13 012 läst · 83 svar
13k läst
83 svar
Renovering av rikt- och planhyvel, Kity 636
Verktygstokig
· Halland
· 7 573 inlägg
Vad är det för svarv?P pinec0ne skrev:Kan ju passa på att ge en uppdatering av vad som hänt med renoveringen. En bekant har försökt hjälpa mig svarva ny remskiva. Efter tre försök som inte blev helt bra, med några månaders mellanrum, köpte jag en ny hyvel. Köpte även en gammal metallsvarv, så planen är att svarva remskivan till Kityn själv, sen blir det att sälja den.
När jag förra veckan skulle ta tag i att svarva den upptäckte jag att chuckbackarna inte gick att vända (som säljaren trodde, som jag inte kollade). Så, jag har inte möjlighet att svarva innerdiametern (det som blev fel på de förra försöken) själv som svarven ser ut nu då jag bara kan spänna fast ämnen med mindre diameter (runt 35 mm max). Backarna är av gammal SCA-standard vilket inte längre säljs. Att byta chuck är dyrt och verkar inte okomplicerat då den ska passas till flänsen. Så, detta sätts på paus ett tag till… men jag sågade i alla fall till ämne att svarva innan jag kom på att den inte passade, så lite framåt kom jag! Hur man svarvar har Marius visat i tidigare länkat klipp. Har även övat på att svarva en hållare för den utvändiga svarvningen. Får väl lägga till att metallsvarvning är väldigt kul och beroendeframkallande, kan rekommenderas 😉
[bild]
En sån här klenod! Högboholms mekaniska verkstad, chucken är en Bergmans 80 mm. I fint skick. Så väldigt trevlig att använda, synd att jag bara har ett set backar som sagt…Frustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 573 inlägg
Du kan få låna den om det på ngt vis hjälper.
Tack @pinec0ne nu funkar min som den ska!P pinec0ne skrev:
På något vis hade tidigare ägare fått fjädern på sidan av pinnen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 184 inlägg
Lånar tråden igen eftersom min frågeställning gäller samma hyvel, hoppas det är ok!
Har tänkt att bygga ett nytt bord med hjul till min 636:a. Ett första steg i detta är att flytta start/kopplingsboxen som idag sitter monterad direkt på motorn. Blir knöligt att komma åt den för start/stopp eftersom motorn sitter monterad under hyveln.
Som synes på bilderna är isoleringen på kablarna som går in i motorn torr/sprucken och håller på att falla av.
Behöver jag öppna motorn för att komma åt att skarva på nya kablar? Brukar de vara skarvade ”längre in” i motorn eller sitter de ihop direkt med lindningarna? Ett annat alternativ kan vara att ta bort isoleringen och sätta dit ny krympslang?
Fråga två. Ska jag fortsätta använda befintlig start som även ser ut att bestå av ett motorskydd eller byta hela brytaren till en ny?
Hoppas ni har några kloka tips!
Har tänkt att bygga ett nytt bord med hjul till min 636:a. Ett första steg i detta är att flytta start/kopplingsboxen som idag sitter monterad direkt på motorn. Blir knöligt att komma åt den för start/stopp eftersom motorn sitter monterad under hyveln.
Som synes på bilderna är isoleringen på kablarna som går in i motorn torr/sprucken och håller på att falla av.
Behöver jag öppna motorn för att komma åt att skarva på nya kablar? Brukar de vara skarvade ”längre in” i motorn eller sitter de ihop direkt med lindningarna? Ett annat alternativ kan vara att ta bort isoleringen och sätta dit ny krympslang?
Fråga två. Ska jag fortsätta använda befintlig start som även ser ut att bestå av ett motorskydd eller byta hela brytaren till en ny?
Hoppas ni har några kloka tips!
Lite framsteg med detta, äntligen. Fick fixat min svarv, så det var dags att börja svarva remskiva. Började med en bit aluminium, diameter 50 mm. Sågad (med usel teknik) med bågfil, därav rejält (någon centimeter) extra som sedan ska svarvas bort.
Började med att svarva ena sidan ren. Fruktansvärt kul och tillfredsställande alltså, haha.
Sedan markera ut för rätt längd och svarva till den andra sidan.
Efter detta borra upp hålet för axeln i steg. Avsluta med att svarva innerdiametern till slutdimension. Jag satsade på 14,05 mm, sista biten på axeln där den ska nypa fast mätte jag till 14,11. Efter lite svordomar pga hur svårt det är att mäta innerdiameter korrekt med skjutmått köpte jag en Diesella 2-punkts innermikrometer. Mycket lättare! Slutdiameter blev någon hundradel för stor bara, det var jag nöjd med.
