P petterovski skrev:
Kollade lite på hyveln idag och noterade att remhjulet på kuttern är oxiderad såpass mycket att den inte är riktigt rund, behöver alltså troligen på tag på en ny…
Snurra och slipa den på plats?

• Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
P petterovski skrev:
Kollade lite på hyveln idag och noterade att remhjulet på kuttern är oxiderad såpass mycket att den inte är riktigt rund, behöver alltså troligen på tag på en ny…
Ok, trist…

• Gilla
Björn_L
  • Laddar…
Kugghjulen på matarvalsarna ser ut att vara fästa med något sorts expanderande stiftliknande sak, se nedan. Någon som vet vad en sådan heter och hur man bäst tar ut den och sätter tillbaka den sedan?
Kugghjul på matarvals med expanderande stift i en maskinverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P pinec0ne skrev:
Kugghjulen på matarvalsarna ser ut att vara fästa med något sorts expanderande stiftliknande sak, se nedan. Någon som vet vad en sådan heter och hur man bäst tar ut den och sätter tillbaka den sedan?
[bild]
Rörsprint, de borde bara vara att knacka ut dem.

Frustrator Frustrator skrev:
Snurra och slipa den på plats?
Ja, kan det vara ett alternativ? Den ska väl vara bomberad också

• Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
Jag har en annan variant på min maskin ser ut såhär

• En maskindel med rött kugghjul, metallaxel och grönt maskinstativ.
    Skapa konto
  • Närbild på en del av en maskin med en axel, flänsar och muttrar, mot en röd och grön bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
P petterovski skrev:
Bara kameran som luras men din ser felmonterad ut? (Ser inte ut att linjera med det andra kugghjulet på mittbilden)

Ni kommer med största säkerhet att vara tvungna att posta (ställa in) maskinerna när ni är klara; det finns ju inget som talar för att de var korrekt postade när ni köpte dem. Bara att ta av riktborden är skäl till att posta.

Av den anledningen finns det heller ingen anledning att inte skruva isär olika delar, det är bättre att gå hela vägen och få koll på allting och åtgärdat det som behöver åtgärdas. Det blir mer arbete men ni kommer att ha maskiner som är tiptop och ni kommer att ha lärt er massor om olika funktioner på kuppen.

Och — som sagt — posta måste ni förmodligen ändå göra.
Lycka till med det fortsatta arbetet. Keep up the good work!
//Ronnie

• Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
P petterovski skrev:
Rörsprint, de borde bara vara att knacka ut dem.

Ja, kan det vara ett alternativ? Den ska väl vara bomberad också
Tack, japp verkar vara så. Ska se om jag kan pröva imorgon, har drivdorn av rätt storlek.

P petterovski skrev:
Det var intressant. En sak jag inte fick ihop riktigt var att det på sprängskissen ser ut som att sprinten sitter på insidan av kugghjulen, vilket det ju verkar göra på din maskin. Lite olika varianter av maskinen då ja. Då hoppas jag att det mesta i övrigt är samma :sweat: tur att jag fotar mycket under tiden...

Sprängskiss av en maskin med numrerade delar inklusive kugghjul, axlar och sprintar.
Skapa konto

P Pysslarn skrev:
Ni kommer med största säkerhet att vara tvungna att posta (ställa in) maskinerna när ni är klara; det finns ju inget som talar för att de var korrekt postade när ni köpte dem. Bara att ta av riktborden är skäl till att posta.

Av den anledningen finns det heller ingen anledning att inte skruva isär olika delar, det är bättre att gå hela vägen och få koll på allting och åtgärdat det som behöver åtgärdas. Det blir mer arbete men ni kommer att ha maskiner som är tiptop och ni kommer att ha lärt er massor om olika funktioner på kuppen.

Och — som sagt — posta måste ni förmodligen ändå göra.
Lycka till med det fortsatta arbetet. Keep up the good work!
//Ronnie
Japp, det är jag inställd på. Just planbordet verkar dock vara ett mindre helsike att posta på denna maskin :p tänkte att om man inte flyttar på kuttern eller planbordet så kanske dessa håller sig parallella som innan (verkade hyvla jämt när jag testade innan köp). Men du har säkert rätt, lika bra att göra det ordentligt.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Den hemsnickrade bänken min hyvel kom på är i dåligt skick, har därför tänkt bygga en ny. Försöker hitta dimensionerna för bordet för att ha något att utgå från men hittar bara för den mindre hyveln 635.

