P pinec0ne skrev:
Kan ju passa på att ge en uppdatering av vad som hänt med renoveringen. En bekant har försökt hjälpa mig svarva ny remskiva. Efter tre försök som inte blev helt bra, med några månaders mellanrum, köpte jag en ny hyvel. Köpte även en gammal metallsvarv, så planen är att svarva remskivan till Kityn själv, sen blir det att sälja den.

När jag förra veckan skulle ta tag i att svarva den upptäckte jag att chuckbackarna inte gick att vända (som säljaren trodde, som jag inte kollade). Så, jag har inte möjlighet att svarva innerdiametern (det som blev fel på de förra försöken) själv som svarven ser ut nu då jag bara kan spänna fast ämnen med mindre diameter (runt 35 mm max). Backarna är av gammal SCA-standard vilket inte längre säljs. Att byta chuck är dyrt och verkar inte okomplicerat då den ska passas till flänsen. Så, detta sätts på paus ett tag till… men jag sågade i alla fall till ämne att svarva innan jag kom på att den inte passade, så lite framåt kom jag! Hur man svarvar har Marius visat i tidigare länkat klipp. Har även övat på att svarva en hållare för den utvändiga svarvningen. Får väl lägga till att metallsvarvning är väldigt kul och beroendeframkallande, kan rekommenderas 😉

[bild]
Vad är det för svarv?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Vad är det för svarv?
En sån här klenod! Högboholms mekaniska verkstad, chucken är en Bergmans 80 mm. I fint skick. Så väldigt trevlig att använda, synd att jag bara har ett set backar som sagt…
 
  • Bild av en Högboholms mekaniska verkstad svarv på en arbetsbänk, chuck Bergmans 80 mm, med verktyg och föremål i hyllan under bänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P pinec0ne skrev:
En sån här klenod! Högboholms mekaniska verkstad, chucken är en Bergmans 80 mm. I fint skick. Så väldigt trevlig att använda, synd att jag bara har ett set backar som sagt…
Men kolla vad jag hittade i källaren En äldre verktygsdel märkt "Bergmans Made in Sweden" hittad i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en hand som håller en metallcylinder med mätningsstreck bredvid en linjal som visar 100 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan få låna den om det på ngt vis hjälper.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Du kan få låna den om det på ngt vis hjälper.
Det var snällt! Vet inte hur lätt det är att fästa en tillfälligt, behöver passa flänsen så klart. Tar det på PM!
 
P pinec0ne skrev:
Så här ser det ut på min. Den är inte ihopmonterad ännu så jag har inte koll på funktionen just nu.

[bild]
Tack @pinec0ne nu funkar min som den ska!

På något vis hade tidigare ägare fått fjädern på sidan av pinnen
En närbild av en metallkonstruktion med en fjäder runt en pinne som tidigare satt felplacerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pinec0ne och 1 till
  • Laddar…
L laseryxa skrev:
Tack @pinec0ne nu funkar min som den ska!

På något vis hade tidigare ägare fått fjädern på sidan av pinnen
[bild]
Skönt att det löste sig!
 
Lånar tråden igen eftersom min frågeställning gäller samma hyvel, hoppas det är ok!

Har tänkt att bygga ett nytt bord med hjul till min 636:a. Ett första steg i detta är att flytta start/kopplingsboxen som idag sitter monterad direkt på motorn. Blir knöligt att komma åt den för start/stopp eftersom motorn sitter monterad under hyveln.

Som synes på bilderna är isoleringen på kablarna som går in i motorn torr/sprucken och håller på att falla av.

Behöver jag öppna motorn för att komma åt att skarva på nya kablar? Brukar de vara skarvade ”längre in” i motorn eller sitter de ihop direkt med lindningarna? Ett annat alternativ kan vara att ta bort isoleringen och sätta dit ny krympslang?

Fråga två. Ska jag fortsätta använda befintlig start som även ser ut att bestå av ett motorskydd eller byta hela brytaren till en ny?

Hoppas ni har några kloka tips!
 
