arneri68 skrev:
Hur gör du med övergången mellan befintliga socklar, dörrfoder och det nya golvet?
Mellan socklar och golv (frisstavar) så sätter jag kvartsstav i ek. När jag kommer fram till dörrfoderna så figursågar jag istället de långa bitarna och likadant framför trösklar. Jag minskar då avståndet mellan golv och tröskel jämfört med de större ytorna längs med socklarna. Jag har sedan köpt golvfog som är ekfärgad som jag har tänkt lägga mellan trösklar och golv. På vissa ställen i hallen blir där så pass stor nivåskillnad även efter golvläggningen att jag kan sätta en kvartsstav mot befintliga golvs ändträ istället. Alternativt blir det någon kantplåt i hamrad mässing om jag får tag på det.

Nedan är en bild från klädkammaren där man ser anslutning mellan golv och socklar med kvartslist. Jag har släppt ca 6 mm mellan golv och sockel vilket täcks av denna. Jag tycker att det är en ganska snygg lösning samt att man skyddar socklarna mot märken från dammsugaren etc.

WP_20150802_10_39_16_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag bjuder på lite blandade bilder från veckans arbete :)

Golvläggning runt skåpet i serveringsgången/hallen. Här låter vi enbart listbandet gå ut och runt skåpet för själva fiskbensmönstret hade blivit för smalt om vi dragit ut frisen runt också. Jag tror detta kommer bli riktigt bra.

Golv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målning pågår i skafferiet. I skrivande stund är taket färdigmålat, listerna likaså och väggarna grundade. Vi har ju haft hantverkare som har renoverat fönstret å föreningens vägnar, men det blev inte riktigt bra så de får göra om. Bl.a. målade de igen fönstret så det inte gick att öppna... Vi inväntar att de ska bli klara innan vi gör smygen. Vi har ju även köpt nya foder då vi fick riva de gamla p.g.a. inredningen som var ihopbyggd med fodren. Vi köpte samtidigt lister att använda som bröstlist/dekorlist mellan tak- och väggfärg i lilla sovrummet. Vi köpte färdigmålade som vi bara ruggade upp och penselströk med samma snickerifärg som resten d.v.s. S 0500-N glans 10.

Skafferi 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skafferi 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150824_19_18_13_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I helgen hämtade vi ju även inredning till skafferiet som jag nämnde ovan. Hyllplan och planhyvlat ek ses nedan.

Skafferi 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150824_19_17_53_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har även börjat ånga ner resten av tapeten i vardagsrummet så vi kan börja spackla. Vi har också tvättat bort mögelrester från läckaget av stuprännan med mögelborttagning.

WP_20150824_19_18_03_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle sätta upp brandsläckaren härom dagen, men insåg att jag inte kommer in mellan klädkammarinredningen och väggen så jag fick köpa en vinkelväxel.

WP_20150824_19_19_14_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snowjim och 2 till
  • Laddar…
Parketten blir ju riktigt trevlig, är lite avundsjuk på dig för det verkar vara ett kul jobb att lägga.

Tycker normalt inte att sådana där kvartslister är så snygga men ihop med ett "riktigt" ekgolv ser de bättre ut, kan också känna att det där extra skyddet för listerna mot dammsugarmunstycket inte alls är så dumt - men handen på hjärtat: det blir väl en dammsugarrobot? ;)
 
badtastex skrev:
Parketten blir ju riktigt trevlig, är lite avundsjuk på dig för det verkar vara ett kul jobb att lägga.

Tycker normalt inte att sådana där kvartslister är så snygga men ihop med ett "riktigt" ekgolv ser de bättre ut, kan också känna att det där extra skyddet för listerna mot dammsugarmunstycket inte alls är så dumt - men handen på hjärtat: det blir väl en dammsugarrobot? ;)
Ja, det är faktiskt väldigt kul. Det kräver ju dock tålamod och noggrannhet. Att lägga i ett nytt hus/utrymme är ju dock betydligt enklare än att behöva anpassa till befintliga trösklar o.s.v.

