badtastex skrev:
Blir det sockel längst ner på garderoberna? Det ser ut som att du har ett gerat avslut till vänster under garderoberna.

Antar att jag inte behöver be om fler bilder eftersom du är så duktig på att rapportera men jag gör det ändå - ännu mer bilder när ni kommit längre tack! ;)
Japp! :) Jag gerade på plats och plockade av befintliga socklar vilket var ett jäkla jobb då de sitter med 3" spik så man får med sig hela väggen. Även den övre dekorlisten på väggen skall köpa runt garderoben, så höjden är ju anpassad efter denna.
 
Riktigt snyggt! Det värmer att fastighetshjärta när man bevarar stilen från huset! Förr i tiden hade snickarna tid att göra s.k. "snickarglädje", idag är det mest prefast, plåt och glas...
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
falkn skrev:
Badrumsinredning

Jag har beställt lite inredning till badrummet då den som satt där inte kändes så fräsch trots att badrummet var nyrenoverat när vi flyttade in. Dessutom stod ju både tvätt- och torktumlare där som inte behövs längre (vi har dock kvar dem till vi renoverat klart). Se första inlägget för 1-2 bilder.

Badrummet är ju inte så stort och det känns ganska trångt nu med vitvarorna så tanken är att badrummet skall kännas lite större, samt att få lite mer förvaring och ett enhetligare intryck. Blandare i dusch och handfat är det lite klassisk stil på (Svedbergs Canova) och vi har tänkt fortsätta lite på det temat då det passar bra ihop med golvet som är schackrutigt. Badrummet saknar ju dessutom golvvärme och handdukstork, det senare ser vi som ett måste så det får bli en eldriven version med timer. En skiss över badrummet syns nedan:


Möblerna vi har tänkt oss är en ny serie från Camargue (Bauhaus) som ser och känns väldigt trevlig. Det blir ett tvättställ i 60 bredd och ett högskåp.



Vi behöver plocka bort lite rör till tvättmaskinen samt dra om elkabeln till belysningen (byta 1-2 plattor) lite grann så mer kommer när det blir aktuellt.


jag tror att ett skåp från Vedum kök och bad, skulle passa dig/er perfekt, ett louis skåp, för att få samma känsla.... dock är det väldigt dyrt.
vedum_louise_700vit_8465.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
dock sak det vara den laserade...

http://www.vedum.se/badrum/badmiljoer/louis/louis-1267328#materialval
 
berne88 skrev:
jag tror att ett skåp från Vedum kök och bad, skulle passa dig/er perfekt, ett louis skåp, för att få samma känsla.... dock är det väldigt dyrt.
[bild] dock sak det vara den laserade...

[länk]
Det såg väldigt trevligt ut. Nu har vi redan hunnit handla badrumsinredningen.

WP_20151017_18_15_55_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151017_18_16_24_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är all inredning på plats i garderoben och dörrarna påhängda. Lister saknas dock då de precis blivit grundade. Det var vissa grejer som var slut på IKEA så det ska kompletteras lite senare i nästa vecka när det kommer in.

WP_20151017_13_00_51_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151017_16_31_08_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151017_17_38_36_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har nu flyttat tillbaka sängen in till sovrummet vilket känns riktigt skönt. Vi ska ha ny säng senare, men det får vänta.

WP_20151017_17_38_14_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bussig och 4 till
  • Laddar…
falkn skrev:
Det såg väldigt trevligt ut. Nu har vi redan hunnit handla badrumsinredningen.



Nu är all inredning på plats i garderoben och dörrarna påhängda. Lister saknas dock då de precis blivit grundade. Det var vissa grejer som var slut på IKEA så det ska kompletteras lite senare i nästa vecka när det kommer in.


Vi har nu flyttat tillbaka sängen in till sovrummet vilket känns riktigt skönt. Vi ska ha ny säng senare, men det får vänta.

ja den kostar 28.393kr + 8000kr för "högskåpet"

så dyrt är de som skam...
 
berne88 skrev:
ja den kostar 28.393kr + 8000kr för "högskåpet"

så dyrt är de som skam...
Ja, det lät rätt saftigt. Vi betalade 11 för vaskskåpet samt spegel och högskåp.
 
