Återmontering påbörjad. Vilken skön känsla med nymålade delar! Här anhållet.
Nymålade maskindelar för höj/sänkmekanism av planhyvling på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Höj/sänkmekanismen för planhyvling. Änden som sitter löst och snurrar i fästanordningen smordes med motorolja innan montering. Ingen aning om detta är bästa smörjmedlet, kom gärna med åsikter :) ganska lätt att göra om det fortfarande. Veven för höjning/sänkning fästes i en av de gängade stavarna, övriga sammankopplade via kedjan. Kugghjulet nere i mitten på bilden justeras i höjdled (enligt hur fotot är taget) för att spänna kedjan.
Nymålad höj- och sänkmekanism för planhyvling ovanpå plast på ett bord, omgiven av verktyg och delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålad del av en maskin med kedjedrift och justeringsmekanism för höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även skalan för planhyvling tillbaka på sin plats.
Nymålad metallkomponent till maskin med gängade stavar och en skala, redo för återmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
petterovski och 5 till
  • Laddar…
P pinec0ne skrev:
Tack för ett informativt inlägg ännu en gång Ronnie! Då har jag lärt mig om anodisering också, tur att jag frågade först :)
På dom hyvlarna som vi har på gymnasieskolan så är hyvel stålen vändbara och man kan slippa dom med en speciel slip maskin tvätta bortvald låda på valsen
Tyvärr verkar Hessa Kalkbort svårt att få tag på, de har stopp i produktionen på grund av världsläget. Det är väl fosforsyran som är den magiska ingrediensen, tänker att jag kan beställa sådan på annat håll i så fall och blanda till rätt halt. I annat fall testa annan metod, som citronsyra.

Du nämner i din tråd att du smort in rostbehandlade delar i olja för att undvika snabb rostbildning igen, vilken typ av olja är lämplig för sådant? Och vilken typ av olja är bra för som smörjmedel på rörliga delar innan man sätter ihop allt igen? Har verkligen ingen koll överhuvud taget på dessa delar.

Japp, kommer bli många foton på hur det ser ut innan demontering vill jag lova. Har även hittat manualen med sprängskiss. (y)
 
Riktigt bra jobbat!
Imponerande!
 
FredrikR FredrikR skrev:
Riktigt bra jobbat!
Imponerande!
Tack! Har aldrig gjort något liknande innan men tycker det går rätt ok (förutom remskivan jag pajjade :sweat:). Hjälpen man får på detta forum är ju fantastisk.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Dags för en uppdatering. Efter att dottern började förskolan efter sommaren har vi varit sjuka i ett, all form av motivation och ork försvann därför. Efter lite Julledighet blev det äntligen lite gjort på hyveln igen!

Att få rätt på planhyvlingsbordet och höjdjusteringsmekanismen var riktigt tålamodsprövande. Till slut gick det och bordet kan höjas/sänkas bra.
Grön metallapparat, troligen för bearbetning eller hantverk, med rullar och justeringsmekanismer, placerad på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg: montera blocket med kutter och matarvalsar. Först i med de nya lagren från SKF i aluminiumhållarna. Kunde använda en hylsnyckel som pressar på den yttre ringen på lagret. Var här ganska nojig för att lyckas spräcka hållaren då den är av aluminium, men det gick bra att få i dem rakt. Det ena lagret ska vara förskjutet 0,8 mm in från kanten på hållaren, det andra 2,2 mm.