  • Sliten elmotor med uttorkade och spruckna kablar som syns ovanpå. Motorn ligger på en arbetsbänk och bakom den syns olika verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen kopplingsbox till en hyvelmotor med synliga kablar och komponenter, placerad på en träyta, med locket och en svart ratt bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
Lite framsteg med detta, äntligen. Fick fixat min svarv, så det var dags att börja svarva remskiva. Började med en bit aluminium, diameter 50 mm. Sågad (med usel teknik) med bågfil, därav rejält (någon centimeter) extra som sedan ska svarvas bort.
En metallsvarv som bearbetar en bit aluminium till en remskiva. Maskinen är grön med inslag av rost och har flera synliga reglage och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började med att svarva ena sidan ren. Fruktansvärt kul och tillfredsställande alltså, haha.
En nysvarvad bit av aluminium hålls i en hand, i bakgrunden syns en svarvmaskin och några verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan markera ut för rätt längd och svarva till den andra sidan.
En bit aluminium, monterad i en svarv, har precis fått ena sidan svarvad. Ytan är jämn och visar spår av bearbetning med markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter detta borra upp hålet för axeln i steg. Avsluta med att svarva innerdiametern till slutdimension. Jag satsade på 14,05 mm, sista biten på axeln där den ska nypa fast mätte jag till 14,11. Efter lite svordomar pga hur svårt det är att mäta innerdiameter korrekt med skjutmått köpte jag en Diesella 2-punkts innermikrometer. Mycket lättare! Slutdiameter blev någon hundradel för stor bara, det var jag nöjd med.

Svarvning av aluminiumstycke på en svarvmaskin med borr monterad i chucken och skållik remskiva i bakgrunden. Metallspån ligger utspridda på arbetsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En metallbearbetningsmaskin svarvar en aluminiumcylinder med ett borrverktyg fastspänt i ställningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fasade även kanterna på hålet lite så att det skulle vara lättare att trä på axeln.
Aluminiumstycke i en svarv, med ett borrat hål i mitten och märkningar från svarvprocessen synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att jobba på utsidan. Gjorde som Marius i tidigare länkat klipp och gjorde en liten hållare, blev i mässing då jag hade lite sådan tillgänglig. Svarvade den till strax under hålets diameter och gängade.
Svarv med fastspänd cylindrisk aluminiumbit, på steget att svarva remskiva. Maskinen är monterad på ett arbetsbord, rem och motordelen synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svarvad aluminiumremskiva i svarvspännfäste, maskinprocess för precision med synlig axel, inlägg beskriver steg för steg arbete och problemlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En svarvad remskiva av aluminium i ett skruvstäd, med verktygen och en röd oljeoljekanna synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan spänna fast aluminiumbiten och svarva till yttre delen där remmen till motorn går, och innerdelen där den lilla remmen går till matningen.

Aluminiumremsskriva under bearbetning i en svarv, fastspänd i svarvchucken med en gängad mässingshållare i centrum. Verktyg och svarvbädd synliga i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svarvning av remskiva i aluminium på en svarvmaskin. Remskivan är fäst mellan en chuck och en stöddocka. Maskinen och arbetsstycket är i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista biten in för den lilla remmen svarvades med stickstål.
Svarvning av en aluminiumremskiva, med svarven fäst i en chuck och spån runt omkring, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till sist bomberade jag den större ytan med en fil och den lilla ytan med en bit sandpapper (båda remmarna är flatremmar).
Aluminiumremskiva fastspänd i svarv, visar pågående bearbetning och bearbetade ytor. Bakgrunden inkluderar synliga remmar och maskindelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdig?
Svarvad remskiva i aluminium hålls i handen. Remskivan har två olika diametrar och ett centrumhål, och är nyligen bearbetad med tydliga svarvade ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva axeln den ska på är ca 14,02 mm in till den sista centimetern, där är den 14,11 och räfflad. Det är denna delen som remskivan nyper fast om. Remskivan åkte in i ugnen på 150 grader i ca 40 min. Sedan kylspray på den räfflade delen på axeln. Remskivan gick då att trycka på rätt så lätt.

Svarvad remskiva i aluminium monterad på en svarv, omgiven av kedjor och mekaniska delar. rött fäste syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drog sedan på remmen och provade att starta. Lite problem med att remmen vobblade fram och tillbaka på remskivan. Tog av remskivan och bättrade på bomberingen lite till och på med den igen. Fortfarande lite problem, och remmen åker lätt av. Tror att det beror på linjering av remskivorna och att det är väldigt svårt att spänna remmen så som motorn är fäst. Den snurrar fint för hand i alla fall!


Efter några starter så lät det lite konstigt från motorskyddet där brytaren sitter, som att någon trillade ner inuti. Sedan gick den inte att starta. Gammal plastdetalj för stoppknappen som är så spröd att den går av när jag tappar den. Så, det blir väl att jaga nytt motorskydd/brytare också antar jag... jaja, en bit på vägen i alla fall!
Hand som håller trasiga röda plastdelar framför ett öppnat motorskydd med synliga brytare och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SaabNiklas och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.