Vatten och avlopp då! Fixade Du detta själv också?
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Vatten och avlopp då! Fixade Du detta själv också?
Ja. Eftersom välrenommerade rörmokare superproffset #1 placerade båda golvbrunnarna 60 resp 72 cm fel (en mitt innanför dörren!) och placerade toalettavloppsröret 4 cm från väggreglarna som inte hade gips/plywood eller klinker på än så vart jag tvungen. Rörmokare geni nummer #2 som kom och kollade att det blev rätt och tätt bestämde sig för att koppla BDT på svartvattnet så vår septiktank fylldes på 2 dagar... Ja jag har färdigställt vatten och avlopp själv. Rördragningarna fram till badrummet rördes aldrig utan alla kopplingar har gjorts utanpåliggande.

PS. Har inte betalat en krona för "rörjobben" eller snarare röran. Fakturorna sen länge förfallna och inte hört ett ljud från auktoriserade rörfirma #1 och #2. Har meddelat dem båda att jag inte kommer betala och förväntar mig en kreditering av fakturorna. Som sagt tyst från båda.

Tillägg:
Purusramarna var dessutom inte reglade rätt. Själv är bästa dräng.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
nizzehult
C claesborjesson skrev:
Jag har läst igenom all dokumentation på Fermacells hemsida. Typisk EU-dokumentation med en mängd relevant och irrelevant information och värden.

Visst, gipsskivorna är något starkare än vanliga dito genom att pappersfibrerna gör att skivorna inte spricker lika lätt, däremot är de inte alls lika starka som en trävägg- LÅNGT ifrån. Min bedömning är att en 12,5 mm Fermacell gipsskiva är lika stark som en 18 mm vanlig gipsskiva, men inget som jag skulle sätta upp ett badrumsskåp eller hylla i.

Skulle du sätta upp deras 30 mm skiva så skulle det antagligen vara OK, men hu vilken hög vikt och vilket pris.

Jag hittar inte var det står att väggen uppfyller "kravet" innehåller inget organiskt material, lämpligt att placeras i yttervägg till ett badrum. Pappret som på gipsskivor vanligtvis ligger på utsidan av gipsskivorna ligger i denna skiva i form av pappersfibrer som en slags armering inuti skivan. Om det i stället för pappersfibrer var t.ex. glasfiber som armering i skivan skulle jag vara mer nöjd.

Att bygga ett våtrum är ganska lätt, men att VETA att det håller i XX år är svårt.

Speciellt utländska företag ( i detta fall ett Tyskt) anger ALDRIG vad som är olämplig användning av deras produkter, jag har i mina dagar byggt många speciallösningar (inom industrier och hands on museer). Jag har tyvärr lärt mig att vara mycket skeptisk mot vad utländska produkter lovar.

Med den kunskapsnivå som du verkar ha kan jag inte rekommendera dig att utnyttja den konstruktion som du föreslår, det blir alltför många parametrar. Vilken tätfolie eller rollat system, reglar i metall eller trä ...... o.s.v. Gå på ett vanligt beprövat system.
Din bedömning skriver du. Så du står alltså över den bedömning och dom tester som SITAC har gjort?
Börja med att läsa den svenska monteringsanvisningen som finns t ex på Byggmax hemsida. Jag har alltså pratat med den svenske importören och även med mitt försäkringsbolag och BKR och dom ger alla tummen upp för denna konstruktion. Räcker inte det?
Det känns som din lösning ska användas bara för att alla andra gör så och då finns det inga andra lösningar. Väldigt konservativt.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Angående 48v golvvärme är det helt fullt ut lagligt och ok med försäkringsbolaget att montera det själv (har ett Kelvin system https://kelvin-sweden.se/golvvarme/lagvolt/) men kontrolldosan (som inte är en superfet box) som elektrikern fick koppla in till elnätet.


En elektriker kan INTE komma och genom att koppla och ge ett godkännande göra en elinstallation "laglig" så har försäkringsbolaget sagt det så har dom inte torrt på fötterna.
Och är golvvärmen över 200VA så krävs det även där auktorisation.
 
