nikasp
Väldigt snyggt! Jag måste måla och justera vår slagport och undrar var du köpte plåt? Lokal plåtslagare och special eller beställde du standard? Ser att det finns lite på nätet. Klurar själv på hur jag ska fästa plåten med tanke på nästa ”gubbe”. Nu är skruvarna övermålade så jag kan knappast skruva loss den utan blir nog våld. Tänker lite på att de raka gå att renovera även nästa gång utan att förstöra alltför mycket.

S svanstrom skrev:
[bild]

För att få in ett Yale-låshus i dörren så krävdes det borttagning av en hel del material, rasp, stämjärn, testa, mer rasp och stämjärn, testa igen, osv osv.

[bild]

Till slut satt det på plats!

[bild]

Jag ritsade ut var det nya slutblecket skulle sitta och borrade ur samt körde med stämjärn tills även det satt på plats.

[bild]

Jag fräste in ett aluminumbleck i panelen ytterst mot låset så att inte panelen skulle skadas när man stänger dörren. Detta bleck kommer döljas av en list.

[bild]

Slutbleck och mitt lilla extrableck.

[bild]

Jag fräste ut ett spår i panelen för låset.

[bild]

Lite pill för att få det bra men till slut satt det snyggt nedsänkt i panelen.

[bild]

Nästan klart, nu saknas bara en täcklist.

[bild]

Gångjärnen fick sig en polering med autosol och ett lager klarlack.

[bild]

Så där ja, täcklist monterad och projektet klart!

• Gilla
svanstrom
  • Laddar…
Väldigt snyggt arbetat med själva dörren. Kul att nån vill bevara slagportar och inte sätta in vikport. (y)
En detalj är inte bra, och det är Yale låset som skär sig stilmässigt. Men smaken är såklart olika.

• Gilla
Alis71 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att det är kul med låset, blir skön blandning mellan gammalt och nytt. Men upp med Hue-sensorn igen!

• Gilla
svanstrom
  • Laddar…
Gediget jobb! (y):strong:

• Gilla
svanstrom
  • Laddar…
O OTGI skrev:
Otroligt snyggt resultat! Inspirerande och bra att du delar med dig. Jag är lite svag för karosseripanel får jag erkänna.....
Tack Samma här, gillar verkligen karosseripanel!

nikasp nikasp skrev:
Väldigt snyggt! Jag måste måla och justera vår slagport och undrar var du köpte plåt? Lokal plåtslagare och special eller beställde du standard? Ser att det finns lite på nätet. Klurar själv på hur jag ska fästa plåten med tanke på nästa ”gubbe”.
Jag köpte dom från Plåtfabriken i Vallentuna (https://www.xn--pltfabriken-y8a.se/), mycket trevlig och snabb service och dom skickar över hela landet. Dom har en väldigt smidig funktion i webbshopen där man kan designa sina egna plåtar exakt som man vill ha dom, så mina dropplister designade jag själv men sparkplåten fanns som färdig produkt.

Jag limmade mina så de sitter där de sitter, det får nästa "gubbe" lösa när det väl beger sig

Redigerat:
  • Gilla
Pernu och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
En detalj är inte bra, och det är Yale låset som skär sig stilmässigt. Men smaken är såklart olika.
Haha, jag håller helt med dig! Jag gillar att försöka behålla husets femtiotalsstil och då skär det sig helt klart med Yale-låsen, men det var en fråga om funktion före form just när det gäller låset, det är så sjukt smidigt med kodlås! Men den dagen Yale kommer med snyggare lås som mer liknar klassiska lås så byter jag

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
nikasp
S svanstrom skrev:
Jag köpte dom från Plåtfabriken i Vallentuna ([länk]), mycket trevlig och snabb service och dom skickar över hela landet. Dom har en väldigt smidig funktion i webbshopen där man kan designa sina egna plåtar exakt som man vill ha dom, så mina dropplister designade jag själv men sparkplåten fanns som färdig produkt.

Jag limmade mina så de sitter där de sitter, det får nästa "gubbe" lösa när det väl beger sig
Låter bra! Ska klura på det där, gör man det bra så kanske de sitter så länge att det inte är en big deal. Mina har lossnat lite pga att fukt letat sig ner i kombination med minimala skruvar (original). Vad kostade frakten? Bor nämligen 2 mil bort bara :D

nikasp nikasp skrev:
Vad kostade frakten? Bor nämligen 2 mil bort bara :D
Jag minns inte exakt, men jag bor 4 mil bort och räknade ut att det blev billigare med bensinen att åka och hämta än att få det skickat

Väldigt snyggt!
Jag har också en slagdörr som jag hellre skulle renovera än att byta. Bra inspiration detta.

• Gilla
svanstrom
  • Laddar…
Kort fråga: bytte du larmoperatör vid renoveringen?

TickyNucker
Vilket jobb! Snyggt!

Imponerad av att du iförväg planerade för den lilla plåtlisten vid blecket. Det skulle jag aldrig lyckats lista ut i förväg att jag skulle behöva.

Hur satte du dit det yttre glaset? Också med kitt, eller bara trälist?

Mycket fint resultat och bra jobbat! Jag har själv en vipport som börjar gå på sista refrängen. Garage och port är från 80-talet och har målats om max en gång, så dags för en renovering både inne och ute.

TickyNucker TickyNucker skrev:
Vilket jobb! Snyggt!

Imponerad av att du iförväg planerade för den lilla plåtlisten vid blecket. Det skulle jag aldrig lyckats lista ut i förväg att jag skulle behöva.

Hur satte du dit det yttre glaset? Också med kitt, eller bara trälist?
Tack :)

Det glömde jag visst att skriva, men jag satte fast det både med kitt och en yttre list, för att få det så tätt som möjligt.

Jag tog inget bra kort på det, men här ser man de yttre listerna ganska bra:

Fönster med strukturglas omgivet av ytterlister på en trävägg, med larmdekaler nederst till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
B
S svanstrom skrev:
Här kommer ett litet projekt jag sysselsatt mig med nu under sommaren. Väldigt litet i jämförelse med många andra projekt här men jag tänkte att det kanske ändå kunde vara intressant.

Vår garageport av slagportstyp såg bedrövlig ut, panelen hade börjat spricka och det var djupa gropar i den, förmodligen från tidigare "renoveringar" då man slipat med en sliprondell eller liknande.

Jag kontaktade en stor garageportsfirma och fick en offert som var helt uppåt skogarna. Nästan dubbelt så dyr som porten var listad som på deras webbsida och dubbel så dyr installationskostnad som de angav på webben. Detta sammanslaget med faktumet att vi egentligen inte några funktionella problem med porten mer än att den var ful, hade en spricka i ena dörrbladets nederkant och att en nymontering av port förmodligen skulle kräva omputsning runt porten gjorde att jag bestämde mig för att renovera porten istället och sätta ny panel.

Före:
[bild]

Efter:
[bild]

Fortsättning följer...
Snyggt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.