Täcksida ditsatt. Skruvade utifrån med spånskruv sen spacklat. Får stryka den på plats 2 ggr nu. Får väl även lägga en liten fog mot väggen där det glipar.

WP_20151018_13_03_39_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finjusterade sockeln i nederkant så den passar bättre med täcksidan. Det blir ingen gerning här då sockeln får klyvas och blir därmed lägre framför garderoberna.

WP_20151018_13_04_10_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bussig
  • Laddar…
Arbetet går sakta, men säkert framåt i lägenheten. I måndags var elektrikern där och driftsatte sovrummet samt vardagsrum och klädkammare. Han monterade då alla uttagen i dessa utrymmena och monterade även belysning och uttag på balkongen. Jag har hållit på att ånga bort tapet i hallen och ska snart börja slipa och spackla där. Där återstår även lite kabeldragning av matning och ringledning till ringklockan samt att få in inkommande Comhem-coaxial till elskåpet för vidare fördelning ut i lägenheten. Parallellt med detta pysslar jag även lite med inklädnaden av garderoben i sovrummet. Det blir rätt mycket utfyllnadsbitar och passbitar som skall målas i olika kulörer :p Många bilder utlovas när det är helt färdigt. Nedan syns i alla fall passbit till vänster om garderoben och dess anslutning till golvsockeln på väggen bredvid.

WP_20151021_17_24_41_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151021_17_25_03_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passbiten sticker ut lika mycket utanför stomkanten som täcksidan på andra sidan vilket motsvaras av lucktjockleken.

I hallen syns originalfärgen under 5-6 lager tapet, inte särskilt trevlig med dagens mått mätt :p

WP_20151021_17_25_26_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151021_17_25_44_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Uppdatering

Det var längesen jag uppdaterade nu. Arbetet står inte stilla, men jag har varit väldigt dålig på att dokumentera senaste tiden.

Hallen i bilderna ovan är färdig sånär som på en passbit på garderoben och lite kompletterande målning runt elcentralen. Det var ganska tidskrävande med kablaget runt elcentralen och att få in allt detta, men det gick till slut. Vi har även dragit om matning och signalkabel till ringklockan vilket också vållade en del bekymmer. De gamla tygklädda ståltrådarna (inget skämt) gick såklart av så jag fick borra ett nytt hål utifrån och in och sedan borra ytterligare ett hål närmre fodret, som gick in i det andra hålet. På så vis kunde jag få ut kablaget på rätt plats :p

WP_20151024_13_24_39_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151024_13_24_25_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan tänkte jag bara göra ett litet spår i putsen och fälla in slangarna som är 7 mm flexslang. Det sket sig duktigt... Putsen lossnade såklart.

WP_20151024_14_25_07_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151024_16_09_16_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151024_16_09_10_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151024_16_42_23_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garderoberna i sovrummet är färdiga med lister och allt (ej i bild ovan). Det saknas bara lite mjukfog i skarvarna.

WP_20151023_16_42_08_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151023_16_01_02_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151024_12_08_36_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Namnlös2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag håller nu på i matsalen som är det sista rummet vi har att göra.

WP_20151107_15_48_52_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151107_15_48_34_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kloasongväggarna där skjutdörrarna går in vållade mer problem än väntat. När jag rev tapeten visade det sig att den i princip bara var spänd över den spontade panelen i bild nedan.

WP_20151107_16_30_14_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151107_15_48_13_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag bestämde mig för att sätta renoveringsgips över hela väggen istället, vilket i slutändan blev väldigt bra efter 2 slätspacklingar. . Statusen just nu är att spackling av tak pågår, en vägg är grundad och resten slätspacklat 1-2 gånger. Tanken är att matsalen skall vara färdig om ca 1½ vecka. Planen är då att få hit elektrikern så han kan koppla in säkringen till matsalen och montera uttagen. Sedan får min sambo upp sin gigantiska julstjärna (90 cm) i burspråket :p

Inredning

För er som inte är intresserade av sådant kan ni sluta läsa här :p

Jag har uppdaterat vår Sketchup-modell med korrekta mått och ritat om delar av salongerna. Möblerna som visas i modellen är de vi kommer ha i slutändan.