E elmont skrev:
Och är golvvärmen över 200VA så krävs det även där auktorisation.
Jag hävdade det också i en tråd häromveckan. Men någon citerade en text från ESV om att golvvärme (klenspänning) verkar vara undantaget från kravet om <200VA.
 
nizzehult
E elmont skrev:
En elektriker kan INTE komma och genom att koppla och ge ett godkännande göra en elinstallation "laglig" så har försäkringsbolaget sagt det så har dom inte torrt på fötterna.
Intressant. Frågan är vem som gjort mest fel här, @MacAver, FB eller elektrikern? Jag skulle också känna mig trygg om FB sagt OK och amen - särskilt om jag hade det skriftligt för det är ju ändå där ärendet hamnar vid en skada.
 
  • Gilla
MacAver
  • Laddar…
Sedan kan man ju undra vad det är för installatör som vill ta "ansvar" för någon annans jobb? Vad ligger i installatörens intresse?
 
  • Gilla
Bjerrod och 1 till
  • Laddar…
MacAver MacAver skrev:
Vatten och avlopp då! Fixade Du detta själv också?


Ja. Eftersom välrenommerade rörmokare superproffset #1 placerade båda golvbrunnarna 60 resp 72 cm fel (en mitt innanför dörren!) och placerade toalettavloppsröret 4 cm från väggreglarna som inte hade gips/plywood eller klinker på än så vart jag tvungen. Rörmokare geni nummer #2 som kom och kollade att det blev rätt och tätt bestämde sig för att koppla BDT på svartvattnet så vår septiktank fylldes på 2 dagar... Ja jag har färdigställt vatten och avlopp själv. Rördragningarna fram till badrummet rördes aldrig utan alla kopplingar har gjorts utanpåliggande.

PS. Har inte betalat en krona för "rörjobben" eller snarare röran. Fakturorna sen länge förfallna och inte hört ett ljud från auktoriserade rörfirma #1 och #2. Har meddelat dem båda att jag inte kommer betala och förväntar mig en kreditering av fakturorna. Som sagt tyst från båda.

Tillägg:
Purusramarna var dessutom inte reglade rätt. Själv är bästa dräng.
Då var det inte en rörmokare Du anlitade!
I detta forum framställs alla hantverkare som fullständigt okunniga. Konstigt!
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Intressant. Frågan är vem som gjort mest fel här, @MacAver, FB eller elektrikern? Jag skulle också känna mig trygg om FB sagt OK och amen - särskilt om jag hade det skriftligt för det är ju ändå där ärendet hamnar vid en skada.
Ja, det känns ju tryggt om det skulle vara ett fel som tog livet av någon, bara försäkringen betalade ersättningen.
 
  • Gilla
Melker Hag
  • Laddar…
D
När jag drog alla rör o dosor för el, ringde jag först dit elektrikern. Sa att jag gärna gjorde detta själv, hus från 40-talet med gamla plankväggar o murad stomme ich kutterspån mellan bjälklagen. Elektrikern sken upp som en sol och kunde inte vara lyckligare över att slippa skiten. Sen pekade han och förklarade vad jag skulle ha här och där o vilka grejer som skulle användas. Enkelt och inget bråk om att de inte vill koppla när nån annan varit och trattat.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Lustig elfirma som blev glada för att inte få jobbet?
 
  • Gilla
Bjerrod
  • Laddar…
D Drburr skrev:
När jag drog alla rör o dosor för el, ringde jag först dit elektrikern. Sa att jag gärna gjorde detta själv, hus från 40-talet med gamla plankväggar o murad stomme ich kutterspån mellan bjälklagen. Elektrikern sken upp som en sol och kunde inte vara lyckligare över att slippa skiten. Sen pekade han och förklarade vad jag skulle ha här och där o vilka grejer som skulle användas. Enkelt och inget bråk om att de inte vill koppla när nån annan varit och trattat.
Det är ju ofta så det går till (har själv gjort så). Men strikt legalt är det förbjudet, och hypotetiskt kan du få skaka galler i 12 månader (men bara om du gjort allt helt rätt, har du gjort fel, så gäller inte ellagen).
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Din bedömning skriver du. Så du står alltså över den bedömning och dom tester som SITAC har gjort?
Börja med att läsa den svenska monteringsanvisningen som finns t ex på Byggmax hemsida. Jag har alltså pratat med den svenske importören och även med mitt försäkringsbolag och BKR och dom ger alla tummen upp för denna konstruktion. Räcker inte det?
Det känns som din lösning ska användas bara för att alla andra gör så och då finns det inga andra lösningar. Väldigt konservativt.
I SP´s certifikat står följande kommentar:
"Vid användning som underlag för tätskikt i våtrum skall kompatibilitet med tätskikt vara verifierad."
Hur gör du den verifieringen ?

