krillek skrev:
Verkligen snyggt job och snabbt marscherat så här långt! :)

Nu hade ni väl om jag mins rätt provmålat lite med kulörerna ni tänkte er så jag hoppas att det blir bra. Vi provade säkert 10-15 olika gråa nyanser innan vi träffade rätt och just de helt neutrala gick bort direkt - de kändes som iskallt stål. :screwy: Det som var intressant var att nyanser som funkade i sol, kanske inte fungerade i molnigt väder eller lampljus, medan andra var helt tvärt om. Dessutom skall de ju fungera ihop med golv, tak, möbler, tavlor o s v - verkligen inte lätt att välja färger!
Ja, kulörerna är bestämda och de är vi nöjda med. Jag tycker tvärtom att färgerna känns ganska varma, speciellt S 2000-N, trots att den är helt neutral. Men har man foder i S 0502-N så förstår jag känslan. Frågan här gäller inte kulörerna utan vilken färgtyp. Det lutar just nu åt att vi grundar först, sen lägger ett lager av respektive grå färg med en billigare färg typ Beckers Plus och sedan målar sista lagret med den dyrare Symfoni Ultramatt. På så vis blir det billigare och detta ska fungera bra enligt Beckers.
 
  • Gilla
Ymer
  • Laddar…
Vi ska ju även måla in garderoberna i sovrummet i samma kulör som väggen och bygga in dem med golvsockeln och bröstlisten enligt bild nedan:

garderober.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag antar att vi bör använda en snickerifärg till detta och inte väggfärgen. Vi har tidigare, efter rekommendation, målat med Jotuns Butinox matt på snickerierna och är nöjda med denna. Jag är dock rädd att den inte blir tillräckligt matt på garderoberna när väggfärgen har glans 1. Har någon målat med en riktigt matt snickerifärg som de kan rekommendera?

Kan förtydliga att garderoberna blir PAX stommar från IKEA i vitt med spegeldörrar. Vi har inte bestämt vilka ännu, men det låtar åt Hemnes eller Tyssebo. Vi gör sedan täcksidor och passbitar i MDF som omsluter allting och sedan låter vi golvsockel och bröstlist löpa utanpå i ovankant. Vi får därmed bygga en liten plattform som garderoberna får stå på. Totalt blir längden 3 meter.
 
  • Gilla
badtastex och 1 till
  • Laddar…
Har du inte funderat på att göra falska stommar mellan garderoberna också för att få känslan av shaker med enkla medel?
 
Hej, har målat en vägg i sovrummet med supermatt färg, lady glans 1 har jag för mig att det är. Dyr men ruskigt snyggt.
Riktar man en lampa mot så "äter" väggen nästan upp ljuset omkring. Svårt att förklara, men otroligt snyggt.
Hade det inte varit så stor skillnad i pris så hade jag gärna haft den på alla väggar.
 
badtastex skrev:
Har du inte funderat på att göra falska stommar mellan garderoberna också för att få känslan av shaker med enkla medel?
Jag var inne på det ett tag, men jag har för mig att måttet inte räcker till. Får dubbelkolla det. Problemet är att där bara är några cm över till dörröppningen in till matsalen. Sen vill vi gärna ha 100 moduler, med 2 dörrar. Då blir väl det svårt att få till? Det bygger väl på att man har stomkant mellan varje lucka?
 
woden skrev:
Hej, har målat en vägg i sovrummet med supermatt färg, lady glans 1 har jag för mig att det är. Dyr men ruskigt snyggt.
Riktar man en lampa mot så "äter" väggen nästan upp ljuset omkring. Svårt att förklara, men otroligt snyggt.
Hade det inte varit så stor skillnad i pris så hade jag gärna haft den på alla väggar.
Det låter som nåt liknande Beckers Symfoni Ultramatt. Vi kommer ha den på samtliga väggar i vardagsrum, matsal, stora och lilla sovrummet. Hallen får vanlig glans 7 då där kan behövas mer ljus.

Lilla sovrummet är färdigspacklat i tak och väggar och jag tänkte stryka taket imorgon. På torsdag skulle färghandeln få in Bas A för Symfoni ultramatt och då har jag förhoppningsvis målat klart grundfärg och första lagret täckfärg med Beckers väggfärg plus. Jag hoppas resultatet blir som förväntat. Bilder utlovas då. Vi ska också försöka få tag i en krönlist/bröstlist då lilla sovrummet saknar denna som övriga rum har. Har ni förslag på någon återförsäljare som kan ha detta? Den bör vara ca 30 mm tjock och minst 70 hög. Tjockare i ovankant än nedtill.
 
Det beror väl lite på hur långt man vill dra det, men det är klart att det är svårt att få till en stomme mellan dörrarna i en stomme - då är det nog bättre med enstaka 50 stommar vilket ju inte blir riktigt lika effektivt som förvaring.

