maah skrev:
Du håller högt tempo och snyggt blir det (y)
Riktigt snygg brytarserie du valt.
Tackar :) Jag hade helst velat ha porslin även i badrummet, men skärningen bakom var inte mycket att hurra för och det hade blivit svårt att byta dessa plattor på ett snyggt sätt då de ansluter till dörrfodret. Kombinationsramarna i porslin täcker ju i princip ingenting utanför dosorna. Dessa var lite mer förlåtande och funkar bra med den svarta inredningen. Kvalitetskänslan på brytare och dimmer är samma som porslinet.
 
Igår var elektrikern här med sin kollega och kopplade in det sista samt slutmonterade uttagen i matsal och hall. Vi fick även ringledningstrafon till ringklockan monterad i centralen och kapslingen till denna monterad. Vi kommer sedan bygga ett platsbyggt skåp runt hela elcentralen inkl. mätaren. Även handdukstorken i inlägget ovan kopplades in och en dosa fick flyttas lite så vi får högskåpet där vi vill ha det i badrummet. Som tur väl var gick detta att lösa utan några direkta ingrepp i tätskiktet. Vi fick även ett 2-vägsuttag i högskåpet som ska ställas på plats idag och förhoppningsvis monterar jag även spegeln ikväll. Sen blir det att byta de plattorna med hål i mellan spegel och vask efter jul.

Vaskskåpet är ditmonterat och rören till detta är klara. Jag fick ju dra om vattenrören för att få upp dem i mitten av skåpet samt för att de skulle gå under stommen istället för igenom som på gamla skåpet. Dock läcker ena anslutningsslangen till blandaren lite (i änden mot blandare) när man har vattnet på (1 droppe varannan minut typ). Så detta måste åtgärdas sedan. Avloppet till vasken är ju ett 32 mm rör som ansluter till golvbrunnen i duschen och detta kom ju upp ganska fult ur golvet. Jag kapade därför ner röret litegrann och satte en kromad böjd muff på som då går hela vägen ner till golvet. På detta sätt ser det inte så jävligt ut längre.

WP_20151215_18_36_23_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151215_18_36_51_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mer bilder kommer när allt är klart.

Imorgon kommer som sagt golvsliparen och slipar matsal och hall så vi kan behandla dessa golv. Skall sedan försöka få dit lite kvartstav också så vi kan plocka undan gersågen och kompressorn. Vi håller just nu på med radiatorn och smygar i matsal så det ska bli klart innan jul. Vi ska även kompletteringsmåla en del runt elcentralen och kapa och måla lite passbitar och socklar till garderoben i hallen. Fullt upp med andra ord :)
 
Mycket fint! Men en detalj stör mig (nu kanske jag ropar hej innan jag hoppat över bäcken - du har kanske redan tänkt på det) är fogen runt avloppsröret i golvet. Kanske kan täcka det med typ en sån här? Nu var just den brickan hutlöst dyr, men lär ju finnas liknande för mer rimliga priser om man söker runt lite.
 
Mig veterligen finns det inga sådana för 32 mm rör. Det finns ju den vanliga huven, men denna bygger för mycket och hade då tagit i benet på möbeln. Detta rör kommer ju ändå under möbeln och man tänker inte riktigt på det när den står där. Ytterligare ett alternativ är ju att måla fogen svart resp. vit, men jag vet inte hur det resultatet blir.
 
falkn skrev:
Mig veterligen finns det inga sådana för 32 mm rör. Det finns ju den vanliga huven, men denna bygger för mycket och hade då tagit i benet på möbeln. Detta rör kommer ju ändå under möbeln och man tänker inte riktigt på det när den står där. Ytterligare ett alternativ är ju att måla fogen svart resp. vit, men jag vet inte hur det resultatet blir.
Ah, ok. Jag tolkade specifikationen där som att det var för 32 mm hål (har för mig det stod 32 mm invändig diameter). Det stämmer, det syns nog inte så väl när möbeln är där, så bäst är nog att ha fogen i den färgen som det är nu. Var bara en tanke jag hade, i övrigt tycker jag att lägenheten blir skitsnygg. Precis som jag själv skulle ha gjort. (y)
 
Tack :) Här kommer lite fler bilder. Satte precis upp spegeln.

