så är det klart!

Renoveringsarbete i trappa med rivet brädgolv, kablar och byggavfall.
Skapa konto

• Gilla
Gud_ och 9 till
  • Laddar…
Jag är väldigt imponerad av ert projekt. Denna tråd har jag missat totalt, sträckläste tråden fram tills nu.Tycker att man själv har jobbat mycket med vårt hus. Men det är ingenting jämfört med detta, vi har inte rört insidan alls på huset.

Bra kämpat!

// Röda Grind 10

• Gilla
Licke
  • Laddar…
J johnsal skrev:
Jag är väldigt imponerad av ert projekt. Denna tråd har jag missat totalt, sträckläste tråden fram tills nu.Tycker att man själv har jobbat mycket med vårt hus. Men det är ingenting jämfört med detta, vi har inte rört insidan alls på huset.

Bra kämpat!

// Röda Grind 10
Tack för dina fina ord! Det är värdefullt med lite pepp när man är mitt uppe i vad som känns som en evighetsrenovering. :)

Röda grind 10...bor du här i kvarteret?

F FruB skrev:
Tack för dina fina ord! Det är värdefullt med lite pepp när man är mitt uppe i vad som känns som en evighetsrenovering. :)

F FruB skrev:

Japp, vi bor i i samma kvarter. Bor i huset mot norra vägen som fick putsad fasad förra våren.

J johnsal skrev:
Japp, vi bor i i samma kvarter. Bor i huset mot norra vägen som fick putsad fasad förra våren.
Vad kul! Då vet jag vilket hus det är. Det blev fint med puts. Ni är relativt nyinflyttade om jag inte misstar mig? Ska ni ge er på insidan av huset också?

F FruB skrev:
Vad kul! Då vet jag vilket hus det är. Det blev fint med puts. Ni är relativt nyinflyttade om jag inte misstar mig? Ska ni ge er på insidan av huset också?
Jo vi är nöjda, det blev ett lyft! Det får man väl säga, flyttade in Nov -18. Som det är nu så känns det ändå schyst inuti. Hade vart trevligt att sätta sin egna prägel men det får bli när eventuella framtida barn blir större

J johnsal skrev:

Bra kämpat!

// Röda Grind 10
Vad kul med en närbo! Det har varit kul att åka förbi ert hus och se fasaden byta skepnad. Det blev kanon!

Det är mycket jobb och tid som går åt om man gör mycket själv men det gäller väl att man tycker det är någotsånär kul och inte sätter för mycket press på sig själv med snäva tidsplaner etc.

• Gilla
johnsal
  • Laddar…
I veckan har vi rivit klart de sista väggarna i lillhallen, lagt golvspån nere vid källardörren och satt gles i taket i lillhallen. Vi har även flyttat den nyreglade väggen 28 mm då vi vid sista rivandet upptäckte att grundmuren stack ut där vi tänkte sätta skivor direkt på planket. Det gick bra att lossa hela schabraket från golv, väggar och tak. Sen var det bara att knacka iväg den.

Vidare så har vi även kommit igång med slang och dosor i samråd med elektrikern. Färdigt till sisådär två tredjedelar. Nästa vecka kommer han nog förbi för lite besiktning av vår planering och genomförande. I samband med att vi börjar med elen på bottenplanet kommer vi också att börja på en ny central i källaren som kopplas parallellt med den befintliga. Så drar vi allt nytt dit och så småningom avvecklas den gamla.

Har lite dåligt med bilder då jag rensat en massa belysning och det alltid är mörkt när dagen summeras men det kommer :)

Några bilder finns däremot på provbitar av golv som vi är sugna på. I större delen av bottenvåningen, inklusive hallarna, har vi tänkt köra en klickvariant av fiskbensparkett. Kändes som riktigt fin kvalitet på proven och det lutar åt en vitpigmenterad mattlackad variant. Stora frågan just nu är om vi ska välja den fina men kanske lite för enformiga sorteringen, eller den mer levande men kanske för stökiga sorteringen med lite kvist, märg etc. Har varit lite osäkra på hur bra det håller med parkett i hallen så då passar det bra med ett flytande golv som faktiskt är rimligt att lyfta och välja annat. Bland annat därför vi lagt en del möda på att få bjälklaget både styvt och plant så att vi kan lägga plattor om vi vill någon gång.

I garderoben (lilla dörren i storhallen där det är badrum idag) samt innanför källardörren blir det plattor och provet vi tagit hem är kvadratiska marmorplattor i svart och vitt. Gillade dem skarpt men @FruB har nog en massa andra influenser att bearbeta innan vi bestämmer något.

Provbitar av en vitpigmenterad mattlackad fiskbensparkett på golvspån.
Skapa konto

Huvudspåret är de två vänstra bitarna.

Kvadratiska marmorplattor i svart och vitt utlagda på golvspån för prov av golvdesign.
Skapa konto

• Gilla
FruB och 2 till
  • Laddar…
Här kommer ett par bilder som mest hör till förra inlägget.

Installation av golvvärmestyrning och elektriska dosor på en trävägg under renovering.
Skapa konto

Tändning och golvvärmestyrning i lillhallen.

Ett rum under renovering med oskyddade strömbrytarkåpor och en brandsläckare på golvet.
Skapa konto

Tändning till trappa och stora hallen

En bild av ett pågående byggprojekt med öppen dörr, synliga träreglar och elinstallationer.
Skapa konto

Dagens pyssel har än så länge varit ett lass till tippen samt två turer till bygglador för att fylla på med material. Nu är både OSB och gips till större delen av projektet insläpat samt en massa skruv. Köpte även några enkla hjul till skötbordet som numera är verktygsvagn. Smidigt att dra med sig alla verktyg och skruv när de hamnar i vägen och det händer ofta när det är många moment. Ingen skönhet jämfört med andra hurtsbyggen på detta forum men den gör jobbet.

Byggmaterial och verktyg i ett rum med tapetprover, OSB-skivor och en verktygsvagn.
Skapa konto

Här syns även lite tapetprover som är på tapeten just nu :)

Verktygsvagn ombyggd från skötbord, fylld med verktyg och byggmaterial, står på ett trägolv.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.