Kommer ni att måla ytterdörren också, den där bruna färgen passar ju inte riktigt in? :)
 
richardtenggren
maah skrev:
Kommer ni att måla ytterdörren också, den där bruna färgen passar ju inte riktigt in? :)
Tror inte det skulle vara så uppskattat att måla ytterdörren, det är en rätt ny säkerhetsdörr, men har däremot funderat på foliera den. Men finns högre prioriterade saker just nu :)
 
Tror inte att nån kan hindra dig, vad du gör med insidan på dörren borde inte nån annan ha med att göra?
Jag målade våran dörr på insidan utan att fråga, det gick bra ;)
 
Det är lättare att få förlåtelse i efterhand än tillåtelse i förhand :D
 
Insidan av dörrar och fönster ansvarar man i regel själv för i en Brf.
 
richardtenggren
Ja vi får se, det är som sagt ingen trädörr utan fanerad plåt? Enklast vore ju folie, bara lossa handtag, "täckbrickan" till kolven och kikhålet.

Igår blev inte så mycket gjort då jag blev väldigt förkyld i slutet av veckan och var som värst igår. Men jag satt upp knoppar på dörrarna till garderoben, spacklade lite och monterade några gångjärn på garderobsdörrarna då vi köpte fel antal pga att Ikea angav fel.

Inhandlade även doslock som jag tänkte montera idag, då vi har någon gammal modell av dosa som är liten så har jag förstått det som det är enklast att använda doslock för kopplingsdosa med skruvinfästning. Så tänkte plugga och montera dessa.
 
richardtenggren skrev:
Ja vi får se, det är som sagt ingen trädörr utan fanerad plåt? Enklast vore ju folie, bara lossa handtag, "täckbrickan" till kolven och kikhålet.

Igår blev inte så mycket gjort då jag blev väldigt förkyld i slutet av veckan och var som värst igår. Men jag satt upp knoppar på dörrarna till garderoben, spacklade lite och monterade några gångjärn på garderobsdörrarna då vi köpte fel antal pga att Ikea angav fel.

Inhandlade även doslock som jag tänkte montera idag, då vi har någon gammal modell av dosa som är liten så har jag förstått det som det är enklast att använda doslock för kopplingsdosa med skruvinfästning. Så tänkte plugga och montera dessa.
Troligtvis är plåten folierad redan nu med det du menar är fanér. Visst kan du foliera dörren vit eller vilken färg du nu vill ha. Det ska finnas doslock med snäppfäste som passar på dessa om det är plåtdosor det gäller.
 
richardtenggren
Precis, yrade till det, men finns som sagt mer prioriterade saker:) Jasså? Jag har letat och letat, samtidigt sitter ju skruvinfästa lock bättre:)
 
richardtenggren
Har inte blivit så mycket gjort senaste veckorna då jag varit på utbildningar genom jobbet och samtidigt varit tokförkyld. Men har hunnit med lite spackling och satt lite taklister, tror jag blir färdig med listerna i morgon.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fattas lite färg bara :)
 
richardtenggren
Blev klar med listerna förra veckan, det där med att förkroppa taklister var inte så lätt som jag trodde.. Så det blev vanlig gering i köket, gick mycket fortare, vilket var uppskattat från min sambo.
IMG_0349.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter bilden togs har jag dragit lite latex i springorna mellan tak och list, samt vägg och list. Jag har även hunnit grundat listerna ytterligare en gång då vi bytt grundfärg då den andra inte fungerade tillfredsställande.

IMG_0350.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För den observanta kan man se lite urslag på täcksidan på överskåpet, men det är fixat nu men inte monterat, dock är den en nya topskivan monterad, där jag missade att ta hänsyn till klingbredden! ;)

Har även hunnit med att grunda taken och alla lister på nytt efter problemet med genomslag med den gamla grundfärgen. Ska grunda ytterligare en gång idag sedan blir det snickerifärg i slutet av veckan. Sen är det bara ett lager väggfärg kvar bara :)

Vi började även skrapa dörren till vardagsrummet på färg i slutet av förra veckan, gick väldigt lätt med varmluftspistol och WC-skrapa. Skönt att bli av med den rollade matta väggfärgen som någon tidigare ägare besudlat dörrarna med. Upptäckte även att dörren varit knallröd i sin ungdom.