Fasade även kanterna på hålet lite så att det skulle vara lättare att trä på axeln.
Dags att jobba på utsidan. Gjorde som Marius i tidigare länkat klipp och gjorde en liten hållare, blev i mässing då jag hade lite sådan tillgänglig. Svarvade den till strax under hålets diameter och gängade.
Sedan spänna fast aluminiumbiten och svarva till yttre delen där remmen till motorn går, och innerdelen där den lilla remmen går till matningen.
Sista biten in för den lilla remmen svarvades med stickstål.
Till sist bomberade jag den större ytan med en fil och den lilla ytan med en bit sandpapper (båda remmarna är flatremmar).
Färdig?
Själva axeln den ska på är ca 14,02 mm in till den sista centimetern, där är den 14,11 och räfflad. Det är denna delen som remskivan nyper fast om. Remskivan åkte in i ugnen på 150 grader i ca 40 min. Sedan kylspray på den räfflade delen på axeln. Remskivan gick då att trycka på rätt så lätt.
Drog sedan på remmen och provade att starta. Lite problem med att remmen vobblade fram och tillbaka på remskivan. Tog av remskivan och bättrade på bomberingen lite till och på med den igen. Fortfarande lite problem, och remmen åker lätt av. Tror att det beror på linjering av remskivorna och att det är väldigt svårt att spänna remmen så som motorn är fäst. Den snurrar fint för hand i alla fall!
Efter några starter så lät det lite konstigt från motorskyddet där brytaren sitter, som att någon trillade ner inuti. Sedan gick den inte att starta. Gammal plastdetalj för stoppknappen som är så spröd att den går av när jag tappar den. Så, det blir väl att jaga nytt motorskydd/brytare också antar jag... jaja, en bit på vägen i alla fall!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Började med att svarva ena sidan ren. Fruktansvärt kul och tillfredsställande alltså, haha.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan markera ut för rätt längd och svarva till den andra sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter detta borra upp hålet för axeln i steg. Avsluta med att svarva innerdiametern till slutdimension. Jag satsade på 14,05 mm, sista biten på axeln där den ska nypa fast mätte jag till 14,11. Efter lite svordomar pga hur svårt det är att mäta innerdiameter korrekt med skjutmått köpte jag en Diesella 2-punkts innermikrometer. Mycket lättare! Slutdiameter blev någon hundradel för stor bara, det var jag nöjd med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasade även kanterna på hålet lite så att det skulle vara lättare att trä på axeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dags att jobba på utsidan. Gjorde som Marius i tidigare länkat klipp och gjorde en liten hållare, blev i mässing då jag hade lite sådan tillgänglig. Svarvade den till strax under hålets diameter och gängade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan spänna fast aluminiumbiten och svarva till yttre delen där remmen till motorn går, och innerdelen där den lilla remmen går till matningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sista biten in för den lilla remmen svarvades med stickstål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till sist bomberade jag den större ytan med en fil och den lilla ytan med en bit sandpapper (båda remmarna är flatremmar).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdig?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Själva axeln den ska på är ca 14,02 mm in till den sista centimetern, där är den 14,11 och räfflad. Det är denna delen som remskivan nyper fast om. Remskivan åkte in i ugnen på 150 grader i ca 40 min. Sedan kylspray på den räfflade delen på axeln. Remskivan gick då att trycka på rätt så lätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Drog sedan på remmen och provade att starta. Lite problem med att remmen vobblade fram och tillbaka på remskivan. Tog av remskivan och bättrade på bomberingen lite till och på med den igen. Fortfarande lite problem, och remmen åker lätt av. Tror att det beror på linjering av remskivorna och att det är väldigt svårt att spänna remmen så som motorn är fäst. Den snurrar fint för hand i alla fall!
Efter några starter så lät det lite konstigt från motorskyddet där brytaren sitter, som att någon trillade ner inuti. Sedan gick den inte att starta. Gammal plastdetalj för stoppknappen som är så spröd att den går av när jag tappar den. Så, det blir väl att jaga nytt motorskydd/brytare också antar jag... jaja, en bit på vägen i alla fall!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Service Inca Rikt- och Planhyvel
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Köpes: rikt- och planhyvel
Köpes, Hyres & Bytes -
Går det att hitta en vettig rikt- och planhyvel för 10kkr?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Woody MH160 rikt- och planhyvel: byta/vända hyvelstålen
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Råd om Dewalt D27300 Rikt- och Planhyvel
Verktyg, Maskiner & Fordon