K
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är en galen värld när plywood kostar mer än kokain. Sånt måste ju staten ta tag i!
Skippa elpris-kompensation, den viktigaste valfrågan borde ju istället vara plywood-kompensation!

• Gilla
  • Haha
sallad och 11 till
  • Laddar…
Düsseldorff
K kniv skrev:
Skippa elpris-kompensation, den viktigaste valfrågan borde ju istället vara plywood-kompensation!
Ja! Med styrka och ambition!

Garderobssnickarn
Blev riktigt bra! Du fick mig motiverad att ge mig på en dörr renovering också.

Jag kanske missade det i texten, men vad har du använt för ytbehandling på panelen?

• Gilla
Brodern och 1 till
  • Laddar…
Garderobssnickarn Garderobssnickarn skrev:
Blev riktigt bra! Du fick mig motiverad att ge mig på en dörr renovering också.

Jag kanske missade det i texten, men vad har du använt för ytbehandling på panelen?
Vad kul!

Du har helt rätt, jag missade att skriva det, ska uppdatera orginalinlägget med den infon, men jag kan ta det här direkt också:

Jag grundoljade med Nordsjö Tinova-olja och laserade två lager med Nordsjö Tinova-lasyr i kulören dark brown.

• Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Mästerlig tråd

• Gilla
svanstrom
  • Laddar…
S svanstrom skrev:
Vad kul!

Du har helt rätt, jag missade att skriva det, ska uppdatera orginalinlägget med den infon, men jag kan ta det här direkt också:

Jag grundoljade med Nordsjö Tinova-olja och laserade två lager med Nordsjö Tinova-lasyr i kulören dark brown.
Riktigt läckert!! Har själv 2 par gamla slagportar som jag tittat på utbyte av men tog in offert och sen gjorde jag inget mer.. vilket trädslag valde du på panelen?

• Gilla
svanstrom
  • Laddar…
nikasp
Mycket snyggt!

Snyggt jobbat!
Men vad fyller plywood en för funktion? Det är ju ändå ingen luftspalt och du spikade panelen i underliggande stomme om jag förstått rätt? Om det är som vindskydd hade väl vindpapp funkat och varit billigare?

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Riktigt läckert!! Har själv 2 par gamla slagportar som jag tittat på utbyte av men tog in offert och sen gjorde jag inget mer.. vilket trädslag valde du på panelen?
Tackar! Panelen är i kvistfri furu.

H Hans G2 skrev:
Snyggt jobbat!
Men vad fyller plywood en för funktion? Det är ju ändå ingen luftspalt och du spikade panelen i underliggande stomme om jag förstått rätt? Om det är som vindskydd hade väl vindpapp funkat och varit billigare?
Absolut, vindpapp hade blivit billigare, men jag kollade lite hur tillverkare av slagportar gör och bland annat Edsbyporten har plywood direkt bakom panelen utan luftspalt. Jag tänkte att dels så stadgar det upp porten lite mer och gör den styvare och dels ger den en viss isolering samt vindskydd och skyddar isoleringen . Men visst hade säkert vindpapp funkat lika bra.

Genomskärning på Edsbyportens portar:
snitt-forradsdorr1.jpg

• Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
S svanstrom skrev:
Jag kom på att jag glömde en dyr grej, plywooden. Den har ju blivit dyrare än guld :surprised: 1000 kr kostade två skivor 4mm konstruktionsplywood. Ska uppdatera min post ovan.

Så totalsumman blev 7 000 kr.
Hur var det med Yale-låset då? Kostnad? Och faktiskt det enda jag inte skulle ha bytt ut (om inte funktionen på det gamla var helt kass).

Hatten av för ett stiligt arbete. Kul att bli stolt och glad varje gång man ska till garaget :)

A Alis71 skrev:
Hur var det med Yale-låset då? Kostnad? Och faktiskt det enda jag inte skulle ha bytt ut (om inte funktionen på det gamla var helt kass).
Låset hade jag redan, flyttade det från ytterdörren där jag satte in ett nyare Yale Doorman-lås. Men ska man köpa det nytt kostar det 3 600 kr, cirka.

Rent utseendemässigt så är ett Yale Doorman inte en höjdare, möjligtvis och visst hade det sett renare ut med ett vanligt lås. Men det är så otroligt skönt att slippa nycklar att jag aldrig vill gå tillbaka till att ha vanliga lås. De gånger jag gått runt huset och tänkt gå in i garaget bara för att upptäcka att det är låst och att jag inte har nyckeln på mig kan räknas i tusental, nu är det inte längre ett problem :)

• Gilla
nino och 6 till
  • Laddar…
Kan du komma hem till oss i helgen och ordna vår slagport? :rofl: Mycket fint slutresultat! (y)

• Gilla
  • Haha
svanstrom och 1 till
  • Laddar…
Otroligt snyggt resultat! Inspirerande och bra att du delar med dig. Jag är lite svag för karosseripanel får jag erkänna.....

• Gilla
svanstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.