Kan meddela att även Asks färg i Trelleborg förstod problemet och tog reklamationen direkt, bra!. Väldigt konstigt att Beckers har två alternativ för denna kulör inlagt i sitt system. Det är ju uppenbarligen inte en NCS S 1000-N då den inte är neutral i brytningen. Ikväll blir det alltså till att måla om lilla sovrummet och sedan börja med golvet där inne.
 
Golv i gästrummet

Denna veckan har jag lagt golv i lilla rummet. Undergolvet var rejält ojämnt i detta rummet vilket gjorde att det blev en del glipor i golvet här och en del språng på vissa ställen. Detta ordnar dock slipningen till sedan och sen får vi lägga i träspackel om där är någon glipa som fortfarande känns för stor. Jag har medvetet väntat med frisen då snickerierna inte är målade ännu. Vi vill vänta med detta tills fönstret byts på torsdag då det säkerligen blir lite skador runt omkring smygen p.g.a. detta. Nedan kommer lite bilder:

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är listbandets position markerad och en mittlinje vald som är parallell med den högra väggen.

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser i bilden ovan börjar jag genom att lägga en stor granitkeramikplatta på diagonalen mot mittlinjen. Detta är ett tips från Bråkis instruktionsfilmer och det fungerar mycket bra. På detta sättet följer man dels linjen samt att de första stavarna får 90-graders vinkel mellan varandra som sig bör.

3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovan är det renskuret med sänksågen efter listbandets position och sedan fräst för sponten.

6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är även listbandet lagt. Endast frisen kvar.
 
  • Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Skafferi

Jag har funderat lite på utformningen av inredningen i skafferiet nu i veckan. Vi vill ha hyllplan för förvaring av torrvaror och dylikt, men även få in någon form av vinförvaring. Jag har nu kommit fram till följande skiss där allting byggs i ek. Hyllplanen mäter ca 18x400x1800 mm och stavarna mellan samt bärarna för flaskorna görs i planhyvlad 20x40 mm ek. Infästningar genom reglarna in i väggen görs med kullerförsänkta mässingsskruv som försänks i reglarna. Vad tror ni om detta?

Skafferi.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blir tokbra, kanske sätta ett hyllplan till ?
 
Ser bra ut. Har du funderat på att platsbygga och sätta hyllor över fönstret också? Gissar att takhöjden är tilltagen?

Kan vara en fördel att kunna justera hyllplanen senare, när ni vet mer vad som förvaras där.

Vinställ finns flera snygga på nätet, avsedda för olika antal flaskor om samlingen håller högre samma takt som förbrukningen... Går att komplettera enkelt då.

Fundera på belysningen innan du skrider till verket.
 
Jonatan79 skrev:
Blir tokbra, kanske sätta ett hyllplan till ?
Ja, det blir det ev. Det får vi se. Jag orkade inte rita in flera :p
 
Senior skrev:
Ser bra ut. Har du funderat på att platsbygga och sätta hyllor över fönstret också? Gissar att takhöjden är tilltagen?

Kan vara en fördel att kunna justera hyllplanen senare, när ni vet mer vad som förvaras där.

Vinställ finns flera snygga på nätet, avsedda för olika antal flaskor om samlingen håller högre samma takt som förbrukningen... Går att komplettera enkelt då.

Fundera på belysningen innan du skrider till verket.
Det blir ju platsbyggt? Takhöjden är ca 3 meter.
Jag har kikat en del på färdiga lösningar på vinstället, men hittar ingenting i ek som passar in i den storleken. I alla fall inte i rimlig prisklass. Detta kostar kanske 500 kronor att bygga. belysningen är redan dragen och blir enbart en lampa i taket som dessutom ska ha dragsnöre enligt min sambos krav på "skafferikänsla" :p Det blir nog denna armatur:

Konsthantverk-Singel-e1430945677926.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ikväll målar vi första strykningen på snickerierna i lilla sovrummet. Det blir väl troligtvis en andra strykning imorgon sedan byts fönstret där och i skafferiet på torsdag. När detta är gjort målar vi fönsterfodren i lilla rummet och färdigställer golvet där inne. Jag håller på att skrapa lite lös tapet i "hall 2" mellan sovrum och lilla sovrummet så vi kan spackla väggar och tak där. Jag vill få detta utrymmet målat så jag kan lägga golvet där och därmed bli av med detta moment. Jag misstänker dessutom att vi kommer fattas nåt paket med de långa stavarna och vill därför få koll på det så snart som möjligt så vi kan beställa hem det som saknas. När golvet är lagt i skafferiet beställer vi sedan slipning på allt det nylagda golvet (förutom köket som redan är gjort) så vi kan behandla dessa och därmed få lite bättre skydd på dem. Efter det fortsätter vi med spackling och målning av salongerna, en i taget. Entréhallen blir sist då jag dels vill vänta till all el är inkopplad i centralen och dels har vi spisen där just nu då vi inte har bänkskiva och vitvaror ännu. När ovan är gjort är vi sedan klara :D Inser dock att det här troligtvis ligger minst 2 månader bort.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Var går den armaturen att köpa? Måste hitta en liknande till sommarstugan :)
 
Finns billigare men plastigare och fulare
 
AndersMalmgren skrev:
Finns billigare men plastigare och fulare
Jo, jag hittade någon standardvariant, men den gick bort direkt. Finns en i svart bakelit för runt 500 kronor, men det känns lite fel då vi har vitt porslin på alla uttag och brytare och inte bakelit. Det får nog helt enkelt bli typen i mässing ovan. Det blir bra på framtida mäklarbilder i alla fall ;)
 
Jag hade nog kanske valt samma som bardisklampa fast utan snodd om inte min kollega hade den :D Letar efter industirlampa nu istället, tips? :D
 
Ojdå, dyrt att ligga på topp! Tur det bara behövs en och morsan blir glad då hon får den i sitt nya walk-in-skafferi :)
 
Blir det koltrådslampa i skafferiet?
 
arneri68 skrev:
Blir det koltrådslampa i skafferiet?
Ja, det blir nog en sådan ljuskälla :) Vi har haft det som dekorationsbelysning tidigare och tycker de ger trevligt ljus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.