16 304 läst · 54 svar
16k läst
54 svar
Renovering av slagport med bilder
Har själv liknande dörrar på mitt garage så detta var ju en fantastisk guide till att renovera dem
har en hel del projekt innan. Dess men till våren/sommaren nästa år får man göra ett försök till renovering ! Tack för att du lägger upp all info om din renovering
har en hel del projekt innan. Dess men till våren/sommaren nästa år får man göra ett försök till renovering ! Tack för att du lägger upp all info om din renovering
Jag hade panel kvar så vi tänkte att det vore trevligt med enhetligt utseende på garageport och ytterdörr, så så fick det bli. Det är inget fel på ytterdörren, men den var rätt ful med ett tunt teakfanér och ett utseende som inte riktigt matchade huset.
Före:
Efter:
Före:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter:
Logga in
Skapa konto
Hej!S svanstrom skrev:
Har du några fler "steg för steg" bilder här?
Hej!C cpt skrev:
Jag har några:
Jag började med att ta bort de utskjutande reliefbitarna som var limmade på dörren så att dörren blev plan. Det var ganska omständligt då de satt som tusan.
Logga in
Skapa konto
Limmade på sparkplåt:
Logga in
Skapa konto
Tog bort spröjsen och byggde en ny ram runt fönstret med et utstick som matchade tjockleken på den nya panelen:
Logga in
Skapa konto
Polerade upp gångjärnen och klarlackade:
Logga in
Skapa konto
Laserade panel och dörrkarm och sen var det bara att spika upp panelen:
Logga in
Skapa konto
Sista biten panel krävde lite finlir för att få till hålen för låset:
Logga in
Skapa konto
Till sist limmade jag fast dropplisten överst och monterade låset och sen var det klart!
Logga in
Skapa konto
Tror du att jag skulle kunna göra samma på min kära dörr?C cpt skrev:
Den har någon faner som tagit stryk i väder, och är lackad. Se bifogat.
Karm tänker jag om man kan ta medel för att få bort lacken, sen slipa å olja…?
Insidan av dörr är jag dock osäker på hur jag gör?
Ja, det tror jag absolut, om du vill göra som jag gjorde så får du knacka bort de där utstickande långa bitarna och slipa lite så det blir plant, sen såga till och montera nya omfattningar (eller vad det nu kan heta - de bitar som omfattar fönstren), de måste vara djupare så att de går ända ut på den nya panelen. Sen är det ju bara att montera panel och limma fast sparkplåt om du vill ha det.C cpt skrev:
Jag lämnade faktiskt insidan på min dörr orörd, den är mörkbrun och ser helt ok ut. Vore jag dig kanske jag skulle måla / lasera lite men mer än så behövs ju inte.
Tack för bra svar!S svanstrom skrev:Ja, det tror jag absolut, om du vill göra som jag gjorde så får du knacka bort de där utstickande långa bitarna och slipa lite så det blir plant, sen såga till och montera nya omfattningar (eller vad det nu kan heta - de bitar som omfattar fönstren), de måste vara djupare så att de går ända ut på den nya panelen. Sen är det ju bara att montera panel och limma fast sparkplåt om du vill ha det.
Jag lämnade faktiskt insidan på min dörr orörd, den är mörkbrun och ser helt ok ut. Vore jag dig kanske jag skulle måla / lasera lite men mer än så behövs ju inte.
Tror du man vågar slipa på insidan något, för att isåfall kunna olja istället?
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Beräkna storlek takbjälkar för garagerenovering (bilder och skiss)
Tak & Vind -
Renovering av gammal timmerstuga som varit smedja(bilder)
Socialt & Projekt -
Renovering i källare [Bilder]
Grund & Markarbeten -
Häng med oss i vår totalrenovering - bilder, tips och hinder på vägen
Övrigt Off Topic -
Min första köksrenovering, snart klar. [Bilder]
Kök