richardtenggren skrev:
Det gamla köket är ju utrivet och ersatt nu i alla fall, så nog om detta. Vi är nöjda och sen kan man ju klart tycka vad man vill, ett tidigare 50-tals kök i en annan lägenhet fräshade jag bara upp då det fungerade rent praktiskt och var bevarat i sin forna form.
Helt rätt. Kök måste först och främst vara funktionellt. Vi rev också ut en del originalinredning från 1922 som var i riktigt risigt skick och dessutom med på tok för låg arbetshöjd.
 
richardtenggren
AndersMalmgren skrev:
Jag tycker du gjorde rätt, dock har jag inte mycket över för 40 tal och frammåt så jag är lite färgad
Skönt med lite positiva åsikter! ;)

falkn skrev:
Helt rätt. Kök måste först och främst vara funktionellt. Vi rev också ut en del originalinredning från 1922 som var i riktigt risigt skick och dessutom med på tok för låg arbetshöjd.
Precis, eftersom den lilla ytan på diskbänken fick husera disken så var det slut på ytor, alltså väldigt svårt att baka osv. Jo det är en stor skillnad att ha bänkarna i modern höjd.

Blev tyvärr ingen målning igår då jag fick huvudvärk, får se om jag får lite gjort idag.
Blir att köpa en DW745QS för att klyva listerna i alla fall.
 
richardtenggren
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sänkte hyllplanet bakom kombiugnen idag för att slippa Ikeas dumma lösning med avsågad lådfront för att täcka hålet.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sänkte även skåpdörren för att få fason på det hela. Tycker det blev bättre så här, sen får jag fundera lite på hur jag ska lösa det vid taket, antingen taklist, någon annan list eller så såga till en täcksida och sätta ovanför.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Målade ventilationsgallret och även ventilluckan till smygen, men den saknar jag bild på.
 
Redigerat:
ninjaman skrev:
Klart mycket var infällt i moderna 40-talshus, efter elektricitetens intåg i Sverige. Dock kan man med fog säga att utanpåliggande dragning är tidstypisk för fyrtiotalet. Elektrikerna sprang inte omkring med spårfräsar på den tiden...
Utanpåliggande dragning var väl det självklara sättet att komplettera en anläggning ända fram till 90-talet?
 
Farsan drog VP i villan redan 1974 ;)
 
Det förvånar mig inte. Ni är ju släkt :)
 
Vad är det för leverantör ni använt på bänkskivan? Förövrigt har du gjort riktigt fint jobb med köket
 
richardtenggren
Alnervik skrev:
Vad är det för leverantör ni använt på bänkskivan? Förövrigt har du gjort riktigt fint jobb med köket
Tackar! Vi köpte den på Ikea, en laminatskiva Personlig som vi måttbeställt, den är högglans vit och har raka kanter.


Det sista som tar lite tid, dels då vi inte kommit oss för att köpa lister och hämta klyvsågen vi köpt. Sen har jag ägnat dagen till att byta ut antennkabeln, jävlades lite så fick ta ner några brädor för att få igenom kabeln i väggen till trapphuset. Har målat lite i dag på morgonen, kommer bild i morgon.
 
  • Gilla
Alnervik
  • Laddar…
richardtenggren
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick riva ner tre brädor och en regelstump för att byta antennkabeln då den tjärvat fast i väggen pga tätningsmassa. Lär köpa en bräda till i morgon då vi inte hade så det räckte riktigt.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick ventilluckan på plats! Var lite bökigt med fjädern som håller fast den.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den fungerar också, även om det inte är så vackert i kanalen.
 
richardtenggren
Funderar hur jag ska göra med täcksidorna till överskåpet, hur jag ska klä in stommen snyggast, ska jag försöka såga skivorna 45 grader så de möts snyggt i hörnen? Eller låter jag sidostyckena täcka top- och bottenskivans avsågade kanter och placerar sågsnitten uppåt på sidostyckena?
 
richardtenggren
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har sågen äntligen hittat hem 👌🏻
 
Redigerat:
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
richardtenggren
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var i väg och inhandlade golvlister, foder och taklister idag. Så i morgon på förmiddagen så ska tjejen grunda så mycket som möjligt så vi kan lägga första strykningen på kvällen för att kunna montera listerna i helgen.
 
Glöm inte schellack på kvistarna, gärna dubbla lager, innan grundmålning - det är så tråkigt om man får genomslag vid kvistarna.
 
richardtenggren
badtastex skrev:
Glöm inte schellack på kvistarna, gärna dubbla lager, innan grundmålning - det är så tråkigt om man får genomslag vid kvistarna.
Vi kör med Beckers Panelgrund som ska fungera som schellack/grundfärg enligt färghandeln, vi använde den på vårt pärlsponttak med bra resultat.
 
Det funkar ypperligt! Jag målade vårt tak med samma grundfärg, blev mycket bra! Är tre år sen nu och fortfarande inga genomslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.