Skiss 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


+ûversikt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sovrum 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sovrum 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har även beställt soffa som förhoppningsvis kommer innan jul. Det blev en Carmo i grått ulltyg från Boconcept.

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_21854.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
Seriös inredningsritning, det där kommer att bli bra :)
 
Tycker nästan ni får för lite öppna ytor i vardagsrummet om jag ska vara ärlig. Mindre soffa eller skippa den där extra sittgruppen till höger. Annars ser det bra ut (Fast jag gillar ju större bildyta på min bildvisare ;)). Gillar att du ritat in så mycket detaljer i ritningen, jag har inte hunnit det i min :D

edit: Får man fråga vad soffan kostar? Sist jag var inne i deras butik här i stockholm så låg typ priset på en soffa på närmare 80 000
 
Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Tycker nästan ni får för lite öppna ytor i vardagsrummet om jag ska vara ärlig. Mindre soffa eller skippa den där extra sittgruppen till höger. Annars ser det bra ut (Fast jag gillar ju större bildyta på min bildvisare ;)). Gillar att du ritat in så mycket detaljer i ritningen, jag har inte hunnit det i min :D

edit: Får man fråga vad soffan kostar? Sist jag var inne i deras butik här i stockholm så låg typ priset på en soffa på närmare 80 000
Jag var också rädd för det först. Men vi har ritat upp soffan på papp på golvet och det känns rymligt. Inredningsarkitekten på Boconcept ritade först in en ännu större soffa. Där blir 60 cm till fönsterväggen och 80 cm till skjutdörrarna. Mot hallväggen blir där 100 cm. Vi behöver inte mer golvyta än så, vi har sällan mellanstadiedisko hemma :p Puffen till höger i bild är tänkt att stå mot väggen till vardags, sen blir det troligtvis någon stor tavla ovanför.

TV:n i bilden är en 55", men jag lobbar för en 65" :p

Soffan med puff kostar 30' ordinarie i det tyg vi valt (det dyraste...).

Kan tillägga att TV-bänken i modellen är från clic.dk, men de är hutlöst dyra (18' för vår konfiguration) så troligtvis blir det att bygga en likadan själv och lämna på lack. Detta medger att jag nu får köpa en lamellfräs/kexmaskin :D
 
30 låter billigt, visste inte att Boconcept hade så "billiga" soffor :D

Golvytorna är inte enbart för fest utan även för volymkänsla, jag kommer sakna takhöjden i vår 1800-tals våning, vi går från 3.5 till 3 meter. Man måste ha större ytor öppna på golvet när takhöjden minskar. Hur folk kan bo med mindre än 3 meter förstår jag inte.

Själv klarar jag mig inte under 120" men det är en inre konflikt med projektor, då jag inte egentligen vill ha den på väggen :p
 
AndersMalmgren skrev:
30 låter billigt, visste inte att Boconcept hade så "billiga" soffor :D

Golvytorna är inte enbart för fest utan även för volymkänsla, jag kommer sakna takhöjden i vår 1800-tals våning, vi går från 3.5 till 3 meter. Man måste ha större ytor öppna på golvet när takhöjden minskar. Hur folk kan bo med mindre än 3 meter förstår jag inte.

Själv klarar jag mig inte under 120" men det är en inre konflikt med projektor, då jag inte egentligen vill ha den på väggen :p
De flesta ligger nog runt de pengarna. Sen är ju alltid läder dyrare och det finns ju en uppsjö av olika kvalitéer också som kan trissa upp priset.

Där är gott om volym kan jag intyga som bor här :p Drygt 60 kubik för att vara exakt.

Det kan ju vara kul med projektor, men det är inte aktuellt i vardagsrummet för min del p.g.a estetiken. Både duk och projektorer är ju grymt fula.
 
Håller med :/ Fast bildkvalitet och bildstorlek på TV går bort för mig :/ Man kan inte få allt

edit: Sulle vara OLED då men de envisas ju med att vara curved
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.