Har varit och hämtat ett bilsläp med använt 2-kupigt tegel och ska hämta ett andra lass i morgon. Har testlagt på ett golv för att se vilka storlekar som blir lämpligt på taket. Kommer antagligen bli ungefär 15 cm mer utstick åt alla håll än nuvarande taket. Kommer antagligen få tegel över så att jag kan lägga samma tegel på den andra stugan när det blir aktuellt.

Har också bestämt mig för att köpa haloten steel underlagsduk även fast priset inte är det bästa (lägsta) men förhoppningsvis håller det länge.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Nu har jag även hämtar virke till taket och hann med att plocka ned teglet på den sidan som läckt in. Det var rejält slitet under. Man kan även se att de monterat fotbrädan så att det inte kan rinna ned fukt som hamnar på pappen som var under, utan den hamnar mot fotbrädan istället.

Delvis demonterat hustak med synliga träbjälkar och skadat underlag, rostig hängränna i övre kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedplockat slitit taktegel med synlig takkonstruktion och fuktskador på en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slitet träbjälklag och takpapp med skador syns efter att takteglet avlägsnats från en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Marsman80 skrev:
Nu har jag även hämtar virke till taket och hann med att plocka ned teglet på den sidan som läckt in. Det var rejält slitet under. Man kan även se att de monterat fotbrädan så att det inte kan rinna ned fukt som hamnar på pappen som var under, utan den hamnar mot fotbrädan istället.

[bild]
[bild]
[bild]
Vad du är flitig!
Fantastiskt! (y)
 
Idag har jag rivit bort hela det gamla yttertaket och kunde tyvärr då se att stocken i mitten av det halva taket också är rutten och behöver ersättas. Min pappa som också är närmaste grannen hade en hemmasågad 6 tum 5 som jag kan anbända som ersättning. Hann också få upp den på taket innan jag inte vågade fortsätta för det skulle regna då täckte taket med presening och fortsätter förhoppningsvis i morgon med att försöka jacka ut den nya stocken på plats vilket jag antog blir lättast. På bilden ser man bpda de ruttna stockarna och den framtida ersättningsstocken. Fördelen med en fyrkantig stock blir ju att det blir enklare att sätta dit 2 tum 4 som ska vara under råsponten eftersom ytan kommer att bli helt plan jämfört med den gamla stocken.

Två skadade takstockar bredvid en ny fyrkantig trästock redo för takreparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Anticimex var här i tisdags och la ut ett gelgift på stockarna på insidan som sedan arbetarna skulle ta med sig till myrornas drottning så att hon och då sedan hela samhället dör. Än så länge verkar de dock ganska pigga tycker jag men tror att det kommer ta lite tid.
 
Nu är de ruttna stockarn borta och ersätta med blocktimmer som min pappa hade hemma. Gick ganska bra att ersätta. Började med fogsvans, klubba och stämjärn men i slitet blev det motorsåg för att fördjupa urtaget i själv väggen och för att kapa längd och lutning på nya väggstocken. Nu försöker jag få upp 2 tum 4 som ska vara under råsponten mellan regnskurarna (mest smådropp).

Nytt blocktimmer installerat i en vägg av äldre timmer, med en blå presenning som skydd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ruttna stockar i en skottkärra som ersatts i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av ruttna trästockar staplade ovanpå varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag lagt råspont på ena sidan av taket. Tyvärr ingen bild när hela sidan är klar. Satte dit insektsnät i sidorna och nederkant mot timret men hopplöst att få det helt tätt. Förhoppningsvis hjälper det lite iaf.

Delvis lagt råspont på tak med synliga takstolar, insektsnät vid kanter och presenning ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Lagt klart råspont på andra sidan, inte sågat till kabterna än. Förhoppningsvis får jag iaf på duken på hela taket i morgon så att jag kan skippa presenningen efter det.
Röd stuga under renovering med blå presenning på taket och stege, omgivet av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Igår fick jag dit underlagsduken men det blev lote sgressigt att bli klar. Helt klart en tjock duk så förhoppningsvis håller den länge. Nu när det är dax för pannorna letar jag efter nockpannor. Har bara ett fåtal och verkar ganska svårt att få tag på och jättedyra att köpa nya. Funderar lite på plåt istället. Vad tycker ni?
Röd stuga med pågående takläggningsarbete och synlig underlagsduk, omgivet av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plåt funkar ju.
Annars kan du köra med två brädor typ 22x195 +170 som du stryker med tjära.
Var så på ett gammalt K-märkt hus jag jobbat på.

//AA
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Igår fick jag dit underlagsduken men det blev lote sgressigt att bli klar. Helt klart en tjock duk så förhoppningsvis håller den länge. Nu när det är dax för pannorna letar jag efter nockpannor. Har bara ett fåtal och verkar ganska svårt att få tag på och jättedyra att köpa nya. Funderar lite på plåt istället. Vad tycker ni?
[bild]
Du är så snabb!

Nockbrädor är ett bra förslag tycker jag.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
La klart läkt igår och provlade lite taktegel. Förhoppningsvis får jag dit takteglet idag
Renoverat trädgårdshus med ny lagd läkt redo för taktegel, liggande trämaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad takläkt på ett rödfärgat skjul redo för taktegelmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Öyivind och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Du är så snabb!

Nockbrädor är ett bra förslag tycker jag.
Får överväga nockbrädor om jag inte hittar nockpannor
 
Fått dit vindskivor
Rött trähus med nyinstallerade vitmålade vindskivor på takets gavel i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Jag lät de sticka ut 20 cm från fotbrädan för att dölja eventuell hängränna. Inte säker på om jag gillar det. Ser lite klumpigt ut. Är iaf bara att kapa av lite mer senare om jag vill.

Åsikter om vindskivorna? Kapa mer eller inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.