richardtenggren
Jag fortsätter väl så vi är i kapp snart.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hängt dit några stommar, skensystemet var smidigt. Tänk om Ikea tänkt till och gjort så att skenan satt direkt under bänkskivan istället för en bit ner. Missade det och fick justera skenan en gång!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tagit upp hål för vattenlås och rotdosor, ena dosan agerar kopplingsdosa för bänkuttagen och det andra är för uttag till diskmaskinen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrikern Clas började med att byta centralen

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stommar och diskmaskin på plats, väggen är lite mer spacklad med.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild från andra hållet.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick även upp det nya innertaket, gick väldigt smidigt med min nyinköpta Makita dyckertpistol. Grundade brädorna i källaren i förväg, eller rättare sagt var det tjejen som grundade.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kom ett efterlängtat paket som senare på dagen lyftes upp genom fönstret!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tada! Efter lite sågande och fixande var den på plats. Det var lite tight både att såga skivan och att få den på plats men gick bra. Skivan beställdes lite större än vi skulle ha, så var ca 20cm till godo på längden i rummet när emballaget var borttaget.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick dit diskhon och blandaren på kvällen, äntligen rinnande vatten efter en vecka utan, dock var det midsommar under tiden, så vi var inte hemma alla dagar. Men rinnande vatten är smidigt med två hundar.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagen efter så var hällen även den på plats, lite special då hällen inte är centrerad i en stomme utan hamnade i två stommar för att centrera allt i "smygen" vi har.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick även upp högskåpet med överskåp(260 cm), tyvärr missade jag att stommarnas mått anges med höjd utan ben. Så fick lov att tillverka en egen ram att ställa högskåpet på.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ugnarna på plats!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provisoriska luckor på plats, vi tog Ikeas billigaste och matchade med de billigaste och fulaste knopparna.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även på plats på högskåpet, förutom dörren som vi glömde köpa gångjärn till då jag trodde det ingick.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även taket i hallen på plats, blev lite mycket marginal på sidorna då jag i all hast läste fel på avståndsmätaren, men då vi tänkt köra på 69 mm taklister så är det lugnt.
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Fortsätter med uppdateringarna för mig själv ;)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

All el var nu klar i den nya centralen, vi hade en modern innan men den var för liten då vi ville dela upp med separata säkringar för diskmaskin, kyl och till de båda ugnarna som krävde 16A var.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade ett program hos Hager för att göra beteckningen till centralen, blev bättre än min fula handstil.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då det nya högskåpet var djupare än det gamla så fick jag flytta och smalna av öppningen något. Reglade ut med två 2st 45x95 och en planhyvlad 21 mm furubräda som avslut. På den andra sidan kapade jag bort lite tegel och satt även där en planhyvlad bräda. Den tillfälliga dörren på plats på högskåpet.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Målade taket två gånger, vet dock inte vilken. Tänkte måla allt igen när listerna är på plats och då taket redan börja torka isär lite.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick även dit spottarna, skönt med lite lyse när det börjar skymma!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte en låda till de essve-burkar vi köpt för att få lite ordning.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började sedan kakla, var smidigt med kakellim! Att göra hål för uttag fungerade fint med min budgethålsåg från Jula, använde liknande till hålen för dosorna i teglet med. Tyvärr blev klockan mycket och resten fick vänta till morgondagen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite mer plattor på plats!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart på första väggen!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjat på väggen i smygen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen återstod bara den lilla delen av smygen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite fog på detta så!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testade på att tapetsera lite på andra sidan köket. Gick bra och det blev väldigt bra passning av mönstret tack vare laser.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fogade och polerade bort resterna på kaklet.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggde även in en ny garderob i hallen. Anledningen till MDF-skivan och de vita täcklocken är att trafon till spottarna sitter där.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började måla lite för att se ojämnheterna lättare.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så även denna vägg fick lite färg!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick upp fläkten, tyvärr var ena glödlampan trasig.
 
  • Gilla
corre och 4 till
  • Laddar…
Det blir ju riktigt snyggt det där. Alltid kul att följa väldokumenterade projekt.
 
richardtenggren
maah skrev:
Det blir ju riktigt snyggt det där. Alltid kul att följa väldokumenterade projekt.
Tackar, tycker dock jag borde tagit mer bilder, men det har man inte alltid tid med.

falkn skrev:
Trevligt projekt. Väldokumenterat och väl genomfört!

Vilken typ av hålsåg använde du till kaklet? Jag använde själv denna till tegelväggar i min lägenhet och ska snart göra hål i mina marmorplattor i köket.

[länk]

Är det samma som du har använt i kaklet?
Precis, jag använde denna sats, fyndade ett kit tidigare i vår för dryga 100-lappen. Hade inte så stort förtroende för denna så första hålet i teglet borrade jag först flera hål med betongborr i periferin för att underlätta håltagningen, men det fungerade ju väldigt bra utan detta, trots det låga priset.

I kaklet förborrade jag centrumhålet med en mindre betongborr i skruvdragaren, sen hålsågen. Fick höra att man skulle doppa hålsågen i vatten om vartannat, så jag gjorde det i början, men då det bara var centrumborren som blev het, så skippade detta. Men vi har ju kakel, där är ju bara glasyren hård, kanske viktigare vid riktig sten.
 
richardtenggren skrev:
Precis, jag använde denna sats, fyndade ett kit tidigare i vår för dryga 100-lappen. Hade inte så stort förtroende för denna så första hålet i teglet borrade jag först flera hål med betongborr i periferin för att underlätta håltagningen, men det fungerade ju väldigt bra utan detta, trots det låga priset.