SP är numera en del av RISE.

Att ange att en skiva är P-märkt säger inget alls om man inte samtidigt anger vilken norm man följer. I normen kan stå: "vi vet inte vad vi gör", om man då uppfyller detta kriterium så uppfyller man P-märkningen.

"Så du står alltså över den bedömning och dom tester som SITAC har gjort?"
JA, jag står över leverantörens reklamblad (som de kallar Montageanvisning) där de hänvisar till en norm/P-märkning utan att ange vilken beteckning denna har. Man måste läsa normen för att kunna se vilka krav normen har.

CE-märkning är något som leverantören själv hittar på och som de sedan själva skall uppfylla.

P-märkning och andra normer är något som en bransch kommer överens om, problemet är att i många fall så är det bara 1 leverantör som satt upp normen. Normen är i realiteten ett handelshinder, man vill att inköpare på stora företag säger "Vi köper bara in produkter som uppfyller SIS 43 11 11 el.dyl", det visar sig sedan att det bara finns 1 leverantör som uppfyller denna norm......
 
nizzehult
D Drburr skrev:
När jag drog alla rör o dosor för el, ringde jag först dit elektrikern. Sa att jag gärna gjorde detta själv, hus från 40-talet med gamla plankväggar o murad stomme ich kutterspån mellan bjälklagen. Elektrikern sken upp som en sol och kunde inte vara lyckligare över att slippa skiten. Sen pekade han och förklarade vad jag skulle ha här och där o vilka grejer som skulle användas. Enkelt och inget bråk om att de inte vill koppla när nån annan varit och trattat.
Ja det är lite så jag ser det. Han slipper göra hundjobbet och du vet samtidigt att det blir rätt gjort. En win/win situation för den som undrar vad i detta som låg i installatörens intresse.
Jag ser inte skillnaden: om samma materiel används och det utförs på samma sätt genom att den som har kunskapen får avsyna jobbet efteråt, vad är då grejen med att inte kunna använda denna modell? Även om det kanske inte är by the book om man hårdtolkar lagboken.
I mitt fall är skillnaden att jag ställer vissa frågor här medan han gjorde det direkt till installatören men det ska ju egentligen inte ha någon betydelse. Sen är båda de jobb som påtalats i denna tråd betydligt mer omfattande än det jag ska göra i mitt badrum.
 
Jag blir lika förvånad varje gång som jag ser att "folk" tror att elektriker är rädda för att skita ner sig? För allmän kännedom så kan jag tala om att så är inte fallet, En mycket stor del av jobbet innebär att man blir lortig, det dammar, det är vått, det är kallt mm mm. En mycket liten del av arbetet är manschettjobb där man slipper "lorta ner sig".
 
  • Haha
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
En elektriker kan INTE komma och genom att koppla och ge ett godkännande göra en elinstallation "laglig" så har försäkringsbolaget sagt det så har dom inte torrt på fötterna.
Och är golvvärmen över 200VA så krävs det även där auktorisation.
Kanske du skulle kolla upp vad som gäller? Jag har kollat detta hela vägen och det är bara fram och till golvvärmens drivenhet som auktoriserad elektriker krävs för att dra 230 V. Du kan tjata hur mycket du vill om att det är mot Svea rikes lagar och förordningar att själv lägga och koppla 48 V golvvärme på 48 V-sidan men du har general fel. Och jo... elektriker kom och har fullt ut godkänd installation.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.