Hand håller en metallkomponent med lager, verktygsbakgrund, verkstadsatmosfär, mekanisk reservdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt utlagt inför montering.
Mekaniska delar ordnade ovanpå skyddsplast; troligen reservdelar eller verktyg för fordon eller maskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kuttern pressades på de båda lagren med en tving och ett stålrör med rätt diameter och tjocklek som endast trycker på den inre ringen på lagren.
Verktyg, träarbetsbänk, fjäderringsspännare, träbitar, gult målartejp, kaos, skruv, datumstämpel "23 FEB 2022".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till slut var allt på plats och snurrar! Nästa steg blir att montera det hela på hyveln.
Två rullar och en verktygslåda på ett oordnat arbetsbord med skyddsplast och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg för lamineringsprocess på arbetsbänk med mätrulle och andra redskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fixade en ny gummilist till kåpan för spånsugen. Det fick bli en som är tänkt till fönsterputs. Den gamla ligger i kåpan för referens, rätt så sliten…
Grön bakgrundsmatta, brun träbit, bordsyta, genomskinlig plast, pappershandduk, otydlig textpåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bekant har även hjälp mig svarva en ny remskiva. Han hade missat att det skulle vara bomberingar då båda remmarna som används är flatremmar, så det får jag försöka fixa till själv. Väldigt skönt att det gick att lösa så bra dock!
Två industriella delar, en ny och en sliten, sannolikt från maskineri, på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen och 4 till
  • Laddar…
Grymt jobbat, precis som tidigare! :ok:
 
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
P pinec0ne skrev:
Dags för en uppdatering. Efter att dottern började förskolan efter sommaren har vi varit sjuka i ett, all form av motivation och ork försvann därför. Efter lite Julledighet blev det äntligen lite gjort på hyveln igen! Kör inte för stora bräder av ek det orkar den inte med

Att få rätt på planhyvlingsbordet och höjdjusteringsmekanismen var riktigt tålamodsprövande. Till slut gick det och bordet kan höjas/sänkas bra.
[bild]

Nästa steg: montera blocket med kutter och matarvalsar. Först i med de nya lagren från SKF i aluminiumhållarna. Kunde använda en hylsnyckel som pressar på den yttre ringen på lagret. Var här ganska nojig för att lyckas spräcka hållaren då den är av aluminium, men det gick bra att få i dem rakt. Det ena lagret ska vara förskjutet 0,8 mm in från kanten på hållaren, det andra 2,2 mm.

[bild]

Allt utlagt inför montering.
[bild]

Kuttern pressades på de båda lagren med en tving och ett stålrör med rätt diameter och tjocklek som endast trycker på den inre ringen på lagren.
[bild]

Till slut var allt på plats och snurrar! Nästa steg blir att montera det hela på hyveln.
[bild] [bild]

Fixade en ny gummilist till kåpan för spånsugen. Det fick bli en som är tänkt till fönsterputs. Den gamla ligger i kåpan för referens, rätt så sliten…
[bild]

En bekant har även hjälp mig svarva en ny remskiva. Han hade missat att det skulle vara bomberingar då båda remmarna som används är flatremmar, så det får jag försöka fixa till själv. Väldigt skönt att det gick att lösa så bra dock!
[bild]
 
Arbetet står still för närvarande då inte diametern på den nysvarvade remskivan är några tiondelar för liten. Väntar därför på att den ska finjusteras. Det mesta är återmonterat under tiden.
Industriell maskin med rullar, kedjor och justeringshjul, troligen för bearbetning eller tillverkning, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till en fråga om kullager: blev lite fundersam angående de lager jag installerat efter att jag läste den tråd @frebod startade häromdagen om en Incahyvel. De lager som satt på min hyvel när jag köpte den var 6202-rsh J30, vilket ska motsvara 6202-rsh/c3 enligt de översättningstabeller jag hittat. När jag fick de nya lagren kände jag att de känns något trögare att rulla än de befintliga. Tittar man på ex frebods klipp på Incahyveln så ser kuttern ut att snurra väldigt lätt, på min stannar den väldigt fort, se video nedan.

Så det jag undrar är: är detta normal? Behöver de köras in innan de snurrar lättare? Har jag fel lager (ska jag ha ex vanliga 6202-rsh)? Är inte så sugen på att plocka isär hyveln igen och byta lagren igen, men är ännu mindre sugen på att göra det efter att jag fått på remskivan. Har inte gjort något liknande innan så jag har ingen känsla för hur det ska kännas. Tror inte att jag förstört lagren under processen i alla fall då jag kände att de var något trögare än de tidigare redan när jag snurrade på dem innan de installerats.