Det är en del som säger det, men jag tycker det ser bra ut. Så länge geringen är bra tycker jag det tillför en nivå och ser mer arbetat ut. Haha, nej det blir nog inte det. Jag tror den skulle få problem med trösklarna :p
 
Igår kväll blev golvet klart i hallen och idag lägger jag golv i skafferiet. Vi har också äntligen fått våra mässingsskyltar till dörrarna efter 3 månaders väntan.

6tag_280815-184300.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
badtastex
  • Laddar…
Bänkskivan på plats!

Idag kom bänkskivan. Andrei hade skickat fyra killar för att bära samt att jag fick hjälpa till. Det var rejält tungt (ca 150 kg) och nästan 3 meter lång. Det gick ändå förhållandevis smidigt att få den på plats. Den mindre delen till vänster om hällen hade de monterat ihop med stavarna framför och bakom hällen så vi fick bara en skarv vilket var en positiv överraskning. Diskhon i silgranit ser riktigt maffig ut med sina 700 mm. Vi fick även plattorna till stänkskyddet levererade och matchningen med skivan verkar väldigt bra. Jag var tvungen att köra tillbaka till jobbet så jag han inte ta så mycket bilder, men här kommer två suddiga bilder (måste lämna in telefonen på lagning...)

WP_20150831_09_58_41_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150831_09_58_57_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan tillägga att vi är extremt nöjda! :D

Ikväll kopplar vi in blandare och diskmaskin också :)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Snyggt! Visste inte att man kunde få en så lång skiva i ett stycke.
 
Grymt snyggt, Fan sugen på Carraramarmor, synd att det ska vara så känsligt. Blir en vit granit för oss istället.
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Grymt snyggt, Fan sugen på Carraramarmor, synd att det ska vara så känsligt. Blir en vit granit för oss istället.
Finns en del kvartskomposit som är nära vit marmor i utseende som jag tycker är riktigt tjusig.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Snyggt! Visste inte att man kunde få en så lång skiva i ett stycke.
Det är inte ett stycke. Totala längden är 4260 mm. Den är skarvar precis innan hällen börjar på vasksidan. D.v.s. den långa delen är 296 cm och den korta 63 cm plus stavarna framför och bakom hällen. Vi klarade precis deras maxmått på 3000 mm, men det var egentligen specialbeställning för annars är maxmåttet något kortare (ca 280 cm).
 
Sinologen skrev:
Finns en del kvartskomposit som är nära vit marmor i utseende som jag tycker är riktigt tjusig.
Jag har hört att kvartskomposit inte håller speciellt bra i längden. Svårt att få bort fläckar då ytan inte är helt tät. Sen att det dessutom är dyrare gör att det går bort.

Vi planerar att smörja skivan med symaskinsolja ganska ofta nu i början för att mätta ytan på skivan.
 
falkn skrev:
Det är inte ett stycke. Totala längden är 4260 mm. Den är skarvar precis innan hällen börjar på vasksidan. D.v.s. den långa delen är 296 cm och den korta 63 cm plus stavarna framför och bakom hällen. Vi klarade precis deras maxmått på 3000 mm, men det var egentligen specialbeställning för annars är maxmåttet något kortare (ca 280 cm).
Jag tänkte väl det. Ser nu att det var jag som läste slarvigt. :)
 
Det finns speciell stenolja, både för rengöring, polering och skydd. "Stone Care Kit", fick det med vår granitskiva från Diapol.
 
Senior skrev:
Det finns speciell stenolja, både för rengöring, polering och skydd. "Stone Care Kit", fick det med vår granitskiva från Diapol.
Okej, jag har läst mycket om symaskinsolja på marmorskivor. Får höra med Andrei vad de rekommenderar.

Här kommer ett litet smakprov. Avlopp och blandare inkopplade.


InstagramCapture_31f05c18-d68d-4bc1-9e95-39c86ff52d47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Det kanske inte andas lika mycket 20-tal som golvet men sobert och snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.