WP_20151217_18_40_02_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151217_18_40_24_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151217_18_40_44_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151217_18_41_03_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvarstår gör att byta de tre plattorna med hål under spegeln, montera belysningen ovan spegeln och i samband med detta byta en platta för att flytta matningen en decimeter. Sen ska det monteras handukskrokar i samma serie som befintliga tillbehör (Smedbo Villa).

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_lugano-vagg-3a-krom-ip44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_images.jpg
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
richardtenggren
Får man byta plattor? Riskerar man inte att bryta tätskiktet då? Ser bra ut annars! :)
 
Får och får... är det folie så är det genomförbart, är det rollat så går det inte med 100% säkerhet att säkerställa att det blir tätt... Nu var det väl plattor långt från duschen så där är det ju inte lika kritiskt, det är förmodligen även murade väggar och dom är ju inte alls lika känsliga som gips / spån
 
richardtenggren
Okej, undrar mest av ren nyfikenhet. Som du säger så är väl risken liten då det är långt från duschen, men vad säger dom där branschreglerna? Försäkringsbolaget?
 
De bryr sig bara om det skulle ske en skada och det kommer aldrig, aldrig ske någon skada där. Då är jag mer orolig för färgmatchning av plattorna. Även om de har kvar ett paket med korrekt bränning så kan åldern på de som sitter uppe gjort att de ändrat färg lite
 
richardtenggren
Så är det väl, är väl sämre med dessa hål :) Min nyfikenhet beror på vi hade liknande dilemma i vår gamla lägenhet, men det var dock närmare duschen, så jag fyllde hålen med silikon då jag fick uppfattningen att man inte fick.
 
VI fick ta bort en platta pga att en flisa gick ur efter att den var uppsatt (Jävla skitkakel även fast det inte var något billighetskakel). Det var mitt i duschen, så kan återkomma om 5-10 år :D
 
AndersMalmgren skrev:
VI fick ta bort en platta pga att en flisa gick ur efter att den var uppsatt (Jävla skitkakel även fast det inte var något billighetskakel). Det var mitt i duschen, så kan återkomma om 5-10 år :D
Du menar att du är färdig då:p
 
Tätskiktet är Bostik VfV d.v.s. folietätskikt och ja, det är en putsad tegelvägg bakom. Enligt instruktionen är det även okej att ersätta plattor och det finns en arbetsordning för detta. Man knäcker plattan, tar bort alla flisor, försöker få bort så mycket fix som möjligt utan att skada folien och sedan på med ny fix och platta. Jag kommer dock inte använda fix utan ett sättlim för våtrum som även är självtätande. Detta har jag fått rekommenderat av en kollega som jobbar med serviceärenden för Sveriges största badrumstillverkare (prefabricerade). Fördelen är att det bygger mindre så man behöver inte skrapa bort lika mycket fix och riskerar därmed inte tätskiktet lika mycket. Oavsett så är ju detta långt ifrån duschen och en bra bit ovan handfatet så jag är inte särskilt orolig.

Visst kan det bli färgskillnad, men jag har svårt att tänka mig att kaklet som sitter uppe skulle ha förändrats i färg på ett år. Det är en glaserad yta vi pratar om. Största faran är väl om man inte får exakt samma nyans på fogen, men jag känner till typen och ska få en halv påse av de som faktiskt gjort badrummet. Även där är det Bostik, ljusgrå kakelfog. Jag kommer skrapa en bit ut mellan befintliga plattor också för att få en jämnare övergång. Oavsett resultat så är det bättre än en platta med hål och plugg i.

Ang. försäkringsbolaget så kan de ju inte säga något så länge det är gjort enligt instruktion och på ett fackmässigt sätt samt dokumenterat. Detta kommer jag ju såklart att garantera.
 
Redigerat:
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Jag tror inte heller det är ett rejält problem att plattorna ändrats av ålder, det viktiga är att man har plattor från samma batch/bränning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.