16 739 läst · 54 svar
17k läst
54 svar
Renovering av slagport med bilder
Vad kul!Garderobssnickarn skrev:
Du har helt rätt, jag missade att skriva det, ska uppdatera orginalinlägget med den infon, men jag kan ta det här direkt också:
Jag grundoljade med Nordsjö Tinova-olja och laserade två lager med Nordsjö Tinova-lasyr i kulören dark brown.
Riktigt läckert!! Har själv 2 par gamla slagportar som jag tittat på utbyte av men tog in offert och sen gjorde jag inget mer.. vilket trädslag valde du på panelen?S svanstrom skrev:
Snyggt jobbat!
Men vad fyller plywood en för funktion? Det är ju ändå ingen luftspalt och du spikade panelen i underliggande stomme om jag förstått rätt? Om det är som vindskydd hade väl vindpapp funkat och varit billigare?
Men vad fyller plywood en för funktion? Det är ju ändå ingen luftspalt och du spikade panelen i underliggande stomme om jag förstått rätt? Om det är som vindskydd hade väl vindpapp funkat och varit billigare?
Absolut, vindpapp hade blivit billigare, men jag kollade lite hur tillverkare av slagportar gör och bland annat Edsbyporten har plywood direkt bakom panelen utan luftspalt. Jag tänkte att dels så stadgar det upp porten lite mer och gör den styvare och dels ger den en viss isolering samt vindskydd och skyddar isoleringen . Men visst hade säkert vindpapp funkat lika bra.H Hans G2 skrev:
Genomskärning på Edsbyportens portar:
Hur var det med Yale-låset då? Kostnad? Och faktiskt det enda jag inte skulle ha bytt ut (om inte funktionen på det gamla var helt kass).S svanstrom skrev:
Hatten av för ett stiligt arbete. Kul att bli stolt och glad varje gång man ska till garaget
Låset hade jag redan, flyttade det från ytterdörren där jag satte in ett nyare Yale Doorman-lås. Men ska man köpa det nytt kostar det 3 600 kr, cirka.A Alis71 skrev:
Rent utseendemässigt så är ett Yale Doorman inte en höjdare, möjligtvis och visst hade det sett renare ut med ett vanligt lås. Men det är så otroligt skönt att slippa nycklar att jag aldrig vill gå tillbaka till att ha vanliga lås. De gånger jag gått runt huset och tänkt gå in i garaget bara för att upptäcka att det är låst och att jag inte har nyckeln på mig kan räknas i tusental, nu är det inte längre ett problem