P pinec0ne skrev:
Kan uppdatera att kugghjulen gick väldigt lätt att ta av med avdragaren. De går också att sätta tillbaka lätt. Remskivan som sitter på kuttern rör sig dock inte alls. Blev en liten skada längst bak på den efter avdragaren (borde dock gå att fila bort). Får se om jag kan hitta en annan avdragare. Någon som har något bra knep?

[bild]
Aluminium mot stål (vilket materialkombon ser ut att vara) ger galvanisk korrosion o kan sitta nåt så in i hel_ete. Klassiskt cykelmekarproblem med alusadelstolpar i gamla stålramar, har tvingats borra ut ett par genom åren.

...Inte mycket till hjälp, mest en förklaring till varför det sitter så hårt.
 
Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
Aluminium mot stål (vilket materialkombon ser ut att vara) ger galvanisk korrosion o kan sitta nåt så in i hel_ete. Klassiskt cykelmekarproblem med alusadelstolpar i gamla stålramar, har tvingats borra ut ett par genom åren.

...Inte mycket till hjälp, mest en förklaring till varför det sitter så hårt.
Ah, tack för infon Ola. Det låter ju inte så lovande…
 
P pinec0ne skrev:
Kan uppdatera att kugghjulen gick väldigt lätt att ta av med avdragaren. De går också att sätta tillbaka lätt. Remskivan som sitter på kuttern rör sig dock inte alls. Blev en liten skada längst bak på den efter avdragaren (borde dock gå att fila bort). Får se om jag kan hitta en annan avdragare. Någon som har något bra knep?

[bild]
Borde inte värme kunna hjälpa i det fallet? Aluminium expanderar väl mer än stål, om det nu blir rätt och inte innebär att det expanderar "inåt" och nyper än mer?
 
  • Gilla
Gooli
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Borde inte värme kunna hjälpa i det fallet? Aluminium expanderar väl mer än stål, om det nu blir rätt och inte innebär att det expanderar "inåt" och nyper än mer?
Det låter som en idé :) då blir frågan hur man värmer det på ett bra vis när det sitter på plats. Någon idé?

Tänkte att jag även kan testa med en annan typ av avdragare, denna borde ge lägre sannolikhet att skada remskivan skulle jag tro.

Metallisk trearmad avdragare för att ta bort remskivor utan att skada dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kanske är ett dåligt förslag då jag inte lyckades dra av skivan från en tvättmaskinsmotor med den, men jag körde en liten gasbrännare, typ https://www.ebay.com/itm/142033702051 finns väl lite större mer effektiva med. Lyckades i alla fall få upp viss värme med den. Till slut lånade jag en avdragare med 3 armar, då gick det relativt lätt utan värme, men sitter det som för dig kanske lite värme kan hjälpa tillsammans med avdragaren.
 
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
Du kan spänna en stor slangklämma runt de 3 armarna på avdragaren så de inte glider av lika lätt.
 
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
Ett steg fram, två steg bak

Köpte en större 3-armad avdragare, det gjorde susen och remskivan lossnade.
3-armad avdragare fäst vid en böjd skruv och sprucken remskiva under underhållsarbete
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3-armad avdragare används för att ta bort en remskiva som nu har en spricka längst ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gick sedan mycket lättare så när det inte gick att dra längre med avdragaren så försökte jag förlänga med en skruv och muttrar. Det behövdes dock fortfarande lite mer kraft än jag trodde, så skruven böjdes. Tyvärr gick det då åt helvete med remskivan, den sprack längst ut. Suck, jag antar att detta inte går att rädda? Får jag se om jag hittar en reservdel, nu är det jag som behöver en ny remskiva.
Närbild på en sprucken remskiva monterad på en axel, med synliga skadade kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P pinec0ne skrev:
Ett steg fram, två steg bak

Köpte en större 3-armad avdragare, det gjorde susen och remskivan lossnade.
[bild] [bild]
Det gick sedan mycket lättare så när det inte gick att dra längre med avdragaren så försökte jag förlänga med en skruv och muttrar. Det behövdes dock fortfarande lite mer kraft än jag trodde, så skruven böjdes. Tyvärr gick det då åt helvete med remskivan, den sprack längst ut. Suck, jag antar att detta inte går att rädda? Får jag se om jag hittar en reservdel, nu är det jag som behöver en ny remskiva.
[bild]
Spontant borde det där gå att rädda. Inte så mycket krafter där.
Har du svarv kan du göra en ny i trä.
 
