Och tack och lov har vi behöriga inget som helst ansvar när det gäller att minska hempul.
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och tack och lov har vi behöriga inget som helst ansvar när det gäller att minska hempul.
Men de som skapar regelverket borde ha det? Och där tycker jag reglerna idag snarare försämrar slutresultatet map hempul då ALLT kräver auktorisation... Är flexslang och uttag dåligt gjort kan fortfarande en elektriker vägra, även om det vart tillåtet att göra det "själv".
 
nizzehult
Den här tråden verkar både engagera och uppröra men syftet är ju att sprida kunskap och förståelse och det syftet borde väl numera ha uppnåtts.
Jag ska jag be om ursäkt om min attityd verkar vara av typen besserwisser och att jag verkar försöka sätta mig över bestämmelser och långvarig yrkeserfarenhet vilket givetvis inte är meningen men finns det en bestämmelse som jag inte kan hitta nån logik bakom (eller som ändrats från att tidigare varit mera restriktiv) så vill jag gärna ha en kompletterande förklaring innan jag sväljer detta.

Sen ska @Mikael_L ha tack för handfasta råd och ingående beskrivningar som samtidigt svarar på vissa frågor om varför man ska göra på ett visst sätt.
Jag har rivit bort alla väggar och delar av golvet men taket ska lämnas intakt och dom VP-rör och kablar som försvinner upp i taket och till denna armatur får också vara kvar.
Någon jacuzzi kommer det som sagt aldrig att bli tal om och heller ingen storförbrukare som kräver två eller tre faser så det enda jag (möjligen) tänker mig göra är att sätta upp en dosa någonstans i närheten av detta utrymme och dra ett tomt rör till den. Punkt. Om jag sen ska sätta den 20 cm ovanför golvet bakom toan eller närmare taket må vara detsamma men det förra verkar mest intressant. Sen kommer jag att sätta såväl kakel som tätskikt över den så om det blir tal om framtida eldragning så blir det lite enklare så tänker jag. Framför allt snyggare i stället för att då behöva dra utanpåliggande kabel.
Att försöka nå centralen är inget alternativ då den i princip sitter så långt ifrån badrummet som det är möjligt i detta hus och ett ingrepp av den digniteten är övermäktigt.

För att svara på ditt inlägg i #84: Nja, X:en är inga dosor öht utan varifrån VP-rören kommer idag. Det till vänster är samtidigt inkommande fas medan det högra går till väggarmaturen och det är bara där det finns skyddsjord.
En extra regel sitter redan vid dörrhålet.
Takarmaturen behöver jag inte bry mig om utan den sitter bra där den sitter och alla rör och kablar är redan dragna till den.

Ska se om jag fixar en skiss/ritning till utan ett den verkar "rörig, ostrukturerad och amatörmässig". Att sen klanka ner på någon - amatör som man är - utan att samtidigt försöka påtala dom fel man anser sig finnas är knappast konstruktivt i en sån här tråd för merparten som frågar om råd här är just amatörer och privatpersoner som gärna vill lära sig att göra rätt.
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jodå, din uppfattning är väldigt tydlig i tråden. Det är ok att du har din uppfattning. Du behöver inte upprepa den. Jag har en annan uppfattning, och så får det vara, nog om det.
Ja, visst har jag en uppfattning och det är att man inte kan veta om VP-rör eller flexslang är korrekt monterat innanför en vägg.

Å andra sidan skulle ju byggaren kunna sabotera rör förläggningen innan denne smäller upp väggarna så då är man lite i samma sits.

Det handlar om tilltro till mänskligheten som Mikael_L uttryckte det.
 
nizzehult
@Mikael_L Här kommer så nya och fruktansvärt amatörmässiga skisser över hur jag tänker mig ny el. Här syns även den befintliga.
Bredvid dörren sitter en dubbelbrytare idag och där kommer också inkommande fas. På andra sidan väggen sitter en brytare till hallen utanför. En av rören går alltså sen till takarmaturerna (hall och badrum) och det andra till det som syns i mitten som är matning till väggarmaturen.
I detta rör finns rummets enda skyddsjord och nolla och det finns inte heller någon skyddsjord i anliggande rum (ojordade uttag).

