nizzehult
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Läs Säker Vatten en gång till! Ingen rörmokare lär skruva fast ngt i den skivan.
Ändå har rörmokare satt rör i den svampiga board som jag just rivit bort....

Så här står det i deras faktablad: Fibergipsskivan ska lodrät klara en konsollbelastning av 30 kg/5mm helgängad skruv, 300 mm ut från skivan, utan förstärkning bakom och utan plugg i skivan.
I mitt förra badrum (huset byggt 1999) så satt det dubbla gipsskivor och där gick det inte att sätta upp tyngre saker...

Problemet är att du inte vill tro på denna produkt och då spelar det fan ingen roll hur många bevis du får...
 
Redigerat:
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Det är ganska märkligt! El håller många på och kladdar med, det som är livsfarligt! Rörmokeri som man enbart kan bli blöt av törs man inte sig på!
Bäst är att hålla sig ifrån båda. Finns folk som
Kan och får!
Exakt vad är farligt med att jag som husägare drar fram VP-rör till uttagspunkter i ett badrum i zon 2? Blir VP-rören magiskt "strömförande" av att jag inte råkar vara anställd av en firma som har en behörig elektriker (för elektrikern som gör jobbet måste ju inte vara, och är i allmänhet inte, behörig, eller hur)? Blir de ledningar som en icke behörig elektriker som jobbat en vecka på en firma som har en behörig elektriker drar dåliga av att dras i rör som jag obehörigen har förlagt? Är Wago-klämmorna jag köper undermåliga och ledarna för tunna trots att de är märkta med 1,5 mm2 och inköpta på samma ställe som elektrikern köper dem? Jag kan lova dig att det på detta forum finns hundra personer som skulle göra ett så bra jobb så att en noggrann undersökning inte skulle kunna avgöra om det var en behörig elektriker som gjort jobbet eller inte. Vi ser ju i en annan tråd att "behöriga" elektriker inte alltid gör jobb som ens är i närheten av godkända. Jag rackar absolut inte ner på elektriker i allmänhet, men det finns alltid undantag.

Min poäng är INTE att alla ska börja göra som de vill och strunta i reglerna, men jag tycker att det borde finnas ett sätt för kompetenta personer att få jobba med elen i sitt eget hus. Dessutom är riskerna mycket små om man har JFB i anläggningen. Att säga att VA är ofarligt är ju också fel. Har man inte JFB kan en översvämning eller ett läckage ge livsfarliga stötar även om elanläggningen är OK. Du vill hålla dig från båda, och det är OK. Vi som vill borde få möjlighet att göra vår el på ett godkänt sätt.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
F fb35523 skrev:
Exakt vad är farligt med att jag som husägare drar fram VP-rör till uttagspunkter i ett badrum i zon 2?
Det är omöjligt för någon att säga.
Ingen vet väl hur mycket fel eller rätt du gör. Om du gör rätt blir inget farligt (inte farligare än elfirmans grabb som har precis lika lite auktorisation som dig).
Gör du helt rätt är väl enda faran att polisen spanar på dig precis när du gör det, så du åker på tinget. :D
 
  • Gilla
MacAver och 1 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Ändå har rörmokare satt rör i den svampiga board som jag just rivit bort....

Så här står det i deras faktablad: Fibergipsskivan ska lodrät klara en konsollbelastning av 30 kg/5mm helgängad skruv, 300 mm ut från skivan, utan förstärkning bakom och utan plugg i skivan.
I mitt förra badrum (huset byggt 1999) så satt det dubbla gipsskivor och där gick det inte att sätta upp tyngre saker...

Problemet är att du inte vill tro på denna produkt och då spelar det fan ingen roll hur många bevis du får...
En en gång, läs Säker Vatten!
 
nizzehult
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
En en gång, läs Säker Vatten!
Jag läser. Och hittar bara detta:

Skruvinfästningar
Skruvinfästningar ska göras i betong eller annan massiv konstruktion, träreglar, träkortlingar eller i konstruktion som är provad och godkänd för infästning, till exempel skivkonstruktion.

Fast hela den här diskussionen är ju OT...
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Jag läser. Och hittar bara detta:

Skruvinfästningar
Skruvinfästningar ska göras i betong eller annan massiv konstruktion, träreglar, träkortlingar eller i konstruktion som är provad och godkänd för infästning, till exempel skivkonstruktion.

Fast hela den här diskussionen är ju OT...
Lycka till!
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Bara att konstatera att Du helt är ute och cyklat gällande fibergips! Elen ska Du fullständigt hålla fingrarna ifrån! Gör ngt Du kan i stället och och låt fackmän fixa resten. Läs sedan på om Säker vatten så förstår Du att andra ska göra jobbet. I all välmening
Vi brukar hjälpas åt på detta forum. Jag ser inte att du bidrar med något här annat än okunskap och dålig attityd.
 
