Sen kanske man skulle kunna säga att om man inte förstår hur sladdarna ska kopplas så blir det svårt att få slangdragningen rätt utan att prata med elektriker... och om man ändå förstod hur sladdarna skulle kopplas så kan man ju koppla dem också. Om man nu känner en oro för tex handukstorken så är det väl bara att sätta wago på kablarna och ett täcklock på dosan, och be en elektriker om hjälp med det vid ett senare tillfälle.

Men, det är jättebra med pragmatiska elektriker, för även om många kommer med pekpinnar så kommer ändå många göra jobbet själv - kan man då på forum antingen förstå hur man gör det så rätt som möjligt ELLER förstå att man faktiskt inte är kompetent nog att göra det... Då är otroligt mycket vunnet. Men de som som ett mantra upprepar "ring en elektriker - gör det inte själv" bidrar inte till att göra nåt bättre, de flesta skiter i den typen av pekpinnar men många lyssnar på den som förklarar logiken bakom.

• Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ärlighet alla dagar i veckan. Att dra en vals för att få sladdar dragna i rör är obeskrivbart beteende, om du mot förmodan skulle lyckas lura elektrikern. Är det inspekterbart ser jag inga problem med att dra slang själv, bara det görs väl. Är det dolt kan det vara betydligt svårare att få någon att koppla in. Sedan ska man givetvis lyckas hitta en elfirma som vill ta jobbet i efterhand då det inte är klockrent godkänt.
Det måste vara inspekterbart, öppna väggar annars kan rören göra vilka loopar som helst!

Det kan gå att avgöra hyfsat bra med stängda väggar också men det är väldigt mycket jobb och man kan ändå inte vara 100%.
Tänk om man skarva med vattenslang mitt på sträckan eller gjort en fyrvägskorsning. Det kan ligga en värmekabel förlagd i den.

Man måste då filma röret, mäta, tryckprova och få fram röret läge för att det ens ska vara att fundera på. Det är då enklare att bara plocka ner väggen, eller än hellre - inte sätta upp den till att börja med!

• Gilla
  • Haha
Bjerrod och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men herregud löken.
Har du inte större tilltro till dina medmänniskor än så, får du nog göra precis allt själv, i hela ditt liv.

Vågar du lämna bilen till en bilverkstad, vågar du ens köpa och dricka en liter mjölk?

• Gilla
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men herregud löken.
Har du inte större tilltro till dina medmänniskor än så, får du nog göra precis allt själv, i hela ditt liv.

Vågar du lämna bilen till en bilverkstad, vågar du ens köpa och dricka en liter mjölk?
Men även om det är smärre fel, River du då ner väggen för att åtgärda?
Fel klamrar eller spiken trycker för hårt.

Hur gör du då?

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men herregud löken.

Ja, lämnar man bilen till någon som säger att hen kan eller inte kan på gatan kan ju just detta hända.

Mikael_L
Jag bara menar att man nog bör kunna känna lite tillit till sina medmänniskor. Finns den inte alls, så ska man kanske inte alls göra jobb där. Jaja, allt detta utspelar sig i ett utsträckt landskap i gråskalan, så det är väl svårt att diskutera såhär över ett forum.
Men jag har svårt att se att jag skulle misstänka vattenslang i väggarna. Men skulle det vara så illa, så lämnade jag nog det jobbet innan det ens påbörjat.

Det hela kokar ner till personkännedom, personkemi och tillit. Och det kan fungera rätt brett för mig.

• Gilla
janwide och 1 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag bara menar att man nog bör kunna känna lite tillit till sina medmänniskor. Finns den inte alls, så ska man kanske inte alls göra jobb där. Jaja, allt detta utspelar sig i ett utsträckt landskap i gråskalan, så det är väl svårt att diskutera såhär över ett forum.
Men jag har svårt att se att jag skulle misstänka vattenslang i väggarna. Men skulle det vara så illa, så lämnade jag nog det jobbet innan det ens påbörjat.

Det hela kokar ner till personkännedom, personkemi och tillit. Och det kan fungera rätt brett för mig.
Vem är denne man, menar du staten, Elsäkerhetsverket?
För i så fall känner man tilltro till att gemene man eller kvinna kan skruva i en propp, glödlampa eller byta ett vägguttag.

Men det med att förlägga slang i väggen är som sagt inte lika enkelt att inspektera och där har man sagt nej.

Inte man, utan du har sagt nej. För mig skulle tilliten till dolda slangar hänga på hur väl utföraren kan förklara hur de är lagda.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Det finns ju ett väldigt enkelt sätt och det är ju att ta en bild innan man stänger väggen. Det är oavsett bra att spara för framtiden så man inte råkar skruva i något.

• Gilla
Derbyboy och 4 till
  • Laddar…
Tycker att TS lyssnar med munnen. Verkar mest käfta emot alla yrkesmän/sakkunniga och anse sig stå över dom. Mycket osympatisk attityd.

Skissen och beskrivningen är rörig, ostrukturerad och amatörmässig, förståelsen för ens vilka regelverk som gäller verkar saknas. Planerat utförande är fel på flera punkter och ej fackmannamässig. Blir det ett försäkringsärende så är du rökt. Utförandet är sådant att det stinker Åsa-Nisse om det, ska du sälja kåken så räkna med att detta då kommer att bita dig i baken.

Ska du nu göra jobbet själv så prata med elektrikern du ska anlita och beskriv vad du vill ha (funktionsbeskrivning). Låt honom rita upp hur du ska dra rören och var du ska sätta dosor/rörutlopp. Eller så får du någon här forumet att göra det åt dig. Sen gör du exakt så som han säger och käfta inte emot.

Innan man börjar ändra på en profession så ska man lära sig den. Gäller inte bara el, det gäller alla professioner och många andra aspekter i livet också.

• Gilla
Bjerrod och 6 till
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inte man, utan du har sagt nej. För mig skulle tilliten till dolda slangar hänga på hur väl utföraren kan förklara hur de är lagda.
Jag har inte ens sagt nja, men har lagstiftaren sagt ja då alltså?

Och vilken press finns det för en elinstallatör att acceptera att utföra ett sånt jobb?
Nu har hen ju kanske inte ens fått förutsättningarna till sig, hur kom röret dit, tomt eller med kabel, vem, när och varför?

En bild är såklart bra men det kräver som Mikael skriver enorm tillit, det kan vara ett fragment från en annan elinstallation i en annan vägg eller Photoshop.

Elektrikern kanske kan "besiktiga" rummet per videochatt innan du stänger väggarna? Nu i corona så tror jag många verksamheter får pröva nya vägar, där man tidigare krävt vara på plats så gör man det idag med video. Att köpa 30 minuter av din elektriker på telefon, utan restid, tror jag sparar både dig, alla snälla forumdeltagare som försökt hjälpa till och elektrikern massor av tid.

Jag förstår att om du bor avigt till och elektrikern har dåligt om tid, vill spara in 2-3 onödiga långa kostsamma resor, men att betala 500 spänn för en halvtimmes videochatt med elektrikern tror jag alla gånger det är värt.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Och vilken press finns det för en elinstallatör att acceptera att utföra ett sånt jobb?
Nu har hen ju kanske inte ens fått förutsättningarna till sig, hur kom röret dit, tomt eller med kabel, vem, när och varför?.
En elfirma har väl ingen press på sig att göra ett jobb som dom tycker verkar lite skumt. Man tackar bara nej och går till nästa projekt.

• Gilla
Bjerrod och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:

Nu har hen ju kanske inte ens fått förutsättningarna till sig, hur kom röret dit, tomt eller med kabel, vem, när och varför?

En bild är såklart bra men det kräver som Mikael skriver enorm tillit, det kan vara ett fragment från en annan elinstallation i en annan vägg eller Photoshop.
Jodå, din uppfattning är väldigt tydlig i tråden. Det är ok att du har din uppfattning. Du behöver inte upprepa den. Jag har en annan uppfattning, och så får det vara, nog om det.

E elmont skrev:
En elfirma har väl ingen press på sig att göra ett jobb som dom tycker verkar lite skumt. Man tackar bara nej och går till nästa projekt.
Det trista är, att man då riskerar att skapa än mer hempul - ingen vill göra jobbet så gör även den helt inkompetente hempularen klart ett redan från början dåligt jobb... Men, det är nog tyvärr inte mycket att göra åt.

Ingen vill väl, oavsett yrke, ta över ett halvfärdigt skitjobb, det brukar ju både bli jobbigare och ett resultat man inte kan stå för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.