Oisolerat badrum i renovering med synliga elinstallationer, färgkodade rör, dosor och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man tar det från vänster till höger:
Gult rör: Detta är matningen till det tänkta uttaget som sitter på andra väggen (nästa bild). Skyddsjord, fas och nolla ligger i detta rör.
Röd dosa. Här sitter rumstermostaten till golvvärmen och dom rosa rören är anslutning och känselkropp för den. Ett bättre fäste (regel) för dosan sätts i regeln närmast dörren i stället för den kloss som idag sitter längre ned. Den får fas, nolla och matning från dosan nedanför.
Grönt rör går till den blåa dosan och i den går skyddsjorden och fas till den orangea dosan rakt ner. Nolla går dels från blåa till orangea dosan samt till dubbelbrytaren.
Det gamla röret som gick till väggarmaturen kapas och leds in i den blåa dosan. Därifrån matas den nya väggarmaturen.
Det vita röret lämnas tomt och det gäller också den vita dosan. Tänkt för framtida dragning och inkopplingar.
Renoverad vägg med synlig isolering, elkablar och rör, dörr till höger och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ljusgrön dosa. Tänkt för handdukstork. Det här är alltså i princip så långt ifrån duschen man kan komma i detta badrum.
 
En grej som jag tänker på som är lätt att missa (och som kanske har betydelse för lite högre effekter, kanske handukstork kvalar in där?) är att rören inte ska gå mitt inne i isoleringen map värmen, samt att fundera på hur man säkrar att man inte skruvar eller spikar i slangen, framförallt vid genomgång vid reglar. Att tänka på böjradie och att de inte går diagonalt och hit och dit utan med viss förutsägbarhet. Och som väl diskuterats, att rören inte hamnar så det kan rinna in vatten i dem. Jag skulle själv gärna förstå mer hur viktiga dessa punkter är och hur bra "riktiga" elektriker är på att följa detta. Elektrikern som drog el i mitt kök nöjde sig med att regelgenomföring inte var jättetajt och att den låg en bit in i regeln, så att en gipsskruv inte når in och OM nåt når in kan slangen nog flytta sig lite... Räcker det egentligen?

För mig som civilingenjör är själva kopplingen inte det knepiga, utan alla de installationsregler som då faktiskt är jätteviktiga "när man bara drar slang" - dvs jag har full förståelse för att man inte kan låta vem som helst dra slangen innan utan att det är viktigt att det finns en tanke bakom (förutom att den då måste gå från / till rätt dosor mm).

Annars ser det ju spontant ut som det är en mycket begränsad utvidgning som skall göras.
 
  • Gilla
AWJJ och 2 till
  • Laddar…
nizzehult
Ja, det här är ingen direkt stor installation/modifiering skulle jag nog också säga. Men det är ändå en del att tänka på.
En handukstork brukar dra ca 100W så det är ingen storförbrukare direkt. Om jag nu ens sätter upp detta uttag och sätter in en sån.
Jag har annars fått lära mig att att rören helst ska gå nära väggen för att få en viss kylning för risken att man drar in en spik/skruv finns ju oavsett var röret dras. Gäller givetvis även rör med vatten.
Böjradien är viktig, yes och även att följa reglarna - det har jag koll på.
Det blir dock lite knepigt i vänstra hörnet ovanför dörren för där är det riktigt tajt.
 
Så matningen kommer från hallen, genom väggen till strömbrytaren i badrummet? Det kan bli rejält trångt i denna dosa med alla nya slangar. Jag hade hellre sett en kopplingsdosa uppe vid taket. Bara det är torrt där så kan en infälld dosa placeras i badrummet, annars kan man sätta den på utsidan.

nizzehult nizzehult skrev:
Grönt rör går till den blåa dosan och i den går skyddsjorden och fas till den orangea dosan rakt ner. Nolla går dels från blåa till orangea dosan samt till dubbelbrytaren.
Det gamla röret som gick till väggarmaturen kapas och leds in i den blåa dosan. Därifrån matas den nya väggarmaturen.
Finns det skäl till att inte använda detta befintliga rör som gick till väggarmaturen, varför behöver det gröna röret ersätta det?
Elektriska sladdar och rör i en vägg under renovering med markeringar som visar matningen till en strömbrytare.
 
nizzehult
Jo, jag tänkte också på att en ren kopplingsdosa kanske vore det bästa. Får man sätta doslock på den då eller ska den var helt inbyggd då det är i ett badrum? Det är så torrt den kan bli där.

På frågan: bilden kanske inte är tydlig nog men det befintliga röret är för kort för detta ändamål men kablarna räcker. Man kapar det ungefär där det vita röret är tänkt att dras och sätter en böj + en skarvbit
 
Ja du kan ha en kopplingsdosa med ett doslock, bara det är i rätt zon. Blir rören för korta så är det väl bara att skarv på dom en bit
 
nizzehult
Har nu borrat i reglarna som förberedelse för rördragningen och då slog mig en sak: varför har man dragit FKK till väggarmaturen och inte vanlig FK? Det senare duger väl gott?
 
Den enda naturliga anledning jag ser är att rören inte täcker FKn hela vägen. Det kanske var ett glapp t.ex mellan rörutlopp och väggarmatur eller något annat problem med röret mellan strömbrytaren och väggen. Man kanske inte visste vilken typ av väggarmatur som skulle användas när kabeln drogs.
 
Mikael_L
nizzehult nizzehult skrev:
@Mikael_L Här kommer så nya och fruktansvärt amatörmässiga skisser över hur jag tänker mig ny el. Här syns även den befintliga.
Bredvid dörren sitter en dubbelbrytare idag och där kommer också inkommande fas. På andra sidan väggen sitter en brytare till hallen utanför. En av rören går alltså sen till takarmaturerna (hall och badrum) och det andra till det som syns i mitten som är matning till väggarmaturen.
I detta rör finns rummets enda skyddsjord och nolla och det finns inte heller någon skyddsjord i anliggande rum (ojordade uttag).
[bild]
Om man tar det från vänster till höger:
Gult rör: Detta är matningen till det tänkta uttaget som sitter på andra väggen (nästa bild). Skyddsjord, fas och nolla ligger i detta rör.
Röd dosa. Här sitter rumstermostaten till golvvärmen och dom rosa rören är anslutning och känselkropp för den. Ett bättre fäste (regel) för dosan sätts i regeln närmast dörren i stället för den kloss som idag sitter längre ned. Den får fas, nolla och matning från dosan nedanför.
Grönt rör går till den blåa dosan och i den går skyddsjorden och fas till den orangea dosan rakt ner. Nolla går dels från blåa till orangea dosan samt till dubbelbrytaren.
Det gamla röret som gick till väggarmaturen kapas och leds in i den blåa dosan. Därifrån matas den nya väggarmaturen.
Det vita röret lämnas tomt och det gäller också den vita dosan. Tänkt för framtida dragning och inkopplingar.
[bild]
Ljusgrön dosa. Tänkt för handdukstork. Det här är alltså i princip så långt ifrån duschen man kan komma i detta badrum.

Bravo, nu börjar det rulla här.
Men en fråga här:
nizzehult nizzehult skrev:
Bredvid dörren sitter en dubbelbrytare idag och där kommer också inkommande fas. På andra sidan väggen sitter en brytare till hallen utanför. En av rören går alltså sen till takarmaturerna (hall och badrum) och det andra till det som syns i mitten som är matning till väggarmaturen.
Hur menar du att inkommande matning kommer här?
Du har två rör som sticker uppåt, och du menar att ett går till takuttag i hallen, ett till takuttag i badrummet och ett till väggutlopp ovanför spegel, så redan nu saknas det ett rör och vi har fortfarande inget som har matningen i sig ???
För att få ihop din beskrivning ville jag se två rör till ... :thinking:
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur menar du att inkommande matning kommer här?
Du har två rör som sticker uppåt, och du menar att ett går till takuttag i hallen, ett till takuttag i badrummet och ett till väggutlopp ovanför spegel, så redan nu saknas det ett rör och vi har fortfarande inget som har matningen i sig ???
För att få ihop din beskrivning ville jag se två rör till ... :thinking:
OBS, jag försöker inte ta någon poäng eller så här. Jag vill bara förstå och veta, inte gissa något som sen kanske är fel.
Så alltså, hur kommer matningen till badrummet in idag?
 
nizzehult
Ska försöka förklara:
I hallen utanför badrummet sitter en taklampa och brytare och den sitter alltså på andra sidan av dubbelbrytaren till badrummet. Det är ett av rören.
I något av de två rören på bilden finns alltså inkommande fas som då kommer ovanifrån och den går då in i båda dessa dosor och vänder där. Man använder alltså samma rör till både matning och strömsättning. Den ena går sen till takarmaturen i hallen via det andra röret och den andra kommer på nåt sätt ut till väggarmaturen och takarmaturen i badrummet så jag tror själv att andra röret går direkt till takarmaturen i badrummet och sen vidare till väggarmaturen. Men det kommer också in skyddsjord och nolla någonstans på vägen för den sticker ju ut vid väggarmaturen och då det mesta av eldragningen verkar gå i taket så tror jag att den kommer dit via någon av takdosorna, kanske ute i hallen.

Igår drog jag lite VP-rör och det som skulle ha tagit ett proffs någon timme eller två lyckades jag inte klara av på en hel kväll...och ändå blev det lite fel så jag måste riva ut och göra om en del. :oops:
Beslutade mig också för att sätta en kopplingsdosa till ovanför spegelskåpet, det blir så mycket enklare då om man beslutar sig i framtiden för att strömsätta dosan som jag satt bakom toan. Den sitter alltså rakt under befintligt rör som då går rakt in i denna.
Note to self:
- Man ska sätta upp samtliga nya reglar och kortlingar för skivor och annat innan man börjar dra el!
- Spika inte fast dosorna helt innan man är 100% säker på placeringen! En 5" spik sitter en del...
- Var noga med placeringen i djupled av dosan och det är bättre att den är någon mm för långt in än tvärtom (har skruvbar ring).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.