  • Gilla
guggen och 6 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Lustig elfirma som blev glada för att inte få jobbet?
nizzehult nizzehult skrev:
Ändå har rörmokare satt rör i den svampiga board som jag just rivit bort....

Så här står det i deras faktablad: Fibergipsskivan ska lodrät klara en konsollbelastning av 30 kg/5mm helgängad skruv, 300 mm ut från skivan, utan förstärkning bakom och utan plugg i skivan.
I mitt förra badrum (huset byggt 1999) så satt det dubbla gipsskivor och där gick det inte att sätta upp tyngre saker...

Problemet är att du inte vill tro på denna produkt och då spelar det fan ingen roll hur många bevis du får...
Inte för att vara sån, men det är någonstans mellan 10 och 15 ggr mindre än vad du får i en 15 mm plywood. Problemet är sällan statisk belastning utan dynamisk sådan.
 
nizzehult
@falkn @hempularen Det stämmer säkert att en 15 mm plyfa kan hålla mer belastning än en fibergipsskiva men i mitt gamla hus som inte byggdes alltför länge sedan satt det "bara" dubbelt kartongips och i detta hus som byggdes något decennium tidigare sitter det en enkel 12 mm board och båda lösningar har funkat fint i alla år så jag tänker liksom inte skjuta över målet om man säger så. Det ska dessutom knappt sitta något på väggarna. Man använder sen inte vanlig gipsskruv till denna typ av skiva utan en kraftigare sort. Att man hade helt andra regler 2008 som i princip motsäger dom "rekommendationer" som ges idag (plyfa+gips) säger ju bara att man inte riktigt vet utan mer eller mindre gissar sig fram. Det stora ansvaret läggs också på dom som tillverkar skivor och annat, säger dom att det funkar med en viss konstruktion så lutar man sig mot det! Gäller även hur saker ska sättas upp på ett säkert sätt. Jag håller med om att det är en bit-av-kaka att sätta upp lite kortlingar när man ändå har väggarna öppna men jag kommer liksom inte att sätta upp nåt tyngre än en handdukshängare och ett spegelskåp. Men jag kanske gör det ändå.

@fb35523 Jag kan hålla med om ditt resonemang och jag förstår inte riktig heller varför man absolut inte bör sätta upp uttag för handdukstork då det bevisligen säljs såna och i nyare hus sitter det ju ofta ett uttag i utrymmet mellan spegeln och tvättstället som borde vara mer utsatt än det jag vill sätta upp på väggen mittemot. Samma sak gäller uttag för att mata belysningen i spegelskåpet, det är visserligen inte en konventionell lösning men jag ser inga direkta risker med det. Sitter dessutom väldigt högt så förklara gärna det olämpliga i denna placering, @Bo.Siltberg

@Mikael_L Det är inget nybygge och gruppcentralen sitter långt från badrummet och allt går idag på samma fas som dom intilliggande sovrummen och jag tänkte inte ändra på det utan det bör gott räcka. Ingen tvättmaskin eller annan större förbrukare ska stå där men jag förstår om man ska ha en jacuzzi som kräver flera kW i uppvärmning (vissa är trefas) så blir det en helt annan sak så av den anledningen kanske jag helt skippar denna "framtida anslutning"; tänkte bara försöka vara lite framtidssäker när man ändå är och river och har väggarna öppna. Skyddsjord finns i badrummet och JFB (2 st) finns i huset. Rören är i koppar.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Ändå har rörmokare satt rör i den svampiga board som jag just rivit bort....

Så här står det i deras faktablad: Fibergipsskivan ska lodrät klara en konsollbelastning av 30 kg/5mm helgängad skruv, 300 mm ut från skivan, utan förstärkning bakom och utan plugg i skivan.
I mitt förra badrum (huset byggt 1999) så satt det dubbla gipsskivor och där gick det inte att sätta upp tyngre saker...

Problemet är att du inte vill tro på denna produkt och då spelar det fan ingen roll hur många bevis du får...
Men hur får du hålet tätt?
 
Poängen med att ansluta fasta saker utan uttag är nog en form av riskminimering. En fast anslutning är säkrare så klart, det tror jag ingen motsäger. Lika självklart är det att ett uttag är flexiblare. Dock kan jag tycka att metoden att styra en handdukstork med en plugg i ett badrum har funktionella risker som att pluggen kanske inte tål den höga luftfuktigheten i längden, men det beror ju på vilken plugg man använder. Jag köpte två elektriska tvålautomater på Lidl (ja, jag vet...) och man tycker ju att de borde fungera i just våtutrymmen, men den i badrummet blev immig på insidan av displayen och slutade fungera. Otippat, va? Den på toan fungerar finfint fortfarande. Automaterna är märkta IPX4, men jag har vissa indikationer på att det kanske inte är helt korrekt...

Min generella rekommendation är att dra rör för allt man kan tänka sig, kanske onödigt mycket. Dra ett VP för jacuzzi när du ändå håller på. Går inte det att använda av olika orsaker när det blir aktuellt, då är du inte i sämre läge än om du hade låtit bli. Går det att använda och bara är draget till en tom dosa i hallen så behöver du ju bara dra fram 3-fas (kanske) dit och inte genom fuktspärrar och kakel.

Lycka till!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Min enda invändning mot uttag för handdukstork, om den är placerad på lämplig plats från dusch/badkar. Är att jag tycker det är fult med kabeln. Det blir mycket bättre utseendemässigt med en tork som är fast installerad rakt över ett rörutsläpp. Så man slipper se kabeln. Men då skall det ju vara en tork som är avsedd för en sådan installation. Men en normal handdukstork har såpass låg effekt att det finns knappast något elektriskt skäl att undvika kontakt i uttag.

Men det är bara en smaksak.
 
nizzehult
@fb35523 Ja jag tänker likadant: bättre att dra rör och sånt nu för kommer man på om ett par år att man ska in med nåt där badkaret kommer att stå som kräver ström så blir det både dyrt och omständligt. En jacuzzi eller nåt mera flådigt blir det dock aldrig tal om för det skulle helt enkelt inte få plats. Men ett mindre badkar med massage och jetmunstycken kanske? Eller en duschkabin med inbyggd micro, TV, fotbad, Playstation eller gud-vet-vad kanske man funderar på - någon gång i framtiden. Det jag dock är osäker på är hur jag ska tänka, att sätta upp en dosa på rätt ställe är ju ingen stor sak men vad ska jag då sätta i dosan när kaklet ska dit? Ingenting kanske, bara jag har järnkoll exakt på var dosan finns? Eller en vattentät dosa? Vad är bästa förberedelsen?

@hempularen Om man bortser från det rent estetiska så är en propp en mera flexibel lösning när det gäller handdukstork. Jag vet till att börja med inte ens om jag kommer att sätta dit nån och skulle den paja så kan jag enkelt byta den själv.

Dom få saker jag tänkte sätta upp gör jag bara så att jag borrar hål i kaklet, trycker in en laddning silikon och drar in en skruv som är anpassad för denna typ av skiva. Det torde räcka. Några pluggar, ankare eller annan liknande konstruktion blir det knappast tal om. Men visst, det är inga kostnader och inget större jobb att sätta några kortlingar på dom ställen där jag tror/vet/misstänker att nåt ska sättas upp.
 
Att saker idag säljs med stickpropp innebär inte att det är lämpligt utan är nog bara en säljknep för att locka folk att köpa utan att de behöver anlita en elektriker. Elgiganten har ju gått den andra vägen och det verkar ju fungera, men i det fallet saknas motiv och det är lika korkat... Motiv finns däremot för fast anslutning i våta utrymmen, fb35523 listar några. Det är fullkomligt självklart att förbrukare som är permanent monterade och anslutna också bör anslutas fast, inte via en "permanent" stickpropp i ett uttag. Det är en onödig felkälla som man inte vill ha i ett badrum. "Smarta hem" får inte äventyra den goda elsäkerhetstekniska praxis vi har, det finns redan "motståndare" så det räcker med all dret som finns på marknaden.

Då anslutningen kräver en elfirma får man också en övergripande kontroll på att installationen är lämplig och om det behövs kompletterande åtgärder (dimensionering, skyddsåtgärder, JFB, andra bryt och skyddsanordningar, IP-klass, materielval, badrumsregler, kompletterande skyddsutjämning etc). Saker som man vill ha i ett badrum.

- Man får förmoda att apparaten blir korrekt ansluten av elfirman, rätt ledare på rätt plint, skyddsjordad om så krävs.
- Man får förhoppningsvis en kontroll på att kopplingspunkten är korrekt, framför allt att skyddsjorden är intakt. Detta får man inte med ett uttag.
- Yrkesskickligheten torde även borga för en tillförlitlig anslutning som inte börjar glappa efter en tid då det vanligen handlar om lite större effekter.
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
- Man får förhoppningsvis en kontroll på att kopplingspunkten är korrekt, framför allt att skyddsjorden är intakt. Detta får man inte med ett uttag.
Fast det är väl lite att måla f---n på väggen.

Om det sitter ett uttag som man bör kunna förvänta sig är korrekt installerat (lika säkert/osäkert som en fast inkoppling) och man har en fabrikstillverkad apparat med kontakt. Så är det lika säkert/osäkert som en fast installation.

Ett uttag som används "fast", för en apparat med måttlig förbrukning, kommer inte heller att åldras, och bli en felkälla. Inte mer än vad en anslutningsdosa för fast inkoppling åldras.

Visst, sitter det ett uttag i badrummet på huset jag köper, så kan jag inte veta om det är en riktig elektriker, eller en "multihantverkare" som installerat det. Det kan vara felkopplat. Men om det sitter en fast installerad handdukstork i huset jag köper så kan den vara precis lika felkopplad av en okunnig multihantverkare. Jag ser inte riktigt skillnaden i risk mellan ett "okänt" uttag eller en "okänd" fast installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.