Om man vill inspireras av Kvänums förvaringslösningar som jag själv tycker är väldigt läckra så är det inte helt nödvändigt med stommar i varje skarv, se exempelvis Broby.

Man måste troligen ha andra gångjärn till sina dörrar (för innanliggande funktion) och det är nog rätt svårt att enkelt få till sådana där snygga stapelgångjärn.
 
badtastex skrev:
Det beror väl lite på hur långt man vill dra det, men det är klart att det är svårt att få till en stomme mellan dörrarna i en stomme - då är det nog bättre med enstaka 50 stommar vilket ju inte blir riktigt lika effektivt som förvaring.

Om man vill inspireras av Kvänums förvaringslösningar som jag själv tycker är väldigt läckra så är det inte helt nödvändigt med stommar i varje skarv, se exempelvis Broby.

Man måste troligen ha andra gångjärn till sina dörrar (för innanliggande funktion) och det är nog rätt svårt att enkelt få till sådana där snygga stapelgångjärn.
Ja, det är en väldigt fin lösning. Hade man haft obegränsat med medel så :p
Faktum är att, det serveringsskåp vi har kvar i hallen samt den gamla köksinredningen som vi rev ut, alla har utanpåliggande dörrar med synliga gångjärn. Dock såklart synlig stomme mellan dörrarna, men den är ju indragen. Därmed blir ju inte shaker-stilen helt rätt tidsmässigt heller, även om det är jäkligt snyggt! Jag får nog detaljmäta lite mer ikväll och se vad man kan göra. Dock tror jag inte jag hade behövt byta gångjärn då IKEA:s gånjärn (Blum) klarar av att öppna runt en täcksida som livar med luckan, därmed borde det bli samma sak med en "stomme" som livar med luckan. Vi har ju täcksidor i köket som går ut och linjerar med luckornas framkant och det funkar bra.

EDIT: nu när man ser Kvänums lösning med skåpen som går över dörren blir jag lite sugen på detta. Vi har ju ytterligare 500-600 mm till höger om dörren. Måste mäta hur högt över dörren bröstlisten ligger.

Det känns som att detta blir dyrt och spårar iväg nu :p
 
Redigerat:
Ytterligare en detalj från köket.
IKEA säljer ventilerad sockel för kyl och frys som ska fästas med clips i deras plastsocklar, men detta fungerar ju inte med våra MDF-socklar så jag köpte ventilationsgaller i storlek 60x400 och sprayade matt svarta och la sedan på matt klarlack. Tyvärr ingen bild på slutresultat, men jag är väldigt nöjd då de knappt syns.

WP_20150724_17_39_34_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket i lilla sovrummet är struket en gång och ska målas en gång till ikväll. Sedan ska det på grundfärg på väggarna. Här är lite bilder på vår ytterst amatörmässiga spackling, men som dock känns väldigt jämn över hela väggytorna.

WP_20150728_16_18_11_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150728_16_17_57_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönstret i bild ovan ska bytas i v. 33. Vårt balkongparti i köket är bytt sedan tidigare så vi drabbas inte där, vilket de andra lägenheterna gör. Fönstret i skafferiet skall bara renoveras då man vill ha lite svalare temperatur där. Tanken är att golvet skall vara färdiglagt innan fönsterbytet påbörjas så det inte är halvklart. Jag känner inte för att vänta till efter. Fönstret kommer bytas utifrån så jag tror inte det blir några skador invändigt på golv. Vi har ju dock väntat med smygarna då dessa troligtvis ändå hade fått spacklas om.

I helgen tänkte jag även hämta stommarna till förvaringen i klädkammaren och tanken är att det ska se ut ungefär såhär:

KLK.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir alltså IKEA Pax stommar med 35 cm djup. Jag tänkte hänga dessa på väggen ovan golvsockeln. Jag tror detta gör att rummet känns lite större då man kommer se golvet under skåpen. Utrymmena som blir kvar på kortsidorna av garderoberna får användas till stående förvaring av typ torkställning, golvmopp, strykbräda, dammsugare och liknande utrustning som jag försöker undvika :p
 
Redigerat:
Jag ska också hitta något roligare än den där plastskiten IKEA har, var köpte du dina?
 
AndersMalmgren skrev:
Jag ska också hitta något roligare än den där plastskiten IKEA har, var köpte du dina?
Om du syftar på ventilationsgallren köpte jag dem på Biltema. Fanns även på Bauhaus och liknande, men de hade lite mindre hål med fler ribbor mellan.
 
Precis, tack, ska kolla
 
falkn skrev:
Vi ska ju även måla in garderoberna i sovrummet i samma kulör som väggen och bygga in dem med golvsockeln och bröstlisten enligt bild nedan:

Jag antar att vi bör använda en snickerifärg till detta och inte väggfärgen. Vi har tidigare, efter rekommendation, målat med Jotuns Butinox matt på snickerierna och är nöjda med denna. Jag är dock rädd att den inte blir tillräckligt matt på garderoberna när väggfärgen har glans 1. Har någon målat med en riktigt matt snickerifärg som de kan rekommendera?

