13 267 läst · 57 svar
13k läst
57 svar
Renovering av gammal timmerstuga som varit smedja(bilder)
Takteglet på. Blev lite strul på framsidan där det blev för dåligt med plats för sista kolumnen med pannor så jag fick kapa första kolumnen (kunde kapa bort mer på den sidan pannan utan risk för läckage) och sen flytta alla pannor på hela den sidan. Nu är det iaf på och borde bli testat redan i morgon då det ska regna ganska mycket då.
Skaffade lite nockpannor häromdagen. Blev fler än vad jag tänkt mig då han ville bli av med alla. Måste dock skaffa och montera vindskiveplåt först då nockpannorna inte för plats under plåten utan måste monteras mot kanten på den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Nu är på vindskiveplåten och nockpannorna på plats. Jätteskönt! Mycket jobb kvar på insidan med nytt innertak, ersätta spånskivor på den vägg som var fuktskadad, gispa väggarna, måla och lägga nytt golv. Detta för dock avvakta lite och är ju sådant man kan göra oavsett väder i princip.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Härligt med tätt tak. Och så fint med det gamla teglet.M Marsman80 skrev:Nu är på vindskiveplåten och nockpannorna på plats. Jätteskönt! Mycket jobb kvar på insidan med nytt innertak, ersätta spånskivor på den vägg som var fuktskadad, gispa väggarna, måla och lägga nytt golv. Detta för dock avvakta lite och är ju sådant man kan göra oavsett väder i princip.
[bild]
[bild]
Nu finns el dragit fram till stugorna, dock bara inkopplat till andra stugan eftersom den används som kontor av mig för tillfället. Kommer även att bli vattenkran på utsidan av denna stuga men inte inkopplat än. Finns också en tråd där jag frågor om dragning av vattnet.
Nu tänkte jag fortsätta med insidan av denna stuga.
I taket blir det vitvaxad innerpanel. Det borde väl fungera i en ouppvärmd stuga? Sen funderar jag om det är vettigt att montera 2 lager med 45 mm isolering ovanför med vindskyddsfolie för att få det tätare? Ska man isf ha vindskyddsfolien över isoleringen eller kan man ha den ovanför panelen men under isoleringen vilket helt klart blir lättast att montera.
I taket blir det vitvaxad innerpanel. Det borde väl fungera i en ouppvärmd stuga? Sen funderar jag om det är vettigt att montera 2 lager med 45 mm isolering ovanför med vindskyddsfolie för att få det tätare? Ska man isf ha vindskyddsfolien över isoleringen eller kan man ha den ovanför panelen men under isoleringen vilket helt klart blir lättast att montera.
Idag har jag gjort lite framsteg. Ersätt de ruttna takreglarna och monterat masonit som vidavledning. Nästa steg blir isloering med 45 mm ovanpå takreglarna och sen 45mm mellan takreglarna. Under det monterar jag ångbroms för att det iaf ska bli lite vindtätt och också hålla upp isoleringen innan takpanelen kommer upp. Några åsikter om det?
Logga in
Skapa konto
Idag deog jag klart 2 tomrör för el som hamnar över innertaket. Det blev också isolering och ångbroms på ena sidan. Lite pilligt och mycket svinn då inget är rakt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto