nizzehult
Tack. Har studerat reglerverket och en del frågetecken börjar räta ut sig. Men inte alla.

Så här ser ritningen ut men den är inte helt rätt, dörren ska t ex gå åt andra hållet.
Idag kommer tändtråd till dubbelbrytaren C från X:et rakt ovanför och ena kabeln går sen till takarmaturen och den andra till X:et ovanför spegeln via taket. Där kommer det också ut en nolla och en jord.
Jag tänkte att B ska bli ett uttag för armaturens belysning (så man kan operera den via Trådfri).
A ska bli ett vanlig vägguttag för hårtork etc.
D är termostaten för golvvärmen.
På väggen mittemot högskåpet är det tänkt att uttaget för handdukstorken ska sitta. Den kan matas med fas och nolla från ett uttag som sitter i angränsande rum.

B får nolla och jord via befintlig utgång vid X ovanför spegeln där även tändtråden finns så B är egentligen bara en sidoförflyttning av befintlig utgång vid X.
Fas dras från C via det nya gröna röret till A via B.
Nolla och jord får A från B.
Jord dras från B till C och vidare till uttaget på andra sidan via det nya gula röret.
Golvvärmens anslutningar (ström och känselkropp) sitter rakt under D - på golvet givetvis. I egna blåa rör.

Som synes sitter ingen el i område 0-2 om man inte sätter en tät anslutningsdosa strax bakom toan vid E som i så fall skulle matas från A. Men just detta är bara en fundering som kanske inte ens blir verklighet.
Det sitter ett schakt för ventilationen i hörnet strax till vänster om högskåpet som inte syns på ritningen. Det kommer att byggas in. Är det OK att låta den delen av VP-röret gå "synligt" inuti schaktet och inte i reglarna bakom i hörnet? Det är lite för mycket massivt trä där samt ventilationsrör i vägen för att det enkelt ska gå att borra sig fram där.
Sen funderar jag på matningen till golvvärmen. Jag sneglar på en Kelvin VK. Var sätter man trafon? I en egen dosa med lock till höger om D? Eller i nästa rum (vilket skulle vara enkelt just nu när väggen är öppen)? För jag antar att termostaten och trafon är två olika enheter.
3D-ritning av ett badrum med markerade elinstallationer, inklusive uttag och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klart du kan förbereda allt själv! Men du får inte göra det utan behörighet. Elektrikern du anlitar kan godkänna att du förbereder själv. Men det är elektrikern som har ansvaret.

När jag jobbade som elektriker så va det ofta man kom ut till kund som gjort "halva jobbet". Resulterade oftast i en högre faktura än om man fick göra allt själv.

Riv ytskikt i badrummet och be sen en elektriker komma dit å kolla. Gå igenom vart allt ska dras och vart dosor osv ska va. Låt gärna elektrikern beställa material så dom får arbeta med det dom är vana med.

Låt helst elektrikern göra allt så slipper de bli nå skit!
 
  • Gilla
Jazzon och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Tänk på detta bara Uffe.
165 elektriker.
55186000000 m².
????
Fattar inte vad du menar
Kanske jag är trögtänkt :cool:
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Vill och vill...men den som är tänkt för uppdraget bor inte i stan och är fullbokad ett bra tag framåt, går knappt att få tag på per telefon så jag tänkte försöka störa honom så lite som möjligt och jag visste redan att jag skulle få den typen av svar att jag bör ta dit elektrikern först men jag kan inte hitta något förbud att sätta upp dosorna själv. Att använda VP-rör och inte flexrör underlättar också dragningen förstår jag och det är ju ganska korta sträckor, någon meter per vägg typ.

Han ska även få godkänna och koppla in golvvärmen innan gjutningen.

Det är som sagt ett litet rum med få dosor och att göra en ritning är kanske ingen dum idé? Men hur ska jag tänka gällande eventuell inkoppling av badkar som kräver 230V?
Inget installationsarbete är tillåtet utan behörighet, eller auktorisation som det numera heter. Det kan du enkelt läsa på elsäkerhetsverkets hemsida. Sätta dosor och lägga vp-rör är ett installationsarbete och inte tillåtet utan auktorisation. Golvärme får du lägga om den är avsedd för klenspänning < 50Volt.
Golvvärme för 230V får du inte lägga. Den skall dessutom isolationsprovas och resistansmätas före/efter gjutning.
Med dagens ROT- avdrag blir det inte så dyrt att låta en elektriker göra jobbet.
Jag har själv auktorisation A och skulle aldrig låtit en lekman sätta dosor eller annat installationsarbete!
 
  • Gilla
snikare och 9 till
  • Laddar…
nizzehult
B Byske skrev:
Sedan vill jag tipsa dig om du ska ha ett godkänt badrum ska det vara 15 mm konstruktionsplawod med regelavstånd 400 c/c samt 13 mm gipsskiva sedan tätskikt därefter kan du sätta kakel eller klinker, så måste du bygga upp väggen för att försäkringsbolaget ska godkänna badrummet och allt ska utföras fackmannamässigt.
Men elen får du inte göra själv om du inte har behörighet.
Lycka till
Nej! Detta har jag kollat upp minutiöst så jag skulle vilja ha källa på detta i så fall (har diskuterat detta på andra ställen och bett om källa på det men ingen har lyckats komma fram med detta). Jag har även pratat med såväl tillverkaren av skivan, försäkringsbolaget som BKR och alla har gett klartecken.
Tips: Läs på Fermacells hemsida!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
nizzehult
BurstIntoFlames BurstIntoFlames skrev:
Klart du kan förbereda allt själv! Men du får inte göra det utan behörighet. Elektrikern du anlitar kan godkänna att du förbereder själv. Men det är elektrikern som har ansvaret.

När jag jobbade som elektriker så va det ofta man kom ut till kund som gjort "halva jobbet". Resulterade oftast i en högre faktura än om man fick göra allt själv.

Riv ytskikt i badrummet och be sen en elektriker komma dit å kolla. Gå igenom vart allt ska dras och vart dosor osv ska va. Låt gärna elektrikern beställa material så dom får arbeta med det dom är vana med.

Låt helst elektrikern göra allt så slipper de bli nå skit!
Som jag skrev i början av tråden så är pekpinnar om vad jag få göra och inte göra utan den magiska s k behörigheten inget som jag vill diskutera utan jag vill veta hur detta skulle ha gjorts av en fackman.

Kan berätta att i mitt förra hus inredde jag hela övervåningen själv. Jag ritade elen, köpte materielen (det mesta på Clas O), installerade såväl dosor som rör och sen fick elektrikern komma och koppla ihop allt, "skruva på grispittarna". Jag vet, jag var inte behörig och fick egentligen inte utföra detta men den behöriga elektrikern hade inget emot att någon annan gjorde hans jobb bara han fick syna detta när det väl var utfört för det är ju inte direkt raketforskning. Avsyningen gjordes givetvis när väggarna fortfarande var öppna. Han hade sen inget att anmärka på så helt rudis vad gäller elinstallationer är jag inte men jag tänkte faktiskt inte göra allt själv och strunta i reglementet - även om det är frestande.

Jag jobbar i en helt annan bransch där man också ska vara certifierad och behörig för att få göra vissa saker men ibland händer det att kunden har gjort lika bra eller rent av bättre än vad vi skulle ha gjort och i inget av fallen gör vi någon grej av detta. Skillnaden här är kanske att min bransch inte jobbar med saker som kan innebära fysisk skada men så länge man har koll, kollar fakta, använder sunt förnuft och är försiktig så kommer man långt. Sen kan en mera bevandrad person avsyna om man gjort rätt eller fel. Jag tycker bara det är fånigt att man kommer med argument om att "detta var bara tillåtet fram till 2014", typ. Ja men det byggdes väl hundratusentals hus med gamla reglerna före 2014 och det anses inte som livsfarliga bostäder idag men då man ska renovera då är det minsann endast dagens regler som gäller. Samma resonemang finns hos dom som håller på med våtrum gällande tätskikt och kakelläggning.

Sen är det inte så enkelt att ta dit den elektriker som är tänkt för uppdraget då han inte bor i närheten och knappt går att få tag på men jag har parata med honom tidigare och han sa ungefär samma sak: kör på du så kommer jag sedan och drar kabel och kopplar. Jag vill alltså göra så mycket förberedelser som möjligt nu när väggarna är öppna innan han gör sin grej.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Ja, fibergips (Fermacell). Det ersätter plyfa + kartongips och är godkänt för cc 600. Har helt annan bärighet än vanligt gips men det finns nackdelar: måste (helst) kapas utomhus pga att det ryker och sen ska sidorna kantlimmas.
Bara att konstatera att Du helt är ute och cyklat gällande fibergips! Elen ska Du fullständigt hålla fingrarna ifrån! Gör ngt Du kan i stället och och låt fackmän fixa resten. Läs sedan på om Säker vatten så förstår Du att andra ska göra jobbet. I all välmening
 
@nizzehult - jag tänkte ofta som dig förut, "Hur svårt kan det vara? Va fan, man är ju civilingenjör och har ett (förvisso annat än ändock) komplicerat jobb...".
Men med åren har jag lärt mig mer och mer om just el och installation och fått mycket mer respekt för det hela. Det finns så himla många aspekter och saker att tänka på.

Desto mer man kan om något, desto bättre förstår man hur lite man egentligen kan. De allra mest ödmjuka inför ett områdes komplexitet och omfattningen av deras eget kunnande är ju ofta experter och forskare i ämnet. "Vi vet fortfarande så oerhört lite om universum" säger någon som just fått nobelpriset i astrofysik. Man får passa sig för att trilla dit på det omvända, den s k Dunning–Kruger-effekten:

"Dunning–Kruger-effekten är en felaktig självbild som innebär att den som är inkompetent också är oförmögen att förstå att denne är inkompetent. Detta får till följd att inkompetenta överskattar sin kompetens i högre grad än kompetenta."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger-effekten
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Nej! Detta har jag kollat upp minutiöst så jag skulle vilja ha källa på detta i så fall (har diskuterat detta på andra ställen och bett om källa på det men ingen har lyckats komma fram med detta). Jag har även pratat med såväl tillverkaren av skivan, försäkringsbolaget som BKR och alla har gett klartecken.
Tips: Läs på Fermacells hemsida!
Hej. Det som @Byske tänker på tror jag är det här. ”Kravet är att infästningar ska göras i massiva konstruktionsdetaljer, så som regel eller kortling, vilket hela väggytan likställs med om den är uppförd enligt principen för våtrumsväggen.” GVK visar den under punkt 5.4. Sen stämmer det som @Bjerrod skriver att ett företag eller person med minst auktorisation AL ska dra slang och sätta dosor.
Mvh Marcus som innehar auktorisation AL och är lite Avis på @Bjerrod ’s A
 
  • Gilla
Micael S
  • Laddar…
nizzehult
Kungen_283746 Kungen_283746 skrev:
@nizzehult - jag tänkte ofta som dig förut, "Hur svårt kan det vara? Va fan, man är ju civilingenjör och har ett (förvisso annat än ändock) komplicerat jobb...".
Jaja. Jag fattar poängen. Men jag har sett så många klåpare som kallar sig yrkesmän att jag blivit härdad. Finns t ex inte på kartan att jag skulle lämna in min bil på en större verkstad och när jag byggde hus så fick man gå i efterhand och påpeka allt slarv som gjorts för att snickare och plattsättare genat i kurvorna.
Nu kategoriserar jag men tyvärr så räcker det med några såna här erfarenheter innan man börjar bygga skepsis. Därmed inte sagt att det även finns duktiga yrkesmän men jag har helt enkelt sett för mycket fusk och då resonerar jag som så att det är bättre att göra det själv.
 
  • Gilla
ptlf och 9 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Tips: Läs på Fermacells hemsida!
Jag har läst igenom all dokumentation på Fermacells hemsida. Typisk EU-dokumentation med en mängd relevant och irrelevant information och värden.

Visst, gipsskivorna är något starkare än vanliga dito genom att pappersfibrerna gör att skivorna inte spricker lika lätt, däremot är de inte alls lika starka som en trävägg- LÅNGT ifrån. Min bedömning är att en 12,5 mm Fermacell gipsskiva är lika stark som en 18 mm vanlig gipsskiva, men inget som jag skulle sätta upp ett badrumsskåp eller hylla i.

Skulle du sätta upp deras 30 mm skiva så skulle det antagligen vara OK, men hu vilken hög vikt och vilket pris.

Jag hittar inte var det står att väggen uppfyller "kravet" innehåller inget organiskt material, lämpligt att placeras i yttervägg till ett badrum. Pappret som på gipsskivor vanligtvis ligger på utsidan av gipsskivorna ligger i denna skiva i form av pappersfibrer som en slags armering inuti skivan. Om det i stället för pappersfibrer var t.ex. glasfiber som armering i skivan skulle jag vara mer nöjd.

Att bygga ett våtrum är ganska lätt, men att VETA att det håller i XX år är svårt.

Speciellt utländska företag ( i detta fall ett Tyskt) anger ALDRIG vad som är olämplig användning av deras produkter, jag har i mina dagar byggt många speciallösningar (inom industrier och hands on museer). Jag har tyvärr lärt mig att vara mycket skeptisk mot vad utländska produkter lovar.

