180 193 läst · 473 svar
180k läst
473 svar
Renovering av 125 kvadratmeter 20-tals våning
Mer rimligt, tack så mycket! Det borde ju i så fall räcka med 2 st. per dörr då de ska tåla 50 kg styck. Frågan är dock om de kommer göra spår i slitbrädan i botten med tiden så dörren slutligen landar på bladet igen. Man kanske skulle försöka montera någon mässingplåt där istället som tar tryckkraften bättre.nino skrev:
Idag var jag och hämtade lite beslag till linneskåpet och monterade dessa, så nu är det helt klart
Jag har också bytt plattorna i badrummet som hade borrhål, flyttat på ström till lampan samt monterat denna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag har också bytt plattorna i badrummet som hade borrhål, flyttat på ström till lampan samt monterat denna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grejade lite med skjutdörrarna idag och monterade hjul på en av dörrarna. Jag började med att klyva slitbrädan i botten lika mycket som hjulet ska sticka ut (8 mm).
Denna verkar vara av ek och var skruvad underifrån så jag skruvade först ur översta raden, klöv halvvägs, försänkte och skruvade tillbaka översta och gjorde sedan likadant med nederdelen.
Jag fräste sedan med handöverfräsen med en notfräs med bottenskär, 20 mm i diameter och 20 mm djupt. Monterade sedan hjulet. Jag satte 3 hjul på denna dörren.
Jag har inte hunnit testa hur det blev då slitbrädan som ska ligga i spåret i golvet inte är återmonterad. Därmed blir det fel höjd om jag monterar dörren nu. Min förhoppning är att det i alla fall ska bli bättre än tidigare.
Logga in
Skapa konto
Denna verkar vara av ek och var skruvad underifrån så jag skruvade först ur översta raden, klöv halvvägs, försänkte och skruvade tillbaka översta och gjorde sedan likadant med nederdelen.
Jag fräste sedan med handöverfräsen med en notfräs med bottenskär, 20 mm i diameter och 20 mm djupt. Monterade sedan hjulet. Jag satte 3 hjul på denna dörren.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har inte hunnit testa hur det blev då slitbrädan som ska ligga i spåret i golvet inte är återmonterad. Därmed blir det fel höjd om jag monterar dörren nu. Min förhoppning är att det i alla fall ska bli bättre än tidigare.
Redigerat:
Gardinstång
Igår kom min gardinstång med elmotor från Dooya som jag beställt från Aliexpress till sovrummet. Paketet består av en bakre skena som är motordriven där det ska gå vita mörkläggningsgardiner. Den främre skenan är manuell och skall bara husera vanliga längder som kommer bli i något grått tyg.
Monterat och klart
Nu väntar jag bara på lanseringen av Nexa Bridge så jag kan koppla ihop automationen på stången och den kan styras med app Tanken är att mer grejer ska automatiseras på sikt, framför allt vägguttag till fönsterlampor för att slippa springa runt och tända/släcka dessa i alla rum.
Endast en dörr återstår att måla nu och det är den ena skjutdörren mellan matsal och vardagsrum.
Igår kom min gardinstång med elmotor från Dooya som jag beställt från Aliexpress till sovrummet. Paketet består av en bakre skena som är motordriven där det ska gå vita mörkläggningsgardiner. Den främre skenan är manuell och skall bara husera vanliga längder som kommer bli i något grått tyg.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Monterat och klart
Logga in
Skapa konto
Nu väntar jag bara på lanseringen av Nexa Bridge så jag kan koppla ihop automationen på stången och den kan styras med app Tanken är att mer grejer ska automatiseras på sikt, framför allt vägguttag till fönsterlampor för att slippa springa runt och tända/släcka dessa i alla rum.
Endast en dörr återstår att måla nu och det är den ena skjutdörren mellan matsal och vardagsrum.
Renoverare
· Stockholm
· 18 484 inlägg
Tur att du inte var naken där på sista bilden
Skjutdörrar del 2
Skjutdörrarna är nu färdigrenoverade och satta på plats. Jag slopade lösningen med hjulen då jag hellre ville utnyttja originalfunktionen. Jag lyckades faktiskt justera in dörrarna genom att flytta infästningspunkterna upp och ned med hjälp av bultarna. Nu går de i alla fall betydligt bättre än tidigare
De gamla beslagen polerades upp.
Skjutdörrarna är nu färdigrenoverade och satta på plats. Jag slopade lösningen med hjulen då jag hellre ville utnyttja originalfunktionen. Jag lyckades faktiskt justera in dörrarna genom att flytta infästningspunkterna upp och ned med hjälp av bultarna. Nu går de i alla fall betydligt bättre än tidigare
Logga in
Skapa konto
De gamla beslagen polerades upp.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Administrator
· Skåne
· 7 897 inlägg
Så fint och gediget ni gör det!
Man får hitta på lite nya projekt när det är slut invändigt Byggde en blomlåda och spalje till balkongen som får stå i hörnan som annars är svår att nyttja till något vettigt. Har planterat murgröna och något marktäckande jag glömt namnet på. Ville måla direkt så valde vanlig furu som fått 3 lager fasadlasyr, lär nog hålla i några år i alla fall.
Logga in
Skapa konto
Gardiner del 2
Nu är båda gardinparen på plats i sovrummet, dock ska de läggas upp också vilket görs i veckan. Nu väntar jag bara på att Nexa ska släppa sin Bridge vilket verkar dra ut på tiden.. Nåväl, det finns annat att lägga pengar på under tiden
Nästa vecka kommer vårt matbord och stolar från Hay vilket vi ser fram emot väldigt mycket. Vi har även köpt 2 loungestolar på IKEA av modell Villstad som dock ska utgå. Gillar modellen väldigt mycket, men vi ska klä om dem i blå mocka. De ska sedan stå i burspråket i matsalen.
Nu är båda gardinparen på plats i sovrummet, dock ska de läggas upp också vilket görs i veckan. Nu väntar jag bara på att Nexa ska släppa sin Bridge vilket verkar dra ut på tiden.. Nåväl, det finns annat att lägga pengar på under tiden
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nästa vecka kommer vårt matbord och stolar från Hay vilket vi ser fram emot väldigt mycket. Vi har även köpt 2 loungestolar på IKEA av modell Villstad som dock ska utgå. Gillar modellen väldigt mycket, men vi ska klä om dem i blå mocka. De ska sedan stå i burspråket i matsalen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Administrator
· Skåne
· 7 897 inlägg
Mycket tjusiga gardiner.
Hur är det nu med gardinstången, funkar motorn alls utan nexa bridge, eller kan ni använda den även utan?
Hur är det nu med gardinstången, funkar motorn alls utan nexa bridge, eller kan ni använda den även utan?
I nuläget kan vi inte använda motorn, utan får dra gardinerna manuellt. Det räcker ju dock att man drar i ena sidan, så stängs båda. Allting är inkopplat, även med mottagare för jalusistyrningen, men vi behöver någon form av 433 Mhz system för att styra. Man hade kunnat sätta en manuell tryckknapp, men jag tycker inte det är värt besväret. Då kan man lika gärna dra för för hand.Marlen Eskilsson skrev:
Eftersom jag inte känner att det är akut så väljer jag att vänta på Nexa trots att de verkar ha lite strul. Alternativen känns lite för gamla och med ålderdomliga gränssnitt.
Administrator
· Skåne
· 7 897 inlägg
Ok, då hänger jag med. Skulle gärna vilja ha sådana gardinstänger hos oss, men det finns ingen tillräckligt teknisk här i huset ...