Kan förtydliga att garderoberna blir PAX stommar från IKEA i vitt med spegeldörrar. Vi har inte bestämt vilka ännu, men det låtar åt Hemnes eller Tyssebo. Vi gör sedan täcksidor och passbitar i MDF som omsluter allting och sedan låter vi golvsockel och bröstlist löpa utanpå i ovankant. Vi får därmed bygga en liten plattform som garderoberna får stå på. Totalt blir längden 3 meter.
Kul, jag har även tänkt på något liknande så fyll på med bilder ;) Funderade ett tag på att använda kökshögskåp då man då slipper att såga dom i nederkant men det kanske blir svårt med inredningen istället.
 
Redigerat:
mattetvilling skrev:
Kul, jag har även tänkt på något liknande så fyll på med bilder ;) Funderade ett tag på att använda kökshögskåp då man då slipper att såga dom i nederkant men det kanske blir svårt med inredningen istället.
Ja, det är inte samma hålbild i köken som i garderoberna. Jag utlovar massor av bilder när det blir dags :) Jag har inte tänkt såga i nederkant då min sockelhöjd är högre än basen på garderoben oavsett. Jag kommer ju få bygga en plattform istället.
 
Klädkammare

I lördags har jag haft lite påhälsning av bl.a. morfar som la i de sista elspåren med gipsbruk. Nu återstår bara en lite bit ovanför elcentralen, men jag väntar med det tills elektrikern kopplat in hela anläggningen. Det känns skönt att ha detta klart så vi kan gå igång och slipa och spackla i t.ex. vardagsrummet som hade nåt spår kvar.

Vi var och hämtade garderobsstommar till klädkammaren på IKEA som monterades igår. Det var inte helt smärtfritt att få in hörnmodulen i klädkammaren. Det fattades ca 5 mm i dörrhålet så jag fick montera ner halva stommen för att få in den.

Idag har jag färdigställt klädkammaren. Jag ville hänga stommarna på väggen då jag tycker det är snyggare, men även för att rummet upplevs större. Det var dock inte helt utan besvär att göra detta själv så jag fick bygga mig en liten "assistent" som kunde hålla emot :p

WP_20150802_10_55_54_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick även sätta kvartsstaven under stommarna då jag inte kommer åt att göra detta i efterhand. Golvet i klädkammaren är ju inte slipat och behandlat ännu, men genom att sätta stommarna på väggen går det att lösa i efterhand. Slipningen under stommarna är inte så noga.

WP_20150802_10_39_16_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150802_10_39_24_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade 160 mm fasadplugg över efter uppreglingen av köksväggen och eftersom båda väggarna är murade tegelväggar så körde jag på det. Det lär hålla i alla fall...

WP_20150802_11_18_43_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är hörnstommen uppe. Jag vägde inte in eller liknande då golvsocklarna fick bestämma höjd, men det blev i princip skottrakt ändå när jag kollade i efterhand. Raka väggar är bra.

WP_20150801_20_39_21_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är lite bilder på det färdiga resultatet. Jag ber om ursäkt för de dåliga bilderna, det är väldigt svårt att fota i det utrymmet samt att där inte finns någon takbelysning inkopplad ännu.

WP_20150802_17_09_10_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150802_17_09_39_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150802_17_09_52_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150802_17_10_00_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VI har haft ett litet missöde med färgen. Jag hade ju strykit lilla rummet färdigt, men tyckte att färgen drog åt blått. Erinrade mig först att det var p.g.a. att snickerierna inte var målade ännu.Jag målade sedan upp en lite bit bredvid vår gamla provvägg och man ser då tydligt att kulören avviker. Jag började då kolla recepten på färgburkarna och visst var det skillnad. I provburken var det inga blå eller violetta pigment, men båda dessa återfanns i de andra färgerna. Jag hade uttryckligen bett om att inte få några blå pigment i färgen. Tydligen har Beckers två recept inlagda för S 1000-N varav det ena innehåller blå och lila pigment och det andra svärta och järnoxid. Beckers Plus som jag målat med under det sista lagret hade jag köpt på Bauhaus och de tog reklamationen utan snack då de själva kom ihåg vår diskussion. All heder åt dem. Ytfärgen Symfoni Ultramatt inhandlades hos en fackhandel i Trelleborg så det får jag ta när de öppnar på måndag.

Detta betyder i alla fall att jag måste måla om lilla rummet en gång innan jag kan börja lägga golvet och eftersom jag inte har någon färg får detta vänta till imorgon.
 
  • Gilla
kes0 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.