M Marsman80 skrev:
Jag lät de sticka ut 20 cm från fotbrädan för att dölja eventuell hängränna. Inte säker på om jag gillar det. Ser lite klumpigt ut. Är iaf bara att kapa av lite mer senare om jag vill.

Åsikter om vindskivorna? Kapa mer eller inte?
Kapa.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Kapa.

Ska du ha plåt på vindskivorna eller en tjärad bräda??

//AA
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
S saiter skrev:
Kapa.

Ska du ha plåt på vindskivorna eller en tjärad bräda??

//AA
Tänkte plåt då det är mest underhållsfritt. Jag vet hur mycket jag avskyr/undviker underhåll så försöka göra det lätt för mig :)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Takteglet på. Blev lite strul på framsidan där det blev för dåligt med plats för sista kolumnen med pannor så jag fick kapa första kolumnen (kunde kapa bort mer på den sidan pannan utan risk för läckage) och sen flytta alla pannor på hela den sidan. Nu är det iaf på och borde bli testat redan i morgon då det ska regna ganska mycket då.
 
Här är lite bilder
Träfärgad fristående förrådsbyggnad med tegelröd och svart takpannor, omgiven av träd och gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rödmålat timmerhus under renovering med nytt tak inklusive tegelpannor, stege lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Vackert!!

//AA
 
Skaffade lite nockpannor häromdagen. Blev fler än vad jag tänkt mig då han ville bli av med alla. Måste dock skaffa och montera vindskiveplåt först då nockpannorna inte för plats under plåten utan måste monteras mot kanten på den.
En samling gamla röda nockpannor liggande på marken vid byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tegeltak med nya nockpannor vid takets kant, omgivet av träd, väntande på vindskiveplåtsmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Nu är på vindskiveplåten och nockpannorna på plats. Jätteskönt! Mycket jobb kvar på insidan med nytt innertak, ersätta spånskivor på den vägg som var fuktskadad, gispa väggarna, måla och lägga nytt golv. Detta för dock avvakta lite och är ju sådant man kan göra oavsett väder i princip.
Röd stuga med ny vindskiveplåt och nockpannor omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigställd takrenovering med vindskiveplåt och nockpannor på ett rödmålat uthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
arkTecko och 3 till
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Nu är på vindskiveplåten och nockpannorna på plats. Jätteskönt! Mycket jobb kvar på insidan med nytt innertak, ersätta spånskivor på den vägg som var fuktskadad, gispa väggarna, måla och lägga nytt golv. Detta för dock avvakta lite och är ju sådant man kan göra oavsett väder i princip.
[bild]
[bild]
Härligt med tätt tak. Och så fint med det gamla teglet.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Kollar på möjligheter att dra in el till de 2 stugorna, eventuellt också vatten till denna stuga. Skapat en tråd för det här på forumet med lite frågor.
 
Nu finns el dragit fram till stugorna, dock bara inkopplat till andra stugan eftersom den används som kontor av mig för tillfället. Kommer även att bli vattenkran på utsidan av denna stuga men inte inkopplat än. Finns också en tråd där jag frågor om dragning av vattnet.
 
Nu tänkte jag fortsätta med insidan av denna stuga.

I taket blir det vitvaxad innerpanel. Det borde väl fungera i en ouppvärmd stuga? Sen funderar jag om det är vettigt att montera 2 lager med 45 mm isolering ovanför med vindskyddsfolie för att få det tätare? Ska man isf ha vindskyddsfolien över isoleringen eller kan man ha den ovanför panelen men under isoleringen vilket helt klart blir lättast att montera.
 
Ingen input om vindskyddsfolie i taket?
 
Idag har jag gjort lite framsteg. Ersätt de ruttna takreglarna och monterat masonit som vidavledning. Nästa steg blir isloering med 45 mm ovanpå takreglarna och sen 45mm mellan takreglarna. Under det monterar jag ångbroms för att det iaf ska bli lite vindtätt och också hålla upp isoleringen innan takpanelen kommer upp. Några åsikter om det?
Uppdaterade takreglar och masonitskivor monterade som vindavledning i ett takkonstruktionsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Idag deog jag klart 2 tomrör för el som hamnar över innertaket. Det blev också isolering och ångbroms på ena sidan. Lite pilligt och mycket svinn då inget är rakt.
Delvis isolerad takkonstruktion med synliga träbjälkar och ångbroms monterad på ena sidan av sluttande tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takstolar i ett rum under renovering med isolering och ångbroms installerade mellan träreglarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ångbromsplast uppsatt på takstolar med synliga tomrör och isoleringsmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolering och ångbroms installerade mellan oregelbundna takbjälkar med synliga tomrör för el.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.