Med den kunskapsnivå som du verkar ha kan jag inte rekommendera dig att utnyttja den konstruktion som du föreslår, det blir alltför många parametrar. Vilken tätfolie eller rollat system, reglar i metall eller trä ...... o.s.v. Gå på ett vanligt beprövat system.

P.S.
Jag är även auktoriserad elektriker, tag dit elektrikern innan du stänger väggen, detta kommer att spara mycket tid=pengar.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Som jag skrev i början av tråden så är pekpinnar om vad jag få göra och inte göra utan den magiska s k behörigheten inget som jag vill diskutera utan jag vill veta hur detta skulle ha gjorts av en fackman.
Och det kan du som sagt inte få hjälp med via ett forum. Detaljfrågor går bra men inte hur man gör ett helt badrum fackmannamässigt. En del lösningar du föreslår är inte fackmannamässiga, och jag finner det tråkigt att du upprepar dem trots att jag avrådit i tidigare inlägg. Det är ingen bra början.
nizzehult nizzehult skrev:
B får nolla och jord via befintlig utgång vid X ovanför spegeln där även tändtråden finns så B är egentligen bara en sidoförflyttning av befintlig utgång vid X.
Fas dras från C via det nya gröna röret till A via B.
Nej, inga kopplingspunkter ska få sin matning från olika håll. Varje rör ska vara komplett på så vis att de strömmar som går där tar ut varandra.
nizzehult nizzehult skrev:
Jag tänkte att B ska bli ett uttag för armaturens belysning (så man kan operera den via Trådfri).
På väggen mittemot högskåpet är det tänkt att uttaget för handdukstorken ska sitta. Den kan matas med fas och nolla från ett uttag som sitter i angränsande rum.[/QUOTE]
Jag avråder från uttag för dessa fast monterade förbrukare.
nizzehult nizzehult skrev:
D är termostaten för golvvärmen.
Sitter den inte väl lågt?
nizzehult nizzehult skrev:
Är det OK att låta den delen av VP-röret gå "synligt" inuti schaktet och inte i reglarna bakom i hörnet?
Ja
nizzehult nizzehult skrev:
Sen funderar jag på matningen till golvvärmen. Jag sneglar på en Kelvin VK. Var sätter man trafon?
Vilken trafo? Har du tänkt dig en klenspänningsmatad golvvärme? En sådan trafo blir ganska stor så du får helt enkelt leta upp en bra plats där det är torrt och ventilerat, t.ex bredvid elcentralen om den inte är för långt bort.
 
Är i slutfasen av helrenovering av badrum. Har förberett all el själv. Dragit PV-rör och satt dosor. Dragit stamkablarna klart inte kopplat in men märkt upp klart och tydligt för elektrikern. Fungerade helt utan problem. Har varit i kontakt med försäkringsbolaget och om elektrikern kopplar in och godkänner installationen i sin helhet är det inga problem. Elektrikern fick koppla på allt i båda ändar (i badrummet lampor, fläktar, golvvärme, tvättmaskin och sen koppla in stamkablarna på proppskåpet) vilket gick fint.

Angående 48v golvvärme är det helt fullt ut lagligt och ok med försäkringsbolaget att montera det själv (har ett Kelvin system https://kelvin-sweden.se/golvvarme/lagvolt/) men kontrolldosan (som inte är en superfet box) som elektrikern fick koppla in till elnätet.

"By the book". Noll problem med extra höga elektrikerfakturor, försäkringsbolaget eller polisen.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
MacAver MacAver skrev:
Är i slutfasen av helrenovering av badrum. Har förberett all el själv. Dragit PV-rör och satt dosor. Dragit stamkablarna klart inte kopplat in men märkt upp klart och tydligt för elektrikern. Fungerade helt utan problem. Har varit i kontakt med försäkringsbolaget och om elektrikern kopplar in och godkänner installationen i sin helhet är det inga
problem. Elektrikern fick koppla på allt i båda ändar (i badrummet lampor, fläktar, golvvärme, tvättmaskin och sen koppla in stamkablarna på proppskåpet) vilket gick fint.
Angående 48v golvvärme är det helt fullt ut lagligt och ok med försäkringsbolaget att montera det själv (har ett Kelvin system [länk]) men kontrolldosan (som inte är en superfet box) som elektrikern fick koppla in till elnätet.

"By the book". Noll problem med extra höga elektrikerfakturor, försäkringsbolaget eller polisen.
Vatten och avlopp då! Fixade Du detta själv också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.