13 016 läst · 83 svar
13k läst
83 svar
Renovering av rikt- och planhyvel, Kity 636
Verktygstokig
· Halland
· 7 573 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 184 inlägg
Rörsprint, de borde bara vara att knacka ut dem.P pinec0ne skrev:
Ja, kan det vara ett alternativ? Den ska väl vara bomberad ocksåFrustrator skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 184 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 573 inlägg
Ni kommer med största säkerhet att vara tvungna att posta (ställa in) maskinerna när ni är klara; det finns ju inget som talar för att de var korrekt postade när ni köpte dem. Bara att ta av riktborden är skäl till att posta.
Av den anledningen finns det heller ingen anledning att inte skruva isär olika delar, det är bättre att gå hela vägen och få koll på allting och åtgärdat det som behöver åtgärdas. Det blir mer arbete men ni kommer att ha maskiner som är tiptop och ni kommer att ha lärt er massor om olika funktioner på kuppen.
Och — som sagt — posta måste ni förmodligen ändå göra.
Lycka till med det fortsatta arbetet. Keep up the good work!
//Ronnie
Av den anledningen finns det heller ingen anledning att inte skruva isär olika delar, det är bättre att gå hela vägen och få koll på allting och åtgärdat det som behöver åtgärdas. Det blir mer arbete men ni kommer att ha maskiner som är tiptop och ni kommer att ha lärt er massor om olika funktioner på kuppen.
//Ronnie
Tack, japp verkar vara så. Ska se om jag kan pröva imorgon, har drivdorn av rätt storlek.P petterovski skrev:
Det var intressant. En sak jag inte fick ihop riktigt var att det på sprängskissen ser ut som att sprinten sitter på insidan av kugghjulen, vilket det ju verkar göra på din maskin. Lite olika varianter av maskinen då ja. Då hoppas jag att det mesta i övrigt är samma tur att jag fotar mycket under tiden...P petterovski skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, det är jag inställd på. Just planbordet verkar dock vara ett mindre helsike att posta på denna maskin tänkte att om man inte flyttar på kuttern eller planbordet så kanske dessa håller sig parallella som innan (verkade hyvla jämt när jag testade innan köp). Men du har säkert rätt, lika bra att göra det ordentligt.P Pysslarn skrev:Ni kommer med största säkerhet att vara tvungna att posta (ställa in) maskinerna när ni är klara; det finns ju inget som talar för att de var korrekt postade när ni köpte dem. Bara att ta av riktborden är skäl till att posta.
//Ronnie
Medlem
· Västra Götaland
· 184 inlägg
Den hemsnickrade bänken min hyvel kom på är i dåligt skick, har därför tänkt bygga en ny. Försöker hitta dimensionerna för bordet för att ha något att utgå från men hittar bara för den mindre hyveln 635.
@pinec0ne Har du möjlighet att kolla måtten på ditt bord vid tillfälle?
@pinec0ne Har du möjlighet att kolla måtten på ditt bord vid tillfälle?
OK, ja det kan jag fixa. Funderar själv på att bygga ett nytt underrede faktiskt, det jag har är i plåt och benen är rätt rangliga. Hade varit skönt att få in lite förvaring för knivar och så också. Du har säkert sett detta klipp innan, men om inte så ger det lite inspiration för ett sådant bygge.P petterovski skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 184 inlägg
Ja jag har sett det bordet, bra lösning med alu-skenorna för att spänna remmen. Tror dock jag måste montera min motor hängande "upp och ner" för det sitter en stor kopplingsbox och startknapp ovanpå motorn och då tror jag remmen blir för kort.
Sprintarna gick lätt att knacka ur med drivdorn. Nu är frågan hur man gör för att få loss kugghjulen. De går att snurra när sprinten är borta men är väldigt svåra att flytta utåt. Nån som har något tips? Bara att smörja och försiktigt trycka med någon hävarm?
Logga in
Skapa konto
Tror egentligen dom går att trycka ut från insidan. Om du får plats med det, kör dubbla träkilar (en uppifrån o en nerifrån) på båda sidor centrum o knacka omväxlande på höger/vänster kilpar. Dubbla kilar på båda sidorna för att kraften ska matcha axelriktningen, med bara en kil per sida kommer du få sned kraft.P pinec0ne skrev:
Annars löser en billig lageravdragare problemet enkelt och e bra att ha om man mekar maskiner.
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...MDiuXG8xya7RTsUjlE22mr2cCBz5i5_saArbGEALw_wcB
Toppen, tack. En sån ser ju onekligen smidig ut och säkert bra att ha, får fixa en sånOla C skrev:Tror egentligen dom går att trycka ut från insidan. Om du får plats med det, kör dubbla träkilar (en uppifrån o en nerifrån) på båda sidor centrum o knacka omväxlande på höger/vänster kilpar. Dubbla kilar på båda sidorna för att kraften ska matcha axelriktningen, med bara en kil per sida kommer du få sned kraft.
Annars löser en billig lageravdragare problemet enkelt och e bra att ha om man mekar maskiner.
[länk]
Man börjar ju direkt tänka hur man sedan får på dem igen sedan. Har förstått att metoden med axeln in i frysen och lagret in i ugnen kan användas, men kanske blir svårt här när valsen ska passas in i maskinen först och kugghjulet sedan på utanpå. Kanske ska köpa lite kylspray om jag ändå är på Biltema? Några andra tips för återmontering för att få det rakt?
Kan uppdatera att kugghjulen gick väldigt lätt att ta av med avdragaren. De går också att sätta tillbaka lätt. Remskivan som sitter på kuttern rör sig dock inte alls. Blev en liten skada längst bak på den efter avdragaren (borde dock gå att fila bort). Får se om jag kan hitta en annan avdragare. Någon som har något bra knep?
Logga in
Skapa konto