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Spontant borde det där gå att rädda. Inte så mycket krafter där.
Har du svarv kan du göra en ny i trä.
Har ingen svarv, tänkte vänta med det för att spara pengar och plats i verkstaden ;) funderar på om det dock inte är hyfsat enkelt att fixa en ny i aluminium med en solid aluminiumcylinder, en metallsvarv och en pelarborr (gissar jag som aldrig svarvat i metall ;)). Det jag funderar på i så fall är denna del på baksidan, är det endast för att spara vikt/material eller fyller det någon funktion?
Närbild på en hand som håller en sliten metallcylinder med utskårna detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter lite letande har jag kommit fram till att remskivan inte verkar finnas som reservdel längre tyvärr. Vissa reservdelar finns fortfarande till Kity här:https://www.probois-machinoutils.com/en/371-spare-parts-machines-kity-scheppach

Har även kollat med lokal metallverkstad, de uppskattar kostnad för att tillverka ny remskiva till ca 2500 ex moms. Det är mer än jag gav för maskinen. Samtidigt kostar en 100 mm rundstav aluminium av rätt diameter under 200 kr. Så, det blir att tillverka en egen. Har en vän med metallsvarv som förhoppningsvis har tid att hjälpa till så småningom.

Resten av kutterblocket gick smidigare att ta isär.
Verkstadsbord med demonterade delar av en maskin, inklusive remskiva, axlar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänker att det väl är en bra idé att byta lager till kuttern när man ändå tagit isär allt. Någon som har tips om hur jag tar reda på vilken typ av lager detta är och vilket varumärke man ska satsa på för nyköp?
Gamla slitna kullager på ett träbord, avsedda för identifiering eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

@petterovski jag har även tagit lite mått på bordet nu, hoppas att det går att se på bilden (kan inte exportera till pdf då jag har hobbyversion av programvaran).
Teknisk ritning av en maskinbordslayout med mått och fästpunkter, benämnd "Kity 636 table".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det står på lagren, spårkullager 6202-2rsh.

Vet inte vad j30 efter betyder dock
 
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
Wow, tack för ritning på bordet!

Segt att remhjulet sprack. I denna filmen tillverkar Marius en ny till sin maskin.

Om du vill köpa lager över disk i Gbg kan jag rekommendera momentum von utfallsgatan, de brukar ha det mesta.
https://m.youtube.com/watch?v=bAVXiRcrJxg
 
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
M Mickebandsåg skrev:
Det står på lagren, spårkullager 6202-2rsh.

Vet inte vad j30 efter betyder dock
Toppen, tack!

P petterovski skrev:
Wow, tack för ritning på bordet!

Segt att remhjulet sprack. I denna filmen tillverkar Marius en ny till sin maskin. [media]
Om du vill köpa lager över disk i Gbg kan jag rekommendera momentum von utfallsgatan, de brukar ha det mesta.
Inga problem!
Ja det var lite tröttsamt. Japp, har sett och inspirerats av den :)
Tack för tipset! Ska se om jag kan titta förbi vid tillfälle. (y)
 
M Mickebandsåg skrev:
Det står på lagren, spårkullager 6202-2rsh.

Vet inte vad j30 efter betyder dock
Det verkar som att J30 är samma som C3, så kanske någon äldre standard? Jag tolkar det som att jag ska ha en 6202-2RSH/C3 i alla fall.
 
C3 har ett större lagerspel än vanliga lager så det låter som du har hittat rätt!
 
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.