 
  • Gilla
Jochi och 3 till
  • Laddar…
P pinec0ne skrev:
Arbetet står still för närvarande då inte diametern på den nysvarvade remskivan är några tiondelar för liten. Väntar därför på att den ska finjusteras. Det mesta är återmonterat under tiden.
[bild]

Nu till en fråga om kullager: blev lite fundersam angående de lager jag installerat efter att jag läste den tråd @frebod startade häromdagen om en Incahyvel. De lager som satt på min hyvel när jag köpte den var 6202-rsh J30, vilket ska motsvara 6202-rsh/c3 enligt de översättningstabeller jag hittat. När jag fick de nya lagren kände jag att de känns något trögare att rulla än de befintliga. Tittar man på ex frebods klipp på Incahyveln så ser kuttern ut att snurra väldigt lätt, på min stannar den väldigt fort, se video nedan.

Så det jag undrar är: är detta normal? Behöver de köras in innan de snurrar lättare? Har jag fel lager (ska jag ha ex vanliga 6202-rsh)? Är inte så sugen på att plocka isär hyveln igen och byta lagren igen, men är ännu mindre sugen på att göra det efter att jag fått på remskivan. Har inte gjort något liknande innan så jag har ingen känsla för hur det ska kännas. Tror inte att jag förstört lagren under processen i alla fall då jag kände att de var något trögare än de tidigare redan när jag snurrade på dem innan de installerats.

[video]
Nya lager som rullar lite trögare än gamla slitna lager.
 
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
Vad kul att hitta hit med fler som renoverar gamla hyvlar! Mina lager är påväg och planen är att montera nästa vecka, så då kan vi jämföra och se om mina rullar lika trögt.
 
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
Någon som har en bild på hur kutterskyddet är fastsatt? Nån form av fjärdring verkar det ska vara, men jag har tyvärr bara en trasig fjäder och fattar inte riktigt hur det ska se ut. (Alltså där det är fastsatt i ”bakre” hörnet)
 
L laseryxa skrev:
Någon som har en bild på hur kutterskyddet är fastsatt? Nån form av fjärdring verkar det ska vara, men jag har tyvärr bara en trasig fjäder och fattar inte riktigt hur det ska se ut. (Alltså där det är fastsatt i ”bakre” hörnet)
Kan fixa en bild under dagen. Är det där det fästs i bordet du vill ha bild på?
 
Ja, för visst är det någon form av fjäder inblandad i den infästningen?
 
L laseryxa skrev:
Någon som har en bild på hur kutterskyddet är fastsatt? Nån form av fjärdring verkar det ska vara, men jag har tyvärr bara en trasig fjäder och fattar inte riktigt hur det ska se ut. (Alltså där det är fastsatt i ”bakre” hörnet)
Så här ser det ut på min. Den är inte ihopmonterad ännu så jag har inte koll på funktionen just nu.

Närbild på en metallkonstruktion under montering, med en arbetsbänk och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
laseryxa
  • Laddar…
Kan ju passa på att ge en uppdatering av vad som hänt med renoveringen. En bekant har försökt hjälpa mig svarva ny remskiva. Efter tre försök som inte blev helt bra, med några månaders mellanrum, köpte jag en ny hyvel. Köpte även en gammal metallsvarv, så planen är att svarva remskivan till Kityn själv, sen blir det att sälja den.

När jag förra veckan skulle ta tag i att svarva den upptäckte jag att chuckbackarna inte gick att vända (som säljaren trodde, som jag inte kollade). Så, jag har inte möjlighet att svarva innerdiametern (det som blev fel på de förra försöken) själv som svarven ser ut nu då jag bara kan spänna fast ämnen med mindre diameter (runt 35 mm max). Backarna är av gammal SCA-standard vilket inte längre säljs. Att byta chuck är dyrt och verkar inte okomplicerat då den ska passas till flänsen. Så, detta sätts på paus ett tag till… men jag sågade i alla fall till ämne att svarva innan jag kom på att den inte passade, så lite framåt kom jag! Hur man svarvar har Marius visat i tidigare länkat klipp. Har även övat på att svarva en hållare för den utvändiga svarvningen. Får väl lägga till att metallsvarvning är väldigt kul och beroendeframkallande, kan rekommenderas 😉

Två omgångar chuckbackar i metall och en tjock cylindrisk metallbit på en träbordsyta, bredvid en stor metallcylinder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.