@pinec0ne Har du möjlighet att kolla måtten på ditt bord vid tillfälle?

• Ritning över bord till hyvelmodellen Kitty 635 med dimensioner och detaljer.
    Skapa konto
P petterovski skrev:
Den hemsnickrade bänken min hyvel kom på är i dåligt skick, har därför tänkt bygga en ny. Försöker hitta dimensionerna för bordet för att ha något att utgå från men hittar bara för den mindre hyveln 635.

@pinec0ne Har du möjlighet att kolla måtten på ditt bord vid tillfälle?
OK, ja det kan jag fixa. Funderar själv på att bygga ett nytt underrede faktiskt, det jag har är i plåt och benen är rätt rangliga. Hade varit skönt att få in lite förvaring för knivar och så också. Du har säkert sett detta klipp innan, men om inte så ger det lite inspiration för ett sådant bygge.

Ja jag har sett det bordet, bra lösning med alu-skenorna för att spänna remmen. Tror dock jag måste montera min motor hängande "upp och ner" för det sitter en stor kopplingsbox och startknapp ovanpå motorn och då tror jag remmen blir för kort.

• Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
Sprintarna gick lätt att knacka ur med drivdorn. Nu är frågan hur man gör för att få loss kugghjulen. De går att snurra när sprinten är borta men är väldigt svåra att flytta utåt. Nån som har något tips? Bara att smörja och försiktigt trycka med någon hävarm? :)
Närbild av kugghjul och axlar på en maskin med borttagna sprintar, verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

P pinec0ne skrev:
Sprintarna gick lätt att knacka ur med drivdorn. Nu är frågan hur man gör för att få loss kugghjulen. De går att snurra när sprinten är borta men är väldigt svåra att flytta utåt. Nån som har något tips? Bara att smörja och försiktigt trycka med någon hävarm? :)
[bild]
Tror egentligen dom går att trycka ut från insidan. Om du får plats med det, kör dubbla träkilar (en uppifrån o en nerifrån) på båda sidor centrum o knacka omväxlande på höger/vänster kilpar. Dubbla kilar på båda sidorna för att kraften ska matcha axelriktningen, med bara en kil per sida kommer du få sned kraft.

Annars löser en billig lageravdragare problemet enkelt och e bra att ha om man mekar maskiner.

https://www.biltema.se/bil---mc/bil...MDiuXG8xya7RTsUjlE22mr2cCBz5i5_saArbGEALw_wcB

• Gilla
pinec0ne och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Tror egentligen dom går att trycka ut från insidan. Om du får plats med det, kör dubbla träkilar (en uppifrån o en nerifrån) på båda sidor centrum o knacka omväxlande på höger/vänster kilpar. Dubbla kilar på båda sidorna för att kraften ska matcha axelriktningen, med bara en kil per sida kommer du få sned kraft.

Annars löser en billig lageravdragare problemet enkelt och e bra att ha om man mekar maskiner.

[länk]
Toppen, tack. En sån ser ju onekligen smidig ut och säkert bra att ha, får fixa en sån

Man börjar ju direkt tänka hur man sedan får på dem igen sedan. Har förstått att metoden med axeln in i frysen och lagret in i ugnen kan användas, men kanske blir svårt här när valsen ska passas in i maskinen först och kugghjulet sedan på utanpå. Kanske ska köpa lite kylspray om jag ändå är på Biltema? Några andra tips för återmontering för att få det rakt?

Kan uppdatera att kugghjulen gick väldigt lätt att ta av med avdragaren. De går också att sätta tillbaka lätt. Remskivan som sitter på kuttern rör sig dock inte alls. Blev en liten skada längst bak på den efter avdragaren (borde dock gå att fila bort). Får se om jag kan hitta en annan avdragare. Någon som har något bra knep?

Avdragare monterad på en maskinaxel för att ta bort en remskiva, med synlig skada på skivan.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.