Vi har redan börjat planera nästa steg som blir att riva ur våra opraktiska och platsbyggda originalgarderober för att ersätta med moderna "platsbyggda stommar, samt bli av med den stora skjutdörrskolossen i sovrummet som slukar massa utrymme.
Vi kommer komplettera dessa med en platsbyggd modern stomme även här. Vi slopar skjutdörrarna och kommer köra på spegeldörrar från Ikea, snarlikt de till garderoben i hallen, men där använde vi köksstomme.
 
richardtenggren
Har bara hänt småsaker sen sist, men hittade en bild från när jag skrapade vår skjutdörr mellan hallen och vardagsrummet. Har grundat och målat den två vändor på sidan mot hallen.
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som kvarstår är att måla elementet och bakom det i köket, men har avstått det med tanke på hur varmt det är såhär års.

I fredags när jag kom hem från jobbet så hade tjejen varit i väg till återvinningen med garderobsdörrarna från vår andra hall. Samt packat ner allt tillfälligt i flyttlådor.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
Tanken är alltså att vi ska flytta våran garderob i sovrummet till denna plats för att få effektivare förvaring samt luftigare sovrum. Den kommer bli 236(50+100+50), idag sitter det skjutdörrar på denna garderob, men vi tänkte byta till Ikeas spegeldörrar(Tyssedal).

Så började dagen med att stillsamt riva ner den platsbyggda garderoben. Det tog inte så lång tid, det gick mest tid åt att ta ur spik och bära ner allt till bilen. Fick provköra min nya 18v sticksåg jag fick i julklapp, då jag glömt att låna hem en tigersåg av far.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När nästan allt var ute såg det ut såhär:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under botten på garderoben hittade vi lite damm som samlats där under alla år, kunde varit värre. Lite tråkigt att de inte lagt parketten ända in mot väggen.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så var allt borta! Man kan se en regel en bit ut från väggen, jag behöll den för att använda till de nya garderoberna.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag salade upp regeln för att få den i nivå med parketten, sedan satt jag dit en OSB för att stänga igen hålet. Annars skulle väl hundarna utforska sanden.
Jag tänkte bygga på lite mer sedan för att få upp stommarna ytterligare, så jag kan sätta golvsockel nedtill. Denna är 95 mm och behöver då höja ca 15 mm till för att få dit sockeln.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden kan man se antennkabeln som går till sovrummet, denna ska senare dras om under taket det nya innertaket.
 
Redigerat:
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
richardtenggren
Blev lite gjort igår med, vi började med att åka och inhandla en MDF-skiva, lite reglar och glespanel.
Det blev en 19 mm MDF, totalt kommer alltså stommen upp 30 mm, vilket bör ge en glipa på ca 10 mm mellan dörr och golvlist.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lily spanar in bygget!

Jag satt även upp glespanelen i taket, lyckades med att träffa på armeringsjärn i de första fyra hålen, men sen gick det kalas.
Så tjejen ska iväg och inhandla innertak på Karl Hedin idag, hela 2 m2.
 
Skall bli kul att se hur garderoben blir till slut även om jag personligen gillar utseendet på de där äldre platsbyggda garderoberna så förstår jag att en anpassningsbar modern garderob med lådor och finurliga förvaringslösningar nog är effektivare.
 
richardtenggren
badtastex skrev:
Skall bli kul att se hur garderoben blir till slut även om jag personligen gillar utseendet på de där äldre platsbyggda garderoberna så förstår jag att en anpassningsbar modern garderob med lådor och finurliga förvaringslösningar nog är effektivare.
Jo det är ju ofta snyggt och gediget, men våra dörrar var helt plana och någon har tagit bort den gamla öppningsmekanismen. Men som du säger är ju vår tanke att effektivisera detta utrymme och således få bort skjudörragarderoben i sovrummet.

Tanken är golvsockel nedtill, samt bygga in stommarna och måla in detta så det ser inbyggt ut, lika som originalgarderoben. Sen kompletterar vi detta med en 1000x307 stomme i sovrummet som också byggs in. Då får vi mycket luftigare i sovrummet och även effektivare förvaring. Att ha lådor i garderoben är lika överlägset som i köket.

Vår största huvudbry är städskrubben, men då vi kör dammsugarrobot så får det bli några lådor istället för en dedikerad stomme. Den dagen vi säljer finns ju möjligheten att använda en hel 50-stomme till städskåp om så är fallet.

Tjejen har idag inhandlat och grundat det nya innertaket, det blir pärlspont även här. Ska grundas igen imorgon så sätter jag upp det i helgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.