I kaklet förborrade jag centrumhålet med en mindre betongborr i skruvdragaren, sen hålsågen. Fick höra att man skulle doppa hålsågen i vatten om vartannat, så jag gjorde det i början, men då det bara var centrumborren som blev het, så skippade detta. Men vi har ju kakel, där är ju bara glasyren hård, kanske viktigare vid riktig sten.
Jag köpte också för det priset :p Har borrat ett femtiotal hål i tegel utan problem med samma 74 mm hålsåg. Nu börjar den dock bli lite sliten så jag tänkte köpa en ny till marmorn. Tejpade du hela ytan som skulle borras när du körde med hålsågen? Jag tänkte också förborra centrumhållet först. Marmor är ju dock ganska mjukt så jag tror det är ganska likvärdigt.
 
richardtenggren
falkn skrev:
Jag köpte också för det priset :p Har borrat ett femtiotal hål i tegel utan problem med samma 74 mm hålsåg. Nu börjar den dock bli lite sliten så jag tänkte köpa en ny till marmorn. Tejpade du hela ytan som skulle borras när du körde med hålsågen? Jag tänkte också förborra centrumhållet först. Marmor är ju dock ganska mjukt så jag tror det är ganska likvärdigt.
Jo var ju helt klart värt pengarna, även om jag ogillar fastsättningen av hålsågen i adaptern, föredrar bosch's system på de andra hålsågarna jag har tillgång till för trä/metall. Kollade på mer "riktiga" hålsågar men de var ju ganska dyra. Jag tejpade ytan som du säger med vanlig maskeringstejp. Jo kanske är så, man kan ju alltid testa det som Mohrs hårdhetsskala, det som repar är det hårdaste ;)

Clas som har agerat min elektriker hade det lite smidigare då han kunde dra slangen i väggen, sedan borra hålen efter han satt upp kaklet och då köra med rotdosor som jag förstod det. Det var ju lite pill att centrera hålen i plattan med dosan i väggen.
 
Snyggt bygge!

//AA
 
richardtenggren
saiter skrev:
Snyggt bygge!

//AA
Tackar! Man försöker :)

Bjuder på lite mer bilder, snart är vi i realtid.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tapetserade även hallen med samma tapet.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Täckt av golvet och städat lite i köket.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Högskåpet

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överskåpet på plats, saknas lucka och täcksidorna runt om.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick dit termostaten till golvvärmen i hallen, ser lite bättre ut infällt istället för utanpåliggande och kabelkanal.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick hem de flesta av de rätta luckorna som jag bytte ut.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt kylskåp på plats med och nya dörren till överskåpet.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utan skyddsplast! Då är vi i nutid, fick de sista lådfronterna i veckan, tyvärr var alla skadade så ska få nya nästa vecka.

Tyvärr har det varit mycket annat senaste månaden så vi har inte hunnit med lister och den sista målningen. Behöver köpa en klyvsåg med för listerna. Så väntar jag att pappa ska komma förbi med sänksågen för att kunna såga till täckskivorna, alternativt köra dom i klyvsågen när vi köper en sådan.
 
Snyggt bygge!

Vi var också sugen på dubbla ugnar när vi byggde vårat kök, men det blev ugn + micro istället. Ångrar mig nästa nu, skulle vara skönt med dubbla ugnar!
 
richardtenggren
simpa81 skrev:
Snyggt bygge!

Vi var också sugen på dubbla ugnar när vi byggde vårat kök, men det blev ugn + micro istället. Ångrar mig nästa nu, skulle vara skönt med dubbla ugnar!
Tackar!
Jo det är riktigt smidigt faktiskt, notera att den övre är en kombiugn :) vi är riktigt nöjda med vitvarorna än så länge. En befrielse med diskmaskin!
 
Aha!
Hur upplevde du det att montera andra vitvaror än Ikeas i deras stommar? Gick det utan krångel?
 
richardtenggren
Det gick fint, om man bortser från saknaden av manual. Den manual man få är endast för högskåpet, resten står kanske i Ikeas ugnsmanual. Men kollade man på bilderna på nätet kunde man lista ut var hyllplanen skulle sitta genom att räkna hålen.

Sen får man ju en glipa mellan kombiugnen och luckan på den konfiguration med lådor som vi valde. Tydligen har Ikea tänkt att man ska klyva en lucka och montera där, men då jag missbedömde höjden på stommen, räknade den inkl ben istället för exkl ben som det var, så blir det bättre att flytta ner hyllplanet ovanför kombiugnen och dörren. På så vis slipper klyva en front som täckskiva ovanför kombiugnen och får då inga problem med taklisten på väggen ovanför dörren. Men har inte kommit mig för ännu.
 
richardtenggren
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bättre bild med alla fronter på plats, varav 2 trasiga 60 fronter.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överskåpet saknar täcksidorna runt om, men får hem sänksågen idag.

När vi tog bort kylskåpet hittade vi en smyg från det gamla
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
richardtenggren
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bättre bild på köket utan skyddsplast, de två 60x40 fronterna är de som var leveransskadade.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från andra hållet, här saknas täcksidorna på överskåpet. Diskmaskinen är inte färdigmonterad heller då jag väntar på att sätta täcksidorna på kanterna av köket.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakom kylskåpet hittade vi en smyg från vad jag tror är ett gammalt kallskafferi. Vi valde att spara detta då det var charmigt med ventilen, dock håller jag på måla den nu. Tanken var först att bänkskivan skulle gå in i smygen men ändrade oss och byggde upp den lite. Tycker det blev en charmig detalj.

Mor och far kommer förbi med sänksågen i morgon så då kan jag såga täcksidorna.
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.